Verkeersbesluit opheffen parkeerschijfzone Herenstraat en Nieuwstraat en instellen parkeerschijfzone Nieuwstraat en Herenstraat/Noordeindseweg

Logo Lansingerland

Burgemeester en wethouders van Lansingerland;

 

Overwegende het volgende:

Inleiding

Op 31 maart 2016 heeft de gemeenteraad in het kader van de herziening van het mobiliteitsplan onder andere aangegeven dat het plein bij café ’t Vierkantje autovrij wordt. Ook is het voornemen geuit om de Herenstraat verder autoluw (minder parkeerplaatsen) te maken. Met het autovrij maken van het plein ontstaat de mogelijkheid om dit plein opnieuw in te richten en een functie als ontmoetingsplaats te geven.

In overleg met de belanghebbenden en met ondersteuning van landschapsarchitect Karres en Brands is eind 2016/begin 2017 een modellenstudie opgesteld voor de inrichting van het plein en het aangrenzende openbare gebied (Kerkstraat, Herenstraat en Nieuwstraat). In de tweede helft van 2017/begin 2018 zijn de uitgangspunten van de modellenstudie in samenwerking met twee klankbordgroepen bestaande uit winkeliers, ondernemers, omwonenden, pandeigenaren en marktkooplieden/standplaatshouders vertaald naar een concreet inrichtingsplan.

Het inrichtingsplan bevat een aantal verkeersmaatregelen, waarvoor de wettelijke verplichting bestaat om hiervoor verkeersbesluiten te nemen. Dit betreffen de volgende verkeersmaatregelen:

• Opheffen parkeerschijfzone Herenstraat en Nieuwstraat en instellen parkeerschijfzone Nieuwstraat (T18.02170)

• Opheffen parkeergelegenheden Herenstraat (T18.02171)

• Opheffen en instellen fysieke afsluiting Herenstraat (T18.02172)

• Opheffen en instellen gehandicaptenparkeerplaatsen Herenstraat (T18.02173)

• Opheffen eenrichtingsweg Nieuwstraat en Kerksingel en instellen eenrichtingsweg en lengtebeperking Nieuwstraat en Achter de Kerkstraat (T18.02174)

• Opheffen onverplicht fietspad Kerkstraat en gehandicaptenparkeerplaats Kerksingel en Nieuwstraat en instellen voetgangerszone en fysieke afsluiting Kerkstraat en Kerksingel (T18.02175)

• Opheffen laad/losplaatsen Kerksingel en Nieuwstraat en instellen laad/losplaatsen Herenstraat (T18.03280)

Dit verkeersbesluit betreft het opheffen van de huidige parkeerschijfzone in de Herenstraat en Nieuwstraat en het instellen van een nieuwe parkeerschijfzone in de Nieuwstraat en gaat in op de achterliggende argumentatie voor deze verkeersmaatregel.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art.2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

• Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeers-maatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt alleen wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersmaatregelen en argumentatie

Huidige en toekomstige situatie

In de huidige situatie zijn er in de Herenstraat en Nieuwstraat ongeveer 53 parkeerplaatsen. Een aantal van deze parkeerplaatsen zijn momenteel gelegen binnen een blauwe zone. Deze zone geldt van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00 uur, vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur en zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur en kent een maximale parkeerduur van 2 uur. De parkeerplaatsen in de bedieningsstraat Kerkstraat zijn nu alleen beschikbaar voor vergunninghouders. Alleen bewoners en ondernemers die wonen in de Kerkstraat komen in aanmerking voor een vergunning. Een klein deel van de parkeerplaatsen in de Nieuwstraat is vrij parkeren.

De parkeerplaatsen op het Vierkantje en in de Herenstraat (T18.02171) worden opgeheven. Het aantal parkeerplaatsen in de Nieuwstraat blijft (nagenoeg) gelijk en komen allemaal binnen de blauwe zone te liggen, inclusief de parkeerplaatsen van de bedieningsstraat Kerkstraat en de zes parkeerplaatsen in de Herenstraat nabij het kruispunt met de Nieuwstraat.

Opheffen huidige parkeerschijfzone

Omdat de parkeerplaatsen aan de Herenstraat en op het pleintje komen te vervallen kan hier de bestaande parkeerschijfzone worden opgeheven. Omdat voor de Nieuwstraat een nieuw parkeerregime wordt voorgesteld moet formeel hier de blauwe zone worden opgeheven.

Opheffen vergunninghouders parkeren in bedieningsstraat Kerkstraat

In de bedieningsstraat mogen alleen ondernemers en bewoners met een vergunning parkeren. Uit parkeertellingen bleek dat in de avonduren veel van deze parkeerplaatsen leeg staan. Dit komt waarschijnlijk omdat de ondernemers hier nog geparkeerd staan als de bewoners thuiskomen. De bewoners moeten dan een andere parkeerplek zoeken. Bewoners uit de Nieuwstraat die later thuiskomen mogen hier niet parkeren. Hierdoor ontstaat een inefficiënt gebruik van de parkeerplaatsen. Om het gebruik van de parkeerplaatsen te verbeteren wordt gekozen om één parkeerregime in te stellen en het vergunninghouders parkeren op te heffen.

Instellen nieuwe parkeerschijfzone

In de Nieuwstraat is een afweging gemaakt tussen de verschillende belangen. Er is aandacht gevraagd voor het parkeren van bewoners, parkeergelegenheid voor afhaalhoreca en terrasjes voor de horeca-gelegenheden. Gezien de beschikbare ruimte in de Nieuwstraat konden niet alle wensen worden ingewilligd. Uiteindelijk is gekozen om te focussen op voldoende parkeerplaatsen voor bewoners en afhaalhoreca met een verkeersveilige inrichting van de weg. Om in de Nieuwstraat het parkeren te kunnen optimaliseren is ervoor gekozen om bij de horecagelegenheden te volstaan met een beperkt terrasje langs de gevel zoals in de huidige situatie.

Om het parkeren voor bewoners en afhaalhoreca mogelijk te maken en te voorkomen dat deze parkeerplaatsen door andere langparkeerders worden gebruikt is gekozen om de Nieuwstraat, de bedieningsstraat Kerkstraat en de zes parkeerplaatsen in de Herenstraat nabij het kruispunt met de Nieuwstraat in te richten als blauwe zone. Bewoners van de genoemde straten komen in aanmerking voor ontheffingen (zie verderop in dit besluit).

De nieuwe blauwe zone gaat gelden op dezelfde tijden als de huidige blauwe zone en zal ook een maximale parkeerduur van 2 uur krijgen.

Ontheffingen

Bewoners (geen bedrijven/ondernemers) van de Nieuwstraat (nr. 3 t/m 26 even en oneven), Kerkstraat (nr. 5 t/m 33 oneven) en Herenstraat (nr. 4 a, b en c, 6 a, b en c, 12a en 14a) komen in aanmerking voor een ontheffing van de blauwe zone. Hierdoor kunnen zij zonder tijdsbeperking parkeren in de Nieuwstraat, de bedieningsstraat Kerkstraat en op de zes parkeerplaatsen in de Herenstraat nabij het kruispunt met de Nieuwstraat. Deze ontheffing geldt alleen voor de Nieuwstraat, het bedieningsstraatje en de zes parkeerplaatsen in de Herenstraat nabij het kruispunt met de Nieuwstraat en niet in andere blauwe zones binnen het centrum. Vanwege het aantal beschikbare parkeerplaatsen kunnen bewoners maximaal één ontheffing per adres aanvragen, mits de bewoner beschikt over een eigen auto. Hierbij worden voor de eerste aanvraag van de huidige bewoners geen legeskosten gerekend. De ontheffing wordt afgegeven op kenteken.

