Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2018, 5646 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2018, 5646 | Besluiten van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Besluit:
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
een onderneming gevestigd op Saba of Sint Eustatius die op 6 september 2017 ingeschreven stond in het handelsregister BES met een toegekende activiteitencode, genoemd in bijlage 1;
het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Nijverheid van Bonaire, Sint Eustatius en Saba, bedoeld in artikel 2, van de Handelsregisterwet 2009 BES;
de Minister van Economische Zaken en Klimaat.
1. Een gedupeerde onderneming kan bij de minister een aanvraag indienen tot verstrekking van een tegemoetkoming in de schade geleden door het wegblijven van toeristen als gevolg van orkaan Irma.
2. De aanvraag wordt per e-mail bij de minister ingediend door middel van een formulier als bedoeld in bijlage 2.
3. De aanvraag omvat:
a. de naam en het adres van de gedupeerde onderneming;
b. het nummer dat is toegekend aan de gedupeerde onderneming bij inschrijving in het handelsregister BES;
c. een kopie van de inschrijving van de gedupeerde onderneming in het handelsregister BES met daarop de hoofdactiviteit en de bijbehorende activiteitencode;
d. het nummer van de aangifte voor de opbrengstbelasting over de jaren 2014, 2015 en 2016;
e. het bankrekeningnummer van de gedupeerde onderneming.
4. Bij de aanvraag wordt een kopie van de aangiften voor de opbrengstbelasting over de jaren 2014, 2015 en 2016 gevoegd.
1. De tegemoetkoming in de schade geldt voor de periode van 6 september 2017 tot en met 28 februari 2018.
2. Een aanvraag tot verstrekking van een tegemoetkoming in de schade kan worden ingediend tot en met uiterlijk acht weken na het verstrijken van de in het eerste lid bedoelde periode.
3. De minister beslist binnen acht weken na ontvangst op de aanvraag. Indien niet binnen deze termijn een besluit op de aanvraag kan worden genomen, stelt de minister de aanvrager daarvan in kennis en noemt daarbij een redelijke termijn, waarbinnen de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.
Voor de tegemoetkoming in de schade op grond van deze beleidsregel is een bedrag van € 2.475.000 beschikbaar gesteld.
Het bedrag, bedoeld in artikel 4, wordt verdeeld in de volgorde van de binnenkomst van de aanvragen.
De gedupeerde onderneming komt in aanmerking voor een tegemoetkoming in de schade, indien de gedupeerde onderneming een verlies van de omzet lijdt in de periode, bedoeld in artikel 3, eerste lid, door het wegblijven van toeristen als gevolg van orkaan Irma.
1. De gedupeerde onderneming toont het verlies van de omzet, bedoeld in artikel 6, aan door overlegging van gevalideerde omzetcijfers.
2. De validatie van de omzetcijfers wordt gedaan aan de hand van de aangifte voor de opbrengstbelasting over de jaren 2014, 2015 en 2016.
3. Voor ondernemingen die gedurende 2014, 2015 en 2016 zijn gestart, wordt het verlies van de omzet berekend vanaf het moment dat er omzet is gegenereerd.
1. De hoogte van de tegemoetkoming in de schade per gedupeerde onderneming bedraagt 50 procent van het verlies van de omzet in de periode, bedoeld in artikel 3, eerste lid.
2. De hoogte van het verlies van de omzet wordt vastgesteld op 50 procent van het gemiddelde van de totale omzet over de jaren 2014, 2015 en 2016.
De minister kan de hoogte van de verstrekte tegemoetkoming in de schade binnen vijf jaar na de verstrekking herzien dan wel de beschikking tot de tegemoetkoming intrekken, indien blijkt dat de tegemoetkoming niet in overeenstemming met deze beleidsregel is verstrekt.
1. Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
2. Deze beleidsregel vervalt met ingang van 1 januari 2019, met dien verstande dat op aanvragen om tegemoetkoming die zijn ingediend voor het tijdstip, bedoeld in artikel 3, tweede lid, dan wel op tegemoetkomingen die voor dat tijdstip zijn verstrekt, deze beleidsregel van toepassing blijft.
