Slagersbedrijf 2019/2023

Vormings- en Ontwikkelingswerk

Verbindendverklaring CAO-bepalingen

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Besluit van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 21 november 2018 tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst Vormings- en Ontwikkelingswerk Slagersbedrijf

UAW Nr. 12021

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

Gelezen het verzoek van het Georganiseerd Overleg Slagersbedrijf namens partijen bij bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst, strekkende tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst;

Partij ter ener zijde: Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS);

Partijen ter andere zijde: FNV en CNV Vakmensen.

Gelet op de artikelen 2, 4 en 5 van de Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten;

Besluit:

Dictum I

Verklaart algemeen verbindend de navolgende bepalingen van bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst, zulks met inachtneming van hetgeen in de dicta II, III, IV en V is bepaald:

ALGEMENE BEPALINGEN

Waar in deze Cao de mannelijke vorm van voornaamwoorden of zelfstandige naamwoorden wordt gebruikt, gebeurt dat in neutrale zin, steeds eveneens omvattend de vrouwelijke vorm.

Artikel 1 Definities

a. Administrateur:

Stichting Administratie Groep Holland

b. VOS:

de Stichting Vormings- en Ontwikkelingsfonds in het Slagersbedrijf, gevestigd te Rijswijk (ZH), waarvan de statuten aan deze overeenkomst zijn gehecht.

c. Werkgever:

de natuurlijke of rechtspersoon, die een onderneming drijft.

d. Onderneming:

een onderneming, waarin bedrijfsmatig voor menselijke consumptie vlees wordt bewerkt tot (toebereide) waren, al dan niet in samenhang met de bereiding van vleeswaren en de verkoop daarvan aan particulieren, horeca of instellingen, alsmede voorverpakkingsbedrijven en centrale slagerijen.

e. Werknemer:

iedere vrouw of man die in dienst van de werkgever werkzaamheden verricht. Dit met uitzondering van de bestuurders van de onderneming.

f. Centrale slagerij:

een bedrijf of een centrale vleesafdeling binnen een bedrijf waarin bedrijfsmatig voor menselijke consumptie vlees wordt be- en/of verwerkt tot (toebereide) waren, al dan niet in samenhang met de bereiding van vleeswaren en waarvan de levering plaatsvindt aan filialen die een lid van de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen in eigendom heeft en/of aan zelfstandige supermarktondernemers die de handelsnaam van een lid van de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen voeren.

g. Voorverpakkingsbedrijf:

een bedrijf waarin bedrijfsmatig vlees wordt be- en/of verwerkt en wordt voorverpakt in consumentenverpakking.

h. Heffingsgrondslag:

Dit is het loon uit een dienstbetrekking overeenkomstig Hoofdstuk II van de Wet op de Loonbelasting 1964, waarbij artikel 11, eerste lid, onderdeel j en artikel 10 lid 4 buiten toepassing blijven.

Tot het loon behoren niet:

  • hetgeen uit een vroegere dienstbetrekking als bedoeld in de Wet op de loonbelasting 1964 wordt genoten met uitzondering van hetgeen wordt genoten op grond van de artikelen 628, 628a en 629 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, alsmede hetgeen door de werknemer met een publiekrechtelijke dienstbetrekking wordt genoten op grond van naar aard en strekking overeenkomstige regelingen, en de aanvullingen daarop van degene tot wie de werknemer in dienstbetrekking staat;

  • eindheffingsbestanddelen als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdelen b en c van de Wet op de loonbelasting 1964;

  • het genot van een ter beschikking gestelde auto.

Over tijdvakken van arbeidsongeschiktheid gelegen na het tijdvak van 104 weken als bedoeld in artikel 7:629 Burgerlijk Wetboek is over de over deze tijdvakken ontvangen uitkeringen ingevolge de Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) of daarmee naar de aard en strekking gelijk te stellen uitkeringen of loonbetalingen geen heffing verschuldigd.

Artikel 2 Doel

  • 1. De stichting heeft ten doel het financieren en subsidiëren van activiteiten die gericht zijn op het in sociaal opzicht optimaal functioneren van het Slagersbedrijf.

  • 2. Dit doel zal worden gerealiseerd door het bevorderen, (doen) uitvoeren en (mede) financieren van de activiteiten genoemd in het door het bestuur vastgestelde Reglement “Bestedingsdoelen”.

Artikel 3 Uitvoering

De uitvoering van deze overeenkomst inzake het vormings- en ontwikkelingswerk geschiedt volgens de statuten en reglementen van de Stichting Vormings- en Ontwikkelingsfonds in het Slagersbedrijf, die aan deze overeenkomst zijn gehecht en geacht worden daarvan deel uit te maken.

De uitvoering wordt opgedragen aan de VOS, die onder zijn verantwoordelijkheid zulks kan delegeren aan de administrateur. De VOS kan zo nodig ook andere organisaties als administrateur aanwijzen na het Georganiseerd Overleg Slagersbedrijf te hebben gehoord.

Artikel 4 Heffingen

De financiering van de regelingen inzake het vormings- en ontwikkelingswerk geschiedt door:

  • 1. Een door de werkgever verplicht te betalen bijdrage aan de VOS.

    De bijdrage bestaat uit een premie, berekend als percentage van de heffingsgrondslag.

    De hoogte van de premie wordt jaarlijks door het bestuur van de VOS vastgesteld.

    De werkgever is verplicht de administrateur daartoe de vereiste informatie te verschaffen.

    De werkgever is van verplichting tot betaling gekweten door betaling aan de administrateur.

  • 2. Eventuele andere bijdragen.

STATUTEN VAN DE STICHTING VORMINGS- EN ONTWIKKELINGSFONDS IN HET SLAGERSBEDRIJF

Artikel 1 Naam en zetel

  • 1. De stichting draagt de naam: Stichting Vormings- en Ontwikkelingsfonds in het Slagersbedrijf.

  • 2. De stichting is gevestigd te Rijswijk (Z.H.).

  • 3. Onder “Georganiseerd Overleg” wordt verstaan: het Georganiseerde Overleg van de werkgevers- en werknemersorganisaties. Onder “organisaties” wordt verstaan: de organisaties die partij zijn bij de collectieve arbeidsovereenkomst Vormings- en Ontwikkelingswerk Slagersbedrijf.

Artikel 2 Doel

  • 1. De stichting heeft ten doel het financieren en subsidiëren van activiteiten die gericht zijn op het in sociaal opzicht optimaal functioneren van het Slagersbedrijf.

  • 2. Dit doel zal worden gerealiseerd door het bevorderen, (doen) uitvoeren en (mede) financieren van de activiteiten genoemd in het door het bestuur vastgestelde reglement “Bestedingsdoelen”.

Artikel 3 Bestuur

  • 1. Het bestuur bestaat uit tenminste twee leden, en is paritair samengesteld uit de werkgevers- en de werknemerssector in het slagersbedrijf.

  • 2. Indien het bestuur niet voltallig is, behoudt het niettemin zijn bevoegdheden, onverminderd de verplichting van het bestuur om in de vacature te doen voorzien.

Artikel 4 Benoeming van de leden van het bestuur

De leden van het bestuur uit de werkgeverssector en voor ieder van hen een vaste plaatsvervanger, worden benoemd door de werkgeversorganisatie, en de leden uit de werknemerssector en hun vaste plaatsvervangers worden benoemd door de organisaties van werknemers in het slagersbedrijf.

Artikel 5 Zittingsduur

De leden van het bestuur en hun plaatsvervangers worden benoemd voor een periode van twee jaar. In tussentijds ontstane vacatures wordt voorzien door benoeming voor de duur van de resterende bestuursperiode van het zittende bestuur. Aftredende bestuursleden en hun plaatsvervangers kunnen opnieuw worden benoemd.

Artikel 6 Voorzitter en vertegenwoordiging

  • 1. Telkenjare wijst het bestuur uit zijn midden een voorzitter en vice-voorzitter aan, met dien verstande, dat indien het voorzitterschap wordt vervuld door één van de leden uit de werkgeverssector, het vice-voorzitterschap wordt bekleed door één van de leden uit de werknemerssector en omgekeerd. Het voorzitterschap en vice-voorzitterschap zal jaarlijks wisselen.

  • 2. Het bestuur vertegenwoordigt de stichting. Zij wordt eveneens vertegenwoordigd door hetzij de voorzitter afzonderlijk hetzij de vice-voorzitter afzonderlijk.

Artikel 7 Stemming

  • 1. De besluitvorming geschiedt bij meerderheid van stemmen. Geldige besluiten kunnen slechts worden genomen in een vergadering waarin tenminste één bestuurslid van werkgeverszijde en één bestuurslid van werknemerszijde aanwezig is. Over personen wordt schriftelijk gestemd en over zaken wordt mondeling gestemd.

  • 2. Elk bestuurslid van werkgeverszijde heeft in een vergadering van het bestuur evenveel stemmen als het aantal bestuursleden van werknemerszijde. Elk bestuurslid van werknemerszijde heeft in een vergadering van het bestuur evenveel stemmen als het aantal bestuursleden van werkgeverszijde.

Artikel 8 Secretariaat

Het bestuur wordt in de uitvoering van zijn werkzaamheden bijgestaan door een secretariaat, aangewezen door het Georganiseerd Overleg.

Artikel 9 Ontvangsten en uitgaven

De middelen van de stichting bestaan uit:

  • a. het stichtingskapitaal;

  • b. bijdragen die door de werkgevers in het slagersbedrijf worden verstrekt op grond van de bepalingen in de collectieve arbeidsovereenkomst voor het slagersbedrijf;

  • c. eventuele andere baten.

Artikel 10 Financieringsreglement

Het bestuur stelt een financieringsreglement vast waarin tenminste zijn geregeld de grondslag, na goedkeuring van het Georganiseerd Overleg, de hoogte van de bijdragen en de wijze van incasseren.

Artikel 11 Beheer

De gelden van de Stichting worden door het bestuur beheerd.

Artikel 12 Te financieren en subsidiëren instellingen

  • 1. Subsidieverzoekende instellingen moeten een begroting indienen, welke moet zijn gespecificeerd overeenkomstig het door het bestuur op basis van het artikel 2 lid 2 vastgestelde reglement “Bestedingsdoelen”.

  • 2. Subsidieverzoekende instellingen worden als volgt gedefinieerd:

    • a. Een representatieve organisatie van werkgevers en werknemers in het slagersbedrijf.

    • b. Een opleidingsinstituut dat cursussen en/of opleidingen ontwikkelt en uitvoert ten behoeve van het slagersbedrijf.

    • c. Een onderzoeksorganisatie die onderzoek doet naar de ontwikkeling in het slagersbedrijf.

  • 3. Subsidieontvangende instellingen dienen jaarlijks een door een registeraccountant of accountant-administratieconsulent met certificerende bevoegdheid gecontroleerde verklaring te overleggen over de besteding van de gelden, welke verklaring (tenminste) moet zijn gespecificeerd volgens het door het bestuur op basis van het in artikel 2 lid 2 vastgestelde reglement “Bestedingsdoelen”. Deze verklaring zal een geïntegreerd onderdeel uitmaken van de jaarrekening als bedoeld in artikel 13 lid 3.

Artikel 13 Boekjaar, begroting, jaarrekening

  • 1. Het boekjaar van de stichting is gelijk aan het kalenderjaar.

  • 2. Jaarlijks stelt het bestuur een begroting op, die (desgevraagd) voor de bij het fonds betrokkenen werkgevers en werknemers beschikbaar is, en die moet zijn ingericht en gespecificeerd overeenkomstig de doelstelling van artikel 2 en het door het bestuur op basis van artikel 2 lid 2 vastgestelde reglement “Bestedingsdoelen”.

  • 3. Jaarlijks stelt het bestuur een jaarrekening op, die een getrouw beeld geeft van de grootte en de samenstelling van het vermogen van de stichting en van de ontwikkeling daarvan gedurende het boekjaar en waarin het bestuur rekenschap aflegt van het gevoerde beleid. Deze jaarrekening moet overeenkomstig de doelstelling van artikel 2 en het door het bestuur op basis van artikel 2 lid 2 vastgestelde reglement “Bestedingsdoelen” gespecificeerd en gecontroleerd zijn door een registeraccountant of accountants-administratieconsulent met certificerende bevoegdheid, uit welke stukken moet blijken dat de uitgaven conform de bestedingsdoelen zijn gedaan.

  • 4. Het bestuur legt omtrent het gevoerde financiële beleid rekening en verantwoording af aan het Georganiseerd Overleg van werkgevers- en werknemersorganisaties in het slagersbedrijf door overlegging van de jaarrekening.

  • 5. De jaarrekening en de accountantsverklaring worden ter inzage van de bij het fonds betrokken werkgevers en werknemers neergelegd:

    • a. ten kantore van de stichting;

    • b. op een of meer door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan te wijzen plaatsen.

  • 6. De jaarrekening en de accountantsverklaring worden op aanvraag aan de bij het fonds betrokken werkgevers en werknemers toegezonden tegen betaling van de daaraan verbonden kosten.

  • 7. De jaarrekening en de accountantsverklaring worden binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar in drievoud aan het Centraal Kantoor van de Arbeidsinspectie toegezonden.

Artikel 14 Duur

De stichting is aangegaan voor onbepaalde tijd.

Artikel 15 Wijziging van de statuten; ontbinding

  • 1. Wijziging van de statuten kan slechts plaatsvinden door het bestuur, na toestemming van het Georganiseerd Overleg.

  • 2. De stichting kan worden ontbonden door hetzij de werkgeversorganisatie, hetzij de gezamenlijke werknemersorganisaties als bedoeld in artikel 4 door middel van een aangetekend schrijven aan het bestuur, waarin zij hun medewerking aan de stichting opzeggen. Een jaar nadat bedoelde kennisgeving is ontvangen is de stichting van rechtswege ontbonden. Het bestuur is belast met de liquidatie en geeft na goedkeuring van het Georganiseerd Overleg een bestemming aan een eventueel batig saldo van de stichting, met dien verstande dat een batig saldo moet worden bestemd voor een doel dat zoveel mogelijk overeenstemt met het doel van de stichting.

FINANCIERINGSREGLEMENT VAN DE STICHTING VORMINGS- EN ONTWIKKELINGSFONDS IN HET SLAGERSBEDRIJF

Artikel 1

In dit reglement wordt verstaan onder:

a. Fonds:

Stichting Vormings- en Ontwikkelingsfonds in het Slagersbedrijf

b. Werkgever:

de natuurlijke of rechtspersoon, die een onderneming drijft.

c. Administrateur:

Stichting Administratie Groep Holland

d. Onderneming:

een onderneming, waarin bedrijfsmatig voor menselijke consumptie vlees wordt bewerkt tot (toebereide) waren, al dan niet in samenhang met de bereiding van vleeswaren en de verkoop daarvan aan particulieren, horeca of instellingen, alsmede voorverpakkingsbedrijven en centrale slagerijen.

e. Centrale slagerij:

een bedrijf of een centrale vleesafdeling binnen een bedrijf waarin bedrijfsmatig voor menselijke consumptie vlees wordt be- en/of verwerkt tot (toebereide) waren, al dan niet in samenhang met de bereiding van vleeswaren en waarvan de levering plaatsvindt aan filialen die een lid van de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen in eigendom heeft en/of aan zelfstandige supermarktondernemers die de handelsnaam van een lid van de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen voeren.

f. Voorverpakkingsbedrijf:

een bedrijf waarin bedrijfsmatig vlees wordt be- en/of verwerkt en wordt voorverpakt in consumentenverpakking.

Artikel 2

De werkgever is jaarlijks een bijdrage verschuldigd aan het Fonds welke door het Fonds zal worden geheven. De werkgever wordt ten aanzien van voormelde verplichting gekweten door betaling van het verschuldigde bedrag aan de administrateur.

Artikel 3

De bijdrage als bedoeld in artikel 2 bestaat uit een jaarlijks vast te stellen premie, gerekend over de heffingsgrondslag zoals is gedefinieerd in de Cao Vormings- en Ontwikkelingswerk Slagersbedrijf.

De hoogte van deze premie wordt conform het gestelde in artikel 4 van de Cao Vormings- en Ontwikkelingswerk Slagersbedrijf jaarlijks vastgesteld door het bestuur van het Fonds.

Artikel 4

De verdeling van de gelden geschiedt op basis van de bij het Fonds ingediende begrotingen ex artikel 12 lid 1 van de statuten van het Fonds.

REGLEMENT BESTEDINGSDOELEN VAN DE STICHTING VORMINGS- EN ONTWIKKELINGSFONDS IN HET SLAGERSBEDRIJF

  • 1. Het doel van de Stichting Vormings- en Ontwikkelingsfonds in het Slagersbedrijf genoemd in artikel 2 van de statuten van deze stichting en in artikel 2 van de Cao Vormings- en Ontwikkelingswerk Slagersbedrijf, zal worden gerealiseerd door het bevorderen, (doen) uitvoeren en (mede) financieren van de navolgende activiteiten:

    • a. het verrichten van vormings- en ontwikkelingswerk en scholings- en opleidingsactiviteiten in het Slagersbedrijf alsmede het daarmee verband houdende onderzoek en publicatie teneinde een goede werking van de arbeidsmarkt in de sector te bewerkstelligen;

    • b. het geven van voorlichting en het publiceren van informatie over voorschriften die uit de collectieve arbeidsovereenkomst voor het Slagersbedrijf voortvloeien en/of andere voorschriften die op het terrein van de arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden, arbeidsverhoudingen en andere wettelijke regelingen liggen en die verband houden met arbeid;

    • c. het verrichten en publiceren van onderzoek naar het tot stand brengen en uitvoeren van voorschriften die uit de collectieve arbeidsovereenkomst voor het Slagersbedrijf voortvloeien en/of andere voorschriften die op het terrein van de arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden, arbeidsverhoudingen en andere wettelijke regelingen liggen die verband houden met arbeid;

    • d. het promoten van bedrijfstakberoepen in en buiten de bedrijfstak;

    • e. het ontwikkelen en implementeren van kwaliteitsverbeteringen met betrekking tot de dienstverlening door de werkenden in de bedrijfstak;

    • f. het creëren van voldoende en kwalitatief goede opvang voor kinderen van werknemers, werkzaam in het Slagersbedrijf, door het leveren van een financiële bijdrage in de kosten van kinderopvang;

    • g. Het subsidiëren van de kosten van verlof van werknemers voor het bijwonen van congressen, vormings- en scholingsbijeenkomsten, bondsraad-vergaderingen en vakgroepbestuursvergaderingen van hun vakorganisaties;

    • h. het subsidiëren van de kosten van verlof van werknemers voor het namens hun vakorganisatie bijwonen van bijeenkomsten van de deelnemersraad en het verantwoordingsorgaan van het pensioenfonds;

    • i. het verlenen van een financiële vergoeding aan werkgevers in het kader van het stimuleren van mantelzorg in combinatie met arbeid bij werknemers in de bedrijfstak;

    • j. het verlenen van een financiële tegemoetkoming aan werknemers in de bedrijfstak voor de kosten van loopbaanadvisering;

    • k. het verlenen van een financiële tegemoetkoming aan werknemers in de bedrijfstak in de scholingskosten in het kader van de employability;

    • l. het via projectontwikkeling, projectuitvoering en instrumentontwikkeling verhogen van de employability bij werknemers in de bedrijfstak;

    • m. het via projectontwikkeling, projectuitvoering en instrumentontwikkeling bevorderen van vernieuwing van de wijze waarop het werk in ondernemingen in de bedrijfstak is georganiseerd;

    • n. het via projectontwikkeling, projectuitvoering en instrumentontwikkeling bevorderen van de inzetbaarheid van werknemers in de ondernemingen binnen de bedrijfstak;

    • o. het stimuleren en subsidiëren van projecten of activiteiten gericht op de verbetering van de arbeidsomstandigheden binnen de bedrijfstak of op de totstandkoming of verbetering van bedrijfsbeleid op dit terrein;

    • p. het uitvoeren van werkzaamheden verbonden aan het bestuurlijke, financiële en administratieve beheer van de Stichting;

    • q. het doen uitvoeren van de werkzaamheden van de Commissie Arbeidsvoorwaarden in het Slagersbedrijf. Deze werkzaamheden van deze commissie worden nader omschreven in artikel 2 van dit reglement;

  • 2. De Commissie Arbeidsvoorwaarden verricht ten behoeve van het Slagersbedrijf de volgende taken:

    • a. het op verzoek van werkgever en/of werknemer verlenen van dispensatie van het in de CAO voor het Slagersbedrijf bepaalde, mits een dergelijk verzoek schriftelijk en gemotiveerd wordt ingediend;

    • b. het desgewenst geven van advies omtrent de uitleg en/of toepassing van de CAO voor het Slagersbedrijf aan de participerende organisaties, alsmede aan iedere werkgever of werknemer op wie de algemeen verbindend verklaarde bepalingen van de CAO voor het Slagersbedrijf van toepassing zijn. Een verzoek om advies dient schriftelijk bij de Commissie te worden gedaan;

    • c. het behandelen bij wijze van advies van geschillen omtrent de uitleg en/of de toepassing van de CAO voor het Slagersbedrijf, indien beide partijen daarom schriftelijk verzoeken.

    • d. het coördineren, voorbereiden en ondersteunen van het geformaliseerde overleg – met uitzondering van het cao-overleg – tussen sociale partners ten behoeve van alle werkgevers en werknemers in de bedrijfstak;

    • e. het laten voorbereiden, uitvoeren en afwikkelen van vergaderactiviteiten van de Commissie, niet zijnde het cao-overleg.

Dictum II

De in dictum I opgenomen bepalingen zijn algemeen verbindend verklaard tot en met 31 december 2023.

Dictum III

Voor zover de in dictum I opgenomen bepalingen strijdig zijn met bij of krachtens de wet gestelde of te stellen regelen, prevaleren deze regelen. Dit betekent in het licht van de gelijke behandelingswetgeving dat ten aanzien van bepalingen waarin onderscheid wordt gemaakt terwijl daarvoor een objectieve rechtvaardiging vereist is, partijen in de uitvoeringspraktijk moeten zorgen voor een legitiem doel waarbij de ingezette middelen voor het bereiken van dat doel passend en noodzakelijk zijn.

Dictum IV

Op grond van een daartoe strekkend verzoek van cao-partijen is dit besluit niet van toepassing op levensmiddelenbedrijven die lid zijn van de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen (VGL).

Dictum V

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2019 en vervalt met ingang van 1 januari 2024 en heeft geen terugwerkende kracht.

’s-Gravenhage, 21 november 2018

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, De directeur Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving, M.H.M. van der Goes

Naar boven