GEMEENTE HILLEGOMHoofdstraat 115, 2181 EC HillegomT14 0252 Postbus 32,2180 AA HillegomF0252-537290  Einfo@hillegom.nl  Iwww.hillegom.nl

Logo Hillegom

Post

Kenmerk: Z-18-047399

Datum: 13 september 2018

Onderwerp: Verkeersbesluit wijzigen rijrichting Molenstraat, opheffen fiets-/bromfietspad in Molenstraat, opheffen geslotenverklaring vrachtauto’s Molenstraat, instellen fiets-/bromfietspad in beide richtingen tussen Molenstraat en Henri Dunantplein, instellen erf Kerkplein/Onder de Toren en fietspadmarkering rotonde Van den Endelaan

Behandelaar: A. Kranenburg

Burgemeester en wethouders van Hillegom,

Juridisch kader:

  • -

    op grond van artikel 18, lid 1, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994); en

  • -

    gezien het “Algemeen besluit (financieel) mandaat, volmacht en machtiging gemeente Hillegom 2017”, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 20 december 2016, mandaat te verlenen aan het hoofd afdeling “Beleid en Inrichting, Buiten Ruimte” voor het nemen verkeersbesluiten;

  • -

    op grond van artikel 24, lid a, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) worden verkeersbesluiten genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef, de verkeersadviseur van de politie eenheid Den-Haag; en

  • -

    wordt het verkeersbesluit conform artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) bekend gemaakt door publicatie in de Staatscourant.

Overwegende dat:

  • -

    de Molenstraat en het Kerkplein/Onder de Toren onderdeel zijn van de centrumplannen in Hillegom;

  • -

    uit het ontwerp- en participatieproces in 2017 en 2018 wijzigingen voortkomen die betrekking hebben op de inrichting en het gebruik van de openbare ruimte;

  • -

    maatregelen worden genomen om de veiligheid en doorstroming op wegen te bevorderen in het centrum van Hillegom;

  • -

    in maart 2018 een ontwerp is gemaakt waarin deze ontwerpkeuzes en verkeersmaatregelen zijn opgenomen;

  • -

    verkeersmaatregelen betrekking hebben op het:

    • 1.

      wijzigen van de rijrichting op de Molenstraat;

    • 2.

      opheffen fiets-/bromfietspad in Molenstraat in beide richtingen tussen de rotonde Van den Endelaan en het Kerkplein;

    • 3.

      opheffen geslotenverklaring vrachtauto’s Molenstraat;

    • 4.

      instellen van een fiets-/bromfietspad in beide richtingen tussen de Molenstraat en het Henri Dunantplein;

    • 5.

      instellen van erf op het Kerkplein/Onder de Toren;

    • 6.

      toepassen van markering rotonde Van den Endelaan.

  • -

    het huidig verkeersbesluit wordt opgeheven en dit verkeersbesluit met kenmerk Z-18-047399 wordt vastgesteld.

Besluit:

  • 1.op het wijzigen van de rijrichting op de Molenstraat;

    • a.

      vanaf de rotonde Van den Endelaan richting het Kerkplein voor gemotoriseerd verkeer;

    • b.

      door plaatsing van bord C3 met onderbord OB54 "uitgezonderd (brom)fietsers" op de Molenstraat ter hoogte van Van den Endelaan in de richting het Kerkplein;

    • c.

      door plaatsing van bord C2 met onderbord OB54 "uitgezonderd (brom)fietsers" op de Molenstraat ter hoogte van het Kerkplein richting Van den Endelaan;

    • d.

      door plaatsing van bord C4 met onderbord OB54 "uitgezonderd (brom)fietsers" ter hoogte van Molenstraat 21.

      • 1.

        op het opheffen van verplicht fiets-/bromfietspad in de Molenstraat

        • a.

          vanaf de rotonde Van den Endelaan richting het Kerkplein;

        • a.

          aangegeven door bord G12a bij aanvang fiets-/bromfietspad en bord G12b bij einde fiets-/bromfietspad.

      • 2.

        op het opheffen geslotenverklaring vrachtauto’s Molenstraat;

    • a.

      door het verwijderen van borden C7 met onderbord OB108 "uitgezonderd bestemmingsverkeer" op de Molenstraat.

      3.op het instellen van een fiets-/bromfietspad in beide richtingen tussen de Molenstraat en het Henri Dunantplein;

    • a.

      door plaatsing van bord G12a bij aanvang fiets-/bromfietspad en bord G12b bij einde fiets-/bromfietspad;

    • b.

      door toepassen van een onderbroken streep tussen rijstroken;

    • c.

      waarbij de parkeergarage aan het Henri Dunantplein toegankelijk blijft voor gemotoriseerd autoverkeer;

    • d.

      uitrijdend verkeer vanaf de parkeergarage voorrang moet verlenen aan overig verkeer;

    • e.

      dit wordt geregeld door plaatsing van bord J37 met de tekst “uitrit” en door toepassing van een doorgetrokken witte streep van 10 cm breed.

      • 4.

        het instellen van erf op het Kerkplein/Onder de Toren;

        • b.

          door plaatsing van bord G5 bij aanvang erf en bord G6 bij einde erf;

        • c.

          door plaatsing van bord A1 (zone 30), gekoppeld aan G6, bij het verlaten van het erf;

        • d.

          bij verlaten erf - op het Kerkplein - bord D5 met pijl rechts met onderbord "uitgezonderd (brom)fietsers".

      • 5.

        op het toepassen van markering rotonde Van den Endelaan;

        • e.

          door plaatsing blokmarkering bij de fietsoversteek die in de voorrang ligt;

        • f.

          in combinatie met haaientanden (driehoeksmarkering) op het wegdek voor het fietspad.

      • -

        door plaatsing van borden conform Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

      • -

        treed in werking op grond artikel 27, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken.

Bijlage: tekening 2D-VRH-50103 (uitvoeringsontwerp bebording en markeringen Molenstraat/Pelhapassage)

Hillegom, 13 september 2018.

Namens burgemeester en wethouders van Hillegom,

het hoofd van de afdeling Beleid en Inrichting, Buiten Ruimte,

dhr. M. Witkamp

Bezwaar:

  • -

    belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum van deze bekendmaking, tegen het hiervoor genoemde besluit een schriftelijk gemotiveerd bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Hillegom, Postbus 32, 2180 AA Hillegom;

  • -

    Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht ten minste bevatten:

    • handtekening van de indiener;

    • de naam van de indiener;

    • adres van de indiener;

    • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

    • de gronden waarop het bezwaarschrift rust (motivering).

  • -

    het indienen van een bezwaarschrift heeft op het betreffende besluit geen schorsende werking;

  • -

    indieners van een bezwaarschrift kunnen de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed dat, gelet op de betrokken belangen, vereist. Dit verzoek moet eveneens gemotiveerd zijn en worden ingediend bij de voorzieningenrechter van de rechtbank, postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage. Hiervoor is griffierecht verschuldigd. Een kopie van het ingediende bezwaarschrift moet hierbij worden meegezonden.

Naar boven