Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude – Halfweg - Dr. Schaepmanstraat

Logo Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Onderwerp: verbeteren verkeersveiligheid bij school St. Jozef Dr. Schaepmanstraat

Nummer: X.2018.04380

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W.

Overwegingen en motivatie

Aan de Dr. Schaepmanstraat in Halfweg worden nieuwe woningen gebouwd. De ingang van de St. Jozefschool ligt ook aan de Dr. Schaepmanstraat. De Dr. Schaepmanstraat is een doodlopende straat met twee aparte rijbanen, waar verkeer slechts van een kant (langs de bestaande woningen) in kan rijden. Inrijden en parkeren van vrachtverkeer tijdens begin – en eindtijden van de school levert, in combinatie met haal – en brengverkeer voor de school, gevaarlijke verkeerssituaties op.

De voorgestelde verkeersmaatregelen zijn bedoeld om gedurende de bouw van de woningen gevaarlijke situaties bij de school te voorkomen terwijl de bouwplaats zoveel mogelijk toegankelijk blijft voor bouwverkeer. Door het parkeren aan de schoolzijde te beperken tot autoverkeer (gedurende maximaal 10 minuten) en aan de schoolzijde tevens een inrijdverbod voor vrachtverkeer in te stellen gedurende de in- en uitgaanstijden van de school worden de bereikbaarheid van de bouwplaats en de verkeersveiligheid van schoolgaande kinderen en hun ouders/verzorgers die de kinderen naar school brengen, gewaarborgd.

Na afloop van de bouw worden de maatregelen weer ingetrokken en wordt een verkeersbesluit genomen voor de definitieve situatie.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende verkeersmaatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het aanduiden van parkeergelegenheid uitsluitend bestemd voor auto’s met een maximale parkeerduur gedurende een beperkt tijdvak op de dag rond in – en uitgaanstijden van de school in de Dr. Schaepmanstraat in Halfweg aan de schoolkant (E8 RVV1990 met onderborden OB501l en OB501r als mede onderborden ‘max. 10 minuten’ en onderborden ‘ma t/m vr, 7.00 -15.30 uur’.);

  • 2.

    Het instellen van een inrijdverbod voor vrachtverkeer tijdens begin - en eindtijden van de school in de Dr. Schaepmanstraat in Halfweg aan de schoolkant (C7 RVV 1990 met onderborden ‘maandag – vrijdag van 7.30 – 8.30 uur en van 14.30 – 15.30 uur’);

  • 3.

    Het aanbrengen van waarschuwingsborden J21OB320F RVV1990 aan weerszijden van de school om het verkeer op de aanwezigheid van de school te wijzen (niet besluitplichtig).

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2018 – 030 – 002.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg

• artikel 2, lid 1 b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers

• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d), namelijk van vrachtverkeer dat niet meer de straat in kan rijden of kan parkeren gedurende het in- en uitgaan van de school. Wij wegen de belangen van de verkeersveiligheid en de vrijheid van het verkeer (schoolgaande kinderen en hun ouders/verzorgers) zwaarder dan de belangen van de vrijheid van vrachtverkeer om deze weg in te rijden en hier te parkeren.

Belangenafweging

Bewoners

De verkeersveiligheid in de straat neemt toe. Dat is in het belang van de bewoners. Daarentegen ondervinden de bewoners wel hinder van de beperkingen m.b.t. het parkeren.

(Doorgaand) verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor doorgaand verkeer. Het betreft een doodlopende weg en deze is niet bestemd voor doorgaand verkeer. Ook de belangen van overig gemotoriseerd verkeer worden niet geschaad.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeersveiligheid van deze weggebruikers verbetert.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

Door de maatregelen worden de belangen van parkeerders geschaad. Er mag alleen nog kortdurend worden geparkeerd.

Vrachtverkeer

Door de maatregelen worden de belangen van vrachtverkeer geschaad. Deze weggebruikers mogen niet meer de straat inrijden en parkeren gedurende het in- en uitgaan van de school.

Schoolgaande kinderen

De maatregelen zijn in het belang van schoolgaande kinderen en hun ouders/verzorgers, omdat de maatregelen de verkeersveiligheid van deze weggebruikers waarborgen.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en zijn hiermee in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van (brom)fietsers, bewoners en schoolgaande kinderen en hun ouders/verzorgers. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van parkeerders en vrachtverkeer, die door de maatregelen worden geschaad.

Voorbereiding en overleg

De verkeersmaatregelen worden uitgevoerd mede op verzoek van de St. Josephschool. Met de aannemer van de te bouwen woningen is contact geweest over de te nemen verkeersmaatregelen.

De bewoners tegenover de school zijn door een bewonersbrief op de hoogte gebracht van de te treffen verkeersmaatregelen.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 21-08-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd op Overheid.nl.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2018 – 030 – 002, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    het aanduiden van parkeergelegenheid uitsluitend bestemd voor auto’s met een maximale parkeerduur van 10 minuten van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 15.30 uur aan de schoolkant in de Dr. Schaepmanstraat in Halfweg door het plaatsen van borden conform model E8 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met onderborden OB501l en OB501r alsmede onderborden ‘max. 10 minuten’ en onderborden ‘ma t/m vr, 7.00 -15.30 uur’;

  • 2.

    het instellen van een inrijdverbod voor vrachtverkeer op vrijdag tussen 7.30 -8.30 uur en van 14.30 tot 15.30 uur aan de schoolkant in de Dr. Schaepmanstraat in Halfweg door het aanbrengen van borden conform model C7 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderborden ‘maandag – vrijdag van 7.30 – 8.30 uur en van 14.30 – 15.30 uur’;

  • 3.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op Overheid.nl

burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude,

Datum collegebehandeling: 17 september 2018

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. U moet het bezwaarschrift binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit indienen.

Vermeld in ieder geval:

  • -

    uw naam en adres;

  • -

    de datum van het bezwaarschrift;

  • -

    een omschrijving van dit besluit;

  • -

    de redenen waarom u bezwaar maakt;

  • -

    uw handtekening.

     

U kunt uw bezwaarschrift sturen naar: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude p/a Gemeente Haarlemmermeer , cluster Inkoop en Juridische Zaken, Postbus 250, 2130 AG te Hoofddorp.

Een bezwaarschrift schorst dit besluit niet. De voorzieningenrechter kan de werking van dit besluit wel schorsen. Als u een bezwaarschrift hebt ingediend, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter.

U kunt het verzoekschrift sturen naar: de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem, Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR te Haarlem.

Het verzoekschrift kunt u digitaal indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. U moet dan wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben.

Als u een verzoek om voorlopige voorziening indient, moet u griffierecht betalen. Griffierecht is een bijdrage in de kosten van de rechtspraak.

Naar boven