Gemeente Middelburg – Verkeersbesluit – Nieuw- en Sint Joosland: Korteweg, Molendijk (deels), Quarleshavenstraat en Sloehavenstraat – Geslotenverklaring vrachtauto's (uitgezonderd bestemmingsverkeer) en landbouwvoertuigen

Logo Middelburg

Zaaknummer 207434

 

 

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Middelburg besluiten:

  • 1.

    in Nieuw- en Sint Joosland de Korteweg, het deel van de Molendijk tussen de Veerstraat en de bebouwdekomgrens, de Quarleshavenstraat en de Sloehavenstraat gesloten te verklaren voor vrachtauto's (uitgezonderd bestemmingsverkeer) en voor landbouwvoertuigen;

  • 2.

    agrarische ondernemingen aan de Molendijk die aannemelijk kunnen maken dat zij door deze geslotenverklaring in hun bedrijfsvoering worden belemmerd, in aanmerking te laten komen voor een ontheffing om met een landbouwvoertuig gebruik te maken van de Korteweg en van het deel van de Molendijk tussen de Veerstraat en de bebouwdekomgrens.

 

Verkeerssituatie

De Korteweg is een voor het openbaar verkeer openstaande erftoegangsweg met tweerichtingsverkeer waarop een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt. De Korteweg sluit aan de noordoostkant aan op de Veerstraat, en aan de zuidwestkant op de Molendijk. De rijbaan van de Korteweg is ongeveer 6,10 meter breed. Aan de noordwestkant van de Korteweg wordt op de rijbaan geparkeerd, aan de zuidoostkant ligt een parkeerstrook langs de rijbaan.

Ook de Molendijk is een voor het openbaar verkeer openstaande erftoegangsweg met tweerichtingsverkeer. Ter hoogte van Molendijk 62 ligt de bebouwdekomgrens. Het deel van de Molendijk binnen de bebouwde kom is in beheer bij de Gemeente Middelburg; hierop geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Het wegvak buiten de bebouwde kom is in beheer bij het Waterschap Scheldestromen; hierop geldt een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur en er geldt een zonale geslotenverklaring voor vrachtauto's met uitzondering van bestemmingsverkeer. Die zone geldt voor de waterschapswegen aan de oostkant van het dorp (behalve de Langeweg) en aan de zuidkant van het dorp.

Onder bestemmingsverkeer wordt verstaan: bestuurders die als bestemming hebben één of meer bepaalde percelen aan of dicht bij een weg die door verkeerstekens is gesloten verklaard en die alleen via deze weg zijn te bereiken, en ook bestuurders van lijnbussen.[1]

 

Verkeersprobleem

Bewoners van de Korteweg hebben gemeld dat vrachtauto's en landbouwvoertuigen tussen het Sloegebied en Middelburg gebruikmaken van de route Molendijk-Korteweg. Op het kruispunt Korteweg/Molenwijk moeten deze grote voertuigen hoog opdraaien om de haakse bocht te kunnen maken, en zwaait de achterkant van het voertuig uit. Volgens de bewoners zijn hierdoor al meerdere keren geparkeerde voertuigen aangereden.

Om verdere schade te voorkomen hebben zij de Gemeente Middelburg gevraagd om grote voertuigen in hun straat te weren.

 

Doel en belang

Met dit besluit willen we voorkomen dat grote voertuigen schade toebrengen aan geparkeerde voertuigen op de Korteweg. Het belang dat aan de basis ligt van dit besluit is het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade (artikel 2 lid 2 onder a WVW 1994).

 

Argumenten

De rijbaan van de Korteweg is niet breed genoeg voor grote voertuigen.

Voor een erftoegangsweg met langsparkeren aan één kant van de rijbaan is een rijbaanbreedte van minimaal 6,80 meter gewenst.[2] De rijbaan van de Korteweg is ongeveer 6,10 meter breed. Deze krappere breedte leidt niet tot passeerproblemen voor personenauto's, maar wel voor grote voertuigen (vrachtauto’s en landbouwvoertuigen) die ter hoogte van de aansluiting met de Molendijk hoog moeten opdraaien.

Het probleem zou ook voorkomen kunnen worden door het instellen van een parkeerverbod over een lengte van 25 meter. Maar dit zou betekenen dat er ongeveer 5 auto's minder kunnen parkeren. Omdat de parkeerdruk in deze buurt al erg hoog is, heeft een parkeerverbod niet onze voorkeur.

