Instelling tijdelijk gebied met beperkingen Twente (vluchten met ScanEagle RPAS)

17 oktober 2018

Nr. MLA/161/2018

De Minister van Defensie,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

Gelezen het verzoek van commandant van het Operationeel Ondersteunings Commando Land, Joint Intelligence Surveillance Target Acquisition Reconnaissance Commando, 107 Aerial Systembatterij van 27 september 2018;

Gelet op artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Ten behoeve van vluchten met het ScanEagle RPAS in het kader van training wordt ter bescherming van ander luchtverkeer het tijdelijke gebied met beperkingen (TGB) Twente aangewezen, begrensd door de volgende coördinaten en hoogten:

    TGB Twente

    van 52°19'28.147"N 006°53'31.704"E naar 52°16'46.155"N 006°54'42.541"E, via een cirkellijn met een straal van één (1) nautische mijl rondom positie 52°16'29.01"N 006°53'8.94"E met de wijzers van de klok naar 52°16'12.44"N 006°51'35.073"E, naar 52°19'07.985"N 006°50'17.974"E en terug naar 52°19'28.147"N 006°53'31.704"E, van grondniveau tot FL 050 (zie figuur).

  • 2. Het TGB Twente, genoemd in het eerste lid, wordt ingesteld op de hieronder genoemde dagen en tijdstippen:

    Week 47:

    dinsdag 20 november 2018 van 10:00 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    woensdag 21 november 2018 van 10:00 uur tot 15:00 uur lokale tijd.

    TGB Twente

    TGB Twente

Artikel 2

Voor het gebruik van het TGB Twente gelden de volgende regels:

  • a. het uitvoeren van andere dan bij de training betrokken vluchten in het TGB is niet toegestaan, met uitzondering van gecoördineerde vluchten door luchtvaartuigen die vooraf toestemming hebben verkregen van MilATCC Schiphol en tevens van de aeronautical station operator van Twente Airport, indien deze vluchten van of naar Twente Airport gaan;

  • b. gedurende de uitvoering van de vluchten met het ScanEagle RPAS dient te allen tijde contact mogelijk te zijn tussen de uitvoerende eenheid en MilATCC Schiphol; indien er gecoördineerde vluchten van luchtvaartuigen plaatsvinden die van of naar Twente Airport gaan, dient tevens te allen tijde contact mogelijk te zijn tussen uitvoerende eenheid, MilATCC Schiphol en de aeronautical station operator van Twente Airport;

  • c. de bestuurder van het ScanEagle RPAS coördineert de aanvang en beëindiging van de vluchten met MilATCC Schiphol en de aeronautical station operator van Twente Airport en maakt afspraken met betrekking tot de wederzijdse bereikbaarheid;

  • d. gedurende de uitvoering van de vluchten moeten aaneengesloten bebouwing, ziekenhuizen, sanatoria en dergelijke worden vermeden;

  • e. tijdens de uitvoering van de vluchten met het ScanEagle RPAS worden de in het ‘Operations Manual’ opgenomen beperkingen in acht genomen;

  • f. de vluchten met het ScanEagle RPAS worden binnen het TGB uitgevoerd met een maximum hoogte van 3.000 voet AMSL.

Artikel 3

Handelen in strijd met artikel 2, onderdeel a, van deze beschikking levert een strafbaar feit op.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 20 november 2018 en vervalt met ingang van 22 november 2018.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en zal tevens bekend worden gemaakt door middel van een NOTAM.

De Minister van Defensie, voor deze: De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, J.P. Apon, Commodore

Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, DienstenCentrum Juridische Dienst-verlening, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Postbus 90004, 3509 AA Utrecht. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.

TOELICHTING

Het opereren met een op afstand bestuurd luchtvaartuig (RPAS: remotely piloted aircraft system) wordt binnen de defensieorganisatie uitgevoerd door verschillende eenheden. Activiteiten waarbij een RPAS van het type ScanEagle wordt ingezet, zijn gebonden aan stringente regelgeving, verwoord in de Regeling vluchten militaire onbemande luchtvaartuigen.

Een ScanEagle RPAS kan conform die regeling worden gebruikt in militaire plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden, restricted areas en tijdelijke gebieden met beperkingen. In deze beschikking is op grond van artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014 een tijdelijk gebied met beperkingen ingesteld, waarbinnen de vluchten met het ScanEagle RPAS zullen plaatsvinden.

Binnen het tijdelijke gebied met beperkingen zullen vluchten worden uitgevoerd met het ScanEagle RPAS in het kader van een training. Men start en landt op de luchthaven Twente. Het luchthavenbesluit biedt daartoe de mogelijkheid in artikel 6.6. Het toestel vliegt daarvandaan naar het oefengebied TRA 14 (zie de kaart) en later weer terug. Via een vooraf gepubliceerde notice to airmen (NOTAM) is het vliegverkeer gewaarschuwd dat het betrokken luchtruim verboden gebied is. Met de aeronautical station operator (havenmeester) van Twente Airport zijn afspraken gemaakt over de aanvang en beëindiging van een vlucht met het ScanEagle RPAS, het gebruik van Twente Airport door luchtvaartuigen die zich 24 uur of langer voorafgaand aan de voorgenomen landing op Twente Airport hebben aangemeld via een zogenaamde PPR en de verplichte wederzijdse bereikbaarheid per radio (RMZ).

De maximale vlieghoogte van het ScanEagle RPAS in het tijdelijke gebied met beperkingen is 3000 voet boven gemiddeld zeeniveau (AMSL). Het tijdelijke gebied met beperkingen heeft een bovengrens op FL 050, zodat er een veiligheidsbuffer ten opzichte van overig niet-deelnemend luchtverkeer is. Wat de laterale buffer betreft, IFR-verkeer wordt rondom het TGB gecontroleerd en vrijgehouden van het ScanEagle RPAS, terwijl VFR-verkeer het TGB niet in mag. Ook horizontaal is er een buffer, omdat het toestel in het TGB uitsluitend heen naar en terug van de TRA 14 vliegt.

Luchtvaartuigen in gebruik bij de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, en luchtvaartuigen ten behoeve van HEMS- en SAR-vluchten mogen het tijdelijke gebied met beperkingen binnenvliegen na toestemming van de supervisor van MilATCC Schiphol en van de aeronautical station operator van Twente Airport, indien deze vluchten van of naar Twente Airport gaan of zich om een andere reden binnen de RMZ moeten bevinden.

Naar boven