Verkeersmaatregelen Calcariaweg en Sprielderweg, Putten

Logo Putten

Burgemeester en wethouders van de gemeente Putten zijn op grond van artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

OVERWEGINGEN EN MOTIVERING TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

dat gemeenten in het kader van het Startprogramma Duurzaam Veilig streven naar een duurzaam veilige inrichting van wegen waarbij de infrastructuur is aangepast aan de mens, in welke opzet er sprake is van een preventieve aanpak van de verkeersonveiligheid;

dat wij gelet op het streven naar een integraal verkeers- en vervoerbeleid in samenhang met de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam veilig, een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) hebben ontwikkeld waarin de verschillende wensstructuren voor het autoverkeer, het fietsverkeer, de voetgangers en het openbaar vervoer zijn samengevoegd tot een integrale verkeers- en vervoerstructuur;

dat gemeenten in het kader van duurzaam veilig het wegennet categoriseren in gebieden met een verkeers- en een verblijfsfunctie;

dat de Sprielderweg en Calcariaweg een verkeersfunctie heeft;

dat gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde op grond van de CROW-richtlijnen bij voorkeur van vrij liggende fietspaden en minimaal van officiële fietsstroken moeten worden voorzien;

dat wij daarom in overleg met de aanwonenden van de Sprielderweg en Calcariaweg een plan hebben ontwikkeld voor het reconstrueren van de Sprielderweg en Calcariaweg tot een verkeersader met een scheiding van de verschillende verkeerscategorieën in de vorm van officiële fietsstroken en afzonderlijke voetgangersvoorzieningen;

dat wij van mening zijn dat mogelijke nadelige gevolgen voor belanghebbenden, in verband met het aanwijzen van de noodzakelijke bebording/aanduidingen voor de binnen de bebouwde kom gesitueerde verkeersader Sprielderweg en Calcariaweg die wordt voorzien van officiële fietsstroken, niet dermate groot zijn dat zou moeten worden gekomen tot het oordeel dat er sprake is van onevenredig nadeel in verhouding tot het met het bij verkeersbesluit aanwijzen van de noodzakelijke bebording/aanduidingen te dienen doel in de vorm van een veilige verkeersafwikkeling;

dat de nieuwe inrichting gelijk is aan de pas vernieuwde Garderenseweg, waardoor een uniform wegbeeld ontstaat voor deze type wegen;

dat een voetgangersoversteek plaats wordt gerealiseerd op de Calcariaweg, nabij de Peppelhoeve - Peppelerweg, wat de veiligheid van de voetganger vergroot;

dat tussen de Krachtighuizerweg en het Sprielderhout een doorgang wordt gemaakt voor fietsers, zodat deze niet hoeven om te rijden, met haaietanden;

dat in de bocht tussen de Calcariaweg en de Sprielderweg worden de fietsers door middel van een verhoogde vluchtheuvel gescheiden van het gemotoriseerd verkeer, deze fietsstrook wordt aangeduid als verplicht fietspad;

dat de voorgestelde verkeersmaatregelen, overeenkomstig het in de Wegenverkeerswet in artikel 2 onder a, b en c vermelde “strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan”;

dat de toename van het verkeer op de andere wegen dermate gering zal zijn, dat op geen van deze wegen een toename van de geluidsbelasting met 2dB(A) sprake zal zijn;

dat er conform artikel 24 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg heeft plaats gevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de Nationale Politie, in de Eenheid Ooster-Nederland, district Noord en Oost Gelderland en deze een positief advies heeft afgegeven.

VERKEERSTEKENS

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsen of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om de volgende verkeerstekens:

  • G11, verplicht fietspad

  • L2, voetgangersoversteekplaats

  • Markering, voetgangersoversteekplaats

  • Markering, haaietanden

  • Markering, fietsstrook

BESLUIT

Op grond van de voorgaande overwegingen besluit wij om de volgende verkeerssituaties aan te passen en daarbij conform aan bijgevoegde tekeningen de verkeersborden, markeringen en verkeerstekens als hiervoor genoemd te (ver)plaatsen, aanbrengen en verwijderen:

 

  • -

    door het plaatsen van bord model L2, de zebra op de Calcariaweg aan te wijzen als een voetgangersoversteekplaats;

  • -

    door het aanbrengen van fietssymbolen de fietsstroken aan te wijzen als formele fietsstroken;

  • -

    door het aanbrengen van haaietanden om de fietser uit de voorrang te halen bij de doorgang tussen het Sprielderhout en Krachtighuizerweg;

  • -

    door het plaatsen van bord model G11, de fietsstrook naast de vluchtheuvel in de bocht Sprielderweg/Calcariaweg aan te wijzen als verplicht fietspad.

 

Tegen deze beslissing kunnen belanghebbende binnen zes weken na datum van publicatie van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Voorts kan op grond van het bepaalde in artikel 8:81 van het Algemene wet bestuursrecht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed dat vereist. Het vragen van een voorlopige voorziening is mogelijk indienen binnen de genoemde termijn ook een bezwaarschrift wordt ingediend.

 

Verzenddatum:

 

Burgemeester en wethouders van Putten,

   

mr. F.E. Contant, secretaris

H.A. Lambooij, burgemeester

Naar boven