TOELICHTING
Met deze regeling worden de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2017
en de Regeling resultaatafhankelijke bekostiging vsv mbo gewijzigd.
Artikel I
Van de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2017 wordt bijlage B opnieuw
vastgesteld.
Bijlage (bijlage B behorende bij artikel 3.3 van de Regeling regionale aanpak voortijdig
schoolverlaten 2017 (formulier en handleiding herziene RMC-effectrapportage))
In de Wet educatie en beroepsonderwijs (artikel 8.3.2), de Wet op het voortgezet onderwijs
(artikel 118h) en de Wet op de expertisecentra (artikel 162b) staan de taken van de
gemeenten en in het bijzonder de contactgemeenten bij het bestrijden van voortijdig
schoolverlaten. In het zevende lid van voornoemde artikelen staat: ‘burgemeester en
wethouders van de contactgemeente stellen mede namens de andere gemeenten in de regio
jaarlijks een effectrapportage vast....’.
Deze wettelijke verplichting is nader ingevuld in artikel 3.3 van de Regeling regionale
aanpak voortijdig schoolverlaten 2017 en de daarbij behorende bijlage. Met het invullen
van het format, bedoeld in deze bijlage geeft de RMC-contactgemeente uitvoering aan
deze wettelijke verplichting tot een jaarlijkse inhoudelijke verantwoording.
Het invullen en indienen van de Regionale VSV-Effectrapportage
DUO stelt de in te vullen Regionale VSV-Effectrapportage door middel van een bijlage
rond 1 oktober beschikbaar aan betrokkenen met het verzoek om deze voor 15 december
ingevuld te retourneren. Na een technische controle op de invulling van de rapportage,
wordt de Regionale VSV-Effectrapportage doorgestuurd naar het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap (OCW). Een aantal van de RMC-regio’s is in sub regio’s onderverdeeld.
Hoewel deze rapportage in principe op de gehele regio is gericht, kan gekozen worden
voor een aparte beantwoording door sub regio’s. In dat geval verzamelt de RMC-coördinator
van de gehele regio de deelrapportages en stuurt de gehele set in (zie Hoofdstuk 3
Basisgegevens).
De inhoud van de Regionale VSV-Effectrapportage
In het voorliggende format treft u in de paragraaf ‘Toelichting en definities’ nadere
informatie aan over het doel, de doelgroep, de indieningsdatum en de gehanteerde definities.
Vervolgens wordt gevraagd naar de Basisgegevens van de RMC-regio. En in de paragraaf
‘Cijfers’ wordt bij elke in te vullen tabel aangegeven waar u de benodigde informatie
kunt vinden en/of hoe u deze kunt invullen. Hierbij dient te worden opgemerkt dat
gemeenten voor het invullen van de tabellen databestanden dienen op te halen uit het
Zakelijk Portaal van DUO. Deze bestanden (inclusief de Startset jongeren in een kwetsbare
positie) staan maximaal 3 maanden online. Het is de verantwoordelijkheid van gemeenten
zelf om hier rekening mee te houden en de benodigde bestanden tijdig op te halen ten
behoeve van het invullen van deze (jaarlijkse) Regionale VSV-Effectrapportage. Als
laatste bevat de rapportage open vragen over de maatregelen in het kader van voortijdig
schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie, over de samenwerking in de regio
en tenslotte kunnen de regio’s aangeven hoe zij zelf terugkijken op de ontwikkelingen
in hun regio.
Waarom een herzien format en waarin verschilt dit format met de vorige RMC-effectrapportage?
Om de aanpak van voortijdig schoolverlaten structureel te verankeren legt OCW meer
verantwoordelijkheid bij gemeenten en regionale partijen. De RMC-contactgemeente is
verantwoordelijk voor het initiëren van de regionale aanpak en de totstandkoming van
het regionaal programma. RMC blijft een reguliere taak van gemeenten en de preventieve
aanpak van vsv die een aantal jaar geleden is ingezet, waarin scholen, instellingen
en gemeenten meer zijn gaan samenwerken, wordt gecontinueerd en uitgebreid met nog
meer (regionale) partijen, onder meer op het gebied van zorg en arbeid. RMC krijgt
de verantwoordelijkheid voor het monitoren van de 16- en 17-jarigen uit het pro en
vso en krijgt de beschikking om deze jongeren van 16-23 jaar te kunnen volgen. De
RMC-contactgemeente krijgt ook de verantwoordelijkheid voor het initiëren van bestuurlijk
overleg waarmee een sluitend vangnet voor jongeren in een kwetsbare positie wordt
gevormd. Het doel is om alle jongeren in beeld te krijgen en houden en hen te begeleiden
naar de voor hen juiste plek (onderwijs/arbeid).
