Aanpassing plaatsingszones Verordening voor de Fysieke Leefomgeving Flevoland 2012 voor windmolens windplan blauw, provincie Flevoland

Logo Flevoland

Gedeputeerde Staten van Flevoland maken overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht en het bepaalde in artikel 4.1 van de Wet ruimtelijke ordening bekend dat Gedeputeerde Staten op grond van artikel 10b.7 van de Verordening voor de Fysieke Leefomgeving Flevoland 2012 in hun vergadering van 25 september 2018 onder nummer 2297003 het volgende besluit hebben genomen:

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

Overwegende dat:

  • -

    er een initiatief ligt voor realisatie van een Windplan Blauw in de gemeenten Dronten en Lelystad waarmee tussen de 250 en 300 MW kan worden opgewekt;

  • -

    dat dit Windplan Blauw voldoet aan de uitgangspunten van het provinciale beleid voor opschalen en saneren van windmolens zoals verwoord in het Regioplan wind dat Provinciale Staten 13 juli 2016 hebben vastgesteld;

  • -

    dat er een optimalisatie van de in het Regioplan wind aangewezen plaatsingszones langs de Rivierduintocht en de Klokbekertocht te Dronten nodig is, aangezien deze plaatsingszones aan de zuidzijde niet volledig benut kunnen worden vanwege een gasleiding;

  • -

    in het Regioplan wind de flexibiliteit is gegeven om af te wijken van de plaatsingszones als lokale omstandigheden daarom vragen en dat gelet op de Verordening voor de Fysieke Leefomgeving Flevoland Gedeputeerde Staten de bevoegdheid hebben om de plaatsingszones aan te passen;

  • -

    Gedeputeerde Staten hebben geconstateerd dat, rekening houdend met het maatschappelijke belang van de gasleiding in relatie tot de uitvoerbaarheid van het windplan, het toevoegen van deze extra molens voortvloeit uit dergelijke lokale omstandigheden. Gedeputeerde Staten stellen in deze afweging het algemeen belang boven het individuele belang van indiener. Een onafhankelijke toetsing van Peregrine onderschrijft dat de business case robuuster wordt met deze optimalisatie, en dat er voldoende (financiële) gronden zijn om de voorgestelde wijzigingen te accepteren;

  • -

    het voornemen tot aanpassing van de plaatsingszone ter inzage heeft gelegen van 22 juni 2018 tot en met 8 augustus 2018;

  • -

    dat er een zienswijze is ontvangen die inhoudelijk niet tegen de aanpassing van de plaatsingszones is gericht, maar dat de zienswijze betrekking heeft op de vraag waarom niet méér plaatsingszones aangepast zijn. Besluitvorming over het Regioplan, welke nader vertaald is in de Verordening voor de Fysieke Leefomgeving Flevoland 2012, heeft in een eerder stadium plaatsgevonden. Er is, middels een planMER, een zorgvuldige afweging gemaakt over de positionering van plaatsingszones voor windmolens binnen de aangewezen projectgebieden. Uit het milieuonderzoek bij het MER is gebleken dat de alternatieve plaatsingszones, waaronder de Kamperhoekweg waar naar gerefereerd wordt in de zienswijze, in de regel meer (negatieve) milieueffecten met zich meebrengen dan de zones uit het Regioplan;

  • -

    de zienswijze geen reden geeft om wijzigingen aan te brengen in de voorgenomen aanpassing van de plaatsingszones;

 

Besluiten:  

  • -

    de plaatsingszones langs de Rivierduintocht en de Klokbekertocht te Dronten te verlengen zoals aangegeven op de bijgevoegde kaart.

 

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten van 25 september 2018.   

Gedeputeerde Staten van Flevoland,  

de secretaris, de voorzitter,   

De secretaris van Gedeputeerde Staten van Flevoland.

 

 

 

Naar boven