Tijdelijke Verkeersmaatregel Bosscherweg

Logo Maastricht

Ruimte / Mobiliteit / 2018-31932

Gemeente Maastricht

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat de herinrichting van de kruising Frontensingel-Franssensingel-Boschstraat begin oktober 2018 van start gaat;

dat hiervoor de Frontensingel tijdelijk wordt gesloten voor alle gemotoriseerde verkeer;

dat er voor het verkeer omleidingsroutes worden ingesteld;

dat de maatregelen in 3 fasen worden uitgevoerd;

dat fase 1 wordt uitgevoerd tussen 8 oktober 2018 en 29 oktober 2018;

dat in fase 1 de Frontensingel wordt afgesloten voor al het gemotoriseerd verkeer, tussen het Sphinx-terrein en de Boschstraat;

dat het verkeer van en naar de stad via de Bosscherweg wordt geleid;

dat fase 2 wordt uitgevoerd tussen 29 oktober 2018 en 19 november 2018;

dat fase 3 wordt uitgevoerd tussen 19 november 2018 en 30 november 2018;

dat de afsluiting van kracht blijft tot het kruispunt definitief is ingericht (naar verwachting eind november 2018);

dat deze maatregelen worden genomen om de veiligheid op de weg te verzekeren en de weggebruikers en passagiers te beschermen;

dat plaatsing van de in dit besluit genoemde verkeerstekens geschiedt zoals weergegeven in de tekeningen NBT-68-TD-204111, NBT-68-TD-204112 en NBT-68-TD-204113;

dat betreffende straat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Maastricht;

dat te nemen verkeersmaatregelen besproken zijn met de Districtchef van politiedistrict Maastricht;

gelet op het bepaalde in de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het “Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer” en paragraaf 4 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

BESLUITEN

 

  • 1.

    In te trekken het bepaalde ten aanzien van de tijdelijke verkeersmaatregelen Bosscherweg in hun besluit van 20 augustus 2018, Ruimte / Mobiliteit / 2018-26355;

  

Fase 1

 

  • 1.

    door het plaatsen van het bord A1 van Bijlage I van het RVV 1990 de maximum snelheid in te stellen op 30 km/u:

    • 1.

      op de Maasboulevard, net na de  aansluiting met de Maasmolendijk;

    • 2.

      op de Boschstraat, ter hoogte van het Bassin;

    • 3.

      op de Bosscherweg, net voor de aansluiting met de Noorderbrug;

    • 4.

      op de afrit van de Noorderbrug naar de Bosscherweg;

  • 2.

    door het plaatsen van de borden B6 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Fransensingel aan te geven dat:

    • 1.

      het verkeer op de Fransensingel voorrang dient te verlenen aan de fietsers bij de tijdelijke oversteekplaats;

    • 2.

      het verkeer op de Fransensingel voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Boschstraat;

  • 3.

    door het plaatsen van de borden B7 van Bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de uitrit op de Fransensingel aan te geven dat het verkeer de uitrit op of afkomend voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Fransensingel;

  • 4.

    door het plaatsen van de borden C1 van Bijlage I van het RVV 1990 gesloten te verklaren in beide richtingen voor alle motorvoertuigen:

    • 1.

      de Frontensingel, tussen het Sphinx-terrein en de Boschstraat;

    • 2.

      de zuidelijke rijbaan van de Fransensingel, tussen de Boschstraat en de Commandeurslaan;

    • 3.

      de fietsoversteek op de Fransensingel ten oosten van de aansluiting met de Boschstraat;

  • 5.

    door het plaatsen van de borden C2, C3 en C4 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden eenrichtingsverkeer in te stellen, gesloten voor motorvoertuigen:

    • 1.

      voor de Boschstraat, net na de aansluiting met het Bassin, gesloten in de richting van de Frontensingel;

    • 2.

      voor de Bosscherweg, ten zuiden van de Noorderbrug, gesloten in de richting van de Noorderbrug;

  • 6.

    door het plaatsen van de borden C2  en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord “uitgezonderd personenauto’s” eenrichtingsverkeer in te stellen, gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij-of trekdieren of vee met uitzondering van personenauto’s:

    • 1.

      de noordelijke rijbaan van de Fransensingel, voor het deel dat over het water is gelegen, gesloten in de richting van de Boschstraat;

  • 7.

    door het plaatsen van de borden C15 van Bijlage I van het RVV een geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen in te stellen voor:

    • 1.

      de oversteekplaats op de Cabergerweg, ten westen van de aansluiting met de Frontensingel;

    • 2.

      de zuidoostelijke parallelweg van de Frontensingel, ten noorden van de aansluiting met de Statensingel;

    • 3.

      het noordelijke fiets/bromfietspad op de Maagdendries in de richting van de Frontensingel;

    • 4.

      de zuidoostelijke parallelweg van de Frontensingel, ten noorden van de aansluiting met de Maagdendries;

    • 5.

      het westelijke fiets/bromfietspad van de Frontensingel, ten zuiden van de aansluiting met het Spinnx-terrein;

    • 6.

      de oversteekplaats op de Noorderbrug ten noorden van de aansluiting met de Cabergerweg;

  • 8.

    door het plaatsen van de borden C16 van Bijlage I van het RVV 1990 een geslotenverklaring voor voetgangers in te stellen voor:

    • 1.

      de oversteekplaats op de Frontensingel ten noorden met de aansluiting op de Cabergerweg;

    • 2.

      de oversteekplaats op de Cabergerweg, ten westen van de aansluiting met de Frontensingel;

    • 3.

