Ontwerp verkeersbesluit 30 km-zone te Partij Poststuk

Logo Gulpen-Wittem

G.17.04892

 

B&W-besluit

 

Burgemeester en wethouders van Gulpen-Wittem besluiten:

Onderwerp:

Ontwerp-verkeersbesluit ten behoeve van het instellen van een 30 km/uur-zone in de dorpskern van Partij.

Bevoegd gezag:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn Burgemeester en Wethouders van Gulpen-Wittem bevoegd een verkeersbesluit te nemen.

Burgemeester en Wethouders hebben besloten dat dit besluit volgens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zal worden voorbereid.

Overwegingen van het besluit:

  • dat voor de straten Rodestraat, Hub Ortmansstraat, Julemontstraat, Van Cosselaerstraat, Kardinaal van Rossumstraat, Van Waldeck Pyrmontstraat, Van Pallantstraat in de dorpskern van Partij een snelheidsregime van 50 km/uur geldt;

  • dat op 20 mei 2009 het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) voor de gemeente Gulpen-Wittem is vastgesteld;

  • dat de Rodestraat, Hub Ortmansstraat, Julemontstraat, Van Cosselaerstraat, Kardinaal van Rossumstraat, Van Waldeck Pyrmontstraat en Van Pallantstraat ingevolge het GVVP zijn gecategoriseerd als “erftoegangsweg type II”;

  • dat erftoegangswegen type II in verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom aangewezen dienen te worden als 30 km/uur-zone;

  • dat de betreffende weggedeelten in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Gulpen-Wittem;

  • dat op grond van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht een ontwerp-verkeersbesluit gedurende zes weken ter inzage moet hebben gelegen, alvorens een definitief besluit kan worden vastgesteld;

  • dat dit ontwerp verkeersbesluit kenbaar wordt gemaakt in VIA Gulpen-Wittem en de Staatscourant vanaf 26 januari 2018 en vervolgens 6 weken ter inzage wordt gelegd.

Formeel kader:

Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de zoneborden A01 en A02, zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

Belangenafweging:

Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

  • 1.

    Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • 2.

    Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 3.

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ;

  • 4.

    Het voorkomen en/of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de door de korpschef van politie hiertoe aangestelde verkeerscoördinator de heer P.J.M. Simons van de basiseenheid Heuvelland.

Er is op 13 december 2017 een positief advies afgegeven.

Besluiten:

Door het plaatsen van de borden A01(zone) en A02(zone) van Bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van blokmarkeringen aan te wijzen als 30 km/uur-zone:

Rodestraat

 Hub Ortmansstraat

 Julemontstraat

Van Cosselaerstraat

Kardinaal van Rossumstraat

Van Waldeck Pyrmontstraat

Van Pallantstraat.

De borden A01 (zone 30 km/uur) zullen worden geplaatst bij de toegangen van het zonegebied aan de Rodestraat (west- en oostzijde), de Kardinaal van Rossumstraat, de Van Pallantstraat en de Van Cosselaerstraat, zoals op de bij dit besluit als bijlage bijgevoegde situatietekening is aangegeven. De borden A02 (einde zone 30 km/uur) worden op dezelfde locaties geplaatst aan de andere zijde van de weg, bij het uitrijden van de weg.

Zienswijze:

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden, gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen, hun zienswijze over het ontwerp-verkeersbesluit naar keuze schriftelijk dan wel mondeling naar voren brengen bij het College van Burgemeester en Wethouders van Gulpen-Wittem.De zienswijzen op het ontwerpbesluit worden meegenomen in het definitieve besluit van Burgemeester en Wethouders. Op het definitieve besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. 

Datum effectuering:

Het besluit zal op zijn vroegst op de dag na bekendmaking van het DEFINITIEVE verkeersbesluit worden uitgevoerd.

Naar boven