Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Nieuw-Vennep – Noordelijke Randweg en Spoorlaan

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: proef landbouwverkeer

Nummer: X.2018.11071

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

    • 1.

      In eerste instantie:

      • a.

        het verzekeren van de veiligheid op de weg;

      • b.

        het beschermen van weggebruikers en passagiers;

      • c.

        het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

      • d.

        het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • 2.

      In tweede instantie ook voor:

      • a.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

      • b.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

     

Overwegingen en motivatie

Landbouwverkeer is in de gemeente Haarlemmermeer op de meeste gebiedsontsluitingswegen, waar een maximum snelheid van 80 km / uur geldt, niet toegestaan. De lagere snelheid van landbouwverkeer kan op 80 km – wegen de doorstroming sterk verminderen. Ook de verkeersveiligheid op deze wegen kan hierdoor in het geding komen. Doordat landbouwverkeer niet op deze 80 km-wegen mogen rijden moeten ze (vaak) omrijden en gebruik maken van wegen binnen de bebouwde kom.

Binnen bebouwde kommen kunnen ook vaak gevaarlijke situaties ontstaan omdat landbouwvoertuigen vaak grote, onoverzichtelijke voertuigen zijn. Met name langzaam verkeer (voetgangers en fietsers) is daarbij een kwetsbare categorie verkeersdeelnemers.

Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO) Nederland heeft in het bestuurlijk agrarisch overleg gevraagd of het mogelijk is om gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom (GOW-bubeko) open te stellen voor landbouwverkeer. Ook Cumela, brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infra is voorstander van de maatregel.

Nieuw – Vennep is een van de kernen in de gemeente Haarlemmermeer waar relatief veel landbouwverkeer rijdt en waar, onder meer doordat er scholen langs de door landbouwverkeer te gebruiken routes liggen, gevaarlijke situaties ontstaan tussen landbouwvoertuigen en fietsers.

Door landbouwverkeer via de Noordelijke Randweg en de Spoorlaan om Nieuw - Vennep heen te laten rijden, kunnen gevaarlijke situaties binnen Nieuw – Vennep worden voorkomen. Om te onderzoeken of dit mogelijk is zonder de verkeersveiligheid en de doorstroming (teveel) in gevaar te brengen, wordt daarom landbouwverkeer gedurende een proefperiode (1 januari 2019 – 1 januari 2020) buiten de spitsuren toegelaten op deze wegen. De vastgestelde spitsperioden waarop landbouwverkeer niet wordt toegelaten zijn maandag tot en met vrijdag van 7.30 tot 9.00 uur en van 15.00 tot 19.00 uur.

Gedurende de proefperiode wordt onderzocht of er ook daadwerkelijk gevaarlijke situaties ontstaan. Omdat landbouwverkeer vaak buiten deze spitsperioden rijdt, wordt verwacht dat deze beperking op de proef weinig invloed heeft. Na afloop van de proef wordt besloten of de weg permanent voor landbouwverkeer opengesteld kan worden. Als gedurende de proef te veel gevaarlijke situaties ontstaan of de doorstroming te veel wordt belemmerd, kan de proef afgebroken worden.

Maatregelen: bebording en belijning

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    het aanpassen van het bestaande inrijdverbod voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de Noordelijke Randweg tussen de IJweg en de Spoorlaan en op de Spoorlaan tussen de Noordelijke Randweg en de Venneperweg om landbouwvoertuigen buiten de spitsuren toe te laten. (het plaatsen van onderborden “landbouwverkeer toegestaan ma t/m vr, 9.00 – 15.00 h, 19.00 – 7.30 h” onder de bestaande borden C9 RVV1990);

  • 2.

    het plaatsen van waarschuwingsborden langs de Noordelijke Randweg gedurende de proef, om het verkeer opmerkzaam te maken op landbouwverkeer.

De te nemen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2018 – 100 – 023 blad 1 t/m 6.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1d, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2a, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er geen geschaad.