 

  • -

    Verbod grote voertuigen

Door de geslotenverklaring op de Korteweg zouden grote voertuigen hun route kunnen verleggen naar het gedeelte van de Molendijk tussen de Veerstraat en de Korteweg, of naar de Scheldepoortstraat (bereikbaar via de Quarleshavenstraat of Sloehavenstraat).

De rijbaan op het gedeelte van de Molendijk tussen de Veerstraat en de Korteweg is niet geschikt voor grote voertuigen omdat de rijbaan maar ongeveer 3 meter breed is. Ook de rijbaan van de Scheldepoortstraat (5,40 meter breed met langsparkeren aan één kant van de rijbaan) is niet geschikt als doorgaande route voor grote voertuigen.

Om doorgaande grote voertuigen op deze wegen te weren moet een geslotenverklaring voor vrachtauto's (uitgezonderd bestemmingsverkeer) en voor landbouwvoertuigen niet alleen worden ingesteld op de Korteweg maar ook op het deel van de Molendijk tussen de Veerstraat en de bebouwdekomgrens, op de Quarleshavenstraat en op de Sloehavenstraat.

Halverwege de Molendijk (bij het verlaten van de bebouwde kom) geldt al een geslotenverklaring voor vrachtverkeer (uitgezonderd bestemmingsverkeer), zodat doorgaand vrachtverkeer tussen de Veerstraat en de Boomdijk op dit moment al niet is toegestaan. Maar omdat vrachtauto's op de Molenwijk niet kunnen keren is het logischer en beter deze geslotenverklaring al aan te geven aan bij de aansluitingen met de Veerstraat en Oude Rijksweg.

Het vrachtverkeer met een bestemming in het gebied is uitgezonderd van deze maatregel, omdat verschillende leveranciers, verhuiswagens en dergelijke een bestemming binnen de zone kunnen hebben.

 

  • -

    Adviesroute landbouwverkeer

Voor landbouwverkeer zijn de gevolgen van de geslotenverklaring voor landbouwvoertuigen op de Korteweg, Molendijk, Quarleshavenstraat en Sloehavenstraat, beperkt omdat zij gebruik kunnen maken van de route Binnendijk-Tweede Weg-Vlackeweg-Langeweg-Oude Rijksweg. Die route is geschikt voor landbouwvoertuigen en maakt deel uit van het Kwaliteitsnet Landbouwverkeer Zeeland[3]. Het doel van dit kwaliteitsnet is dat het landbouwverkeer zich over grotere afstanden vlot en veilig kan verplaatsen (economisch belang) en tegelijkertijd de verkeersveiligheid en doorstroming van het overige verkeer en de leefbaarheid in de kernen verbetert.

 

Voor het berijden van de weg in strijd met een geslotenverklaring is een ontheffing nodig .

Voor zover bekend is er maar één bedrijf aan de Molendijk dat een traktor gebruikt. De ondernemer heeft aannemelijk gemaakt dat hij door de geslotenverklaring in zijn bedrijfsvoering wordt belemmerd en aangegeven dat het met landbouwvoertuigen gebruik wil blijven maken van de Korteweg en de Molendijk.

Voor deze ene uitzondering is een ontheffingsregeling beter geschikt dan een algemene uitzondering voor bestemmingsverkeer. Een ontheffing kan worden verleend op basis van artikel 87 RVV 1990.

 

Uitvoering

Plaatsen en verwijderen van zoneborden C7 en onderborden ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ .

De zonale verkeersborden C7 (gesloten voor vrachtauto’s) en de onderborden ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ worden:

  • 1.

    geplaatst bij de aansluitingen Molendijk/Veerstraat, Korteweg/Veerstraat, Quarleshavenstraat/Oude Rijksweg en Sloehavenstraat/Oude Rijksweg;

  • 2.

    verwijderd bij de bebouwdekomgrens op de Molendijk (ter hoogte van huisnummer 62).

 

Plaatsen van verkeersborden C8.

De verkeersborden C8 (gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur) worden geplaatst bij de aansluitingen Molendijk/Veerstraat, Korteweg/Veerstraat, Molendijk (ter hoogte van de bebouwdekomgrens, zowel boven als beneden aan de dijk), Quarleshavenstraat/Oude Rijksweg en Sloehavenstraat/Oude Rijksweg. Bij de aansluiting Molendijk/Boomdijk wordt als voorwaarschuwing een bord C8 met een onderbord 'na 500 m' geplaatst.

De geslotenverklaring voor doorgaand vrachtverkeer wordt aangegeven met zoneborden omdat het een uitbreiding is van een bestaande zone.

De geslotenverklaring voor landbouwvoertuigen wordt niet met zoneborden aangegeven, maar met gewone verkeersborden aan het begin van de betreffende wegen. Hiervoor zijn minder verkeersborden nodig dan voor een zone omdat een zone moet worden afgesloten met eindezoneborden.

