VerkeersbesluitTijdelijk wijzigen parkeerplaats voor vrachtwagens op donderdag (marktdag) op de Vlietlaan in Bussum

Logo Gooise Meren

Publicatiedatum: 24 oktober 2018

Wettelijke bepalingen

Gelet op de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is namens het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren een verkeersbesluit genomen.

Aanleiding verkeersbesluit

Op de donderdagen worden de vrachtwagens (soms met opleggers) op de Vlietlaan geparkeerd. Het parkeren van deze vrachtauto’s kan worden geoptimaliseerd: er is nu ruimte tussen de vrachtwagens en de venstertijden kunnen beter worden afgestemd op de parkeerbehoefte van de marktkooplui waardoor de parkeervakken eerder weer door personenauto’s kunnen worden gebruikt.

Ook is een verbetering mogelijk wat betreft de bebording waardoor meer duidelijkheid ontstaat.

De markt is opnieuw ingedeeld omdat vrachtwagens op de trottoirs rondom de markt stonden geparkeerd. Hierdoor kwam de bereikbaarheid voor de hulpdiensten in geval van een calamiteit in gevaar. Na de indeling bleek dat twee opleggers niet kunnen worden geparkeerd op de Vlietlaan. Dit is de reden waarom wij de parkeerstrook voor vrachtwagens aan de Vlietlaan met twee plaatsen uit willen breiden.

Doelstelling verkeersbesluit

Zoals aangeven in artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW) kunnen de volgens deze wet vastgestelde regels leiden tot

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Ook het tweede lid kunnen de volgens deze wet vastgestelde regels leiden tot:

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overwegingen

Voor het parkeren door de marktkooplui is nu op de Vlietlaan te weinig ruimte. Voor de marktkooplieden is geen alternatieve parkeerlocatie op acceptabele loopafstand beschikbaar. Voor het reguliere parkeren is dat wel het geval, bijvoorbeeld in parkeergarage de Olmen. Daarnaast verdwijnt de laad- en losstrook die nauwelijks wordt gebruikt, maar wel parkeerruimte in beslag neemt. Per saldo neemt de parkeercapaciteit niet af. Het betreft een tijdelijke situatie, tot de reconstructie van de Vlietlaan naar een nieuwe, definitieve inrichting van de Vlietlaan. Op basis van het parkeerdruk onderzoek blijkt dat op donderdagen op de dag gemiddeld ongeveer 22 parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Op het hele wegvak tussen Julianaplein tot aan de Generaal de la Reijlaan zijn 80 parkeerplaatsen.

  • Bezetting 7-9  uur:        52 plaatsen gemiddeld bezet (65%) > 28 plaatsen gemiddeld vrij

  • Bezetting 10-12 uur:     63 plaatsen gemiddeld bezet (77%) > 17 plaatsen gemiddeld vrij

  • Bezetting 14-16 uur:     58 plaatsen gemiddeld bezet (73%)> 22 plaatsen gemiddeld vrij

Vermindering van twee extra plaatsen zorgt voor een parkeerdrukverhoging van 2%. Hieruit blijkt dat er in de Vlietlaan ruimte is voor het verruimen van de parkeerplaats voor vrachtwagens van de markt. Het is mogelijk om twee parkeerplaatsen aan het parkeren van de vrachtauto’s toe te voegen. Hierdoor komt de parkeerdruk voor de totale Vlietlaan niet boven de 85%.

Daarbij nogmaals aangegeven dat het om een tijdelijke situatie gaat. Bij de reconstructie van de Vlietlaan wordt de laan geheel anders ingericht. Daarbij wordt ook gekeken naar een goede oplossing voor het parkeren van vrachtwagens. Bewoners en bedrijven worden in de participatie meegenomen.

Maatregelen

De huidige strook heeft 14 parkeervakken aan de zijde van het spoor tussen de Nieuwe Englaan en de Eslaan waar op de donderdag vrachtauto’s mogen parkeren. Op dit moment is het wenselijk om de parkeerstrook aan de Vlietlaan uit te breiden met twee parkeerplaatsen aan de noordzijde (tot aan de parkeerautomaat).. Hierdoor kunnen de twee vrachtwagens ook op de strook parkeren.

De laad- en losstrook wordt opgeheven.

Overleg politie

Gelet op de BABW heeft overleg met de politie plaats gevonden.

Bekendmaking

Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op de website van de gemeente Gooise Meren.

Besluit

Op grond van de overwegingen heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om;

 

  • 1.

    De parkeerstrook voor vrachtwagens op de Vlietlaan (spoorzijde) uit te breiden met twee parkeervakken (aan de noordzijde).

  • 2.

    Dit aan te geven door het (ver)plaatsen van verkeersbord E8-c zoals opgenomen in bijlage I van het RVV1990 met daaronder een onderbord met daarop aangegeven: alleen geldig op marktdagen 

    TekeningBij dit verkeersbesluit is een tekening gemaakt: VB 2018-30 - kaart.

     

    Bussum, 24 voktober 2018

     

    namens Burgemeester en wethouders van Gooise Meren,

      

    Dhr. K. Iskender

    Adjunct - afdelingshoofd Mens en Omgeving

     

    Bezwaar

    U kunt tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het College van Burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren, postbus 6000, 1400 HA Bussum. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:a. naam en adres van de indiener;b. de dagtekening;c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;d. de gronden van het bezwaar.

    Voorlopige voorziening

    Een bezwaar heeft geen opschortende werking van het besluit. Indien er sprake is van onverwijlde spoed, dan kunt u een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te laten treffen. U kunt dit verzoek indienen bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin u uw woonplaats heeft. Voor het verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven