Verkeersbesluit herinrichting kruising Keizer Karelweg-Kastanjelaan-Lindenlaan

Logo Amstelveen

Zaaknummer: Z-2018/033026

Documentnummer:D-2018/247721

 

Burgemeester en wethouders van Amstelveen besluiten om de kruising Keizer Karelweg-Kastanjelaan-Lindenlaan aan te wijzen als rotonde met voetgangersoversteekplaatsen en voorrang voor overstekende fietsers zoals aangegeven op de tekening R&B-V-2018-77-A en B. Daarmee vervalt voor de kruising de aanduiding van de Keizer Karelweg als voorrangsweg.

 

Zij doen dit door het (ver)plaatsen en verwijderen van borden B1, B6, C2, C3, D1, D2, G11 en L3b van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. De voorrang voor de voetgangers bij de rotonde wordt geregeld door zebramarkeringen aan te brengen en borden L2 van genoemde bijlage te plaatsen. Dit geldt niet voor de noordkant van de rotonde, waar de voorrang voor voetgangers is geregeld met een doorgetrokken trottoir. De voorrang voor de fietsers wordt geregeld door het aanbrengen van haaientanden en borden B6 van genoemde bijlage.

Wettelijke grondslag

Het besluit is gebaseerd op:

- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Motivering

- Het besluit strekt conform artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 tot:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1a);

- het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b);

- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (lid 1c)

 

Het besluit wordt als volgt gemotiveerd:

 

Zowel de Keizer Karelweg en de Lindenlaan zijn gebiedsontsluitingswegen, waar een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt. De Kastanjelaan is een erftoegangsweg en maakt deel uit van een 30 km/uurzone. De Keizer Karelweg is ter plaatse nu een voorrangsweg.

 

De route Lindenlaan-Kastanjelaan maakt deel uit van een schoolthuisroute voor onder andere het Keizer Karelcollege. Daarnaast maken ook bewoners van het in directe nabijheid gelegen verzorgingstehuis Huis aan de Poel en de seniorenwoningen gebruik van de kruising. Door het brede en onoverzichtelijke kruisingsvlak hebben vooral kwetsbare verkeersdeelnemers als scholieren en ouderen moeite met het oversteken van de Keizer Karelweg. Het is voor deze gebruikers van belang dat de oversteekbaarheid van de kruising wordt verbeterd. Daarnaast is het wenselijk dat de snelheid van het doorgaande autoverkeer ter plaatse van de kruising wordt verlaagd.

 

De verkeerssituatie kan worden verbeterd door het kruispunt in te richten als enkelstrooksrotonde met voetgangers en fietsers in de voorrang. Met de aanleg van de rotonde wordt de kruising compacter gemaakt en wordt de oversteekbaarheid voor langzaam verkeer verbeterd. Voor voetgangers komen er aan drie kanten van de rotonde voetgangersoversteekplaatsen, zodat bestuurders op de rijbaan voorrang moeten verlenen aan de overstekende voetgangers. Met het aanbrengen van middengeleiders halverwege de voetgangersoversteekplaatsen kunnen de voetgangers in twee etappes oversteken. Het oversteken wordt voor hen daardoor vergemakkelijkt. Bestuurders op de rijbaan moeten deze middengeleiders rechts passeren. Aan de noordkant van de rotonde bij de aansluiting met de Kastanjelaan is de voorrang voor voetgangers al geregeld door een doorgetrokken trottoir. Dat blijft zo.

 

Voor fietsers komt er rondom de rotonde een aparte strook in rode kleur. Bestuurders op de rijbaan die rotonde naderen of verlaten geven voorrang aan de fietsers.

 

De rotonde remt het doorgaande verkeer op de Keizer Karelweg af omdat het autoverkeer met een lagere snelheid komt aanrijden. Hierdoor is de kans op ongevallen kleiner en zal het letsel bij een eventueel ongeval doorgaans minder ernstig zijn. Ten opzichte van een gewone kruising zijn er bij een rotonde minder conflictpunten tussen verkeersstromen onderling. Op deze locatie kan een rotonde het doorgaande verkeer goed verwerken.

 

Met de aanleg van de rotonde wijzigt de voorrangsregeling op het kruispunt. Hierdoor vervalt voor dit deel van de Keizer Karelweg de aanwijzing als voorrangsweg.

 

De lijnbusstrook aan de noordkant van de Keizer Karelweg richting de Handweg wordt gehandhaafd. De haltes die aan de westkant van de rotonde liggen worden iets verplaatst. Daarbij worden de haltekommen teruggebracht.

 

Bestuurders die vanaf de ventweg langs de noordkant van de Keizer Karelweg aan de noordoostkant van de rotonde de Keizer Karelweg oprijden geven voorrang aan de bestuurders op de Keizer Karelweg.

 

De ventwegen langs de Keizer Karelweg voor de panden Keizer Karelweg 57-65 (noordzijde) en Keizer Karelweg 54-82 (even nummers) worden aangewezen als eenrichtingsweg met als verplichte rijrichting respectievelijk van oost naar west (noordkant) en van west naar oost (zuidkant).

Participatie

Over het besluit heeft overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg plaatsgevonden met de gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering namens de korpschef van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland. Over de plannen is op 5 september 2018 een informatieavond gehouden. De plannen zijn akkoord bevonden door Connexxion, Vervoerregio en Fietsersbond. Ook is het ontwerp voorgelegd aan het wijkplatform. De openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht is gevolgd. Er is op 10 augustus 2018 een ontwerpverkeersbesluit bekendgemaakt in het Gemeenteblad. Belanghebbenden konden in de periode van 11 augustus 2018 tot en met 21 september 2018 een zienswijze indienen. In de directe omgeving is een bewonersbrief verspreid.

Zienswijzen

Van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen is gebruikgemaakt. De zienswijzen leiden niet tot aanpassing van het ontwerpverkeersbesluit. Het ontwerpverkeersbesluit is daarom inhoudelijk ongewijzigd omgezet in een definitief verkeersbesluit.

Bevoegd gezag

Verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op de wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap (artikel 18, lid 1, onder d, WVW 1994). Het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders is van toepassing. Er is ondermandaat verleend aan de juridisch adviseur verkeer van de gemeente.

 

De genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom en zijn in beheer bij de gemeente Amstelveen.

Tekeningen

Amstelveen, 16 oktober 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen,

namens dezen,

mr. J.C.M. Otten

juridisch adviseur verkeer

Mogelijkheid tot het indienen van een be roepschrift

Tegen dit besluit kan binnen zes weken na bekendmaking een beroepschrift worden ingediend. Hieraan zijn kosten verbonden. Het beroepschrift moet worden ondertekend. Het bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep. Het instellen van beroep is alleen mogelijk:

1. Voor die belanghebbenden die tijdig tegen het ontwerpverkeersbesluit hun zienswijze naar voren hebben gebracht;

2. Voor die belanghebbenden die redelijkerwijs niet in staat zijn geweest hun zienswijze tegen het ontwerpverkeersbesluit kenbaar te maken.

Het beroepschrift richt u aan de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

 

Mogelijkheid tot het aanvragen van een voorlopige voorziening

Als u beroep heeft ingesteld geldt het besluit nog wel. Wilt u dat het gemeentelijke besluit tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort? Dien dan een verzoek om voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Als de voorzieningenrechter uw verzoek toekent, is het besluit opgeschort.

Een verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Aan het verzoek zijn kosten verbonden.

Naar boven