Verkeersbesluit voor instellen voorrang fietsers en voetgangers op rotondes

Logo Waddinxveen

1. Aanleiding

In de gemeente Waddinxveen liggen binnen de bebouwde kom acht rotondes. Op deze rotondes moeten fietsers en voetgangers nu voorrang verlenen. Binnenkort wordt de voorrang voor de fietsers en voetgangers omgedraaid: fietsers en voetgangers hebben dan voorrang op het kruisende verkeer.

De verkeersmaatregel “Fietsers en voetgangers in de voorrang” geeft uitvoering aan de beleidsregel “Oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers”, zoals dit op 23 mei 2017 door het college van burgemeesters en wethouders vastgesteld, en aan het Mobiliteitsplan Waddinxveen 2013-2020, zoals dit op 26 juni 2013 door de raad is vastgesteld. Het sluit daarbij aan op het regionale beleid van de Regio Midden-Holland om fietsers en voetgangers bij rotondes binnen de bebouwde kom voorrang te geven.

2. Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Ruimte.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

3. Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, is het gewenst om de verkeersmaatregel “Fietsers en voetgangers in de voorrang” te nemen op acht rotondes binnen de bebouwde kom van de gemeente Waddinxveen.

Het gaat om de volgende rotondes:

  • Kerkweg Oost-Kanaalstraat;

  • De Zwijgerlaan-Beethovenlaan;

  • Kerkweg West-Chopinlaan;

  • Esdoornlaan-Sniepweg;

  • Dreef-Beijerincklaan;

  • Verlengde Dreef-Polderlaan;

  • Beijerincklaan- Zuidplaslaan;

  • Beijerincklaan-Zuidelijke Rondweg.

Deze rotondes liggen op kruispunten waarvan op twee of meer kruispunttakken de maximum snelheid 50 km per uur is in de hoofdrichting, lees doorgaande rijrichting. In de bestaande verkeerssituatie moeten fietsers en voetgangers voorrang verlenen op het kruisende verkeer en zijn er geen voetgangersoversteekplaatsen (“zebrapaden”). Voetgangers moeten dus eveneens voorrang verlenen aan het kruisende verkeer.

In de nieuwe situatie is de voorrang omgedraaid en hebben fietsers en voetgangers op de oversteken voorrang op het kruisende verkeer dat de rotonde nadert of verlaat. Het in de voorrang zetten van de fietsers en voetgangers vergroot de verkeersveiligheid omdat alle rotondes binnen de bebouwde in de regio Midden-Holland deze herkenbare voorrangsregeling (zullen) kennen. En het vergroot het comfort en de snelheid van de fietsers.

De fietsoversteken worden herkenbaar en eenduidig, op dezelfde wijze, uitgevoerd om de verkeersveiligheid te waarborgen. Op alle acht rotondes worden de volgende infrastructurele maatregelen genomen:

  • de fietsoversteek in rood asfalteren;

  • de fietsoversteek in de haaientanden zetten;

  • het bord B06 (“voorrang verlenen”) plaatsen;

  • een wegvakplateau maken, indien het een fietsoversteek in twee richtingen betreft;

  • voetgangersoversteekplaats (zebrapad) aanleggen;

  • het bord L02 (“voetgangersoversteekplaatsen”) plaatsen.

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991,437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen vaneen bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandighedenkunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.

5. Belangenafweging

Eventuele zienswijzen die ingediend zouden worden, wegen niet op tegen het belang dat met dit besluit gemoeid is, namelijk het waarborgen van de vrijheid van verkeer.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.

6. Besluit

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • 1.

    Fietsers voorrang te geven op het kruisende verkeer bij de onderstaand genoemde rotondes door het plaatsen van bord B06 (“Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg”), en indien van toepassing bij een fietsoversteek in twee richtingen, door het plaatsen van het onderbord OB503OB02 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeer en Vervoer 1990 (RVV1990);

  • 2.

    Fietsers voorrang te geven op het kruisende verkeer bij de onderstaand genoemde rotondes door het aanbrengen van haaientanden op de kruisende weg direct voor de fietsoversteek of direct voor de voetgangersoversteekplaats, op basis van artikel 80 van het Reglement Verkeer en Vervoer 1990 (RVV1990);

  • 3.

    Voetgangers voorrang te geven op het kruisende verkeer door het aanbrengen van zebramarkering, op basis van artikel 49, lid 2, van het Reglement Verkeer en Vervoer 1990 (RVV1990);

  • 4.

    Voetgangers voorrang te geven op het kruisende verkeer het plaatsen van bord L02 (“voetgangersoversteekplaats”) voor de zebramarkering uit bijlage 1 van het Reglement Verkeer en Vervoer 1990 (RVV1990);

  • 5.

    Het bord B06 te verwijderen op die plekken waar dat conflicteert met de voorrangsregeling in de nieuwe situatie;

  • 6.

    De haaientanden op de fietspaden voor de oversteek te verwijderen.

De voorrang voor de fietsers en de voetgangers bij de rotondes volgens bovenstaand besluit is te regelen door de borden, haaientanden en (zebra)markering aan te brengen op de aangegeven plekken, zoals aangegeven in de bij dit besluit behorende tekeningen.

Waddinxveen, 27 september 2018

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte,

M.C. Soetens

N.B.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan door iedere belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift, binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit, worden ingediend. Dit bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.

Wanneer een bezwaarschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Prins Clauslaan 60, Postbus 20302, 2500 EH DEN HAAG (telefoonnummer (070) 3813111), op een daartoe strekkend verzoek van de indiener van het bezwaarschrift, een voorlopige voorziening treffen, indien de onmiddellijke uitvoering van het besluit voor betrokkene onevenredig met zich meebrengt.

Aan de indiening van laatstgenoemd verzoek zijn kosten verbonden. Nadere informatie kan worden verkregen bij de afdeling Bedrijfsvoering, Juridisch Advies, van de gemeente Waddinxveen (telefoonnummer 14 0182).

U kunt ook digitaal uw beroep- en verzoekschrift indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan.

Van deze maatregel wordt op de gebruikelijke wijze een afkondiging gedaan.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    afdeling voorlichting ter publicatie;

 

Naar boven