Regeling tot wijziging van de Klachtenregeling politietaken Koninklijke Marechaussee/krijgsmacht 2004

13 augustus 2018

Nr. BS2018014855

Directie Juridische Zaken; Cluster Wet- en Regelgeving

De Minister van Defensie;

Gelet op artikel 69, eerste lid, van de Politiewet 2012;

Besluit:

ARTIKEL I

De Klachtenregeling politietaken Koninklijke Marechaussee /krijgsmacht 2004, wordt als volgt gewijzigd:

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3 Klachtencommissie

  • 1. Er is een klachtencommissie politietaken Koninklijke Marechaussee/krijgsmacht die bestaat uit een oneven aantal, maar tenminste uit drie, onafhankelijke leden, onder wie een voorzitter.

  • 2. De leden worden voor een periode van vier jaar door de Minister van Defensie benoemd op voordracht van de commandant van de Koninklijke Marechaussee. De voordracht komt tot stand na een open sollicitatieprocedure.

  • 3. De leden kunnen eenmaal opnieuw worden benoemd, met uitzondering van de commissieleden die voor 1 oktober 2018 zijn benoemd; zij kunnen voor een derde keer worden benoemd.

  • 4. De totale benoemingstermijn is acht jaar.

  • 5. Bij uitval of aangetoond disfunctioneren van een lid kan een nieuw lid voor een periode van vier jaar worden benoemd. In dat geval verricht het uitgevallen of disfunctionerend lid geen werkzaamheden voor de duur van zijn benoeming.

  • 6. De beheerder wijst een secretaris aan. De secretaris is geen lid van de commissie.

  • 7. Als een advies strekt tot het niet in behandeling nemen van een klacht in verband met het bepaalde in artikel 9:8, eerste of tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, kan de commissie de advisering opdragen aan haar voorzitter.

  • 8. De commissie stelt in een huishoudelijk reglement nadere regels vast omtrent haar werkwijze.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2018.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 13 augustus 2018

De Minister van Defensie, A.Th.B. Bijleveld-Schouten

TOELICHTING

De Klachtencommissie politietaken Koninklijke Marechaussee/krijgsmacht heeft sinds 2004 tot taak het behandelen, registreren en publiceren van klachten over ambtenaren van de Koninklijke Marechaussee en van andere onderdelen van de krijgsmacht in de uitoefening van de taken, bedoeld in artikel 4, eerste lid, artikel 57, eerste lid, artikel 58, eerste lid, of artikel 59, eerste lid, van de Politiewet 2012. Voorbeelden van dergelijke taken zijn de beveiliging van De Nederlandsche Bank en het verlenen van bijstand aan de politie.

Artikel 3 van de regeling wordt zodanig gewijzigd dat de leden aan de hand van een open sollicitatieprocedure worden geselecteerd (tweede lid). Dit bevordert een transparante manier van werven en objectieve en onafhankelijke oordeelsvorming van de leden van de Klachtencommissie.

Daarnaast wordt in artikel 3 de benoemingstermijn van de commissieleden verlengd van drie naar vier jaar, opdat langer gebruik kan worden gemaakt van de ervaring van de commissieleden (tweede lid), conform de Regeling klachtbehandeling politie. De benoemingstermijn van leden die voor 1 oktober 2018 zijn benoemd, is drie jaar. Omdat nog graag gebruik wordt gemaakt van hun expertise, kunnen deze leden voor een derde keer worden benoemd (derde lid), op voorwaarde dat de totale benoemingsduur hooguit acht jaar is (vierde lid). Tot slot is een voorziening getroffen voor het geval een lid door omstandigheden niet in staat is de commissie-werkzaamheden uit te voeren. Het kan enige tijd duren voordat dat lid ontslag wordt verleend, hoewel de duur zoveel mogelijk wordt beperkt. In de tussentijd kan een nieuw lid voor een periode van vier jaar worden benoemd, en verricht het uitgevallen of disfunctionerend lid geen werkzaamheden voor de commissie voor de resterende duur van zijn benoeming (vijfde lid).

Het zesde, zevende en achtste lid zijn inhoudelijk niet gewijzigd, maar slechts vernummerd.

De wijzigingen gaan in per 1 oktober 2018.

De Minister van Defensie, A.Th.B. Bijleveld-Schouten

Naar boven