ARTIKEL I
In de Bijlage behorende bij de artikelen 3, 4, 6, 6f en 6h worden de onder C ‘Begeleidingsbrieven
als bedoeld in artikel 6’, onderdeel 2 ‘Formulieren voor de begeleidingsbrief als
bedoeld in artikel 10.39 van de wet en artikel 6, tweede lid, van de regeling’, opgenomen
formulieren vervangen door:
TOELICHTING
Algemeen
Bij de inname en de afgifte van (gevaarlijke) afvalstoffen is het van belang dat de
afvalstromen door de toezichthouder kunnen worden gevolgd. Het S-formulier is een
belangrijk document om de verantwoorde afgifte van een scheepsafvalstof door het schip,
de inname door de inzamelaar en de (gescheiden) afgifte aan de verwerker te kunnen
monitoren. Bij het toezicht op ingezamelde scheepsafvalstoffen werd de controle op
de inname van afvalstromen bemoeilijkt omdat de afvalregelgeving voor de zeescheepvaart
andere benamingen en categorieën hanteert dan de landregelgeving (zoals voorgeschreven
op het huidige S-formulier). Hierdoor zijn de afvalstromen lastig te volgen. De voor
de afvalstroom voorgeschreven categorieën en omschrijvingen veranderen en sommige
stoffen die bij de afgifte (administratief) gescheiden zijn, worden bij de inzameling
(administratief) weer samengevoegd. En andersom.
De kapitein van het schip ontvangt bij afgifte van afval in de haven een doorslag
van het S-formulier. Daarmee kan hij bij de reder en controlerende autoriteiten aantonen
welk afval hij in welke hoeveelheden heeft afgegeven. De categorie-indeling op het
S-formulier sluit echter niet aan op de internationale voorschriften voor de afvaladministratie
zoals die aan boord van zeeschepen moet worden gevoerd en welke onder andere wordt
gebruikt voor het melden van af te geven afvalstoffen. Degenen die de zeeschepen controleren
op een juiste afgifte van afvalstoffen beschikken daardoor niet over op elkaar aansluitende
documentatie. Door het gewijzigde S-formulier worden dezelfde benamingen en categorieën
gebruikt als op het meldingsformulier en sluiten de afvalstromen in de administratie(s)
beter op elkaar aan, worden de controlemogelijkheden verbeterd en het risico op illegaal
handelen verminderd. Dit past bij de toegenomen aandacht voor vervuiling op zee en
de controle op de afgifte van scheepsafvalstoffen.
Administratieve lasten
In totaal maken ongeveer 40 inzamelbedrijven gebruik van de S-formulieren en werden
over de afgelopen drie jaar gemiddeld 70.000 formulieren per jaar afgenomen van Beurtvaartadres.
De administratieve lasten blijven met deze wijziging minimaal gelijk en zullen met
de aanpassing van dit besluit waarschijnlijk afnemen omdat de codering en de benamingen
die in het S-formulier worden gebruikt in overeenstemming worden gebracht met de codes
en benamingen die bij het melden van af te geven afvalstoffen door zeeschepen worden
gehanteerd. Hierdoor kunnen de gegevens van het S-formulier direct worden overgenomen
in de betreffende afvallogboeken aan boord van het schip, waarin de afgegeven hoeveelheden
scheepsafval en ladingrestanten genoteerd dienen te worden. Bovenstaande leidt tot
een tijdsbesparing bij zowel het schip als de inzamelaar van ongeveer 3 minuten per
formulier. De totale reductie van de administratie lasten bedraagt ongeveer € 238.000
op basis van het jaarlijks gebruik van ongeveer 70.000 formulieren x ((2x3 minuten)
/ 60) x 34 euro per uur. Het schip kan het formulier nu direct gebruiken voor het
invullen van de logboeken. De inzamelaar kan het formulier direct gebruiken voor het
doormelden van de ingezamelde scheepsafvalstoffen, wat in de aankomende nieuwe Richtlijn
Havenontvangstvoorzieningen verplicht gesteld gaat worden. Verder nemen de handhavingslasten
ook af omdat de codering gelijkluidend is en niet achteraf gecontroleerd hoeft te
worden of de gebruikte coderingen en benamingen dezelfde afvalstoffen betreffen.
Internetconsultatie en vaste verandermomenten
Er heeft geen internetconsultatie plaats gevonden over de wijziging van dit besluit.
Met de wijzigingen worden geen ingrijpende veranderingen in de rechten en plichten
van burgers en bedrijven aangebracht. Het betreft een aanpassing van al bestaande
voorschriften die geen ingrijpende gevolgen voor de uitvoeringspraktijk hebben. Bij
de wijziging zijn verschillende havenbedrijven (Amsterdam en Rotterdam) betrokken.
Bovendien zijn de Vereniging van Ondernemingen in de Milieudienstverlening ten behoeve
van de Scheepvaart (VOMS), als vertegenwoordiger van de gebruikers van de S-formulieren,
het Beurtvaartadres en de stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart (SAB) bij de totstandkoming
van de wijzigingen van het formulier geraadpleegd.