Belangenafweging

Bewoners

Langs de wegvakken staan geen woningen. Wel wordt de verkeerveiligheid van de bewoners in de bebouwde kom van Nieuw – Vennep verbeterd, doordat er minder landbouwverkeer door Nieuw - Vennep rijdt. Ook vermindert de overlast van landbouwverkeer voor bewoners van Nieuw - Vennep.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

(Doorgaand) personenautoverkeer kan door langzamer rijdend landbouwverkeer worden gehinderd op de Noordelijke Randweg en op de Spoorlaan vanwege de aanwezigheid van landbouwverkeer. De doorstroming op wegen waar minder landbouwverkeer rijdt, wordt verbeterd.

Vrachtverkeer Vrachtverkeer kan door langzamer rijdend landbouwverkeer op de Noordelijke Randweg en de Spoorlaan worden gehinderd vanwege de aanwezigheid van landbouwverkeer. Omdat er op andere wegen minder landbouwverkeer rijdt, wordt de doorstroming op deze wegen verbeterd.

Landbouwvoertuigen

Landbouwverkeer kan door gebruik te maken van de Noordelijke Randweg en de Spoorlaan, makkelijker de landbouwpercelen bereiken zonder bewoners en andere weggebruikers van wegen binnen de bebouwde kom van Nieuw – Vennep in gevaar te brengen. Op de Noordelijke Randweg en de Spoorlaan kunnen, door de snelheidsverschillen met het overig verkeer, gevaarlijke situaties ontstaan

Langzaam verkeer

Op de Noordelijke Randweg en de Spoorlaan is langzaam verkeer niet toegestaan. Doordat er minder landbouwverkeer op de andere wegen in Nieuw – Vennep rijdt, verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid voor bromfietsen op deze wegen.

Openbaar vervoer

Op de Noordelijke Randweg en de Spoorlaan rijdt geen Openbaar Vervoer. Doordat er minder landbouwverkeer gebruik maakt van de andere wegen in Nieuw – Vennep, heeft Openbaar Vervoer op deze wegen minder hinder van landbouwverkeer

Nood- en hulpdiensten

Hulpdiensten kunnen door langzamer rijdend landbouwverkeer worden gehinderd op de Spoorlaan en de Noordelijke Randweg. Doordat er minder landbouwverkeer op de andere wegen in Nieuw – Vennep rijdt, ondervinden hulpdiensten op deze wegen minder hinder.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen effect op de parkeermogelijkheden.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de bereikbaarheid, de veiligheid en de leefbaarheid in Nieuw-Vennep. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van landbouwverkeer. Andere categorieën weggebruikers kunnen op de Noordelijke Randweg en de Spoorlaan een verminderde doorstroming ondervinden en er kunnen gevaarlijke situaties ontstaan met landbouwverkeer.

Doordat er minder landbouwverkeer door Nieuw – Vennep rijdt, verbetert daarentegen de doorstroming in Nieuw - Vennep voor fietsen, bromfietsen, auto’s, hulpdiensten en openbaar vervoer in Nieuw – Vennep.

Het belang van landbouwverkeer en het verbeteren van de verkeersveiligheid en de doorstroming in Nieuw – Vennep wegen zwaarder dan de belangen van het overige verkeer die een verminderde doorstroming op de Noordelijke Randweg en de Spoorlaan ondervinden.

Voorbereiding en overleg

Het toelaten van landbouwverkeer op de Noordelijke Randweg en de Spoorlaan is een wens van de belangenorganisaties LTO en Cumela. Tijdens de proef worden de effecten van het toelaten van landbouwverkeer op de Noordelijke Randweg en de Spoorlaan worden de effecten geëvalueerd, waarbij ook andere weggebruikers een reactie kunnen geven.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 13-11-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2018 – 100 – 023 blad 1 t/m 6, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    de geslotenverklaring voor ruiters, vee, wagens en motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de Noordelijke Randweg, tussen de IJweg en de Spoorlaan, en op de Spoorlaan, tussen de Noordelijke Randweg en de Venneperweg, aan te passen door het plaatsen van onderborden “landbouwverkeer toegestaan ma t/m vr, 7.00 – 15.00 h, 19.00 - 7.30 h” onder de bestaande borden C9 RVV1990;

  • 2.

    te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn gedurende de periode 1 januari 2019 tot uiterlijk 1 januari 2020;

  • 3.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op 10 december 2018.

     

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de clustermanager Beheer en Onderhoud,

 

 

drs. R.A.J.H. van Daal

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven