Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dantumadiel | Staatscourant 2018, 63678 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dantumadiel | Staatscourant 2018, 63678 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a., ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,
de gemeenten Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. per 1 januari 2017 hun uitvoeringskracht hebben gebundeld door samenvoeging van de ambtelijke organisaties van de vier gemeenten binnen een openbaar lichaam, hetgeen geregeld is in de Gemeenschappelijke Regeling DDFK-gemeenten (GR-DDFK);
de gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. gaan herindelen per 1 januari 2019 en gezamenlijk de nieuwe gemeente Noardeast-Fryslân gaan vormen;
de GR-DDFK opgeheven wordt per 1 januari 2019 en dat alle medewerkers in dienst zullen treden bij Noardeast-Fryslân;
Dantumadiel in eerste instantie alleen een griffier en een gemeentesecretaris in dienst heeft;
het mogelijk blijft voor Dantumadiel om meer medewerkers in dienst te nemen, dat geschiedt dan echter wel op eigen kosten;
in het belang van het vergroten van de bestuurskracht, de kwaliteit en de efficiency en het beperken van haar kwetsbaarheid Dantumadiel vanaf de datum van herindeling (cq. opheffing van de GR-DDFK) alle diensten zoals zij deze afnam van de GR-DDFK, af zal nemen van Noardeast-Fryslân op basis van een centrumgemeenteconstructie;
Dantumadiel zelfstandig blijft en uit dien hoofde ook eigen beleid blijft vaststellen, de bestuurlijke en beleidsmatige keuzes blijven bij de bestuursorganen van Dantumadiel;
de gemeenten streven naar een vruchtbare, stabiele en duurzame samenwerking gebaseerd op gelijkwaardigheid, wederzijds respect, vertrouwen en een gedeelde visie op samenwerking tussen de gemeentebesturen en tussen de besturen en de ambtelijke organisatie;
De toestemmingsbesluiten van de gemeenteraad van Dantumadiel van 30 januari 2018 en 29 mei 2018, van Dongeradeel van 25 januari 2018 en 28 juni 2018, van Ferwerderadiel van 18 januari 2018 en 17 mei 2018 en van Kollumerland c.a. van 25 januari 2018 en 31 mei 2018 en de toepasselijke bepalingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en artikel 30, lid 7 van de Wet waardering onroerende zaken;
Besluiten te treffen de Centrumregeling samenwerking Dantumadiel en Noardeast-Fryslân.
Hoofdstuk 2 Centrumgemeenteconstructie
De regeling wordt getroffen ten behoeve van de dienstverlening van de gemeente Noardeast-Fryslân aan de gemeente Dantumadiel.
De gemeente Noardeast-Fryslân is centrumgemeente, als bedoeld in artikel 8, vierde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 4 Taken centrumgemeente
Het college en de burgemeester van de gastgemeente laten door de centrumgemeente in beginsel alle gemeentelijke taken uitvoeren, voor zover deze niet – al dan niet met toepassing van de Wet gemeenschappelijke regelingen - aan anderen zijn opgedragen of overgedragen en als zodanig zijn beschreven in het dienstverleningshandvest zoals bedoeld in artikel 7.
Artikel 5 Bevoegdheidstoedeling college en burgemeester
In afwijking van het tweede lid worden, met inachtneming van artikel 232, vierde lid, van de Gemeentewet en artikel 30, achtste lid van de Wet waardering onroerende zaken, aan het college van de centrumgemeente onderscheidenlijk de ambtenaren, genoemd in artikel 6, alle bevoegdheden tot heffing en invordering van gemeentelijke belastingen overgedragen, met inbegrip van de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken.
Artikel 7 Dienstverleningshandvest
In het dienstverleningshandvest, te sluiten door de colleges en de burgemeesters van de gemeenten, wordt nadere uitwerking gegeven aan deze regeling. In het dienstverleningshandvest worden in ieder geval geregeld:
Hoofdstuk 3 Informatievoorziening
Artikel 10 Informatievoorziening colleges
Het college van de centrumgemeente geeft het college van de gastgemeente vooraf inlichtingen over de uitoefening van bevoegdheden, indien het college van de gastgemeente daarom verzoekt of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gastgemeente. In het laatste geval neemt het college van de centrumgemeente geen besluit dan nadat het college van de gastgemeente in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college van de centrumgemeente te brengen.
Artikel 11 Informatievoorziening burgemeesters
De burgemeester van de centrumgemeente geeft de burgemeester van de gastgemeente vooraf inlichtingen over de uitoefening van bevoegdheden, indien de burgemeester van de gastgemeente daarom verzoekt of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gastgemeente. In het laatste geval neemt de burgemeester van de centrumgemeente geen besluit dan nadat de burgemeester van de gastgemeente in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van de burgemeester van de centrumgemeente te brengen.
Artikel 13 Ambtelijke informatievoorziening
De medewerkers van de centrumgemeente geven het college, de burgemeester en de medewerkers van de gastgemeente alle door hen gevraagde inlichtingen omtrent de uitoefening van de hen opgedragen taken en bevoegdheden voor zover deze de gastgemeente betreffen en onverminderd de verantwoordelijkheden van het college onderscheidenlijk de burgemeester van de centrumgemeente krachtens de wet of deze regeling. De gemeentesecretaris van de centrumgemeente zal zijn medewerkers instrueren dat zij de griffiers van beide gemeenten gelijkwaardig zullen bedienen.
Artikel 14 Overige informatievoorziening
De artikelen 155a tot en met 155e zijn van overeenkomstige toepassing op ambtenaren of gewezen ambtenaren, in de zin van artikel 4 Gemeentewet, werkzaam door of vanwege het gemeentebestuur van de centrumgemeente aangesteld of daaraan ondergeschikt, wanneer de raad van de gastgemeente besluit een onderzoek in te stellen, als bedoeld in artikel 155a, eerste lid, van de Gemeentewet.
De heffingsambtenaar heeft de bevoegdheden en verplichtingen die bij of krachtens de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990, de Kostenwet invordering rijksbelastingen, de Gemeentewet, de Wet milieubeheer en de Wet waardering onroerende zaken zijn toegekend aan de inspecteur, respectievelijk de ambtenaar belast met de heffing van de gemeenten.
Artikel 16 Invorderingsambtenaar
De invorderingsambtenaar heeft de bevoegdheden en verplichtingen die bij of krachtens de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990, de Kostenwet invordering rijksbelastingen, de Gemeentewet, de Wet milieubeheer zijn toegekend aan de ontvanger, respectievelijk de ambtenaar belast met de invordering van de gemeenten.
Bij de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in het eerste lid neemt de invorderingsambtenaar de kwijtscheldingsregels van de gastgemeente in acht en de nadere regels van het college van de gastgemeente in acht, alsmede houdt hij rekening met de beleidsregels die dat gastcollege heeft geformuleerd ter zake van de uitoefening van zijn bevoegdheid.
De belastingambtenaar oefent de bevoegdheden en verplichtingen uit die bij of krachtens de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990, de Kostenwet invordering rijksbelastingen, de Gemeentewet, de Wet milieubeheer en de Wet waardering onroerende zaken zijn toegekend aan de ambtenaren van de rijksbelastingdienst, respectievelijk de ambtenaar belast met de heffing of invordering van de gemeentelijke belastingen als bedoeld in artikel 231, tweede lid onder d, van de Gemeentewet.
Artikel 18 Belastingdeurwaarder
De belastingdeurwaarder oefent de bevoegdheden en verplichtingen uit die bij of krachtens de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990, de Kostenwet invordering rijksbelastingen, de Gemeentewet, de Wet milieubeheer en de Wet waardering onroerende zaken zijn toegekend aan de belastingdeurwaarder.
Indien er tussen de gemeenten een geschil ontstaat over de uitvoering van de taken, wordt getracht dit op een zo laag mogelijk niveau op te lossen. Indien het geschil op deze wijze niet opgelost kan worden, wordt het geschil binnen de bestuurscommissie behandeld teneinde het geschil verder te verkennen en zo mogelijk op te lossen.
Indien de mediation niet binnen twee maanden na het aanwijzen van de mediator tot een oplossing heeft geleid, zullen betrokken partijen hun geschil voorleggen aan een commissie van arbiters. Elk college zal één arbiter aanwijzen, de twee aangewezen arbiters zullen een derde arbiter aanwijzen. Het advies van de arbiters is bindend.
Met betrekking tot geschillen tussen de colleges omtrent de toepassing -in de ruimste zin- van deze regeling is artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen van toepassing.De gemeenten zullen gebruik maken van een gezamenlijke rekenkamercommissie zoals bedoeld in artikel 81oa van de Gemeentewet.
Hoofdstuk 7 Wijziging, uittreding, opheffing en toetreding
Artikel 22 Uittreding, opheffing en toetreding
Opheffing en uittreding is behoudens bijzondere omstandigheden niet mogelijk in de eerste vijf jaar na het treffen van deze regeling. Van bijzondere omstandigheden is slechts sprake als hierover tussen de colleges en de burgemeesters van de gemeenten overeenstemming bestaat. Dit betekent dat de regeling op zijn vroegst per 1 januari 2024 opgeheven kan worden.
Indien een besluit tot opheffing, bedoeld in het eerste lid, wordt genomen, geven de colleges van de gemeenten gezamenlijk een onafhankelijke registeraccountant opdracht om een opheffingsplan op te stellen. Daarnaast wijzen de colleges een extern adviseur aan om het proces te begeleiden op basis van een door de colleges gezamenlijk geformuleerde opdrachtformulering.
Een besluit tot uittreding door het college en de burgemeester van één der gemeenten leidt eveneens tot opheffing van de regeling. Een besluit tot uittreding door het college en de burgemeester van één der gemeenten wordt niet genomen dan nadat zij daartoe toestemming hebben verkregen van de raad, overeenkomstig artikel 1, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 24 Inzending van de regeling
Het college van de centrumgemeente is belast met de inzending van deze regeling aan gedeputeerde staten van de provincie Fryslân.
Deze regeling, alsmede het dienstverleningshandvest zoals bedoeld in artikel 7, en de uitvoering van deze regelingen worden als volgt geëvalueerd:
jaarlijks voeren de gemeentesecretarissen een evaluatie uit en
elke vier jaar, in het jaar voor de verkiezingen te starten in 2021, wordt de juridische vorm geëvalueerd welke evaluatie gecombineerd wordt met een grondige evaluatie. Welke punten en criteria geëvalueerd worden, wordt onder meer door de gemeenteraden van te voren aangevoerd. Hierbij zullen de gemeenteraden aangeven in hoeverre zij betrokken willen worden bij de evaluatie als respondent.
2. De resultaten van de grondige evaluatie worden voorgelegd aan de gemeenteraden.
Aldus besloten door
Het college van de gemeente Dantumadiel in de vergadering van 6 februari 2018 en 4 september 2018,
De secretaris,
……………………,
R.G. Dijksterhuis
De burgemeester,
…………….
N.L. Agricola
De burgemeester van de gemeente Dantumadiel bij besluit van 6 februari 2018 en 4 september 2018
De burgemeester,
…………….
N.L. Agricola
Het college van de gemeente Dongeradeel in de vergadering van 6 februari 2018 en 4 september 2018,
De secretaris,
……………………,
D. Willems
De burgemeester,
…………….
M. Waanders
De burgemeester van de gemeente Dongeradeel in de vergadering van 6 februari 2018 en 4 september 2018,
De burgemeester,
…………….
M. Waanders
Het college van de gemeente Ferwerderadiel in de vergadering van 6 februari 2018 en 4 september 2018,
De secretaris,
……………………,
J. Hofstede
De burgemeester,
…………….
Mr. W. van den Berg
De burgemeester van de gemeente Ferwerderadiel in de vergadering van 6 februari 2018 en 4 september 2018,
De burgemeester,
…………….
Mr. W. van den Berg
Het college van de gemeente Kollumerland c.a. in de vergadering van 6 februari 2018 en 4 september 2018,
De secretaris,
……………………,
H.J. Jonker
De burgemeester,
…………….
B. Bilker
De burgemeester van de gemeente Kollumerland c.a. in de vergadering van 6 februari 2018 en 4 september 2018,
De burgemeester,
…………….
B. Bilker
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-63678.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.