Handhaving en uitvoerbaarheid
De wijziging is afgestemd met de Inspectie Leefomgeving en Transport. Een Handhavings-,
Uitvoerings- en Fraudebestendigheidstoets op de wijzigingen van de regeling is niet
nodig omdat de aard van de wijzigingen geen veranderingen met zich meebrengt wat betreft
handhaving en uitvoering.
Artikelsgewijs
Artikel I
Het S-formulier bestaat, naast een drietal doorslagen, uit een voorzijde en een achterzijde.
Het vierde doorslagvel dat in de vorige versie was opgenomen vervalt. Op de achterzijde
wordt voorgeschreven welke benamingen en categorieën moeten worden gebruikt. Met de
onderhavige wijziging wordt deze opsomming gewijzigd. De op de achterzijde vermelde
voorgeschreven namen en categorieën sluiten nu naadloos aan bij het digitale ‘Waste
message formulier’, waarbij een aantal subcodes zijn terug te vinden in de te hanteren
drop-down menu’s. Deze door de Europese Commissie vastgestelde meldvoorschriften voor
afgifte van afval door zeeschepen gelden voor alle Europese zeehavens. De recente
toevoeging van een aparte categorie voor elektronisch afval (E afval) in het in Bijlage
V van het Internationaal verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen zoals
gewijzigd door het protocol van 1978 daarbij (MARPOL), voorgeschreven vuilnisjournaal,
heeft echter nog niet geleid tot de opname van een vergelijkbare categorie binnen
de Europese ‘waste message’. Om die reden krijgt deze afvalstroom op de codelijsten
bij vraag 3 (nog) dezelfde code als ‘Overig huisvuil ‘.
De binnenvaart is niet, zoals de zeevaart, gehouden de voorgenomen afgifte van afvalstoffen
vooraf te melden. De nieuwe indeling brengt voor de binnenvaart geen wijzigingen met
zich mee anders dan dat bij enkele afvalstromen met een andere categorie of naam moet
worden gehanteerd. De nieuwe kolom (Annex V) is bedoeld voor aansluiting bij de voorschriften
uit de MARPOL Annex V en hoeft bij de inzameling van afval van de binnenvaart en/of
recreatievaart niet te worden ingevuld.
Toelichting wijziging voorzijde S-formulier
Op de voorzijde van het S-formulier zijn enkele wijzigingen aangebracht. Deze worden
hieronder toegelicht.
Rubriek 2
-
a) In de Engelse vertaling op het huidige formulier wordt gesproken over ‘name of the
discharging vessel’. Aangezien ‘discharging’ ook staat voor ‘lozen’ is dit veranderd
in het ook in de Europese regelgeving gehanteerde ‘delivering’. In datzelfde verband
wordt voorgesteld voor schepen de term ‘vessel’ te hanteren.
-
b) De vermelding van het bruto tonnage van het afgevend schip is vervallen.
-
c) De categorie ‘Recreatievaart’ is op het formulier opgenomen zodat deze eerder worden
herkend.
-
d) Het bij een binnenvaartschip gehanteerde ‘brandmerk’ hoeft niet langer te worden vermeld.
Rubriek 3
-
e) De ‘verwijderwijze’ is vervallen omdat bij nagenoeg alle afvalstoffen eerst opslag
plaatsvindt (verwerkingsmethode A01, als gehanteerd door het LMA).
-
f) De kolom directe/indirecte financiering is vervallen omdat bij de registratie en controle
van afvalstromen die voor indirecte financiering in aanmerking komen, de havenbedrijven
van deze informatie geen gebruik meer maken.
-
g) Voor de controle in buitenlandse havens op de juiste afgifte van MARPOL Bijlage V
afval is een extra afvalcode kolom toegevoegd.
-
h) Receptionvessel’ is vervangen door ‘Receiving means’.
Rubriek 4
Rubriek 7
Toelichting wijziging achterzijde S-formulier
2: De passage ‘of het brandmerknummer’ is vervallen.
4: De toelichting op de verwijderde kolommen vervalt.
6: Voor rubriek 6 is een geactualiseerde tekst opgenomen met betrekking tot de mogelijkheid
het S-formulier te gebruiken als vervoersdocument gevaarlijke stoffen.
7: De passage over het gebruik van het S-formulier als aangifteformulier in het kader
van de accijnsregelgeving is geactualiseerd.
Artikel II
Deze wijziging treedt op 1 februari 2019 in werking. Omdat de gebruikers van de S-formulieren
mogelijk nog over een voorraad formulieren beschikken is in een overgangstermijn van
drie maanden voorzien waarin nog gebruik kan worden gemaakt van S-formulieren in de
oude opmaak. Na 30 april 2019 mag alleen nog van de nieuwe formulieren gebruik worden
gemaakt.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer