Lelystad, verkeersbesluit functiewijziging fietspad in rijbaan met éénrichtingverkeer Jol 24 naar Jol 23, aanduiden fietspad tussen Punter 32 langs Jol 24 en richting Jol 23 en aanwijzen gehandicaptenparkeerplaatsen voor algemeen gebruik ter hoogte van Jol 24-54 en Jol 23-31.

Logo Lelystad

Registratienummer: 181046840

 

Het college van burgemeesters en wethouders is, overeenkomstig artikel 18, lid, sub d van de Wegenverkeerswet 1994, het bevoegd gezag voor het nemen van dit verkeersbesluit.

Deze bevoegdheid is op grond van de Algemene mandaatregeling Lelystad 2015 gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR).

 

Gelet op:

 

De voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BAWB) en de Algemene Wet Bestuursrecht.

 

Overwegende dat:

 

  • in het kader van groot onderhoud de openbare ruimte in de Jol wordt opgeknapt;

  • hierdoor een pakket aan verkeersmaatregelen kan worden uitgevoerd ter vergroting van de verkeersveiligheid rondom de scholen de Finnjol en Toermalijn;

  • er veel verkeersproblemen zijn met brengen en halen van schoolkinderen van de Toermalijn en de Finnjol;

  • dit met name komt omdat er geen doorgaande route is voor gemotoriseerd verkeer, waardoor verkeer heen en terug moet rijden door dezelfde smalle straat voor Jol 24-7 t/m Jol 24-29;

  • aan beide kanten van de scholen de rijbaan eindigt en overgaat in een fietspad;

  • hierdoor het gemotoriseerd verkeer aan het einde van de weg of voor de school moet draaien en keren om de schoolomgeving te kunnen verlaten en dit is ongewenst gelet op de vele jonge verkeersdeelnemers die zich rondom de auto’s bevinden;

  • dit ook geldt voor hulpdiensten en de huisvuilophaaldienst;

  • tijdens de schoolspits regelmatig conflicten (bijna ongelukken) ontstaan tussen voertuigen, fietsers en voetgangers, met name jonge scholieren dit is zowel in straat Jol 24 richting naar en komend van de scholen als bij de parkeerplaatsen bij de school;

  • scholen en bewoners veelvuldig hebben aangegeven dat deze situatie (bijna ongelukken) ongewenst is;

  • er een uitbreiding van het fietspad tussen Punter 32 en Jol 24 Jol 23 aan de kant van de school wordt gerealiseerd zodat de fietsers zich niet meer hoeven te mengen met het overig verkeer

  • het wenselijk is dat het huidige pad tussen Jol 24-37 en ten noorden van Jol 23-24 een functiewijziging ondergaat van fietspad naar rijbaan;

  • in de praktijk dit fietspad deels altijd al met auto’s bereden wordt om op eigen terrein te kunnen parkeren en door de functiewijziging deze situatie gelegaliseerd wordt;

  • deze functiewijziging ervoor zorgt dat het gemotoriseerd verkeer kan doorrijden en ter hoogte van de westzijde Jol 24 niet meer hoeft te keren om via straatje in het midden van de wijk terug te rijden;

  • dit ongewenste situaties met achteruitrijdende en wegrijdende auto’s van de parkeerplaatsen in Jol 24 vermindert;

  • de wijziging van de functie van de weg, zoals hier een fietspad in rijbaan, op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 bij verkeersbesluit dient te worden bekrachtigd;

  • het wenselijk is dat er voor deze weg éénrichting verkeer wordt ingesteld;

  • deze weg niet breed genoeg is voor twee richtingen verkeer;

  • dit éénrichtingverkeer bijdraagt aan een goede doorstroming en veilige afwikkeling van het verkeer ter plaatse;

  • dit éénrichtingverkeer bijdraagt aan de bescherming van de kwetsbare scholieren van de basisscholen de Finnjol en de Toermalijn;

  • door het opheffen van een klein stukje fietspad de maatregelen functiewijziging en éénrichtingverkeer bijdragen aan het vergroten van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid;

  • bij de maatregelen is inbegrepen het aanwijzen van twee gehandicaptenparkeerplaatsen voor algemeen gebruik;

  • dat met het aanduiden van een extra gehandicaptenparkeerplaatsen voor algemeen gebruik tegemoet wordt gekomen aan de doelstelling om openbaar toegankelijke voorzieningen goed bereikbaar te laten zijn voor de doelgroep gehandicapten.

  • scholen en bewoners tijdens een informatieavond zijn geïnformeerd over de voorgestelde maatregelen;

  • bewoners van Jol 24-54 en Jol 24-53, Jol 24 31 t/m 49, Jol 23 1 t/m 29, Jol 23 2 t/m 32 en Jol 23-71, Jol 17 73 t/m 83 en Jol 17 64 t/m 74 (bewoners aan het pad / weg die met deze maatregel te maken krijgen) zijn geïnformeerd middels een bewonersbrief;

  • deze bewoners de mogelijkheid hebben gekregen hun zienswijzen over de voorgestelde maatregel te geven;

  • de betreffende wegen in beheer zijn bij de gemeente Lelystad;

  • Dat op grond van artikel 24 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd met de korpschef van het landelijk politiekorps, in deze vertegenwoordigd door zijn gemachtigde de verkeersspecialist Politie Midden-Nederland. Er is een positief schriftelijk advies van de korpschef ontvangen over de verkeersmaatregel, registratienummer 181049789.

 

Zienswijze

 

  • Akkoord met de voorgestelde maatregel als er niet omgereden hoeft te worden.

  • Het prettiger zou zijn als de kinderen van de school gewoon lopend en fietsend naar school gaan en er kleine kinderen in Jol 23 wonen die ook buiten willen spelen.

  • Verkeer zal te snel rijden, dat gebeurt nu al als het paaltje uit het fietspad is en men er illegaal langs rijdt. En men rijdt nu ook al te snel in het doodlopende gedeelte van Jol 23.

  • Jol 23 is een weg waar maar 1 auto kan rijden, tenzij men bij het passeren beide op de stoep moet gaan rijden. Dat is zeer onveilig, want men rijdt dan vlak langs de voortuinen.

  • Jol 23 wordt de dupe van dat een andere straat ergens last van heeft.

  • In Jol 23 gaat het rond schooltijd ook erg druk worden, terwijl er kinderen op weg naar school lopen en fietsen. Het is onveilig om auto’s en fietsers tegelijkertijd op de weg te laten rijden.

  • Hulpdiensten kunnen eenvoudig het huidige paaltje op het fietspad verwijderen en HVC heeft in Jol 23 geen hinder in verband met genoeg ruimte om te keren.

  • Er zou nog een bewonersavond komen specifiek over het omvormen van het fietspad. Op andere bewonersavond(en) is geopperd om auto’s richting Jol 28 te laten gaan, over de busbaan en het bruggetje, dan hoeft er minder aangepast te worden.

  • Vrees voor geluidsoverlast, niet meer rustig in de voortuin kunnen zitten en ’s nachts meer geluid door continu langsrijdende auto’s.

  • Aanpassingen gaan ten koste van groen.

  • Waardevermindering van de koophuizen, i.v.m. de rust die er dan niet meer is.

 

Reactie college

 

  • In het straatje waar deze bewoner woont hoeft niet omgereden te worden.

  • Schoolkinderen met de fiets of lopend laten komen is een wens van iedere school, waar ook bij de scholen veel aandacht aan wordt besteed. Het is een openbaar toegankelijke weg die daarmee ook open staat voor ouders/verzorgers die hun kinderen met de auto brengen en halen.

  • Het betreft hier een smalle weg in een 30 km zone gebied. Verkeer dat nu al te snel rijdt in dit doodlopende gedeelte 23 kan nagenoeg niet anders zijn dan eigen bewoners of hun bezoek en valt de functiewijziging van het fietspad niet aan te rekenen. Bewoners hebben alle belang bij een verkeersveilige situatie in de eigen straat en zouden elkaar aan kunnen spreken op te snel rijden.

  • Formeel mag men nu al niet in het park rijden, dit zal ook bij de gewijzigde inrichting niet de bedoeling zijn. Degene die nu illegaal het park inrijden zijn niet de inrichting van de weg aan te rekenen.

  • Jol 23 is nu al een weg waar twee richtingen verkeer rijdt, hier verandert niets aan. Met gepaste snelheid kan men elkaar passeren.

  • We reageren op klachten over onveilige situaties en vinden dat het met dit ontwerp veiliger wordt.

  • De reden van de aanpassing in de inrichting is om het gemotoriseerd verkeer en de fietsers en voetgangers zoveel mogelijk te scheiden. Er komen voetpaden, een vrij liggend fietspad en een weg, ook bij Jol 23.

  • Paaltjes verwijderen kost altijd extra “kostbare” tijd. Het keren van een grote vrachtwagen als van HVC is ongewenst vanwege de grote dode hoeken van dit type voertuigen. Met de functiewijziging van de weg hebben de chauffeurs de mogelijkheid om te kiezen voor een veiligere oplossing.

  • Auto’s richting Jol 28 sturen, is niet wenselijk omdat het een druk bereden hoofdfietspad en een busbaan kruist. Hier zijn dus meer conflictsituaties.

  • Wellicht zal er iets meer geluidsoverlast zijn tijdens de breng- en haalmomenten van scholieren. In de nachtelijke uren zullen het alleen eigen bewoners zijn.

  • Er zal wel wat groen opgeofferd worden daar staat tegenover dat er een verkeersveiliger situaties ontstaat en daar hechten wij een groter belang aan.

  • Naar onze mening is het niet zeker dat er waardevermindering zal plaats vinden van de woning omdat het minder rustig kan worden. Het groot onderhoud dat in de wijk gaat plaats vinden zal ervoor zorgen dat de uitstraling van de wijk verbeterd wordt. Een verkeersveilige schoolomgeving zal daar ook debet aan zijn.

  • Bovendien zijn wij van mening dat dit verkeersbesluit geen onevenredig nadelige gevolgen zal hebben voor de aangelegen panden;

  • Dat de nadelige gevolgen van deze verkeersmaatregel in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • Dat dit slechts anders is indien zich feiten of omstandigheden voordoen waaronder een individueel belang ten gevolge van deze maatregel zodanig zwaar wordt getroffen dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel redelijkerwijs niet of niet geheel ten laste van betrokkene behoort te blijven;

  • Dat hiervan naar onze mening in deze situatie geen sprake is;

 

Besluit

 

  • 1.

    Verwijderen bord model G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 waardoor de functie van het pad, Jol 24 ter hoogte van nummer 37 en ten noorden van Jol 23-24, wijzigt in een rijbaan. Genoemde wijziging dient er als gevolg van art. 15 lid 2 van de WVW 1994 een verkeersbesluit bekrachtigd te worden.

  • 2.

    Instellen éénrichtingverkeer Jol 24 ter hoogte van nummer 29 door plaatsing van borden volgens model C3 en C4 (éénrichtingsweg), ter hoogte van Jol 23-22 en C2 (éénrichtingweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) met onderbord 0103 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  • 3.

    Aanwijzen fietspad tussen Punter 32 langs Jol 24 en richting Jol 23 (Galjoen) door plaatsing van borden volgens model G11 (verplicht fietspad) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  • 4.

    Aanwijzen gehandicaptenparkeerplaats voor algemeen gebruik door plaatsing van bord volgens model E6 (gehandicaptenparkeerplaats) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ter hoogte van Jol 24-54 en Jol 23-31.

 

Eén en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening, registratienummer 181046842.

 

Lelystad, 27 september 2018

 

het college van de gemeente Lelystad,

 

namens deze,

het hoofd van de afdeling beheer openbare ruimte,

 

M. Ruseler

 

 

Openbaarmaking en ter visie legging

Openbare bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door publicatie in de digitale Staatscourant en de Flevopost, verspreidingsgebied Lelystad.

 

Het besluit ligt er inzage vanaf 4 oktober 2018, gedurende zes weken bij de Stadswinkel in het Stadhuis, Stadhuisplein 2. De openingstijden zijn maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur en donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.

 

Vragen over dit besluit

Wij nodigen u uit eerst telefonisch contact op te nemen met een medewerker van het cluster verkeer als dit besluit onduidelijk is of vragen oproept. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. We nemen dan samen met u ons besluit nogmaals door.

 

Bezwaar maken

U kunt na deze nadere toelichting alsnog een bezwaarschrift indienen als u het niet eens bent met ons besluit. U kunt daartegen bezwaar maken binnen een termijn van zes weken. Deze termijn begint op de dag nadat dit besluit is verzonden. U moet het bezwaarschrift tijdig indienen. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer in behandeling kunnen nemen.

U richt uw bezwaarschrift aan het college van de Gemeente Lelystad, Postbus 91, 8200 AB Lelystad.

 

Uw bezwaarschrift moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- uw handtekening(en);

- een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van de brief vermelden of een kopie meesturen);

- de reden waarom u het niet eens bent met het besluit.

 

Daarnaast willen wij graag de volgende gegevens van u ontvangen:

- uw telefoonnummer;

- uw e-mailadres.

Als iemand anders namens u het bezwaarschrift indient, moet u een machtiging afgeven.

 

Het is ook mogelijk om uw bezwaarschrift elektronisch in te dienen. Dat kan alleen via www.lelystad.nl.

U kiest dan voor het Digitaal loket en Mijn loket (burgers). U komt dan op uw Persoonlijke internetpagina bij de gemeente Lelystad. U moet bij het indienen van een bezwaarschrift uw DigiD gebruiken. Meer informatie over bezwaarschriften vindt u ook op www.lelystad.nl.

 

Ook kunt u een voorlopige voorziening vragen aan de rechtbank Midden-Nederland, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

 

 

Naar boven