Verkeersbesluit 2012VB06 Herinrichting centrum Oerle

Logo Veldhoven

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veldhoven

 

gelet op:

- het vigerende Besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen;

- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

 

overwegende:

- dat in het Verkeers Circulatie Plan uit 2007 (VCP) wegen in de gemeente Veldhoven verkeerskundig zijn ingedeeld in hoofdwegen en verblijfsgebieden;

- dat daarnaast met inwoners en ondernemers uit Oerle, de gemeente en provincie Noord-Brabant het integraal Dorps Ontwikkelingsplan is opgesteld;

- dat het Centrumplan Oerle hier een onderdeel van is;

- dat het terugdringen van de verkeersintensiteit in het centrum van Oerle in dit plan is opgenomen om een verkeersluwer centrum (verblijfsgebied) te creëren;

- dat door de toekomstige aanleg van de Westelijke Ontsluitingsroute de verkeersdruk in het centrum van Oerle af zal nemen;

- dat het aanwijzen als 30-km zone een logisch gevolg van de herinrichting tot verblijfsgebied is;

- dat het gebruikelijk is dat in een 30-km zone kruispunten gelijkwaardig zijn en dat het daarom noodzakelijk is bestaande voorrangssituaties op te heffen;

- dat in een 30-km zone verschillende soorten weggebruikers de weg delen en dat daarom vrij liggende fietspaden opgeheven kunnen worden;

- dat het, om uitvoering te geven aan het VCP en om een aaneensluitende 30-km zone te realiseren, wenselijk is om ook in de aangrenzende wegen Zittardsestraat (verhard gedeelte) en Janus Hagelaarsstraat een snelheid van 30 km in te stellen;

- dat woningen en bedrijven na de herinrichting bereikbaar blijven;

- dat bij de herinrichting de twee gehandicaptenparkeerplaatsen bij de kerk door de aanleg van groenstroken opgeheven worden maar dat het vanwege het sociale karakter van een dorpscentrum wenselijk is om in de directe omgeving twee andere gehandicaptenparkeerplaatsen in te richten;

- dat het in het kader van duurzaamheid en milieu wenselijk is een oplaadpunt voor elektrische auto’s in te richten;

- dat de locatie van dit oplaadpunt als gevolg van gewijzigd inzicht afwijkt van het ontwerp verkeersbesluit vanwege de aanwezigheid van een fysieke bescherming;

- dat dit een nieuw verkeersbesluit noodzakelijk maakt en dat besluit met nummer 2018VB10 op 23 mei 2018 genomen is;

- dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de verkeerskundige van de gemeente Veldhoven en dat deze dit voornemen positief heeft beoordeeld;

- dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de regiopolitie Oost Brabant, afdeling Veldhoven en dat deze positief heeft geadviseerd;

- dat tegen het ontwerp verkeersbesluit zoals dat ter inzage heeft gelegen van

24 mei 2012 tot en met 4 juli 2012 geen zienswijzen zijn ingediend;

- dat om bovenstaande reden de maatregelen inmiddels zijn uitgevoerd, maar het definitieve verkeersbesluit nog niet gepubliceerd is;

- de genoemde wegen en weggedeelten in beheer zijn bij en gelegen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Veldhoven,

 

besluit:

- in fase A het centrum van Oerle (Veldhoven) aan te wijzen als 30-km zone te weten: de Sint Janstraat vanaf het Gerard Vekemansplein, ’t Stoom, de Oude Kerkstraat vanaf de Nieuwe Kerkstraat tot en met de huisnummers 13-14 en de aangrenzende wegen Zittardsestraat (verhard gedeelte) en Janus Hagelaarsstraat en op het parkeerterrein tegenover de kerk twee gehandicaptenparkeerplaatsen en een parkeerplaats met oplaadpunt voor elektrische auto’s in te richten, waarbij de twee huidige gehandicaptenparkeerplaatsen komen te vervallen;

- in fase B de Oude Kerkstraat te Veldhoven aan te wijzen als 30-km zone vanaf de huisnummers 13-14 tot en met de aansluiting met de Berthastraat;

door middel van het plaatsen van de borden A1 (zone begin), A2 (zone einde), G11 (verplicht fietspad), G12 (einde verplicht fietspad), E06 (gehandicaptenparkeerplaats), E08 met onderbord “opladen elektrische voertuigen” en daar waar de vrij liggende fietspaden overgaan op de rijbaan haaientanden aan te brengen,

zoals op de bij dit besluit behorende tekening 2012-092 staat aangegeven;

en alle eerder genomen verkeersbesluiten te laten vervallen.

 

Het ontwerp verkeersbesluit heeft van 24 mei 2012 tot en met 4 juli 2012 ter inzage gelegen in de informatieruimte van het gemeentehuis.

 

Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf donderdag 8 november 2018 tot en met woensdag 19 december 2018 ter inzage in de informatieruimte van het gemeentehuis en is te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl.

 

Tegen dit verkeersbesluit kan, binnen 6 weken na de datum van publicatie (donderdag 8 november 2018 tot en met woensdag 19 december 2018) van het besluit, beroep ingesteld worden door

- degenen die tijdig zienswijzen hebben ingediend tegen het ter inzage gelegen ontwerp besluit en

- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingediend tegen het ontwerp besluit binnen de daarvoor gestelde termijn.

 

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

- naam en adres van de indiener;

- de dagtekening;

- vermelding van de datum en het nummer van het verkeersbesluit;

- een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het genomen besluit.

 

Het beroepschrift kunt u indienen bij de rechtbank Oost-Brabant, sector bestuursrecht, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Het indienen van een beroepschrift heeft geen schorsende werking. Aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant kan tevens om een voorlopige voorziening (schorsing van het verkeersbesluit) worden gevraagd.

 

Aan zowel het instellen van beroep als het vragen om een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. Men ontvangt daarover bericht van de rechtbank.

 

Veldhoven, 6 november 2018

Het college van burgemeester en wethouders van Veldhoven,

namens hen,

Ing. J.J.C. van Tol

hoofd afdeling Beheer en Realisatie

Naar boven