Gemeente Schagen- Verkeersbesluit bromfiets op de rijbaan op de Groenedijk en Rijperweg, te Sint Maarten en de Veilingweg, Tuitjenhorn tot aan de Harenkarspelweg, te Warmenhuizen.

Logo Schagen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen heeft de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub D, van de wegenverkeerswet 1994 verkeersbesluiten te nemen;

Krachtens de “Mandaatregeling gemeente Schagen”, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 1 januari 2016, heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten aan het hoofd afdeling Openbaar Gebied gemandateerd.

Overwegende ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Overeenkomstig artikel 21 van het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

Aanleiding

Bromfietsers zijn de meest kwetsbare groep verkeersdeelnemers in Nederland. De kans dat een bromfietser door een ongeluk in het ziekenhuis terechtkomt, is 50 keer zo groot als voor de gemiddelde verkeersdeelnemer. Veel ongelukken worden veroorzaakt doordat automobilisten de relatief snelle bromfietsers niet zien aankomen. Dit speelt vooral bij het afslaan: de afslaande auto ziet een rechtdoor-gaande bromfiets op het naastgelegen fietspad niet of te laat aankomen. Ook het grote snelheidsverschil tussen fietsers en bromfietsers op fietspaden en fietsstroken leidt tot veel ongelukken en hinder.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de verkeersveiligheid wordt verbeterd wanneer bromfietsen op de rijbaan in plaats van op het fietspad rijden. Bromfietsen zijn zo beter zichtbaar voor automobilisten en de onderlinge snelheidsverschillen tussen de diverse verkeersdeelnemers zijn kleiner. Sinds 15 december 1999 rijdt de bromfiets daarom binnen de bebouwde kom en op wegen buiten de bebouwde kom met een maximum snelheid van 60 km/uur in principe op de rijbaan.

In 2001 is deze maatregel geëvalueerd door een vergelijking van situaties waar bromfiets op de rijbaan was ingevoerd met situaties waar de bromfiets op het fietspad bleef. Daaruit bleek dat de bromfietsen op de rijbaan-maatregel duidelijk heeft bijgedragen aan de totale daling van het aantal bromfietsongevallen.

Om het snelheidsverschil tussen auto’s en bromfietsen op de rijbaan te verkleinen, mogen bromfietsen sinds 1 april 2008 op de rijbaan 45 km/uur rijden. Hierdoor stroomt het verkeer homogener door en worden ergernissen voorkomen. Binnen de bebouwde kom rijdt een bromfiets dus op de rijbaan, tenzij anders is aangegeven. Bromfietsers moeten namelijk het verplichte fiets-/bromfietspad volgen aangeduid door verkeersbord G12a. Hiervoor wordt onder andere gekozen als de snelheid op de rijbaan hoger is dan 60 km/uur.

 

Motivering

In de gemeente Schagen zijn er nog een aantal wegen binnen de grenzen van de gemeente Schagen waar bromfietsen niet op de rijbaan rijden, maar op het fietspad. Op onderstaande weggedeelten wordt voorgesteld om

bromfietsen te verplaatsen naar de rijbaan:

Groenedijk en Rijperweg, te Sint Maarten,

Veilingweg, te Tuitjenhorn tot aan de Harenkarpselweg, te Warmenhuizen.

 

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers is het gewenst om op bovenstaande weggedeelten de plaats van de bromfietser van het fietspad te verplaatsen naar de rijbaan. Hiervoor zullen de borden G12a (“fiets/bromfietspad”) worden vervangen door borden G11 (“verplicht fietspad”).

 

Overwegende dat het voorgestelde gebied binnen de grenzen van de gemeente Schagen is gelegen en daarom ook bij de gemeente Schagen in beheer is.

 

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer, is overleg gepleegd met de, namens de korpschef van de Nationale politie, gemandateerde Verkeersadviseur van de Eenheid Noord-Holland. Deze heeft zich d.d. 23 januari 2018, tijdens een verkeersoverleg, vanuit verkeersoptiek akkoord verklaard met de maatregel;

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om op de onderstaande weggedeelten de plaats van de bromfiets ter verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan:

Groenedijk en Rijperweg, te Sint Maarten en Veilingweg, te Tuitjenhorn tot aan de Harenkarpselweg te Warmenhuizen.

Hiervoor worden de borden G12a (“fiets/bromfietspad”) vervangen door borden G11 (“verplicht fietspad”) uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de benodigde plaatsen aan het begin van elk wegvak. Na de kruising Veilingweg- Harenkarspelweg wordt de bromfiets van en naar de rijbaan verwezen, bord D104.

De locatie voor het verwijzen van de bromfiets naar de rijbaan wordt op de bij dit besluit behorende tekening aangegeven.

 

Mededelingen

De bekendmaking van het besluit geschiedt door publicatie in de Staatscourant.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. Ook andere belanghebbenden kunnen van deze gelegenheid gebruik maken.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. Deze termijn vangt aan op de dag na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en dient in ieder geval te bevatten:

de naam en het adres van de indiener;

de dagtekening;

een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;

de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen, Postbus 8, 1740 AA, Schagen.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit waartegen het gericht is. Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen, indien "onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist". Het vragen van een voorlopige voorziening aan de voorzieningenrechter van de rechtbank is mogelijk indien ook een bezwaarschrift wordt ingediend.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet gericht worden aan:

De voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

 

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen

De heer J.W. Butterman

hoofd afdeling Openbaar Gebied

Datum 30 januari 2018

Naar boven