Aanwijzen tweede laadplaats voor elektronische voertuigen in de Burght in Geldrop

Logo Geldrop-Mierlo

Samenvatting

In dit verkeersbesluit wordt geregeld dat naast de bestaande laadplaats voor elektrische voertuigen in de Burght (nabij de Dommeldalseweg) in Geldrop een tweede laadplaats wordt vrijgemaakt en dit treedt in werking vanaf donderdag 6 december 2018.

Aan leiding

Er komen de laatste tijd regelmatig meldingen uit de omgeving van de Burght dat de bestaande laadplaats voor elektrische voertuigen steeds bezet is. Hierdoor kunnen de elektrische auto’s niet altijd snel genoeg worden opgeladen.

Huidige verkeersituatie

Er is nu ter hoogte van de Burght 143 één laadplaats voor elektrische voertuigen aanwezig. Deze laadplaats maakt onderdeel uit van een rij openbare parkeervakken, die bedoeld zijn voor de bewoners van de woningen aan de Burcht. Deze parkeervakken worden behoorlijk intensief gebruikt.

Gewenste verkeersituatie

Het openbare parkeervak ter hoogte van de Burght 143, naast de bestaande laadplaats voor elektronische voertuigen, wordt aangewezen als tweede laadplaats. Hierdoor vervalt een openbare parkeerplaats. Dit is ter plaatse acceptabel omdat er verderop langs de Burcht voldoende openbare parkeerplaatsen aanwezig zijn. De locatie van de tweede laadplaats is behoorlijk centraal, zodat deze laadplaats door meerdere bezitters van elektrische voertuigen gebruikt zal gaan worden.

De gemeente hanteert op basis van de Pilot publieke laadinfrastructuur Brabant het uitgangspunt dat er bij veel gebruikte laadpalen een tweede parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen kan worden aangewezen. Er moet dan sprake zijn van een jaarlijks gebruik van meer dan 2000 kWh. Op deze locatie is daar sprake van.

Het bestaande verkeersbord wordt direct achter de bestaande laadpaal geplaatst, maar met een gewijzigde onderbord, dat aangeeft dat beide parkeervakken aan weerszijden van de laadpaal aangewezen zijn als laadplaats voor elektronische voertuigen.

Juridisch kader

Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

Afstemming politie

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie, die op 28 november 2018 hierover een positief advies heeft afgegeven.

Dit verkeersbesluit is op 29 november 2018 genomen met het oog op het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer. Op 5 december 2018 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘VKB 2018-11.Aanwijzen tweede laadplaats elektrische voertuigen in de Burcht in Geldrop, d.d. 21 november 2018”.

Motivering / Belangenafweging

Motivering wegenverkeerswet

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Doelstelling

Met de maatregel wordt beoogd om gebruikers van elektrische voertuigen meer zekerheid te bieden ten aanzien van het tijdig kunnen opladen van hun voertuig. Dit besluit draagt bij aan het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Belangenafweging

Door het aanwijzen van een extra laadplek voor elektrische auto’s komt een openbare parkeerplaats te vervallen. Dit is ter plaatse acceptabel omdat er verderop langs de Burcht voldoende openbare parkeerplaatsen aanwezig zijn. De gemeente vindt het bovendien belangrijk om autogebruikers te stimuleren om te kiezen voor elektrisch rijden. Het realiseren van voldoende oplaadplekken is hiervoor noodzakelijk.

Bebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeersborden geplaatst worden op de volgende locaties, conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘VKB 2018-11 Aanwijzen tweede laadplaats elektrische voertuigen de Burcht, d.d. 21 november 2018”:

1)Het plaatsen van het bord model E04 met het onderbord OB504 met als tekst ‘Opladen elektrische auto’ achter de bestaande laadpaal bij twee parkeervakken ter hoogte van de Burght 143 in Geldrop, om aan te geven dat beide openbare parkeervakken zijn aangewezen als laadplaats voor elektrische voertuigen.

Geldrop-Mierlo, 22 november 2018

namens burgemeester en wethouders,

Gabriel van Houtert

Senior cluster Ontwerp

Re chtsbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven