Vaststelling Nota Welstand op het Water, gemeente Amsterdam

Logo Amsterdam

Burgemeester en wethouders van Amsterdam maken bekend dat bij raadsbesluit van woensdag 18 juli 2018 de Nota Welstand op het Water is vastgesteld. Op grond van artikel 12a van de Woningwet dient de gemeenteraad een welstandsnota vast te stellen.

Welstandsnota

In de Nota Welstand op het Water  zijn de welstandscriteria en kaders vastgelegd die worden toegepast bij de beoordeling van nieuwbouw van en wijzigingen van woonboten.

Sinds april 2014 zijn de meeste woonboten bouwwerken en vallen dus onder het regime van de Wabo; inclusief de welstandstoets. Dus een aan- of verbouw van een woonboot, of de bouw van een nieuwe woonboot, is vergunning plichtig.

In de gemeente en in een aantal stadsdelen was welstandsbeleid geformuleerd voor woonboten en in enkele stadsdelen ook voor bedrijfsvaartuigen.

Bij de actualisatie in 2016 van de welstandsnota De Schoonheid van Amsterdam zijn deze bestaande criteria in het stedelijke welstandsbeleid opgenomen. Daarmee was geborgd dat er in elk geval beleidsregels zijn ten aanzien van welstand op water.

Het harmoniseren, uniformeren, aanscherpen en verbreden naar de hele stad van het bestaande beleid is vanuit het perspectief van ruimtelijke kwaliteit wenselijk, maar is ook een van de maatregelen in de uitvoeringsagenda van de Watervisie.

Naar aanleiding van aangenomen moties 1093 (5 november 2015) en 577 (14 juli 2016) zijn tevens welstandscriteria opgenomen voor historische schepen.

Inwerkingtreding en ter inzage legging

De Nota Welstand op het Water is op 1 augustus 2018 in werking getreden. Tevens zijn hiermee de bestaande regelingen met betrekking tot welstandsbeleid voor wonen op het water ingetrokken. Tegen het besluit tot vaststelling van beleid is geen bezwaar en beroep mogelijk.

De Nota Welstand op het Water is digitaal raadpleegbaar via www.crk.amsterdam.nl.

De Nota Welstand op Water met de daarop betrekking hebbende stukken, ligt met ingang van 18 oktober 2018 gedurende een termijn van zes weken ter inzage op het Stadsloket van stadhuis, locatie Amstel 1, Amsterdam. Bel voor openingstijden 14 020 of kijk op www.amsterdam.nl/adressengids/stadsloketten/stadsloket-centrum.

Uw gegevens worden in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) verwerkt. Op deze verwerking van persoonsgegevens is een privacyreglement van toepassing. Dit reglement kunt u raadplegen op de website van de gemeente Amsterdam.

Amsterdam, 17 oktober 2018

burgemeester en wethouders,

Wil Rutten

waarnemend gemeentesecretaris

Femke Halsema

burgemeester

 

Naar boven