Verkeersbesluit voor het wijzingen van voorrang op de kruising Enklaan-Woertmansweg , kenmerk 2391869

Logo Deventer

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEVENTER

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet en het door B&W genomen delegatie- en mandaatbesluit van 11 mei 2010, nummer 34.6339, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

 

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een

verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van

het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens,

alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt

gewijzigd.

Gelet op de bekendmaking d.d. 20 september 2018 van de ter inzage legging van het besluit en de mogelijkheid voor belanghebbenden om bezwaar in te dienen;

 

Aanleiding

In het bestuursakkoord 2018 van het college is aangegeven dat fietsroutes aantrekkelijker en veiliger gemaakt worden. Bij grootschalig onderhoud van wegen wordt hieraan gevolg gegeven (uitgezonderd doorgaande autoroutes) door meer ruimte gegeven aan de fiets in plaats van aan het autoverkeer.

 

De provincie Overijssel verleent subsidie voor de uitvoering van dit project omdat met de keuze voor een eenduidig wegbeeld wordt bijgedragen aan de provinciale doelstellingen op het gebied van regionale bereikbaarheid, verkeersveiligheid en vooral comfort voor de fietser.

 

De onderhoudswerkzaamheden aan de Deventerweg, Enklaan, Woertmansweg en Gorsselseweg zijn aanleiding voor een wijziging van de fietsvoorzieningen en de voorrangssituatie op een aantal kruisingen op het tracé.

 

Maatregelen

Op de kruisingen Deventerweg-Enklaan en Enklaan Woertmansweg wijzigt de voorrangssituatie. De huidige situatie met “voorrang om de bocht” wordt gewijzigd in een T-kruising.

 

Motivatie

De voorgestelde situatie is veiliger en comfortabeler voor de fietsroutes naar en van het centrum van Bathmen.

 

Uit een recent onderzoek dat in 2017, in opdracht van het Fietsberaad is uitgevoerd door Goudappel Coffeng, naar veilige fietsoversteken op gebiedsontsluitingswegen (kenmerk: FSB030/Adr) was één van de uitkomsten dat goed uitzicht essentieel is voor een veilige fietsoversteek. “Voorrang om de bocht” wordt in dit onderzoek omschreven als een “bijzondere vorm van slecht uitzicht” Daarbij wordt aangegeven dat de manoeuvres van autoverkeer, in dit soort situaties, zeer onvoorspelbaar zijn.

 

Op de bijgevoegde tekening is te zien hoe de voorrangssituatie wijzigt.

 

Uit het oogpunt van

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

is het gewenst om de situatie ‘voorrang om de bocht’ van de Enklaan-Woertmansweg te wijzigen in een voorrangssituatie met een T-kruising.

 

Politie-advies

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

is overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de Politie-eenheid Oost Nederland, handelend namens de Korpschef.

Vanuit het oogpunt van de doelstelling om fietsroutes aantrekkelijker en veiliger te maken, is de maatregel volgens de politie logisch en veilig. De verkeersadviseur van de politie adviseert om de snelheid van het autoverkeer op de toegangen van de 30 km/h zone zoveel mogelijk te verlagen, te streven naar een uniforme voorrangssituatie op alle kruisingen (dus ook de kruising Woertmansweg-Gorsselseweg) en in de toekomst deze maatregel ook op andere wegen in Bathmen (o.a. Schipbeeksweg Looweg) door te voeren (optioneel).

 

Reactie:

Naar aanleiding van het politie advies zijn aanvullende maatregelen (o.a. wegmarkering) genomen om de zichtbaarheid van de toegangen van de 30 km/h te verbeteren en zullen op de entrees van de 30 km/u zone aanvullende snelheidsremmende maatregelen worden genomen. Opgangen van plateaus worden aangepast van 50 km/u plateauopgangen naar 30 km/u plateauopgangen. Tevens worden waarschuwingsborden geplaatst dat men een drempel nadert en wordt een snelheid van 30 km/ u geadviseerd.

 

Draagvlak

De Fietsersbond, de belangrijkste belangenvereniging voor fietsers, kan instemmen met de voorgestelde aanpassingen.

 

Het voorstel voor het wijzigen van de voorrangssituatie is besproken tijdens een informatieavond waar de plannen zijn gepresenteerd. De meeste Bathmenaren vinden de wijziging een verbetering voor de fietser. Een aantal aanwonenden vreest dat de maatregel zal leiden tot een andere routekeuze van automobilisten en hierdoor de verkeersintensiteit en de rijsnelheid op de ondergeschikte wegvakken zal toenemen. Er heeft extra overleg plaatsgevonden tussen een buurtvereniging en de gemeente.

Als gevolg daarvan zijn de bovenstaande extra maatregelen genomen ( onder ‘Reactie’)

 

De inschatting van de gemeente is dat door deze maatregel de routekeuze van de meeste weggebruikers niet zal wijzigen. Het overgrote deel van de weggebruikers zijn plaatselijk bekend en nemen de bekende route. Plaatselijk niet bekend verkeer zal in veel gevallen gebruik maken van een navigatiesysteem (o.a. tomtom). De voorgestelde wijzigingen zullen geen effect hebben op de berekening van deze systemen.

 

Het nadeel van een hogere snelheid na de kruising zal ondervangen worden door het realiseren van een snelheidsremmende maatregel (het verkeersremmende plateau) op de kruising.

 

BESLUITEN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om

de voorrangsweg doormiddel van het plaatsen van een BO4 verkeersbord op de Enklaan en haaientanden op de weg aan te brengen, evenals een A4 bord met adviessnelheid 30 km/h en een BO1 verkeersbord aan weerszijden van de Woertmansweg te plaatsen.

(zoals aangegeven op de tekening die bij dit besluit hoort)

 

MEDEDELINGEN

Inzage

Het besluit ligt 6 weken, na publicatie, ter inzage bij Publiekszaken, Grote Kerkhof 1.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen het besluit een bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag van publicatie. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer.

 

Deventer, 13 september 2018

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

R. van Hout

programmamanager PRO

 

 

Naar boven