Verkeersbesluit opheffen busstroken en aanpassen rijstrookindeling kruising Bovenkerkerweg-Spinnerij

Logo Amstelveen

Zaaknummer: Z-2018/047949

Documentnummer: D-2018/248658

Burgemeester en wethouders van Amstelveen besluiten een busstrook aan de westkant van de Bovenkerkerweg aan weerszijden van de kruising met de Spinnerij op te heffen. Tevens passen zij de rijstrookindeling aan waardoor het niet meer is toegestaan om vanaf de Spinnerij met motorvoertuigen de Bovenkerkerweg over te steken richting Poortwachter. Ook de busstrook die ten noorden van de kruising met de Spinnerij aan de oostkant van de Bovenkerkerweg doorloopt tot aan de kruising met de Beneluxbaan, wordt opgeheven. Zij geven dit aan op tekeningnummer PAB-PV-2018-04. De nieuwe rijstrookindeling op Spinnerij wordt op het wegdek aangegeven en wordt ondersteund met bord L5 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Op de op te heffen busstroken wordt op het wegdek de tekst “lijnbus” verwijderd.

Wettelijke grondslag

Het besluit is gebaseerd op:

de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Motivering

Het besluit strekt conform artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 tot:

het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1a);

het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b);

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d).

 

Het besluit wordt als volgt gemotiveerd:

 

Het kruispunt Bovenkerkerweg-Spinnerij wordt met verkeerslichten geregeld. De huidige doorstroming op de Bovenkerkerweg is bij de genoemde kruising niet ideaal. De huidige rijstrookindeling (rechtdoor-rechtsaf op de Spinnerij) leidt tot onnodige wachttijden omdat er bijna geen rechtdoorgaand autoverkeer is. De verkeersafwikkeling kan worden verbeterd door de rijstrookindeling op de Spinnerij te wijzigen door rechtdoor te vervangen in een vrije rechtsaffer. Hierdoor kunnen rechtsaf slaande motorvoertuigen komende van de Spinnerij buiten de verkeerslichtenregeling om worden afgewikkeld. Dit leidt tot kortere cyclustijden in de verkeerslichtenregeling en verbetert de verkeersafwikkeling op de kruising. De maatregel is mogelijk geworden doordat de huidige busstroken aan de westkant van de Bovenkerkerweg ter weerszijden van de kruising met de Spinnerij niet meer worden gebruikt en daardoor geen functie meer hebben, waardoor zij kunnen worden opgeheven. Dit geldt ook voor de busstrookdie ten noorden van de kruising met de Spinnerij aan de oostkant van de Bovenkerkerweg doorloopt tot aan de kruising met de Beneluxbaan. De maatregel heeft tot gevolg dat het voor bestuurders van motorvoertuigen niet meer mogelijk zal zijn om vanaf de Spinnerij over te steken richting Poortwachter. Deze weg is met uitzondering van lijnbussen voor motorvoertuigen een doodlopende weg. Langs deze weg liggen twee kantoorpanden. De lijnbussen richting Poortwachter rijden niet op de Spinnerij, maar komen van en gaan naar de Bovenkerkerweg. De Spinnerij heeft geen functie voor de afwikkeling van doorgaand verkeer en geeft slechts toegang tot een bedrijventerrein. Van de oversteek richting Poortwachter wordt sporadisch gebruik worden gemaakt, maar betekent in de huidige situatie wel dat deze rijrichting in de verkeerslichtenregeling moet worden meegenomen. Bestuurders van motorvoertuigen die van het bedrijventerrein naar de kantoorpanden willen rijden kunnen omrijden via de Zagerij. De Bovenkerkerweg is een drukke weg met 20.000 motorvoertuigen per etmaal. Het belang om de doorstroming voor het doorgaande verkeer te verbeteren weegt in dit geval zwaarder dan het nadeel van de maatregel dat enkele automobilisten iets zullen moeten omrijden.

 

Het besluit is in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer om advies voorgelegd aan de gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering namens de korpschef van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland.

 

Bevoegd gezag

Verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op de wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap (artikel 18, lid 1, onder d, WVW 1994). Het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders is van toepassing. Er is ondermandaat verleend aan de juridisch adviseur verkeer van de gemeente.

 

De genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom en zijn in beheer bij de gemeente Amstelveen.

Tekening

Amstelveen, 3 oktober 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen,

namens dezen,

mr. J.C.M. Otten

juridisch adviseur verkeer

Mogelijkheid tot het indienen van een bezwaarschrift

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend. Het bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Zo mogelijk meldt u uw e-mailadres en het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent.

Het bezwaarschrift richt u aan het College van burgemeester en wethouders, t.a.v. Juridische zaken, Postbus 4, 1180 BA Amstelveen.

Digitaal bezwaar maken is ook mogelijk. Dit kan via www.amstelveen.nl/bezwaarschrift. Hiervoor moet u wel over een elektronische handtekening (DigiD) beschikken.

 

Mogelijkheid tot het aanvragen van een voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt, geldt de beslissing nog wel. Wilt u dat het gemeentelijke besluit tijdens uw bezwaarprocedure tijdelijk wordt opgeschort? Dien dan een verzoek om voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Als de voorzieningenrechter uw verzoek toekent, is het besluit opgeschort.

Een verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Aan het verzoek zijn kosten verbonden.

Naar boven