Ondernemers komen niet in aanmerking voor een ontheffing. Kort parkeren (maximaal 2 uur) is wel mogelijk. Ook laden en lossen is uiteraard toegestaan. Er is hiervoor gekozen om de aanwezige parkeercapaciteit te kunnen benutten voor bewoners en afhaalhoreca. Vanwege de openingstijden van de winkels is dubbelgebruik met bewoners en afhaalhoreca niet mogelijk. Ook is het voor ondernemers die lang parkeren niet noodzakelijk om direct nabij het winkelpand te parkeren. Ook bezoekers en bewoners van andere straten kunnen geen ontheffing aanvragen.

Uiteraard zijn er op loopafstand verschillende andere parkeerplaatsen aanwezig die niet in de blauwe zone vallen waar geparkeerd kan worden. Ook is het mogelijk om buiten de werkingstijden van de blauwe zone langer te parkeren.

Wijze van opheffen en instellen

De huidige parkeerschijfzone wordt opgeheven door het verwijderen van bord E10 (parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf, tevens parkeerverbod indien er langer wordt geparkeerd dan de parkeerduur die op het bord is aangegeven) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het bijbehorende onderbord met de tekst ‘ma t/m do 08.00-18.00 uur, vrijdag 08.00-21.00 uur, zaterdag 08.00-17.00 uur’ en bord E11 (einde parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, die zich in de Herenstraat, Kerkstraat en Nieuwstraat bevinden. De nieuwe parkeerschijfzone wordt ingesteld door de genoemde borden in de Nieuwstraat nabij het kruispunt met de Herenstraat te plaatsen.

Omdat een parkeerschijfzone ook meteen een parkeerverbodszone is waar alleen in de vakken geparkeerd mag worden, wordt ook de huidige parkeerverbodszone die geldt tussen het kruispunt van de Rodenrijseweg met de Boterdorpseweg en het kruispunt van de Noordeindseweg met de Julianastraat voor wat betreft het gedeelte van de nieuwe parkeerschijfzone opgeheven. Hiervoor wordt het zonale bord E1 (parkeerverbod) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 bij het kruispunt tussen de Nieuwstraat en de bedieningsstraat Kerkstraat verwijderd en worden bij de genoemde nieuwe borden E11 zonale borden E1 (parkeerverbod) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 geplaatst.

Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van dit verkeersbesluit buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt verslag gedaan aan de raad.

Overleg met belanghebbenden

In overleg met de belanghebbenden en met ondersteuning van landschapsarchitect Karres en Brands is eind 2016/begin 2017 een modellenstudie opgesteld voor de inrichting van het plein en het aangrenzende openbare gebied (Kerkstraat, Herenstraat en Nieuwstraat). In de tweede helft van 2017/begin 2018 zijn de uitgangspunten van de modellenstudie in samenwerking met twee klankbordgroepen bestaande uit winkeliers, ondernemers, omwonenden, pandeigenaren en marktkooplieden/standplaatshouders vertaald naar een concreet inrichtingsplan.

Een groot deel van de ondernemers kan zich vinden in het voornemen om de parkeervergunningen in te trekken. De twee nog aanwezige horecagelegenheden in de Nieuwstraat hadden graag een groter terras gehad. Er is voor gekozen om te volstaan met een beperkt terrasje langs de gevel, zoals in de huidige situatie. Alleen op deze manier kunnen voldoende parkeerplaatsen in de Nieuwstraat gehandhaafd blijven.

Om inzicht te krijgen in eventuele bezwaren tegen dit verkeersbesluit, is de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV) van afdeling 3.4 van de Awb gevolgd. Ambtshalve is dit verkeersbesluit aangepast en zijn ook de zes parkeerplaatsen in de Herenstraat nabij het kruispunt met de Nieuwstraat in de toekomstige parkeerschijfzone opgenomen. Daarnaast is opgenomen dat de bewoners van Herenstraat huisnummers 4 a, b en c, 6 a, b en c, 12a en 14a in aanmerking komen voor een ontheffing. De onderbouwing hiervan is opgenomen in de ‘Nota Zienswijzen ontwerp verkeersbesluiten herinrichting openbaar gebied nabij café ’t Vierkantje in Berkel en Rodenrijs’.

Situering en beheer van de wegen

De Nieuwstraat en Herenstraat liggen binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland (kern Berkel en Rodenrijs) en zijn bij deze gemeente in beheer.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft in de

Verkeersadviesgroep van de gemeente Lansingerland overleg plaatsgevonden met de politie van Rotterdam-Rijnmond. De politie heeft positief geadviseerd.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Besluiten:

I. tot het opheffen van de parkeerschijfzone in de Herenstraat en de Nieuwstraat door het verwijderen van bord E10 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het bijbehorende onderbord met de tekst ‘ma t/m do 08.00-18.00 uur, vrijdag 08.00-21.00 uur, zaterdag 08.00-17.00 uur’ en E11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 bij

1. de Herenstraat ter hoogte van huisnummer 11-21,

2. de Herenstraat ten noorden van het kruispunt met de Nieuwstraat,

3. Terpstraat ter hoogte van het kruispunt met de Herenstraat,

4. de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 5,

zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

II. tot het instellen van een parkeerschijfzone met een maximale parkeerduur van 2 uur in de Nieuwstraat en Herenstraat/Noordeindseweg door het plaatsen van de borden E10 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het bijbehorende onderbord met de tekst ‘ma t/m do 08.00-18.00 uur, vrijdag 08.00-21.00 uur, zaterdag 08.00-17.00 uur’ en E11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 bij

1. de Herenstraat ten zuiden van het kruispunt met de Nieuwstraat,

2. de Herenstraat/Noordeindseweg ten zuiden van het kruispunt met de Julianastraat,

zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

III. tot het opheffen van de parkeerverbodszone in een gedeelte van de Herenstraat en in de Nieuwstraat door het verwijderen van bord E1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zonaal uitgevoerd zoals bedoeld in artikel 66 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, bij de Achter de Kerkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwstraat en door het plaatsen van borden E1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zonaal uitgevoerd zoals bedoeld in artikel 66 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, bij

1. de Herenstraat ten zuiden van het kruispunt met de Nieuwstraat,

2. de Herenstraat ten zuiden van het kruispunt met de Julianastraat,

zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

IV. dit besluit te publiceren in de Staatscourant en op de website van de gemeente Lansingerland;

V. een kopie te verzenden aan:

1. Politie Rotterdam-Rijnmond, t.a.v. de heer R. Heuvelman, Postbus 70023, 3000 LD Rotterdam;

2. Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, t.a.v. mevrouw M. van den Berg, Frobenstraat 8, 3045 RD Rotterdam;

3. De afdeling Beheer & Onderhoud, t.a.v. mevrouw M. van der Poel - Blik;

4. De afdeling Beheer & Onderhoud, t.a.v. S. Lassooy;

5. Archief

Lansingerland, 20 september 2018

Burgemeester en wethouders van Lansingerland

Ron Jeltema Secretaris

drs. Pieter van de Stadt Burgemeester

Beroep

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een beroepschrift sturen aan de rechtbank in

Rotterdam. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

Zorgt u ervoor dat u het beroepschrift indient binnen de wettelijke termijn, zijnde zes weken na verzenddatum. Daarmee voorkomt u dat de rechtbank uw beroepschrift niet meer kan behandelen.

Voor de behandeling van een beroepschrift is griffierecht verschuldigd.

Het besluit geldt ook tijdens de beroepsprocedure. Tijdens de beroepsprocedure kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector Bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening en/of beroep indienen bij de rechtbank.

Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben.

Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven