Verkeersbesluit opheffen en instellen fysieke afsluiting Herenstraat

Logo Lansingerland

Burgemeester en wethouders van Lansingerland;

 

Overwegende het volgende:

Inleiding

Op 31 maart 2016 heeft de gemeenteraad in het kader van de herziening van het mobiliteitsplan onder andere aangegeven dat het plein bij café ’t Vierkantje autovrij wordt. Ook is het voornemen geuit om de Herenstraat verder autoluw (minder parkeerplaatsen) te maken. Met het autovrij maken van het plein ontstaat de mogelijkheid om dit plein opnieuw in te richten en een functie als ontmoetingsplaats te geven.

In overleg met de belanghebbenden en met ondersteuning van landschapsarchitect Karres en Brands is eind 2016/begin 2017 een modellenstudie opgesteld voor de inrichting van het plein en het aangrenzende openbare gebied (Kerkstraat, Herenstraat en Nieuwstraat). In de tweede helft van 2017/begin 2018 zijn de uitgangspunten van de modellenstudie in samenwerking met twee klankbordgroepen bestaande uit winkeliers, ondernemers, omwonenden, pandeigenaren en marktkooplieden/standplaatshouders vertaald naar een concreet inrichtingsplan.

Het inrichtingsplan bevat een aantal verkeersmaatregelen, waarvoor de wettelijke verplichting bestaat om hiervoor verkeersbesluiten te nemen. Dit betreffen de volgende verkeersmaatregelen:

• Opheffen parkeerschijfzone Herenstraat en Nieuwstraat en instellen parkeerschijfzone Nieuwstraat (T18.02170)

• Opheffen parkeergelegenheden Herenstraat (T18.02171)

• Opheffen en instellen fysieke afsluiting Herenstraat (T18.02172)

• Opheffen en instellen gehandicaptenparkeerplaatsen Herenstraat (T18.02173)

• Opheffen eenrichtingsweg Nieuwstraat en Kerksingel en instellen eenrichtingsweg en lengtebeperking Nieuwstraat en Achter de Kerkstraat (T18.02174)

• Opheffen onverplicht fietspad Kerkstraat en gehandicaptenparkeerplaats Kerksingel en Nieuwstraat en instellen voetgangerszone en fysieke afsluiting Kerkstraat en Kerksingel (T18.02175)

• Opheffen laad/losplaatsen Kerksingel en Nieuwstraat en instellen laad/losplaatsen Herenstraat (T18.03280)

Dit verkeersbesluit betreft het opheffen en instellen van een fysieke afsluiting van de Herenstraat en gaat in op de achterliggende argumentatie voor deze verkeersmaatregel.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art.2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

• Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeers-maatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt alleen wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersmaatregelen en argumentatie

Huidige situatie

In de huidige situatie staat een fysieke afsluiting ter hoogte van de Noordeindseweg 4. Deze is geplaatst om het doorgaande verkeer in het centrum te weren. Om laden en lossen te faciliteren is de paal dagelijks tussen 07.00 en 12.00 uur omlaag. Op het plein bij café ’t Vierkantje staat op woensdag de markt. Ook zijn er een aantal standplaatslocaties op het plein.

Op 31 maart 2016 heeft de gemeenteraad in het kader van de herziening van het mobiliteitsplan onder andere aangegeven dat het plein bij café ’t Vierkantje autovrij wordt. Ook is het voornemen geuit om de Herenstraat verder autoluw te maken door minder parkeerplaatsen te realiseren. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om het plein opnieuw in te richten.

Toekomstige situatie

Tijdens het planproces heeft overleg plaatsgevonden met een tweetal klankbordgroepen waarin bewoners, ondernemers (horeca), markt en de winkeliersvereniging in vertegenwoordigd zijn. In deze klankbordgroepen is de keuze gemaakt om het plein niet langer te gebruiken voor markt en standplaatsen. Dit biedt meer mogelijkheden voor de gewenste inrichtingen uitstraling van het plein. De marktkramen en standplaatsen die in de huidige situatie op het plein staan, worden verplaatst naar de Herenstraat.

Om dit mogelijk te maken moet de Herenstraat op woensdag volledig afgesloten worden voor doorgaand verkeer. Om dit zo veilig mogelijk te regelen hebben de klankbordgroepen gevraagd om de plaatsing van een tweede fysieke afsluiting op de Herenstraat ten noorden van de Terpstraat. Hierdoor wordt echter de Nieuwstraat volledig afgesloten op de momenten dat de afsluitingen omhoog staan. Daarom hebben de klankbordgroepen ook gevraagd om de huidige fysieke afsluiting bij de Noordeindseweg te verplaatsen naar de zuidkant van de kruising met de Nieuwstraat.

Minder verkeersbewegingen over de Herenstraat

De Herenstraat doorsnijdt in de huidige situatie de beiden delen van het centrum. Een zebra op de Herenstraat zorgt voor een oversteek en verbinding tussen beide delen. Door de hoeveelheid verkeer op de Herenstraat wordt deze oversteek als onveilig ervaren. Het doorgaand verkeer is in de huidige situatie in de middag al geweerd door de fysieke afsluiting bij de Noordeindseweg 4. De verkeersbewegingen naar de aanwezige parkeerplaatsen op de Herenstraat, plein ’t Vierkantje en de Nieuwstraat zorgen echter nog steeds voor een groot aantal verplaatsingen ter hoogte van de zebra.

Door het opheffen van de parkeerplaatsen op de Herenstraat en het plein wordt het aantal verkeers-bewegingen verminderd. Toch vinden er ter hoogte van de zebra nog steeds verplaatsingen plaats door bewoners en bezoekers van de Nieuwstraat. Door het verplaatsen van de huidige fysieke afsluiting naar de zuidkant van de kruising kunnen bewoners, ondernemers en bezoekers van de woningen en horeca altijd via de Noordeindseweg de Nieuwstraat in- en uitrijden. Op deze manier wordt de oversteek bij de Herenstraat autovrij, met uitzondering van de ochtenden waarop laden en lossen mogelijk is.

Markt

Door het verplaatsen van een deel van de markt naar de Herenstraat moet deze op woensdag tussen worden afgesloten voor doorgaand verkeer. Met beide fysieke afsluitingen is het op deze tijdstippen niet mogelijk het gebied te betreden en wordt het gebied op een veilige manier afgesloten. Voor hulpdiensten is het gebied in geval van een calamiteit wel toegankelijk.

Gevolgen voor het verkeer

Door het verplaatsen van de fysieke afsluiting moet het autoverkeer vanuit het zuiden richting de Nieuwstraat omrijden. Deze omrijdafstand bedraagt ongeveer 750 meter. Deze afstand is acceptabel.

Wijze van opheffen en instellen

De huidige fysieke afsluiting van de Herenstraat ten noorden van het kruispunt met de Nieuwstraat wordt ingetrokken door het verwijderen van de beweegbare pollers. De nieuwe fysieke afsluiting van de Herenstraat wordt ingesteld door het plaatsen van beweegbare pollers ten zuiden van het kruispunt met de Nieuwstraat en ter hoogte van Herenstraat huisnummer 7.

Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van dit verkeersbesluit buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt verslag gedaan aan de raad.

Overleg met belanghebbenden

In overleg met de belanghebbenden en met ondersteuning van landschapsarchitect Karres en Brands is eind 2016/begin 2017 een modellenstudie opgesteld voor de inrichting van het plein en het aangrenzende openbare gebied (Kerkstraat, Herenstraat en Nieuwstraat). In de tweede helft van 2017/begin 2018 zijn de uitgangspunten van de modellenstudie in samenwerking met twee klankbordgroepen bestaande uit winkeliers, ondernemers, omwonenden, pandeigenaren en marktkooplieden/standplaatshouders vertaald naar een concreet inrichtingsplan. Deze klankbordgroepen staan overwegend positief tegenover deze maatregel.

Om inzicht te krijgen in eventuele bezwaren tegen dit verkeersbesluit, is de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) van afdeling 3.4 van de Awb gevolgd. De ingediende zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven om dit verkeersbesluit aan te passen. De onderbouwing hiervan is opgenomen in de ‘Nota Zienswijzen ontwerp verkeersbesluiten herinrichting openbaar gebied nabij café ’t Vierkantje in Berkel en Rodenrijs’.

Situering en beheer van de wegen

De Herenstraat ligt binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland (kern Berkel en Rodenrijs) en is bij deze gemeente in beheer.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft in de Verkeersadviesgroep van de gemeente Lansingerland overleg plaatsgevonden met de politie van Rotterdam-Rijnmond. De politie heeft positief geadviseerd.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Besluiten:

I. tot het opheffen van de fysieke afsluiting van de Herenstraat voor alle verkeer, met uitzondering voor (brom)fietsers, ter hoogte van Noordeindseweg huisnummer 4 door het verwijderen van de fysieke verkeersmaatregel, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

II. tot het afsluiten van de Herenstraat dagelijks van 12.00 uur tot 07.00 uur en op woensdagen de gehele dag voor alle motorvoertuigen ter hoogte van de Herenstraat huisnummer 7 en ten zuiden van het kruispunt met de Nieuwstraat, door het plaatsen van een fysieke wegafsluiting en het plaatsen van verkeersborden C12 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met een onderbord met de tekst ‘ma, di, do t/m zo 12.00 tot 07.00 uur, woensdag hele dag’, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

III. tot het intrekken van verkeerbesluit T12.01816 voor zover dit verkeerbesluit voorziet in het plaatsen van een fysieke afsluiting op de Noordeindseweg;

IV. dit besluit te publiceren in de Staatscourant en op de website van de gemeente Lansingerland;

V. een kopie te verzenden aan:

1. Politie Rotterdam-Rijnmond, t.a.v. de heer R. Heuvelman, Postbus 70023, 3000 LD Rotterdam;

2. Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, t.a.v. mevrouw M. van den Berg, Frobenstraat 8, 3045 RD Rotterdam;

3. De afdeling Beheer & Onderhoud, t.a.v. mevrouw M. van der Poel - Blik;

4. De afdeling Beheer & Onderhoud, t.a.v. S. Lassooy;

5. Archief

Lansingerland, 20 september 2018

Burgemeester en wethouders van Lansingerland

Ron Jeltema Secretaris

drs. Pieter van de Stadt Burgemeester

Beroep

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een beroepschrift sturen aan de rechtbank in

Rotterdam. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

Zorgt u ervoor dat u het beroepschrift indient binnen de wettelijke termijn, zijnde zes weken na verzenddatum. Daarmee voorkomt u dat de rechtbank uw beroepschrift niet meer kan behandelen.

Voor de behandeling van een beroepschrift is griffierecht verschuldigd.

Het besluit geldt ook tijdens de beroepsprocedure. Tijdens de beroepsprocedure kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector Bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening en/of beroep indienen bij de rechtbank.

Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven