Verkeersbesluit invoering parkeerzone Mijlpolder - ‘s-Gravendeel

Logo Binnenmaas

Burgemeester en wethouders van de gemeente Binnenmaas:

Overwegende dat op 8 maart 2018 het verkeersbesluit invoering parkeerzone Mijlpolder –’s Gravendeel is bekend gemaakt in de Staatscourant;

tegen dat besluit door 11 (rechts)personen bezwaar is gemaakt;

door de commissie bezwaarschriften van de gemeente Binnenmaas op 26 juni 2018 advies is uitgebracht;

dat de commissie adviseert het bestreden besluit in stand te laten onder aanvulling van de motivering en de belangenafweging, alsmede alsnog de correcte borden op te nemen in het besluit;

dat burgemeester en wethouders van Binnenmaas hebben besloten dit advies te volgen;

Aanvulling van de motivering

Het a lsnog motiveren waarom niet met de parkeerregeling in de APV kan worden volstaan.

Het is inderdaad verboden binnen de bebouwde kom met vrachtwagens (mits ze voldoen aan de afmetingen die in de APV worden genoemd) te parkeren op de openbare weg zoals aangegeven in de APV. De motivering van het bestreden besluit om een parkeerverbod in te stellen op de Mijlpolder middels verkeersbord E01 zb (begin zone parkeerverbod) en E01 ze (einde zone parkeerverbod) en niet te volstaan met de regeling in de APV is de volgende.

Voor gebruikers van het industrieterrein is de invoering van de parkeerzone een nadere uitbreiding van de bestaande parkeerverboden op verschillende wegen op de Mijlpolder.

Het louter verwijderen van de oude parkeerverbodsborden (verkeersbord E1) met een algemene aanduiding op de kom borden zou tot erg veel onduidelijkheid over het gewenste parkeergedrag geleid hebben op de Mijlpolder met het daarbij behorende parkeergedrag.

Daarom is gekozen om ter plaatse van de toegangswegen van de Mijlpolder verkeersborden E01 zb (begin zone parkeerverbod) en E01 ze (einde zone parkeerverbod) te plaatsen.

De nu gehanteerde bebording geldt tevens voor kleinere voertuigen in tegenstelling tot de algemene aanduiding op de kom borden. Bovendien geldt dat de ingestelde zone op de Mijlpolder niet aansluit op de kom borden met daarop een parkeerverbod van vrachtwagens.

Alsnog een belangenafweging opnemen.

Algemeen

De belangen van bewoners, bedrijven, en bezoekers is op de volgende wijze meegenomen. Op uitdrukkelijk verzoek/initiatief van diverse bewoners en ondernemers heeft de gemeente de mogelijkheden om een algemeen parkeerverbod in te voeren onderzocht. Hierbij zijn dus juist de belangen van bewoners, bedrijven, en bezoekers meegenomen. Hiervoor is zoals eerder aangehaald voor alle omwonenden en de ondernemersvereniging op 27 november 2017 een bijeenkomst georganiseerd waar de overlast en te nemen maatregelen zijn besproken. Voor de invoering van de parkeerzone belemmerde het grote aantal geparkeerde voertuigen immers de doorstroming op de wegen op Mijlpolder, kwam de bereikbaarheid van de bedrijven (obstructie bedrijfsvoering door verkeerd geparkeerde vrachtwagens) en woningen in het gedrang, werd de verkeerssituatie onveilig door onoverzichtelijkheid van de geparkeerde voertuigen en was de toegankelijkheid van hulpdiensten niet gegarandeerd.

Inhoudelijk

Tijdens de informatiemiddag over de invoering van de parkeerzone op het gemeentehuis werd aangeboden om de eventueel gedupeerde bewoners en bedrijven te compenseren met het leveren van maatwerk. Voor bewoners is bijvoorbeeld de mogelijkheid geboden voor het realiseren van parkeergelegenheid op of in de directe nabijheid van de woning. Voor bedrijven is de mogelijkheid aangeboden de bestaande in- en uitritten aan te passen om deze geschikt te maken voor het ontvangen van grote voertuigen. Tevens is er de mogelijkheid om tegen betaling te parkeren op het vrachtwagenparkeerterrein op de Griendweg op de Mijlpolder.

Mede gezien het feit dat er tegemoet gekomen kan worden (maatwerk) aan de belangen van de bewoners en gebruikers van de Mijlpolder woog het belang van de verkeers-veiligheid, bereikbaarheid van de bedrijven, leefbaarheid en het aanzien van industrieterrein Mijlpolder zwaarder dan de bezwaren op de invoering van de parkeerzone. Tevens zijn er bij de gemeente meerdere positieve berichten binnengekomen, waarbij bedrijven en inwoners aangeven blij te zijn met de effecten van de getroffen maatregelen.

Alsnog motiveren of en zo ja hoe de handhaafbaarheid kan worden gegarandeerd.

Het handhaven van het ingestelde parkeerverbod ligt in eerste instantie bij de politie. Bij gebrek aan capaciteit bij de politie wordt door de dienst handhaving het toezicht op het parkeergedrag uitgevoerd door de buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente Binnenmaas.

De juiste borden opnemen.

Onderstaand zijn alsnog de juiste borden aangegeven.

Parkeerverbod alleen voor vrachtwagens.

In overleg met de politie is gekozen om het verbod voor alle voertuigen te laten gelden. Dit is voor iedere gebruiker helder en ook consequent qua handhaving. Het alleen parkeren in de vakken zorgt er ook voor dat alle voertuigen op daarvoor geschikte locaties geparkeerd zullen worden. Er zijn tevens over het gehele industrieterrein gezien ruim voldoende parkeerplaatsen voor personenauto’s aanwezig, de behoefte is echter vaak plaatselijk. Met het oog hierop is er al op diverse verzoeken gereageerd door het creëren van extra plekken en het markeren (officieel maken) van bestaande parkeerplaatsen voor personenwagens. Bij losse verzoeken kan dit (indien het ook wenselijk/uitvoerbaar is) altijd nog worden uitgebreid.

met inachtneming van en onder aanvulling van het bovenstaande besluiten burgemeester en wethouders van Binnenmaas het volgende:

gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990, het besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende om op industriegebied Mijlpolder te 's-Gravendeel een parkeerverbodszone in te stellen;

dat de in te stellen parkeerverbodszone, met betrekking tot de verbetering van de verkeerveiligheid, een nadere invulling is op het gemeentelijke beleid dat staat verwoord in de Verkeersvisie Binnenmaas 2005-2020;

dat de gemeente Binnenmaas het beheer en onderhoud heeft van de wegen in de Mijlpolder te weten de Mijlweg, Griendweg, Gorsdijk, Industrieweg, Nijverheidsweg, Viltweg en Dirk Barthweg.

Motivering; 

dit besluit wordt genomen in verband met een positieve beïnvloeding van de verkeersveiligheid en het verhogen van de leefbaarheid op de genoemde wegen;

dit besluit zal de doorstroming van het verkeer op de Mijlpolder positief beïnvloeden;

de veiligheid voor weggebruikers wordt verbeterd vanwege de overzichtelijkheid van de wegen door het ontbreken van grote geparkeerde voertuigen langs de wegen;

het instellen van het parkeerverbod zal de bereikbaarheid van de bedrijven verbeteren omdat in en uitritten niet meer worden geblokkeerd door geparkeerde voertuigen;

het aanzien van het industrieterrein zal door sturing op het parkeergedrag verbeteren;

het verschaft duidelijkheid van het parkeerbeleid aan de weggebruikers van de openbare ruimte in de Mijlpolder;

het biedt een duidelijk instrument voor de handhavende instantie;

De parkeerverbodszone zal door middel van RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) verkeersborden model E01 zb en E01 ze aan de weggebruikers kenbaar gemaakt worden.

Genoemde bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende gewaarmerkte situatietekening met nummer BNM20171208-1.

Belangenafweging :

Naar aanleiding van het bovenstaande heeft de gemeente de politie om advies gevraagd. Zij hebben een positief advies uitgebracht over de bovengenoemde in te voeren verkeersmaatregel.

De parkeerverboden zullen ter plaatse aan de weggebruikers kenbaar worden gemaakt door middel van RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) verkeersborden model E01 zb en E01 ze. De verkeersborden zullen aan het begin van de toeleidende wegen van de Mijlpolder worden geplaatst. Een en ander zoals op de bijgevoegde gewaarmerkte situatietekening met nummer BNM20171208-1 staat aangegeven.

Besluit 

Om in het industriegebied Mijlpolder te ’s-Gravendeel een parkeerverbodszone in te stellen voor de wegen Mijlweg, Griendweg, Gorsdijk, Industrieweg, Nijverheidsweg, Viltweg en Dirk Barthweg. De verkeersborden zullen aan het begin van de toe leidende wegen van de Mijlpolder worden geplaatst. Het parkeerzoneverbod zal ter plaatse aan de weggebruikers kenbaar worden gemaakt door middel van RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) verkeersborden model E01 zb en E01 ze. Een en ander zoals op de bijgevoegde gewaarmerkte situatietekening met nummer BNM20171208-1 staat aangegeven.

Binnenmaas, 28 september 2018.

burgemeester en wethouders van Binnenmaas,

namens dezen,

M.A. Kickert

Team Openbare Werken

 

Rechtsmiddelenclausule 

Belanghebbenden die reeds eerder bezwaar hebben gemaakt tegen het besluit van 8 maart 2018 kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na bekendmaking daarvan beroep indienen bij de rechtbank Rotterdam, sector bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.

Een beroepschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep. Voor de behandeling van een beroepschrift wordt griffierecht geheven.

Belanghebbenden kunnen ook digitaal beroep instellen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Bij spoed kan een voorlopige voorziening worden aangevraagd bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam (adres en website zie hierboven). Belangrijk is dat dit alleen kan worden gedaan als ook een beroepschrift is ingediend.

 

 

Naar boven