Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmerliede en Spaarnwoude | Staatscourant 2018, 65105 | Overige mededelingen aan het wegverkeer |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmerliede en Spaarnwoude | Staatscourant 2018, 65105 | Overige mededelingen aan het wegverkeer |
Onderwerp: parkeerschijfzone en parkeerverbod s zone stationsomgeving Halfweg
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
Op dit moment kan er bij het station en de daar omheen liggende straten en wijken vrij geparkeerd worden. Het parkeerterrein bij het station biedt parkeergelegenheid voor bijna 150 auto’s. Het komt regelmatig voor dat er buiten de vakken wordt geparkeerd en zelfs in de omliggende straten. Dat is hinderlijk voor de bewoners van deze straten.
Uit onderzoek blijkt ook dat het parkeerterrein regelmatig overbezet is, maar wel op de juiste manier gebruikt wordt. Hiermee wordt bedoeld dat het terrein door treinreizigers wordt gebruikt die een dagje weg zijn (toeristen en/of forenzen). Er wordt nagenoeg niet langer geparkeerd dan een dag waardoor geconcludeerd kan worden dat het pareerterrein niet gebuikt wordt door mensen die bijvoorbeeld naar Schiphol reizen.
Daarom kunnen we het parkeerterrein vrij toegankelijk blijven houden en kan een parkeerverbodszone worden ingesteld om het parkeren te ordenen en te reguleren. Daarnaast wordt er gezocht naar een mogelijkheid om het aantal parkeerplaatsen uit te breiden.
Om te voorkomen dat treinreizigers in de omliggende straten gaan parkeren, willen wij hier eveneens een parkeerschijfzone instellen. Dit voorstel hebben wij besproken tijdens een bewonersbijeenkomst.
Over het algemeen werden de maatregelen positief ontvangen. Bewoners van Zijkanaal F West gaven duidelijk de voorkeur aan een parkeerverbodszone boven een parkeerschijfzone. Dit hebben wij gehonoreerd. De parkeerschijfzone treedt op xx-xx-2019 in werking.
Met de maatregelen wordt beoogd het parkeren in de stationsomgeving beter te reguleren.
Maatregelen, bebording en belijning
De parkeerschijfzone wordt aangeduid door het plaatsen van borden E10 (RVV 1990), begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone, met opdruk ‘max. 2h’ in combinatie met blauwe markering om de beschikbare parkeerruimte aan te geven conform artikel 25 (RVV 1990).
De borden worden geplaatst op de volgende locaties:
De parkeerverbodszone wordt aangeduid door het plaatsen van borden E01 (RVV 1990), begin en einde parkeerverbodzone. Deze borden worden geplaatst op de volgende locaties:
Er zullen vooraankondigingsborden worden geplaatst met daarop aangegeven dat de verkeerssituatie is gewijzigd. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2018-030-003.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 199 4) :
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.
De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bewoners zal toenemen. Bewoners zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor doorgaand verkeer.
Fietsers, bromfietsers, v oetgangers en minder validen
De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Door het reguleren van het parkeren ontstaat een rustiger en overzichtelijker straatbeeld.
De belangen van nood- en hulpdiensten worden gediend doordat er minder vaak fout geparkeerd zal worden, hetgeen de bereikbaarheid ten goede zal komen.
Openbaar vervoer en landbouwverkeer
De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer en landbouwverkeer.
Door het instellen van een parkeerverbodszone kunnen parkeerder nog steeds gratis hun auto parkeren. Echter indien het parkeerterrein vol is, dan zal de loopafstand toenemen. Er wordt gezocht naar een mogelijkheid om de parkeercapaciteit op het parkeerterrein bij het station uit te breiden waarmee de maatregelen niet nadelig zijn voor parkeerders.
De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van bewoners, langzaam verkeer en nood- en hulpdiensten.
Op 18 juni 2018 heeft een bewonersavond plaatsgevonden over de voorgestelde maatregelen om het parkeren rondom het station te reguleren. Tijdens de bewonersavond bleek een zeer sterke voorkeur voor het instellen van een parkeerschijfzone in de straten en wijken rondom het station. Dit met uitzondering van bewoners in Zijkanaal F West, zij zien liever een parkeerverbodzone. Dit wordt gehonoreerd.
Door het reguleren van het parkeren zal de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bewoners toenemen. Bewoners zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken, daar zijn ze zich van bewust.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe wordt het voorgenomen verkeersbesluit vier weken ter inzage gelegd.
Overleg met Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 21-08-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
In overeenstemming met de tekening met het nummer 2018-030-003, die een onderdeel is van dit besluit, zijn wij voornemens de volgende verkeersmaatregelen te treffen:
Het instellen van een parkeerschijfzone in diverse straten rondom het station in Halfweg door:
∘het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het RVV 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone” op de volgende locaties:
Het instellen van een parkeerverbodszone in de Houtrakkerweg, inclusief het parkeerterrein en Zijkanaal F West door het plaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin parkeerverbodzone" en “einde parkeerverbodzone” op de volgende locaties:
Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude,
Het voorgenomen besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende vier weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Belanghebbenden kunnen binnen vier weken na publicatiedatum een zienswijze indienen bij: Burgemeester en wethouders van Haarlemmerliede en Spaarnwoude, p/a Gemeente Haarlemmermeer, Cluster Ingenieursbureau, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve verkeersbesluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-65105.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.