Door deze vervolgaanpak van vsv en de herijking van de RMC-functie was het nodig om
de eerdere RMC-effectrapportage te herzien. Voorliggend format zal met ingang van
het schooljaar 2017-2018 in gebruik worden genomen. Tot die tijd dienen RMC-contactgemeenten
de rapportage (‘RMC-effectrapportage’ genaamd) in te dienen die is vastgesteld bij
deze regeling, zoals luidend op 31 december 2016.
Het nieuwe format verschilt op een aantal punten van de oude rapportage. Zo bevat
de Regionale VSV-Effectrapportage aanzienlijk minder vragen dan de vorige RMC-effectrapportage,
om de administratieve lastendruk voor gemeenten te verminderen. Doel is om zowel OCW
als de regio’s en gemeenten zelf, inzicht te geven in (de effectiviteit van) de door
de betrokken regionale partijen ondernomen acties en maatregelen op het gebied van
de vsv-aanpak en in de effecten hiervan in de regio. De Regionale VSV-Effectrapportage
is geen financiële verantwoording, maar een beleidsinhoudelijke verantwoording van
plannen die gefinancierd zijn door de reguliere oorspronkelijke RMC-middelen en de
middelen voor de vervolgaanpak vsv. Door de vragen (Hoofdstukken 5, 6 en 7) in de
Regionale VSV-Effectrapportage te koppelen aan de maatregelen in het Regionaal Programma
Voortijdig Schoolverlaten, is er meer ruimte voor maatwerk. De Regionale VSV-Effectrapportage
levert informatie kan als input gebruikt worden voor het (bestuurlijk) overleg in
de regio (waar ook de accounthouders van OCW aan deelnemen) en kan, indien nodig,
richting geven aan aanpassingen in het beleid in de regio.
Het nieuwe format wordt nu op enkele punten gewijzigd. Na raadpleging van betrokkenen
zijn de tabellen aangevuld om een compleet beeld te kunnen geven van de bestemming
van de doelgroep aan het einde van het verslagjaar. Ook is de toelichting bij de tabellen
op een aantal punten verduidelijkt.
Artikel II
Tevens is van de gelegenheid gebruik gemaakt om enige technische onvolkomenheden in
de Regeling resultaatafhankelijke bekostiging vsv mbo te herstellen. In deze regeling,
die voor het eerst van toepassing was in het schooljaar 2016/2017, wordt gebruik gemaakt
van een andere wijze van aanvullend bekostigen dan in de oude Regeling prestatiebox
mbo: ook instellingen die de norm niet precies halen, komen in aanmerking voor een
deel van de aanvullende bekostiging enhet volledige beschikbare budget wordt uitgeput.
Bij de eerste proefuitwerking van de berekening op grond van de voorlopige cijfers
over schooljaar 2016/2017 door DUO, bleek dat een aantal uitgangspunten die bij de
berekening worden toegepast, nog niet volledig in de Regeling resultaatafhankelijke
bekostiging vsv mbo zelf stonden beschreven. Dat wordt met deze wijzigingsregeling
rechtgezet.
Ten eerste gaat het om het berekenen van het percentage vsv (toevoeging artikel 7,
lid 3a). In de formule in bijlage A staan de categorieën deelnemers beschreven en
de formule volgens welke het aantal vsv’ers wordt berekend. Voor het bepalen van de
hoogte van de aanvullende bekostiging, is het vsv-percentage van belang. Dit wordt
gedaan door het aantal nieuwe vsv’ers te delen door de populatie deelnemers. Daarbij
worden al sinds jaren de leerlingen in categorie B (zoals beschreven in bijlage A),
van de populatie afgehaald. Dat betreft bijvoorbeeld de leerlingen die overleden zijn.
In de oude Regeling prestatiebox mbo stond dit stapje expliciet benoemd in het desbetreffende
artikel in de regeling zelf. In de huidige Regeling resultaatafhankelijke bekostiging
vsv mbo ontbreekt dit. Terwijl wel op die wijze het percentage wordt berekend. Om
dit te verduidelijken, wordt met deze wijzigingsregeling lid 3a toegevoegd.
Ten tweede wordt voor de volledigheid ook in de regeling verduidelijkt wat er gebeurt
met de verdeling van het budget als na toepassing van de eerste stap van de bekostiging
(instellingen die de norm hebben gehaald) blijkt dat de som van de toegekende bedragen
hoger is dan het budget (toevoeging artikel 7, achtste lid).
Ten derde gaat het om de verdeling van het eventueel resterende budget voor de resultaatafhankelijke
bekostiging (toevoeging artikel 8, lid 2). Als er na de twee bekostigingsstappen (instellingen
die de norm hebben gehaald en instellingen die de norm niet hebben gehaald) nog budget
overblijft, dan moet dat restant ook verdeeld worden met een derde stap. Hiervoor
was in de toelichting bij de Regeling resultaatafhankelijke bekostiging vsv mbo een
aanwijzing gegeven, maar deze wordt nu voor de volledigheid ook opgenomen in de regeling
zelf
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
I.K. van Engelshoven
BIJLAGE VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP VAN 10 SEPTEMBER 2018,
NR. MBO-1296855, HOUDENDE WIJZIGING VAN DE REGELING REGIONALE AANPAK VOORTIJDIG SCHOOLVERLATEN
2017 IN VERBAND MET DE VASTSTELLING VAN EEN HERZIENE REGIONALE VSV-EFFECTRAPPORTAGE
EN WIJZIGING VAN DE REGELING RESULTAATAFHANKELIJKE BEKOSTIGING VSV MBO IN VERBAND
MET ENIGE TECHNISCHE VERBETERINGEN
Bijlage B behorende bij artikel 3.3 van de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten
2017 (formulier en handleiding herziene RMC-effectrapportage)
Formulier en handleiding RMC-Effectrapportage
Inleiding
Jaarlijks leveren RMC-regio’s informatie aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap (OCW) in de vorm van de RMC-effectrapportage. Begin 2016 is besloten
om het format van de RMC-effectrapportage aan te passen en om deze met ingang van
het schooljaar 2017-2018 in gebruik te nemen. Het nieuwe format sluit aan bij de uitbreiding
van de RMC-functie, is herkenbaar voor RMC-regio’s en levert waardevolle informatie
op, voor zowel het ministerie als de regio’s zelf, die helpt om beleid te evalueren
en waar nodig aan te passen.
Doel
De Regionale VSV-Effectrapportage (voorheen: de RMC-effectrapportage) geeft invulling
aan een wettelijke verplichting van RMC tot een jaarlijkse beleidsinhoudelijke verantwoording
van de RMC-functie, als coördinator van de regionale vsv-vervolgaanpak1. De Regionale VSV-effectrapportage vloeit voort uit de taken zoals vermeld in de
Wet houdende regels inzake de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdige Schoolverlaten (Staatsblad 2001-636) en de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten (vsv) 2017 en de daarin
beschreven taken en verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen in de regio.
In het kader van de (voortzetting van de) vsv-aanpak wordt meer verantwoordelijkheid
en ruimte voor eigen invulling bij de regionale partijen neergelegd en bijzondere
aandacht voor jongeren in een kwetsbare positie gevraagd. Nu de focus ook ligt op
de groep jongeren in een kwetsbare positie is er verbreding van de samenwerking nodig,
onder andere met scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs (hierna
pro en vso). Daarnaast wordt ook meer aandacht gevraagd voor de al bestaande taak
van de begeleiding van oud vsv’ers. Ook hierdoor komt de samenwerking met betrokken
partijen ten aanzien van de arbeidsmarkt steeds meer in beeld.
Zoals de naam al aangeeft, is de Regionale VSV-Effectrapportage een regionale rapportage
die, zowel de regio’s zelf als OCW, inzicht geeft in (de effectiviteit van) de door
betrokken regionale partijen ondernomen acties en maatregelen op het gebied van de
vsv-aanpak en weergeeft wat de effecten hiervan zijn in de regio. Het gaat om de genomen
acties en maatregelen van zowel het Regionaal Programma VSV (oftewel: hoe de programmamiddelen,
die nu verdeeld zijn over de gemeenten en de scholen, zijn ingezet) als over de inzet
van de reguliere RMC-middelen.
De informatie uit de Regionale VSV-Effectrapportage kan gebruikt worden als input
voor het (bestuurlijk) overleg in de regio en kan, indien nodig, richting geven aan
aanpassingen in het beleid in de regio2. De Regionale VSV-Effectrapportage vervangt de RMC-effectrapportage. Subregio’s behouden
de mogelijkheid om hun eigen rapportages aan te leveren via de RMC-coördinatoren van
de contactgemeenten.
Doelgroep
De Regionale VSV-Effectrapportage omvat de taakuitvoering omtrent het melden, registreren
en coördineren van verzuim en vsv van alle jongeren in de regio van 12 tot 23 jaar,
inclusief de doelgroep jongeren in een kwetsbare positie. Alleen in hoofdstuk 4, waar
het gaat om aantallen jongeren, hebben de gevraagde gegevens alleen betrekking op
jongeren tussen 16 en 23. De reden hiervoor is dat Leerplicht jaarlijks al gegevens
aanlevert over de groep 12-18 jaar. Hoewel de kwalificatieplicht niet onder de wettelijke
verplichting van de RMC-regio valt, vraagt OCW om (naast de groep 18-23 jaar) in het
kader van een preventieve vsv-aanpak voor de hele doelgroep, ook 16- en 17-jarigen
in beeld te brengen en te houden om zo een sluitend vangnet voor deze groep te creëren.
