Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Staatscourant 2018, 55912 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Staatscourant 2018, 55912 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van Lansingerland;
Op 31 maart 2016 heeft de gemeenteraad in het kader van de herziening van het mobiliteitsplan onder andere aangegeven dat het plein bij café ’t Vierkantje autovrij wordt. Ook is het voornemen geuit om de Herenstraat verder autoluw (minder parkeerplaatsen) te maken. Met het autovrij maken van het plein ontstaat de mogelijkheid om dit plein opnieuw in te richten en een functie als ontmoetingsplaats te geven.
In overleg met de belanghebbenden en met ondersteuning van landschapsarchitect Karres en Brands is eind 2016/begin 2017 een modellenstudie opgesteld voor de inrichting van het plein en het aangrenzende openbare gebied (Kerkstraat, Herenstraat en Nieuwstraat). In de tweede helft van 2017/begin 2018 zijn de uitgangspunten van de modellenstudie in samenwerking met twee klankbordgroepen bestaande uit winkeliers, ondernemers, omwonenden, pandeigenaren en marktkooplieden/standplaatshouders vertaald naar een concreet inrichtingsplan.
Het inrichtingsplan bevat een aantal verkeersmaatregelen, waarvoor de wettelijke verplichting bestaat om hiervoor verkeersbesluiten te nemen. Dit betreffen de volgende verkeersmaatregelen:
Dit verkeersbesluit betreft het opheffen van de huidige eenrichtingsweg op de Nieuwstraat en Kerksingel en het instellen van een nieuwe eenrichtingsweg en een lengtebeperking in de Nieuwstraat en Achter de Kerkstraat en gaat in op de achterliggende argumentatie voor deze verkeersmaatregel.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art.2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt alleen wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Verkeersmaatregelen en argumentatie
Opheffen huidige eenrichtingsweg
Een van de uitgangspunten in de modellenstudie ‘plein bij ’t Vierkantje’ (februari 2017, T17.02695) is het fysiek afsluiten van het voetgangersgebied in de Kerkstraat en de Kerksingel. Deze fysieke afsluiting wordt ingesteld door middel van verkeersbesluit T18.02175. Als gevolg van deze maatregel zal de Nieuwstraat worden afgesloten voor alle doorgaande verkeer tussen de Herenstraat en de Wilhelminastraat, met uitzondering voor hulpdiensten, fietsers en voetgangers.
Omdat de Nieuwstraat voor het doorgaande verkeer wordt afgesloten, wordt de huidige eenrichtingsweg in de Nieuwstraat en de Kerksingel overbodig. Deze eenrichtingsweg kan dan ook worden ingetrokken, wat tot gevolg heeft dat de Nieuwstraat en het bedieningstraatje achter de winkels aan de Kerkstraat volledig in twee richtingen bereden mag worden. Het bedieningsstraatje is echter te smal voor tweerichtingsverkeer en de parkeerplaatsen worden diagonaal ten opzichte van de weg aangelegd. Het is daarom gewenst om voor het bedieningsstraatje en het parallel lopende gedeelte van de Nieuwstraat een nieuwe eenrichtingsweg in te stellen, met uitzondering voor (brom)fietsers. Door deze eenrichtingsweg tegen de klok in te stellen, wordt voorkomen dat de verkeersstromen elkaar moeten kruisen bij het westelijke kruispunt tussen de Nieuwstraat en het bedieningsstraatje.
De Nieuwstraat en het bedieningsstraatje blijven toegankelijk voor bestelbusjes. In het inrichtingsplan is opgenomen dat bevoorrading van de winkels met grotere voertuigen via de Kerksingel gebeurt, zodat deze voertuigen niet door de Nieuwstraat hoeven te rijden. Om te voorkomen dat grotere voertuigen de Nieuwstraat inrijden, wordt een geslotenverklaring op de Nieuwstraat ingesteld voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan 8 meter.
Wijze van opheffen en instellen
De huidige eenrichtingsweg wordt opgeheven door het verwijderen van de borden C2 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten), C3 (eenrichtingsweg), C4 (eenrichtingsweg) en D4 (verplichte rijrichting) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het bijbehorende onderbord met de tekst ‘uitgezonderd [fietssymbool] [bromfietssymbool]’ die zich in de Nieuwstraat en de Achter de Kerkstraat bevinden. De nieuwe eenrichtingsweg wordt ingesteld door de genoemde borden C2, C3 en C4 met het genoemde onderbord in de Nieuwstraat en de Achter de Kerkstraat te plaatsen. De gesloten-verklaring voor voertuigen die langer zijn dan 8 meter wordt ingesteld door het plaatsen van bord C17 (gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven).
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van dit verkeersbesluit buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt verslag gedaan aan de raad.
In overleg met de belanghebbenden en met ondersteuning van landschapsarchitect Karres en Brands is eind 2016/begin 2017 een modellenstudie opgesteld voor de inrichting van het plein en het aangrenzende openbare gebied (Kerkstraat, Herenstraat en Nieuwstraat). In de tweede helft van 2017/begin 2018 zijn de uitgangspunten van de modellenstudie in samenwerking met twee klankbordgroepen bestaande uit winkeliers, ondernemers, omwonenden, pandeigenaren en marktkooplieden/standplaatshouders vertaald naar een concreet inrichtingsplan. Deze klankbordgroepen staan overwegend positief tegenover deze maatregel.
Om inzicht te krijgen in eventuele bezwaren tegen dit verkeersbesluit, is de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) van afdeling 3.4 van de Awb gevolgd. De ingediende zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven om dit verkeersbesluit aan te passen. De onderbouwing hiervan is opgenomen in de ‘Nota Zienswijzen ontwerp verkeersbesluiten herinrichting openbaar gebied nabij café ’t Vierkantje in Berkel en Rodenrijs’.
Situering en beheer van de wegen
De Nieuwstraat ligt binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland (kern Berkel en Rodenrijs) en is bij deze gemeente in beheer.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft in de Verkeersadviesgroep van de gemeente Lansingerland overleg plaatsgevonden met de politie van Rotterdam-Rijnmond. De politie heeft positief geadviseerd.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
tot het opheffen van het eenrichtingsverkeer uitgezonderd (brom)fietsers op de Nieuwstraat en de Kerksingel door het verwijderen van verkeersborden C2, C3, C4 en D4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en bijbehorende onderborden bij de Nieuwstraat en de Kerksingel, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;
tot het instellen van eenrichtingsverkeer in de Nieuwstraat door het plaatsen van borden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het bijbehorende onderbord met de tekst ‘uitgezonderd [fietssymbool] [bromfietssymbool]’, bij de Nieuwstraat en de Achter de Kerkstraat, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;
tot het instellen van een gesloten verklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan 8 meter in de Nieuwstraat door het plaatsen van het bord C17 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 bij de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Herenstraat, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;
Lansingerland, 20 september 2018
Burgemeester en wethouders van Lansingerland
drs. Pieter van de Stadt Burgemeester
Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een beroepschrift sturen aan de rechtbank in
Zorgt u ervoor dat u het beroepschrift indient binnen de wettelijke termijn, zijnde zes weken na verzenddatum. Daarmee voorkomt u dat de rechtbank uw beroepschrift niet meer kan behandelen.
Voor de behandeling van een beroepschrift is griffierecht verschuldigd.
Het besluit geldt ook tijdens de beroepsprocedure. Tijdens de beroepsprocedure kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Het adres is:
Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening en/of beroep indienen bij de rechtbank.
Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-55912.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.