Verkeersbesluit verkeersmaatregelen rotonde Ronweg N420 Woerden Nummer: 18i.05463

Logo Woerden

Burgermeester en wethouders van Woerden,

 

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

 

Artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, waarin het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit van 1 september 2013 is gemandateerd aan de verkeerskundig beleidsadviseur van het team realisatie en beheer;

 

Overwegende dat:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens.

 

Op grond van artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en 3 van het BABW, in het betrokken verkeerbesluit tot uitdrukking gebracht.

 

Uit het oogpunt van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers.

 

Is het gewenst om:

De verkeersmaatregelen rondom de heringerichte rotonde op het kruispunt tussen de Burgemeester van Zwietenweg, de Wulverhorstbaan en de Middellandbaan vast te stellen.

 

Motivering

Om Woerden in de toekomst bereikbaar te houden en de doorstroming op de (doorgaande) wegen in en rondom Woerden te bevorderen wordt gewerkt aan een verbetering van de verkeersdoorstroming. De doorstromingsproblemen hebben negatief effect op het gebied van leefbaarheid (verkeerslawaai en verslechterde luchtkwaliteit) en zorgen tevens voor barrièrewerking in de stad zelf.

 

Om de doorstromingsproblemen te verminderen is een rondweg aangelegd. Woerden heeft hiermee een tweede verbinding met de A12 gekregen. De realisatie van deze rondweg is het laatste project uit het programma A12 BRAVO (Brede Regionale Aanpak Voorkomt Oponthoud).

 

Om deze nieuwe rondweg aan te sluiten op het bestaande wegennet van Woerden is de rotonde op het kruispunt van de Wulverhorstbaan en de Middellandbaan aangepast en uitgebouwd van een enkelstrooksrotonde naar een meerstrooks turborotonde. De nieuwe rondweg, de Burgemeester van Zwietenweg, sluit op deze locatie aan op het bestaande wegennet van Woerden.

 

Omdat op de nieuwe rondweg en op de heringerichte en aangepaste rotonde een aantal verkeersmaatregelen zijn genomen die afwijken of een aanvulling zijn op de verkeersmaatregelen die in de voorgaande inrichting van kracht waren, dient een verkeersbesluit genomen te worden om deze verkeersmaatregelen vast te stellen. De betreffende verkeersmaatregelen worden vastgesteld in het voorliggende verkeersbesluit.

 

Belangenafweging

De verkeersmaatregelen hebben tot doel een veilige en vlotte afwikkeling van verkeer te waarborgen op de nieuwe rondweg en de aangepaste en uitgebouwde rotonde op het kruispunt tussen de Burgemeester van Zwietenweg, de Wulverhorstbaan en de Middellandbaan/

 

 

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie. Het advies over dit besluit is positief en de politie Midden-Nederland stemt in met de te nemen maatregelen onder de volgende voorwaarde/voorbehoud betreffende de maatregel genoemd in punt 10 (instellen maximum snelheid door middel van bord A1 met als maximum snelheid 30 km/h):

de maatregel moet zelfhandhaving zijn;

de politie zal hier geen structurele snelheidscontroles houden.

 

B E S L U I T E N:

 

het instellen van de Burgemeester van Zwietenweg als voorrangsweg, betreffende het wegvak tussen de rotonde met de Wulverhorstbaan en de rotonde met de Molendijk, door het plaatsen van de verkeersborden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locaties:

direct na de rotonde met de Wulverhorstbaan in zuidelijke richting;

direct na het kruispunt met de Kromwijkerdijk in zuidelijke richting;

 

het instellen van een geslotenverklaring voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de Burgemeester van Zwietenweg door het plaatsen van de verkeersborden C9 van bijlage 1 van het RVV 1990, op het wegvak tussen het kruispunt met de Kromwijkerdijk en de rotonde met de Molendijk;

 

het instellen tot een gebod voor bestuurders om aan de rechterzijde de middenberm te passeren op de Burgemeester van Zwietenweg ten zuiden van de rotonde met de Wulverhorstbaan, op de middeneilanden gelegen direct ten noorden en direct ten zuiden van het kruispunt met de Kromwijkerdijk, door het plaatsen van de verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

 

het instellen van een verplichte rijrichting rechtsaf vanaf het Wulverhorstpad door het plaatsen van verkeersbord C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 op het middeneiland in de Burgemeester van Zwietenweg direct ten zuiden van de rotonde met de Wulverhorstbaan;

 

het aanwijzen van het pad gelegen parallel aan en ten noorden van de Kromwijkerwetering als verplicht fiets-/bromfietspad dat in twee richtingen bereden mag worden door het plaatsen van de verkeersborden G12a met daaronder een onderbord waarop met twee pijlen staat aangeven dat het pad in twee richtingen bereden mag worden (OB505);

 

het instellen van een voorrangsregeling ter hoogte van de oversteek voor (brom)fietsers op het hierboven (onder punt 5) genoemde fiets-/bromfietspad over de Burgemeester van Zwietenweg ten zuiden van de rotonde met de Wulverhorstbaan, waarbij bestuurders op fiets-/bromfietspad voorrang dienen te verlenen aan bestuurders die zich op de Burgemeester van Zwietenweg bevinden, door het plaatsen van de verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden op het wegdek van het fiets-/bromfietspad ter hoogte van de oversteek;

 

het instellen van een voorrangsregeling op het kruispunt van de Burgemeester van Zwietenweg en het Wulverhorstpad ten zuiden van de rotonde met de Wulverhorstbaan, waarbij bestuurders die zich op het Wulverhorstpad bevinden voorrang dienen te verlenen aan bestuurders die zich op de Burgemeester van Zwietenweg bevinden, door het plaatsen van de verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden op het wegdek van het Wulverhorstpad;

 

het instellen van een maximaal toegestane snelheid van 50 km/uur op de Wulverhorstbaan, het gedeelte ten oosten van de rotonde met de Burgemeester van Zwietenweg vanaf de locatie waar de rijbaan richting de rotonde verbreedt van een naar twee rijstroken tot aan de rotonde, door het plaatsen van verkeersbord A1 van bijlage 1 van het RVV 1990;

 

het aanwijzen van het pad gelegen ten noordwesten van de Middellandbaan en Wulverhorstbaan, het gedeelte tussen het kruispunt met Rosmolenlaan en het kruispunt met Waardsedijk als verplicht fiets-/bromfietspad dat in twee richtingen bereden mag worden door het plaatsen van verkeersbord G12a met daaronder een onderbord waarop met twee pijlen staat aangeven dat het pad in twee richtingen bereden mag worden (OB505);

 

het instellen van een maximaal toegestane snelheid van 30 km/uur op de Kromwijkerdijk in westelijke richting vanaf het kruispunt met de Burgemeester van Zwietenweg door het plaatsen van verkeersbord A1 van bijlage 1 van het RVV 1990;

 

het instellen van geslotenverklaring voor voertuigen, die met inbegrip van lading, breder zijn dan 2.2 meter op de Kromwijkerdijk in westelijke richting vanaf het kruispunt met de Burgemeester van Zwietenweg, door het plaatsen van verkeersbord C18(2,2m) van bijlage 1 van het RVV 1990;

 

het instellen van geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de Kromwijkerdijk in oostelijk richting vanaf het kruispunt met de Burgemeester van Zwietenweg, door het plaatsen van verkeersbord C19 van bijlage 1 van het RVV 1990 met daaronder een onderbord waarop de tekst ‘100 meter’ staat weergegeven, te plaatsen op de Kromwijkerdijk bij de kruising met het Kromwijkerpad;

 

het instellen van een gebod tot het volgen van de rijrichting rechtdoor op de Burgemeester van Zwietenweg in noordelijke richting ter hoogte van het verdrijvingsvlak iets ten noorden van het kruispunt van de Kromwijkerdijk en de Burgemeester van Zwietenweg;

 

het instellen van een geslotenverklaring voor fietsen en bromfietsen op het Wulverhorstpad richting de Burgemeester van Zwietenweg, door het plaatsen van verkeersbord C15 van bijlage 1 van het RVV 1990 na het verplichte fiets-/bromfietspad;

 

de in dit besluit genoemde verkeerstekens te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

 

 

 

 

Woerden, 29-11-2018

Namens burgemeester en wethouders van Woerden,

M. Bouwman

Beleidsadviseur Verkeer

Team Realisatie en beheer

bijlage: tekening Rotonde Wulverhorstbaan d.d. 16-11-2018

Projectcode 18 0116 001

Tekeningnr: 101

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 45, 3440 AA te Woerden. Tevens kan de indiener van een bezwaarschrift gedurende dezelfde termijn de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht verzoeken om een voorlopige voorziening.

Naar boven