 

Plaatsen van routeborden voor landbouwvoertuigen.

Om het landbouwverkeer te stimuleren om gebruik te maken van de route Binnendijk-Tweede Weg-Vlackeweg-Langeweg-Oude Rijksweg worden langs dit traject in totaal 13 routeborden voor landbouwvoertuigen geplaatst. Dit zijn vierkante witte borden met daarop in zwart een plaatsnaam, een tractorsymbool en een richtingspijl.

 

Handhaving

Dit besluit is genomen na overleg met de korpschef.[4] De gemachtigde van de korpschef heeft op 6 december 2018 aangegeven dat de politie onderzoek heeft verricht, dat de politie geen feiten of omstandigheden kent die het nemen van het besluit in de weg staan en dat deze kan bijdragen aan de leefbaarheid in de wijk.

Handhaving van de verkeersborden C7 (gesloten voor vrachtauto’s) en C8 (gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur) is mogelijk op basis van artikel 62 RVV 1990. Daarin is bepaald dat weggebruikers verplicht zijn gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden. Maar volgens de politie is de geslotenverklaring voor vrachtverkeer lastig te handhaven doordat een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer.

 

Wettelijke basis en bevoegdheid

Voor het plaatsen en verwijderen van de borden C7 (gesloten voor vrachtauto’s) en C8 (gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur) van bijlage 1 van het RVV 1990, moet een verkeersbesluit worden genomen.[5]

Wij zijn bevoegd om dit verkeersbesluit te nemen omdat de Korteweg, het deel van de Molendijk tussen de Veerstraat en de bebouwdekomgrens, de Quarleshavenstraat en de Sloehavenstraat niet in beheer zijn bij het Rijk, een provincie of een waterschap.[6]

 

Inwerkingtreding

Dit verkeersbesluit gaat niet over infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. Het besluit treedt daarom in werking op het moment van bekendmaking.[7]

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in hun vergadering van 11 december 2018.

de secretaris, de burgemeester,

    

mr. A. van den Brink mr. H.M. Bergmann

 

Mededelingen

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt door plaatsing in de Staatscourant van 19 december 2018 op de website Overheid.nl.

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen gedurende zes weken, van 20 december 2018 tot en met 30 januari 2019, een be­zwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.

In het bezwaarschrift vermeldt u uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht (artikel 6:16 Algemene wet bestuursrecht).

 

Belanghebbende

U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop een besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.

Een belanghebbende die redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen bezwaar heeft gemaakt, kan geen beroep instellen bij de rechtbank (artikel 6:13 Algemene wet bestuursrecht).

 

Voorlopige voorziening

Heeft u een spoedeisend belang bij schorsing of vereisen uw belangen met spoed tijdelijke maatregelen? Dan kunt u, nadat u bezwaar hebt gemaakt, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Het verzoek hiertoe richt u aan: Voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven; dit recht bedraagt € 170 voor natuurlijke personen (individuele personen) en € 338 voor niet-natuurlijke personen (zoals verenigingen, stichtingen, bv's).

 

Digitale indiening

U kunt uw bezwaarschrift en uw verzoekschrift om een voorlopige voorziening ook digitaal indienen:

  • 1.

    voor bezwaar gaat u naar: www.middelburg.nl > Bestuur en organisatie > Meer > Bezwaar tegen gemeentelijke besluiten;

  • 2.

    voor een voorlopige voorziening bij de rechtbank Zeeland-West-Brabant gaat u naar: loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor digitale indiening heeft u uw DigiD-inlogcode nodig. Kijk op de genoemde site(s) voor de precieze voorwaarden.

 

[1] Zie artikel 1 RVV 1990

[2] Zie paragraaf 11.2.3 ASVV 2012 (Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom) voor een suggestie voor een ontwerp van een rijbaan voor gemengd verkeer met langsparkeren op de rijbaan: voor een ideaal profiel wordt een rijbaanbreedte van 6,8 meter geadviseerd

[3] Het Kwaliteitsnet Landbouwverkeer Zeeland is opgesteld door het ROVZ (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland) samen met de wegbeheerders en de landbouworganisaties ZLTO en Cumela, vastgesteld door Provinciale Staten op 8 juli 2011 en geactualisaeerd in 2017.

[4] Zie artikel 24 aanhef en onder a BABW

[5] Zie artikel 12 BABW

[6] Zie artikel 18 lid 1 onderl d WVW 1994

[7] Zie artikel 3:40 Awb

Naar boven