Deze beleidsregel zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 27 januari 2018
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer
Activiteitencode, zoals vermeld in het handelsregister BES voor bedrijven in de toeristische sector |
---|
6700 |
6710 tot en met 6740 |
6741 |
6742 tot en met 6759 |
7212 |
7220 |
7221 |
7612 |
7613 |
8311 |
8511 |
8518 |
9678 |
9701 |
Per e-mail versturen naar / To be sent by e-mail to: tegemoetkomingorkaan@RVO.nl
Aanvrager / Applicant |
|
---|---|
Naam onderneming / Name of company |
|
Adres / Address |
|
Plaats / City |
|
Land / Country |
|
Contactpersoon / Contact person |
|
Titel(s) / Title(s) |
|
Initialen / Initials |
|
Tussenvoegsel(s) / Preposition(s) |
|
Achternaam aanvrager / Family name of the applicant |
|
☐ Man / Male ☐ Vrouw / Female |
|
Telefoonnummer / Telephone number |
|
Mobiele telefoonnummer / Mobile phone number |
|
|
Informatie over de onderneming / Information about the company |
|
---|---|
Nummer inschrijving handelsregister BES / Number in the business register BES |
|
Nummers aangiften opbrengstbelasting 2014, 2015 en 2016 / Tax return numbers for the years 2014, 2015 and 2016 |
|
Naam bank / Bank name |
|
Adres bank / Bank address |
|
Plaats / City |
|
Land / Country |
|
Bankrekeningnummer (IBAN) / Bank account number |
|
SWIFT / BIC code |
Omzet referentieperiode / Turnover Reference Period (US dollars $)
Referentieperiode / Reference period |
2014 |
2015 |
2016 |
Gemiddelde omzet / Average turnover (A) |
---|---|---|---|---|
Omzet / Turnover |
Aangevraagde tegemoetkoming / Requested compensation (US dollars $)
A * 25% |
Verklaring en handtekening / Declaration and signature |
|
---|---|
Ik ben bevoegd en/of gemachtigd om deze aanvraag te ondertekenen. I am authorised to sign this application. |
|
Ik verklaar dat dit formulier naar waarheid zijn ingevuld. I hereby declare I have filled out this application truthfully. |
|
Contactpersoon / Contact person |
|
Titel(s) / Title(s) |
|
Voorletter(s) / Initial(s) |
|
Tussenvoegsel(s) / Preposition(s) |
|
☐ Man / Male ☐ Vrouw / Female |
|
Achternaam aanvrager / Family name of the applicant |
|
Functie / Position in organisation |
|
Datum / Date |
|
Handtekening / Signature |
De bovenwindse eilanden van het Koninkrijk der Nederlanden zijn op 6 september 2017 hard getroffen door een uitzonderlijk zware orkaan (Irma) van de vijfde, tevens de zwaarste, categorie. Een groot deel van Sint Maarten is verwoest. Saba en Sint Eustatius zijn ook getroffen door de orkaan en ondervinden daarnaast problemen, doordat de vliegverbindingen, die via Sint Maarten lopen, zijn weggevallen. Uit verschillende overzichten van ondernemers blijkt dat er na 6 september 2017 bijna geen toeristen meer zijn gekomen op Saba en Sint Eustatius. Door de Kamer van Koophandel van Sint Eustatius en Saba is aangegeven dat de situatie nijpend is en er faillissementen dreigen. Ook door de openbare lichamen van Saba en Sint Eustatius is aangegeven dat de situatie dermate ernstig is dat zij niet zelf in staat zijn om financiële hulp te geven. Te verwachten valt dat zonder ondersteunende maatregelen een belangrijk deel van deze ondernemingen ten onder gaat. Dat zou leiden tot een schrijnende situatie voor betrokkenen, zeer nadelig zijn voor de kleinschalige samenlevingen op de eilanden en blijvend schade opleveren voor de economie op de eilanden. Dit alles is reden om de getroffen ondernemingen een tegemoetkoming in de geleden schade te verstrekken. Een orkaan met deze gevolgen gaat de mogelijkheden van de lokale overheden te boven, wat hulp van het Rijk middels een tegemoetkoming rechtvaardigt. Aangezien er geen wettelijke plicht bestaat om de ondernemers op Saba en Sint Eustatius financieel tegemoet te komen, is er sprake van een zogeheten onverplichte tegemoetkoming.
Het doel van deze beleidsregel is om een kader te scheppen op grond waarvan ondernemingen die actief zijn in de toeristische sector op de eilanden Saba en Sint Eustatius, aanspraak kunnen maken op een financiële tegemoetkoming in de schade om het verlies aan omzet als gevolg van het wegblijven van toeristen op te vangen. Deze beleidsregel verschaft het kader, waarbinnen de tegemoetkomingen verstrekt zullen worden.
Er is een bedrag van € 2.475.000 beschikbaar om de gedupeerde ondernemers op Saba en Sint Eustatius financieel tegemoet te komen. Dit bedrag wordt verdeeld in de volgorde van binnenkomst van de aanvragen voor een tegemoetkoming in de schade, ongeacht of de aanvrager gevestigd is op Sint Eustatius of Saba. De tegemoetkoming wordt uitgekeerd in US dollars.
De economieën van Saba en Sint Eustatius draaien grotendeels op toerisme. Door het wegblijven van toeristen als gevolg van orkaan Irma hebben ondernemingen die volledig of gedeeltelijk afhankelijk zijn van toerisme, te kampen met een verlies van omzet. Deze ondernemingen komen in aanmerking voor een tegemoetkoming in de schade op grond van deze beleidsregel voor de (indirecte) schade die veroorzaakt wordt door het wegblijven van toeristen. De ondernemingen die voor tegemoetkoming in aanmerking komen, dienen voor hun omzet grotendeels afhankelijk te zijn van toeristen. Het gaat om de ondernemingen die op 6 september 2017 ingeschreven stonden in het handelsregister voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba (handelsregister BES) en waaraan een van de volgende activiteitencodes is toegekend: 6700, 6710-6740, 6741, 6742-6759, 7212, 7220, 7221, 7612, 7613, 8311, 8511, 8518, 9678 en 9701. Dit zijn hotels, restaurants/bars, verhuurders van appartementen, andere accommodaties dan hotels, gidsen, reisagenten, taxi’s, autoverhuur en duikscholen. Gebruikmakend van de gegevens van de Kamer van Koophandel van Sint Eustatius en Saba, betreft dit op Sint Eustatius 84 bedrijven en op Saba 58 bedrijven. Ondernemingen die deels afhankelijk zijn van het toerisme, zoals supermarkten en detailhandel, komen niet in aanmerking voor een tegemoetkoming.
Ondernemingen worden gecompenseerd voor het verlies aan omzet gedurende het eerste half jaar na de orkaan. Dit halfjaar valt in het hoogseizoen 2017–2018, een periode waarin juist het voornaamste deel van de omzet gegenereerd moet worden. Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming in de schade, dient de onderneming gevalideerde omzetcijfers te overleggen over de jaren 2014, 2015 en 2016, die gestaafd worden aan de hand van de aangiften voor de opbrengstbelasting over die betreffende jaren.
De hoogte van de tegemoetkoming in de schade per gedupeerde onderneming bedraagt 50 procent van de gemiste omzet in de zes maanden volgend op de orkaan Irma (6 september 2017). De hoogte van de gemiste omzet wordt vastgesteld op 50 procent van het gemiddelde van de jaaromzet van de jaren 2014, 2015 en 2016. Bij het bepalen van de hoogte van de tegemoetkoming is gelet op de volgende aspecten. De gedupeerde ondernemingen kunnen in deze periode nog wel een kleine omzet genereren, want hoewel het aantal toeristen als gevolg van de orkaan sterk is teruggelopen, is deze niet nihil. Daarnaast vallen bepaalde kosten die ondernemers in deze periode hebben gemaakt of maken, lager uit door het wegblijven van toeristen. Tot slot is er rekening gehouden met het feit dat tegenvallende inkomsten deels behoren tot het gebruikelijke ondernemersrisico.
De aanvragen voor een tegemoetkoming in de schade kunnen worden ingediend bij de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO.nl) van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Hiertoe kan gebruik worden gemaakt van een formulier dat als bijlage 2 bij deze beleidsregel is bijgevoegd. Het ingevulde aanvraagformulier met de bijlagen kunnen per e-mail worden ingediend op het volgende e-mailadres: tegemoetkomingorkaan@rvo.nl.
De gedupeerde ondernemer kan desgewenst geholpen worden bij het invullen en het versturen van het aanvraagformulier door het Openbaar Lichaam Saba, de Rijksdienst Caribisch Nederland en de Kamer van Koophandel en Nijverheid op de betreffende eilanden. Er is een Kamer voor Koophandel en Nijverheid voor Sint Eustatius en Saba gezamenlijk, met op beide eilanden een publiekskantoor. Ook zal de Kamer van Koophandel en Nijverheid zorgen voor de nodige voorlichting omtrent deze beleidsregel.
Deze beleidsregel wordt uitgevoerd door RVO.nl. De behandeling van een aanvraag zal een tijdsbestek van een half uur vergen. De totale uitvoeringskosten voor RVO.nl zijn geraamd op € 125.000.
De administratieve lasten voor de gedupeerde ondernemer behelzen het invullen van de aanvraag en het overleggen van de in artikel 2 van deze beleidsregel bedoelde bijlagen. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat de complete aanvraag de ondernemer een half uur aan inzet kost. Uitgaande van 142 ondernemers die, tegen een gemiddeld uurtarief van $ 40 een aanvraag zullen doen, komen de totale kosten voor de aanvragen door ondernemers op $ 2840.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij is geplaatst. Gelet op het tijdelijke en eenmalige karakter van de beleidsregel vervalt deze op 1 januari 2019. Bestaande aanspraken en verplichtingen op grond van deze beleidsregel blijven echter in stand.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-5646.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.