Verkeersbesluit buurtbushalte Hoofdstraat te Kesteren.

Logo Neder-Betuwe

1. Aanleiding tot het besluit

Aan de Stationsstraat 1 in Kesteren is een nieuwe supermarkt met bovenwoningen gerealiseerd. Het initiatief voor het bouwen van een nieuwe supermarkt is een uitwerking van het vastgestelde Masterplan centrum Kesteren. Omdat het volume van de supermarkt groter is dan op de vorige locatie in Kesteren, vraagt het realiseren van deze supermarkt om een herziening van de infrastructurele situatie rondom de nieuwe locatie van deze supermarkt.

Zo is reeds een knip aangebracht in de Stationsstraat waardoor hier geen doorgaand gemotoriseerd verkeer meer mogelijk is. Dit heeft tot gevolg gehad dat de bushaltes in de Stationsstraat zijn komen te vervallen. Vanwege het belang van het gebied en de centrale ligging van het gebied in Kesteren is het wenselijk om het gebied wel middels openbaar vervoer te ontsluiten. Daarom zal een halte voor de buurtbus ingericht worden op het parkeerterrein langs de Hoofdstraat.

 

2. Overwegingen

• Situatieschets

Langs de Hoofdstraat is in verband met bovenstaande ontwikkeling een parkeerterrein ingericht. Dit parkeerterrein is openbaar toegankelijk.

Langs één van de wegen die dit parkeerterrein ontsluiten is een geschikte locatie gevonden voor het halteren van de buurtbus. Langs dit weggedeelte is geen doorgaand verkeer mogelijk, het halteren van de buurtbus zorgt hier voor slechts beperkte hinder en er zijn reeds twee bankjes aanwezig die door passagiers gebruikt kunnen worden als wachtplaatsvoorziening. De rode pijl op onderstaande tekening geeft de haltelocatie weer.

• Noodzaak Buurtbushalte

De buurtbus vormt een belangrijke schakel in het openbaar vervoer net in onze regio. De buurtbus verbindt de kleinere kernen, het buitengebied en de belangrijkste locatie bestemmingen met de openbaar vervoer knooppunten in de grote plaatsen in onze gemeente. Het is belangrijk dat de onderlinge afstand tussen de haltes niet te groot zijn en dat deze op logische plaatsen zijn gelegen. De beoogde halte ligt op een logische plaats tussen de haltes langs de Schenkhofstraat en de Spoorstraat.

• Verkeersbelang (artikel 2 WVW)

Om de vrijheid van verkeer zoveel mogelijk te waarborgen, is goed openbaar vervoer van belang. Een belangrijk aspect van openbaar vervoer is de afstand die reizigers moeten afleggen tot de dichtstbijzijnde halte. Met het plaatsen van een extra halte wordt de directe omgeving beter ontsloten middels openbaar vervoer.

• Afweging belangen van anderen

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

Uit niets is gebleken dat het voorgenomen besluit geen grote gevolgen zal hebben voor enig individueel belang.

 

3. Juridische grondslag

• Verkeersbesluit vereist

Artikel 12 BABW lid a, bepaalt dat voor het plaatsen van het bord L3 een verkeersbesluit noodzakelijk is voor zover het een bushalte betreft.

• Uitvoeringsvoorschriften

De uitvoeringsvoorschriften uit het BABW schrijft geen specifieke eisen voor de plaatsing van het bord L3 voor. Algemene voorwaarden zoals een haakse plaatsing ten opzichte van de weg en een goede zichtbaarheid vanaf de openbare weg zijn wel van toepassing (uitvoeringsvoorschriften BABW, hoofdstuk 2, paragraaf 2.

• Bevoegdheid

De betreffende weg is in beheer en eigendom bij de gemeente Neder-Betuwe. Op grond van artikel 18 WVW zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit. Op grond van de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 en de Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de afdeling Fysieke Pijler.

 

4.Overig

• Zonale toepassing

Er is geen sprake van een zonale toepassing van dit besluit.

 

5.Overleg

• Overleg met politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op - het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover op 06-11-2018 een positief advies uit.

• Overleg met bevoegd gezag andere wegen

Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.

• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar

De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en noodzakelijk.

 

6.Bekendmaking

• Publicatie

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen 6 weken na vaststelling van het besluit.

 

7.Inwerkingtreding en plaatsing borden

• Inwerkingtreding verkeersteken

Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.

 

• Plaatsing borden

De betreffende borden worden zo spoedig mogelijk geplaatst. Vooruitlopend op de inspraaktermijn voor dit besluit worden de borden geplaatst en de halte in gebruik genomen. Dit omdat de nieuwe dienstregeling per 9 december 2018 in gaat.

 

8.Besluit

Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:

a) het instellen van een bushalte op de Hoofdstraat te Kesteren door middel van plaatsing van het bord L3 van Bijlage 1, RVV1990.

 

9.Afschriften

Een afschrift van het besluit wordt per mail gestuurd naar:

Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Afdeling verkeer, t.a.v. verkeersadviseur

 

10.Mogelijkheid bezwaar en beroep

U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na publicatie van dit besluit indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.

 

11.Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Opheusden, 8 november 2018

namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,

A.M. van der Staaij,

beleidsmedewerker verkeer en vervoer

Naar boven