      de oversteekplaats op de Noorderbrug ten noorden van de aansluiting met de Cabergerweg;

  • 9.

    door het plaatsen van het bord D2 van Bijlage I van het RVV aan te geven dat het verkeer op de Maasboulevard het bord voorbij dient te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 10.

    door het plaatsen van de borden F1 van Bijlage I van het RVV 1990 een verbod in te stellen voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen voor:

    • 1.

      de Maasboulevard, net na de aansluiting met de Maasmolendijk;

  • 11

    door het plaatsen van de borden D4 en D5 van Bijlage I van het RVV 1990 het verkeer te gebieden de rijrichting te volgen die op het bord is aangegeven;

  • 12

    door het plaatsen van de borden van de borden F5 en F6 van Bijlage I van het RVV 1990 een voorrangsregeling in te stellen voor noordelijke rijbaan van de Fransensingel, voor het deel dat over het water is gelegen, waarbij het verkeer komend vanaf de Boschstraat voorrang heeft op het verkeer komend van de Commandeurslaan;

  • 13

    door het plaatsen van het bord G12a van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden aan te wijzen als verplicht fiets/bromfietspad in twee richtingen:

    • 1.

      het zuidelijke deel van de Fransensingel tussen de Boschstraat en de tijdelijke oversteek;

    • 2.

      het vrijliggende pad ten oosten van de Boschstraat;

Fase 2

 

  • 1.

    door het plaatsen van de borden B6 van Bijlage I van het RVV 1990 aan te geven dat het verkeer komende van de Fransensingel voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Boschstraat;

  • 2.

    door het plaatsen van de borden C1 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden met de tekst “uitgezonderd werkverkeer, SAPPI, backstage (muziekgieterij)”  de Fransensingel gesloten te verklaren in beide richtingen voor alle motorvoertuigen met uitzondering van werkverkeer, SAPPI en backstage (muziekgieterij);

  • 3.

    door het plaatsen van de borden C4 van Bijlage I van het RVV 1990 de Bosscherweg aan te wijzen als eenrichtingsstraat, ten zuiden van de Noorderbrug, gesloten in de richting van de Noorderbrug;

  • 4.

    door het plaatsen van de borden D4 en D5 van Bijlage I van het RVV 1990 het verkeer te gebieden de rijrichting te volgen die op het bord is aangegeven;

  • 5.

    door het plaatsen van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 alle bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

Fase 3

 

  • 1.

    door het plaatsen van het bord A1 van Bijlage I van het RVV de maximale snelheid op de Frontensingel in te stellen op 50 km/uur net voor de aansluiting met de Boschstraat;

  • 2.

    door het plaatsen van het bord B1 van Bijlage I van het RVV 1990 de Boschstraat aan te wijzen als voorrangsweg;

  • 3.

    door het plaatsen van de borden B6 van Bijlage I van het RVV 1990 aan te geven dat:

    • 1.

      verkeer van het fiets/bromfietspad aan de noordzijde van de Fransensingel voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Fransensingel;

    • 2.

      het verkeer op de Fransensingel voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Boschstraat;

    • 3.

      het verkeer op de Frontensingel voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Boschstraat;

  • 4.

    door het verplaatsen van de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 en verwijderen van de onderborden op de Fransensingel het eenrichtingsverkeer om te draaien dusdanig dat de Fransensingel tussen de Commandeurslaan en de uitrit gesloten is in de richting van de Commandeurslaan voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;

  • 5.

    door het verplaatsen van de borden C2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Boschstraat het eenrichtingsverkeer op de Boschstraat in te korten;

  • 6.

    door het verplaatsen van de borden C15 en C16 van Bijlage I van het RVV 1990 de geslotenverklaringen voor fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen en voetgangers op de Boschstraat te verschuiven;

  • 7.

    door het verwijderen van de borden C15 van Bijlage I van het RVV 1990 de geslotenverklaring op te heffen voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen voor de oversteekplaats op de Noorderbrug ten noorden van de aansluiting met de Cabergerweg;

  • 8.

    door het verwijderen van de borden C16 van Bijlage I van het RVV 1990 de geslotenverklaring op te heffen voor voetgangers voor de oversteekplaats op de Noorderbrug ten noorden van de aansluiting met de Cabergerweg;

  • 9.

    door het plaatsen van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 alle bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 10.

    door het plaatsen van de borden D4 en D6 van Bijlage I van het RVV 1990 het verkeer te gebieden een van de rijrichtingen te volgen die op het bord zijn aangegeven;

  • 11

    door het verwijderen van de borden F5 en F6 van Bijlage I van het RVV 1990 de voorrangsregeling op de Fransensingel op te heffen;

  • 12

    door het plaatsen van de borden G12a van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden aan te wijzen als verplicht fiets/bromfietspad in twee richtingen:

    • 1.

      het vrijliggende pad aan de zuidkant van de Fransensingel;

2. het vrijliggende pad aan de noordkant van de Fransensingel;

Maastricht, 4 oktober 2018

Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

Wethouder Duurzaamheid, Mobiliteit en Kenniseconomie,

voor deze,

Teammanager Mobiliteit,

E. Westbroek

Dit besluit is op de in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht van 18 oktober 2018 tot en met 29 november 2018, waarvan mededeling is gedaan in de Staatscourant van 18 oktober 2018.

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.

U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.

Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via www.gemeentemaastricht.nl/bezwaar. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.

U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

. de naam en het adres van de indiener;

. de dagtekening;

. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

. de gronden van het bezwaar.

Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw

e-mailadres te vermelden.

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.

Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Bijlage

 

Naar boven