Let op: u wordt gevraagd om taakuitvoering voor 16- en 17-jarige jongeren alleen in
de effectrapportage te registreren als RMC die daadwerkelijk heeft gedaan. Het is
niet nodig om taakuitvoering door Leerplicht hier in te vullen.
Indieningsdatum
Uiterlijk 15 december van het jaar volgend op het studiejaar waarop deze betrekking
heeft, dient de Regionale VSV-Effectrapportage bij DUO te worden ingediend. Ten opzichte
van eerdere jaren is dit twee weken later. Hier is voor gekozen omdat er signalen
waren dat er in RMC-regio’s behoefte was aan meer tijd tussen levering van gegevens
door DUO en het indienen van de RMC-effectrapportage. Bij de invulling van de rapportage
wordt uitgegaan van de voorlopige cijfers (uit de levering van oktober na het verslagjaar) en wordt teruggeblikt op het voorgaande schooljaar. Een voorbeeld:
uiterlijk 15 december 2018 wordt verantwoording afgelegd over het schooljaar 2017-2018.
Hierbij kan worden uitgegaan van de maandrapportage uit de levering van oktober 2018
of november 2018, of de meest actuele stand uit de eigen administratie. Het gaat dus
nog niet om de definitieve nieuwe vsv’ers, omdat deze levering nog geen definitieve
vsv-cijfers bevat.
Definities
De gebruikte definities sluiten aan bij de Regeling regionale aanpak VSV 2017. Deze
definities worden hier toegelicht.
Bestemming
Positie van jongeren op 1 oktober na het huidige verslagjaar.
Geen Nederlandse onderwijsloopbaan
Jongeren die tot op heden geen onderwijs in Nederland hebben gevolgd, zoals vluchtelingen.
Jongeren in een kwetsbare positie (JIKP)
Jongere die al dan niet met een getuigschrift of een diploma doorstroomt naar de entreeopleiding
(= mbo), basisberoepsopleiding (= mbo-2) of uitstroomt uit het onderwijs, en afkomstig
is uit:
-
1. het voortgezet speciaal onderwijs, bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet op
de expertisecentra, met uitzondering van leerlingen met het uitstroomprofiel dagbesteding;
-
2. het praktijkonderwijs als bedoeld in artikel 5, onder d, van de Wet op het voortgezet
onderwijs;
-
3. de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo, bedoeld in artikel 10b, eerste lid,
van de Wet op het voortgezet onderwijs;
-
4. het leerwerktraject van het vmbo, bedoeld in artikel 10b1 van de Wet op het voortgezet
onderwijs,
-
5. de entreeopleiding; of
-
6. jongere die niet vanuit één van de onderwijssoorten, genoemd onder 1. tot en met 5.
instroomt in een entreeopleiding.
(Bron: Regeling regionale aanpak VSV 2017)
Monitoren van jongeren
Het volgen van jongeren door RMC. Monitoren wordt in de effectrapportage gedefinieerd
als het op basis van gegevens bepalen op welke positie (in het onderwijs, aan het
werk, in een uitkering, dagbesteding of onbekend) een jongere zich op dat moment bevindt.
RMC-contactgemeente
Contactgemeente als bedoeld in artikel 8.3.2, derde lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs,
artikel 162b, derde lid, van de Wet op de expertisecentra en artikel 118h, derde lid,
van de Wet op het voortgezet onderwijs.
Regionaal programma
Regionaal programma voortijdig schoolverlaten dat maatregelen bevat die, blijkens
een regionale analyse door de RMC-contactgemeente en de contactschool over de RMC-regio,
zijn gericht op het tegengaan van voortijdig schoolverlaten en op het bevorderen van
de samenwerking tussen de onderwijsinstellingen onderling en gemeenten in de RMC-regio.
RMC-regio
Regio als bedoeld in artikel 8.3.2, tweede lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs.
Verslagjaar
Tijdvak dat aanvangt op 1 oktober en eindigt op 30 september van het daaropvolgende
jaar.
Taakuitvoering RMC
Er is sprake van taakuitvoering als RMC:
-
1) onderzoek heeft gedaan naar een melding (er is ook sprake van onderzoek wanneer dit
is gedelegeerd aan andere partijen. Gesprekken of bezoeken aan het huisadres zonder
de jongere thuis te treffen en administratieve handelingen als het versturen van brieven
met het verzoek om contact, tellen ook mee.), en/of;
-
2) advies heeft gegeven aan een jongere of vsv’er, en/of;
-
3) begeleiding heeft gegeven aan een jongere of vsv’er, en/of;
-
4) een jongere of vsv’er heeft doorverwezen naar werk.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen curatieve taakuitvoering en preventieve taakuitvoering.
Hierbij is de grens van 1 oktober essentieel; dat is de datum waarop een leerling
al dan niet staat ingeschreven en al dan niet door DUO wordt aangemerkt als vsv’er:
-
• Curatieve taakuitvoering
De curatieve taakuitvoering richt zich op jongeren die op 1 oktober van een jaar t
door DUO zijn aangemerkt als zogenaamde nieuwe vsv’er én op jongeren die al langer
dan een jaar geleden als vsv’er aangemerkt waren. Dus al op t-1 of eerder. Deze jongeren
zijn ook wel bekend als zogenaamde oude vsv’ers. In relatie tot het verslag in de
effectrapportage betreft curatieve taakuitvoering de taakuitvoering rondom jongeren
die aan het begin van het verslagjaar aangemerkt waren als oude en nieuwe vsv’er).
-
• Preventieve taakuitvoering
De preventieve taakuitvoering richt zich erop om te voorkomen dat leerlingen aan het
einde van het verslagjaar als nieuwe vsv’er aangemerkt worden. De preventieve taak
is er dus op gericht leerlingen binnen de school te houden (voorkomen dat zij zich
uitschrijven zonder sk) én richt zich erop om leerlingen die zich uitgeschreven hebben
gedurende het schooljaar weer terug ingeschreven te krijgen, vóór 1 oktober. In relatie
tot het verslag in de effectrapportage betekent dit: Preventieve taakuitvoering rondom
jongeren (van 16 tot 23 zonder startkwalificatie) die aan het begin van het verslagjaar
zijn ingeschreven, maar:
-
○ gedurende het verslagjaar zijn uitgeschreven en binnen het verslagjaar (voor 1 okt)
zijn teruggeleid naar onderwijs;
-
○ waarvan is voorkomen dat zij zijn uitgeschreven. (voor 1 okt)
-
○ die ondanks begeleiding aan het einde van het verslagjaar zijn uitgeschreven.
Voortijdig schoolverlater (vsv’er)
Een voortijdig schoolverlater is een jongere die aan het begin van het verslagjaar
(1 oktober) jonger is dan 23 jaar, en niet meer staat ingeschreven in het bekostigd
vo, mbo of vavo en geen startkwalificatie heeft.
Basisgegevens
Tabel 1: Basisgegevens
|
Naam en nummer RMC regio
|
|
|
Naam wethouder
|
|
|
Naam contactpersoon
|
|
|
Functie
|
|
|
Adres
|
|
|
Postcode
|
|
|
Plaats
|
|
|
Telefoonnummer
|
|
|
E-mailadres
|
|
Indien een regio uit subregio's bestaat, dient iedere subregio afzonderlijk een formulier
in te dienen bij de contactgemeente. Deze afzonderlijke formulieren dienen te worden
voorzien van een verzamelsheet van alle onderliggende formulieren per RMC-regio. Voorbeeld:
als een RMC-regio bestaat uit 4 subregio’s, dan zullen er 4 formulieren plus 1 opliggende
ingediend dienen te worden. In totaal dus 5 formulieren. Het opliggende formulier
moet een opsomming van de onderliggende subregio’s en van hun basisgegevens (zie hierboven)
bevatten. Een samenvatting is niet nodig.
Cijfers
Toelichting
Voor het invullen van onderstaande tabellen is het nodig dat gemeenten databestanden
ophalen uit het Zakelijk Portaal van DUO. Deze bestanden (inclusief de Startset jongeren
in een kwetsbare positie) staan maximaal drie maanden online. Het is de verantwoordelijkheid
van gemeenten zelf om hier rekening mee te houden en de benodigde bestanden tijdig
op te halen ten behoeve van het invullen van deze (jaarlijkse) Regionale VSV-Effectrapportage.
In dit hoofdstuk wordt gevraagd naar kwantitatieve gegevens over jongeren van 16-23
(omdat de leeftijdsgroep 12-16 al door Leerplicht wordt uitgevraagd, zie paragraaf
2.2). Per tabel lichten we toe om welke jongeren het gaat, en in welke leveringen
van DUO deze jongeren te vinden zijn. De gegevens uit de RMC-administratie kunnen
hier vervolgens aan gekoppeld worden, waarna de tabellen ingevuld kunnen worden. Degene
die de tabellen invult, dient dus toegang te hebben tot DUO-gegevens en gegevens uit
de eigen administratie, en moet deze gegevens aan elkaar kunnen koppelen. De tabellen
gaan over verschillende doelgroepen en situaties, die gedeeltelijk kunnen overlappen.
Het is mogelijk dat een leerling in één verslagjaar zowel valt onder ‘jongeren in
een kwetsbare positie’ als onder ‘vsv’ers’. Deze jongeren kunnen in meerdere tabellen
meegeteld worden.
LWOO valt onder regulier vmbo en wordt in de tabellen niet apart benoemd. Daarnaast
is ‘vavo’ niet opgenomen de tabellen. De reden hiervoor is dat vavo een kleine groep
is, zeker verdeeld over de regio’s. Daarbij wordt deze categorie ook niet meegeleverd
door DUO in de maandrapportages.
Tabel 2 Preventieve taakuitvoering
In tabel 2 gaat het om jongeren die aan de start van het verslagjaar (1 oktober tot
1 oktober) geen vsv’er waren, maar die tijdens het verslagjaar dreigen uit te vallen
of uitgeschreven zijn uit het onderwijs. Het doel van de preventieve taakuitvoering
is ervoor te zorgen dat deze jongeren niet per 1 oktober van het volgende verslagjaar
als vsv’er worden gezien. Informatie gevraagd in de grijs gearceerde kolom wordt aangeleverd
door DUO in de A14-rapportage van november t+1. Om deze gevraagde gegevens hier in
te kunnen vullen, moet in de A14-rapportage eerst de leeftijdsgroep 16-23 geselecteerd
worden. Vervolgens kan gefilterd worden op ‘Niveau’. In de witte kolommen worden gegevens
uit de administratie van de RMC-regio gevraagd.
Tabel 2 Aantallen preventieve taakuitvoering (16-23 jaar)
|
Onderwijspositie voorafgaand aan de start van het verslagjaar
|
Aantal uitschrijvingen zonder startkwalificatie gedurende het verslagjaar
|
Aantal uitgeschreven jongeren die teruggeleid zijn naar het onderwijs
|
Aantal jongeren die begeleid zijn en niet zijn uitgeschreven
|
Aantal jongeren gemonitord
|
|
onderbouw vo
|
|
|
|
|
|
vmbo bovenbouw
|
|
|
|
|
|
havo-vwo bovenbouw
|
|
|
|
|
|
entreeopleiding entreeopleidingentreeopleiding
|
|
|
|
|
|
mbo-2
|
|
|
|
|
|
mbo-3
|
|
|
|
|
|
mbo-4
|
|
|
|
|
|
Overig
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
Tabel 3 Bestemming preventief begeleide jongeren
In tabel 3 vult u in waar de jongeren voor wie taakuitvoering is verricht zich aan
het einde van het verslagjaar bevinden. De gegevens in deze tabel worden ingevuld
op basis van de administratie van de RMC-regio. In de kolom ‘Onderwijs’ vult u het
aantal jongeren in dat zich aan het einde van het verslagjaar in het onderwijs bevindt.
Hiervoor kunt u de aantallen uit de derde en vierde kolom van Tabel 2 bij elkaar optellen.
| |
Bestemming
|
|
|
|
|
Onderwijs-positie in verslagjaar
|
Aantal jongeren voor wie sprake was van preventieve taakuitvoering door RMC
|
Onderwijs
(zonder startkwalificatie)
|
Werk (> 12 uur per week)
|
VSV
|
Startkwalificatie behaald
|
Overige bestemming1
|
Onbekend
|
|
onderbouw vo
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vmbo bovenbouw
|
|
|
|
|
|
|
|
|
havo-vwo bovenbouw
|
|
|
|
|
|
|
|
|
entreeopleiding
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mbo-2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mbo-3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mbo-4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overig
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
X Noot
1Verhuizing (binnen-of buitenland), overleden of 23 jaar geworden. In deze tabel dienen
alleen de aantallen ingevoerd te worden die betrekking hebben op jongeren die aan
het begin van het verslagjaar (1 oktober) nog ingeschreven stonden.
Tabel 4 Curatieve taakuitvoering vsv’ers
In tabel 4 worden gegevens ingevuld van alle jongeren tussen 16 en 23 jaar die aan
de start van het verslagjaar vsv’er waren. Informatie in de grijs gearceerde kolom
wordt aangeleverd door DUO in de Naam- en Rugnummer-bestanden (versie D: definitieve
cijfers). Om de gevraagde gegevens hier in te kunnen vullen, moet in dit bestand eerst
de leeftijdsgroep 16-23 (leeftijd bij de start van het verslagjaar) geselecteerd worden.
Vervolgens kan gefilterd worden op ‘Niveau’. Let op: om de totale groep ‘oude vsv’ers’
in beeld te krijgen, kunnen de Naam- en Rugnummer-bestanden van eerdere schooljaren,
of de eigen administratie worden gebruikt. U dient zelf de jongeren die inmiddels
geen vsv’er meer zijn (maar weer op school zitten of ondertussen een starkwalificatie
hebben behaald, of jongeren die een entreediploma en werk van meer dan 12 uur per
week hebben) hieruit te filteren. In de witte kolommen worden gegevens uit de administratie
van de RMC-regio gevraagd.
Tabel 4 Curatieve taakuitvoering vsv’ers (16-23 jaar)
|
Onderwijspositie voorafgaand aan vsv
|
Aantal vsv’ers in verslagjaar
|
Aantal vsv’ers voor wie sprake was van curatieve taakuitvoering door RMC
|
Aantal vsv’ers gemonitord
|
|
onderbouw vo
|
|
|
|
|
vmbo bovenbouw
|
|
|
|
|
havo-vwo bovenbouw
|
|
|
|
|
Entreeopleiding
|
|
|
|
|
mbo-2
|
|
|
|
|
mbo-3
|
|
|
|
|
mbo-4
|
|
|
|
|
Overig
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
Vul hieronder in op welke manier en met welke gegevens u de totale groep voortijdig
schoolverlaters in kaart heeft gebracht.
Tabel 5 Bestemming doelgroep curatieve taakuitvoering (16-23 jaar)
In tabel 5 vult u in waar de jongeren voor wie taakuitvoering is verricht zich bevonden
het einde van het verslagjaar. De gegevens in deze tabel worden ingevuld op basis
van de administratie van de RMC-regio.
Tabel 5 Bestemming jongeren curatieve taakuitvoering (16-23 jaar)
|
Aantal jongeren voor wie sprake was van curatieve taakuitvoering door RMC (zie tabel
4) door RMC.
|
Onderwijs (zonder startkwali-ficatie)
|
Startkwalifi-catie behaald
|
Entree-diploma met werk (> 12 uur per week)
|
vsv
|
Overige bestemming1
|
Onbekend
|
| |
|
|
|
|
|
|
X Noot
1Verhuizing (binnen- of buitenland), overleden of 23 jaar geworden.
Tabel 6 Taakuitvoering rondom kwetsbare overstappers
In tabel 6 gaat het om gegevens over ‘kwetsbare overstappers’. De gegevens die ingevuld
worden in de grijs gearceerde cellen zijn te vinden in de ‘Startset jongeren in kwetsbare
positie’, die jaarlijks opgehaald kan worden door RMC in het Zakelijk Portaal van
DUO. Let op: de Startset bevat alleen gegevens over jongeren in een kwetsbare positie
die de overstap hebben gemaakt. U hoeft alleen deze gegevens te gebruiken om de tabel
in te vullen. Om dat te doen, moet in de ‘Startset jongeren in kwetsbare positie’
eerst de leeftijdsgroep 16-23 geselecteerd worden. Vervolgens kan gefilterd worden
op ‘Niveau’. In de witte cellen worden gegevens uit de eigen administratie van de
RMC-regio gevraagd. Een voorbeeld: in november 2017 komt de Startset jongeren in een
kwetsbare positie 2017-2018 beschikbaar. Deze kan in december 2018 gebruikt worden
om de balans op te maken bij het invullen van de Regionale VSV-Effectrapportage 2017-2018.
Let op: een deel van de kwetsbare overstappers (leerlingen uit pro en vso met uitstroomprofiel
arbeid en dagbesteding) die na uitschrijving geen startkwalificatie heeft, wordt niet
als vsv’er gedefinieerd. RMC krijgt echter ook de taak om deze jongeren te monitoren.
Als deze jongeren aan het begin van het verslagjaar niet zijn ingeschreven en RMC
hen monitort of begeleidt, dan valt dit onder ‘curatieve taakuitvoering.’ Andersom
is er sprake van preventieve taakuitvoering als RMC kwetsbare overstappers heeft gemonitord
of begeleid die aan het begin van het verslagjaar wel ingeschreven stonden.
Tabel 6 Taakuitvoering rondom kwetsbare overstappers (16–23 jaar)
|
Onderwijspositie vóór de kwetsbare1 overstap
|
Totaal aantal jongeren kwetsbare overstap
|
Aantal jongeren voor wie sprake was van preventieve taakuitvoering door RMC
|
Aantal jongeren voor wie sprake was van curatieve taakuitvoering door RMC
|
|
Entreeopleiding
|
|
|
|
|
Pro
|
|
|
|
|
vmbo-bbl
|
|
|
|
|
Vso
|
|
|
|
|
Geen Nederlandse onderwijsloopbaan2
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
X Noot
1Zie definitie van ‘jongeren in een kwetsbare positie’
X Noot
2Deze gegevens worden niet door DUO geleverd, maar komen uit de administratie van gemeenten
Tabel 7 Bestemming kwetsbare overstappers
De gegevens in de witte kolommen worden ingevuld op basis van de administratie van
de RMC-regio. De grijs gearceerde kolom correspondeert met de tweede kolom uit Tabel
6. Vso en pro worden hier genoemd omdat deze onder de nieuwe taakinvulling van RMC
vallen. Gegevens over het uitstroomprofiel naar vervolgonderwijs vanuit vso worden
reeds geleverd via de RMC-leveringen. In 2019 zullen naar verwachting ook de andere
uitstroomprofielen geleverd mogen worden. Tevens krijgt RMC dan de mogelijkheid meer
gegevens over dagbesteding te ontvangen. Tot dat tijdstip kunnen de gemeenten de tabel
invullen met gegevens waarover zij mogen beschikken.
Tabel 7 Bestemming kwetsbare overstappers (16–23 jaar)
| |
Bestemming
|
|
Onderwijs-
positie voor
de overstap
|
Totaal aantal jongeren kwetsbare overstap
|
Onderwijs
|
Werk (=> 12 uur per week)
|
Dag-
besteding
|
Uitkering
|
Overige bestemming1
|
Onbekend
|
|
Entree
opleiding
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pro
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vmbo-bbl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vso
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geen
Nederlandse onderwijs-
Loopbaan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
X Noot
1Geen onderwijs, werk minder dan 12 uur/week, verhuizing, overleden, 23 jaar geworden,
verblijf in een zorginstelling of gedurende het verslagjaar een startkwalificatie
behaald.
Maatregelen vsv en jongeren in een kwetsbare positie
De volgende vragen gaan over maatregelen die de RMC-regio in het verslagjaar heeft
genomen. Het gaat onder andere om de inzet op en de effectiviteit van genomen acties
en maatregelen en de relatie met uw Regionaal Programma Voortijdig Schoolverlaten3 en met de reguliere taken van RMC. Het gaat hier niet om een financiële verantwoording,
maar om een beleidsinhoudelijke verantwoording van plannen die gefinancierd zijn door
de reguliere oorspronkelijke RMC-middelen en de middelen voor de vervolgaanpak vsv.
De financiële verantwoording loopt via de reguliere weg, middels de Sisa-verantwoording
door gemeenten.
Maatregelen die zijn opgenomen in het Regionaal Programma voortijdig schoolverlaten
-
• Heeft u, naast de maatregelen in uw Regionale Programma, nog meer maatregelen getroffen/acties
ondernomen of aangepast? Zo ja, welke?
-
• Per maatregel (zowel de maatregelen uit uw Regionale Programma als extra of aangepaste maatregelen
omschreven bij 1.) beantwoordt u de volgende vragen:
-
1. Resultaten preventieve taakuitvoering: Kunt u op basis van de meest recente maandrapportages
aangeven in hoeverre de genomen maatregelen in het verslagjaar vsv hebben voorkomen?
Betrek in uw antwoord de resultaten uit deze rapportage. [max. 500 woorden per maatregel]
-
2. Curatieve taakuitvoering: Kunt u aangeven in hoeverre de genomen maatregelen in het
verslagjaar ervoor hebben gezorgd dat uitgevallen jongeren naar onderwijs of werk
zijn begeleid? Betrek in uw antwoord de resultaten uit deze rapportage. [max. 500 woorden per maatregel]
-
3. Zijn de maatregelen conform de voornemens in uw Regionaal Programma Voortijdig Schoolverlaten
uitgevoerd? Zo nee, waarom is er afgeweken? [max. 500 woorden per maatregel]
-
4. Ondanks de genomen maatregelen kan het zo zijn dat sommige jongeren niet succesvol
op school worden gehouden, of niet succesvol terug worden geleid naar onderwijs of
werk. Kunt u aangeven hoe het volgens u komt dat het niet lukt om deze jongeren succesvol
te begeleiden? Wat is er voor nodig om dit te verbeteren? [max. 500 woorden per maatregel]
-
5. Wat zijn de succesfactoren van de maatregelen uit uw Regionale Programma en eventuele
aanvullende maatregelen? [max. 500 woorden per maatregel]
Samenwerking
-
1. Zijn er afspraken over samenwerking opgenomen in uw Regionale Programma of in een
samenwerkingsovereenkomst of ander document?
-
2. Zo ja, verloopt de samenwerking zoals voorgenomen? 4
-
3. Zo nee, kunt u aangeven welke samenwerking niet tot stand is gekomen zoals voorgenomen?
-
4. Kunt u aangeven waarom deze samenwerking niet op de voorgenomen manier tot stand is
gekomen?
-
5. Optioneel: Kunt u aangeven wat de positieve ervaringen zijn met de samenwerking binnen
uw regio? Kunt u een good practice noemen binnen uw regio, waar andere regio’s van
kunnen leren?
Ontwikkeling van resultaten
-
1. Hoe kijkt u terug op de resultaten van de laatste jaren wat betreft de ontwikkeling
van de voorlopige vsv-cijfers in uw regio? [open vraag, max 200 woorden]
-
2. Hoe kijkt u terug op de resultaten van de laatste jaren wat betreft ontwikkelingen
in uw regio rondom jongeren die al uitgevallen zijn? [open vraag, max 200 woorden]