Verkeersbesluit opheffen eenrichtingsweg Nieuwstraat en Kerksingel en instellen eenrichtingsweg en lengtebeperking Nieuwstraat en Achter de Kerkstraat

Logo Lansingerland

Burgemeester en wethouders van Lansingerland;

Overwegende het volgende:

Inleiding

Op 31 maart 2016 heeft de gemeenteraad in het kader van de herziening van het mobiliteitsplan onder andere aangegeven dat het plein bij café ’t Vierkantje autovrij wordt. Ook is het voornemen geuit om de Herenstraat verder autoluw (minder parkeerplaatsen) te maken. Met het autovrij maken van het plein ontstaat de mogelijkheid om dit plein opnieuw in te richten en een functie als ontmoetingsplaats te geven.

In overleg met de belanghebbenden en met ondersteuning van landschapsarchitect Karres en Brands is eind 2016/begin 2017 een modellenstudie opgesteld voor de inrichting van het plein en het aangrenzende openbare gebied (Kerkstraat, Herenstraat en Nieuwstraat). In de tweede helft van 2017/begin 2018 zijn de uitgangspunten van de modellenstudie in samenwerking met twee klankbordgroepen bestaande uit winkeliers, ondernemers, omwonenden, pandeigenaren en marktkooplieden/standplaatshouders vertaald naar een concreet inrichtingsplan.

Het inrichtingsplan bevat een aantal verkeersmaatregelen, waarvoor de wettelijke verplichting bestaat om hiervoor verkeersbesluiten te nemen. Dit betreffen de volgende verkeersmaatregelen:

  • Opheffen parkeerschijfzone Herenstraat en Nieuwstraat en instellen parkeerschijfzone Nieuwstraat (T18.02170)

  • Opheffen parkeergelegenheden Herenstraat (T18.02171)

  • Opheffen en instellen fysieke afsluiting Herenstraat (T18.02172)

  • Opheffen en instellen gehandicaptenparkeerplaatsen Herenstraat (T18.02173)

  • Opheffen eenrichtingsweg Nieuwstraat en Kerksingel en instellen eenrichtingsweg en lengtebeperking Nieuwstraat en Achter de Kerkstraat (T18.02174)

  • Opheffen onverplicht fietspad Kerkstraat en gehandicaptenparkeerplaats Kerksingel en Nieuwstraat en instellen voetgangerszone en fysieke afsluiting Kerkstraat en Kerksingel (T18.02175)

  • Opheffen laad/losplaatsen Kerksingel en Nieuwstraat en instellen laad/losplaatsen Herenstraat (T18.03280)

Dit verkeersbesluit betreft het opheffen van de huidige eenrichtingsweg op de Nieuwstraat en Kerksingel en het instellen van een nieuwe eenrichtingsweg en een lengtebeperking in de Nieuwstraat en Achter de Kerkstraat en gaat in op de achterliggende argumentatie voor deze verkeersmaatregel.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art.2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt alleen wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersmaatregelen en argumentatie

Opheffen huidige eenrichtingsweg

Een van de uitgangspunten in de modellenstudie ‘plein bij ’t Vierkantje’ (februari 2017, T17.02695) is het fysiek afsluiten van het voetgangersgebied in de Kerkstraat en de Kerksingel. Deze fysieke afsluiting wordt ingesteld door middel van verkeersbesluit T18.02175. Als gevolg van deze maatregel zal de Nieuwstraat worden afgesloten voor alle doorgaande verkeer tussen de Herenstraat en de Wilhelminastraat, met uitzondering voor hulpdiensten, fietsers en voetgangers.

Omdat de Nieuwstraat voor het doorgaande verkeer wordt afgesloten, wordt de huidige eenrichtingsweg in de Nieuwstraat en de Kerksingel overbodig. Deze eenrichtingsweg kan dan ook worden ingetrokken, wat tot gevolg heeft dat de Nieuwstraat en het bedieningstraatje achter de winkels aan de Kerkstraat volledig in twee richtingen bereden mag worden. Het bedieningsstraatje is echter te smal voor tweerichtingsverkeer en de parkeerplaatsen worden diagonaal ten opzichte van de weg aangelegd. Het is daarom gewenst om voor het bedieningsstraatje en het parallel lopende gedeelte van de Nieuwstraat een nieuwe eenrichtingsweg in te stellen, met uitzondering voor (brom)fietsers. Door deze eenrichtingsweg tegen de klok in te stellen, wordt voorkomen dat de verkeersstromen elkaar moeten kruisen bij het westelijke kruispunt tussen de Nieuwstraat en het bedieningsstraatje.

De Nieuwstraat en het bedieningsstraatje blijven toegankelijk voor bestelbusjes. In het inrichtingsplan is opgenomen dat bevoorrading van de winkels met grotere voertuigen via de Kerksingel gebeurt, zodat deze voertuigen niet door de Nieuwstraat hoeven te rijden. Om te voorkomen dat grotere voertuigen de Nieuwstraat inrijden, wordt een geslotenverklaring op de Nieuwstraat ingesteld voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan 8 meter.

Wijze van opheffen en instellen

De huidige eenrichtingsweg wordt opgeheven door het verwijderen van de borden C2 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten), C3 (eenrichtingsweg), C4 (eenrichtingsweg) en D4 (verplichte rijrichting) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het bijbehorende onderbord met de tekst ‘uitgezonderd [fietssymbool] [bromfietssymbool]’ die zich in de Nieuwstraat en de Achter de Kerkstraat bevinden. De nieuwe eenrichtingsweg wordt ingesteld door de genoemde borden C2, C3 en C4 met het genoemde onderbord in de Nieuwstraat en de Achter de Kerkstraat te plaatsen. De gesloten-verklaring voor voertuigen die langer zijn dan 8 meter wordt ingesteld door het plaatsen van bord C17 (gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven).

Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van dit verkeersbesluit buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt verslag gedaan aan de raad.

Overleg met belanghebbenden

In overleg met de belanghebbenden en met ondersteuning van landschapsarchitect Karres en Brands is eind 2016/begin 2017 een modellenstudie opgesteld voor de inrichting van het plein en het aangrenzende openbare gebied (Kerkstraat, Herenstraat en Nieuwstraat). In de tweede helft van 2017/begin 2018 zijn de uitgangspunten van de modellenstudie in samenwerking met twee klankbordgroepen bestaande uit winkeliers, ondernemers, omwonenden, pandeigenaren en marktkooplieden/standplaatshouders vertaald naar een concreet inrichtingsplan. Deze klankbordgroepen staan overwegend positief tegenover deze maatregel.

Om inzicht te krijgen in eventuele bezwaren tegen dit verkeersbesluit, is de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) van afdeling 3.4 van de Awb gevolgd. De ingediende zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven om dit verkeersbesluit aan te passen. De onderbouwing hiervan is opgenomen in de ‘Nota Zienswijzen ontwerp verkeersbesluiten herinrichting openbaar gebied nabij café ’t Vierkantje in Berkel en Rodenrijs’.

Situering en beheer van de wegen

De Nieuwstraat ligt binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland (kern Berkel en Rodenrijs) en is bij deze gemeente in beheer.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft in de Verkeersadviesgroep van de gemeente Lansingerland overleg plaatsgevonden met de politie van Rotterdam-Rijnmond. De politie heeft positief geadviseerd.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Besluiten:

  • I.

    tot het opheffen van het eenrichtingsverkeer uitgezonderd (brom)fietsers op de Nieuwstraat en de Kerksingel door het verwijderen van verkeersborden C2, C3, C4 en D4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en bijbehorende onderborden bij de Nieuwstraat en de Kerksingel, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • II.

    tot het instellen van eenrichtingsverkeer in de Nieuwstraat door het plaatsen van borden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het bijbehorende onderbord met de tekst ‘uitgezonderd [fietssymbool] [bromfietssymbool]’, bij de Nieuwstraat en de Achter de Kerkstraat, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • III.

    tot het instellen van een gesloten verklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan 8 meter in de Nieuwstraat door het plaatsen van het bord C17 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 bij de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Herenstraat, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • IV.

    tot het intrekken van verkeerbesluit T14.11143 van de voormalige gemeente Berkel en Rodenrijs;

  • V.

    dit besluit te publiceren in de Staatscourant en op de website van de gemeente Lansingerland;

  • VI.

    een kopie te verzenden aan:

    • 1.

      Politie Rotterdam-Rijnmond, t.a.v. de heer R. Heuvelman, Postbus 70023, 3000 LD Rotterdam;

    • 2.

      Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, t.a.v. mevrouw M. van den Berg, Frobenstraat 8, 3045 RD Rotterdam;

    • 3.

      De afdeling Beheer & Onderhoud, t.a.v. mevrouw M. van der Poel - Blik;

    • 4.

      De afdeling Beheer & Onderhoud, t.a.v. S. Lassooy;

    • 5.

      Archief

  

Lansingerland, 20 september 2018

Burgemeester en wethouders van Lansingerland

     

Ron Jeltema Secretaris

drs. Pieter van de Stadt Burgemeester  

Beroep

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een beroepschrift sturen aan de rechtbank in

Rotterdam. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

 

Zorgt u ervoor dat u het beroepschrift indient binnen de wettelijke termijn, zijnde zes weken na verzenddatum. Daarmee voorkomt u dat de rechtbank uw beroepschrift niet meer kan behandelen.

Voor de behandeling van een beroepschrift is griffierecht verschuldigd. 

Het besluit geldt ook tijdens de beroepsprocedure. Tijdens de beroepsprocedure kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Het adres is: 

Rechtbank Rotterdam

Sector Bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam 

Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. 

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening en/of beroep indienen bij de rechtbank.

Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven