VERKEERSBESLUIT vervallen aansluiting A gen Bies - Kloosterlaan te Schinveld

Logo Onderbanken

Nr. 32191/32193

Vervallen aansluiting A gen B ies – Kloosterlaan te Schinveld .

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

VAN ONDERBANKEN

Gelet op het bepaalde in artikel 18, eerste lid, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 en het raadsbesluit d.d. 23 maart 1995;

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding

Ter hoogte van het kruisingsvlak A gen Bies met de Kloosterlaan komt de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers in het geding doordat bezoekers van de nabij gelegen ijssalon veelvuldig op de betreffende kruising verblijven. Ook ligt het kruisingsvlak op de route voor de gebruikers van de nabij gelegen bushalte.

Tijdens de raadsvergadering op 8 mei 2014 is het college van burgemeester en wethouders door de gemeenteraad, door middel van een motie, gevraagd te onderzoeken of het tot de mogelijkheden behoort de aansluiting van A gen Bies op de Kloosterlaan te laten vervallen omdat “auto’s regelmatig het verboden in te rijden bord richting Aan de Bies negeren” en in combinatie hiermee eveneens een ruimer terras te realiseren rekening houdend met alle in het geding zijnde belangen om zodoende het verblijven op de rijbaan te minimaliseren en hiermee de verkeersveiligheid op deze locatie te vergroten.

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 5 augustus 2014 een ontwerp-verkeersbesluitbesluit genomen (nr. 2014/2807). Belanghebbenden werd de mogelijkheid geboden zienswijzen in te dienen voor een periode van 6 weken met ingang van 6 augustus 2014. De ontvangen zienswijzen zijn beoordeeld door het college van burgemeester en wethouders en tijdens de collegevergadering (d.d. 20 oktober 2014) heeft het college hierover een standpunt ingenomen. De zienswijzen en de standpunten van het college zijn samengevat, daar veel zienswijzen dezelfde standpunten omvatten, en weergegeven in bijlage 3 van dit besluit.

Op 3 maart 2015 is door het college van burgemeester en wethouders besloten over te gaan tot het nemen van het definitieve verkeersbesluit (nr. 2015/769, gepubliceerd in de Staatscourant d.d. 20 maart 2015). Tegen dit besluit is door twee belanghebbenden beroep ingesteld.

Bij uitspraak van 15 september 2016 heeft de rechtbank het ingestelde beroep van belanghebbenden gegrond verklaard, het besluit van 3 maart 2015 vernietigd en bepaald dat de rechtsgevolgen van het besluit geheel in stand blijven.

Tegen de uitspraak van de rechtbank Limburg is door beide belanghebbenden hoger beroep ingesteld. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft het ingestelde hoger beroep van beide belanghebbenden gegrond verklaard. Het college dient een nieuw besluit op bezwaar te nemen met inachtneming van hetgeen in de uitspraak van de Raad van State is overwogen. Met het oog op een efficiënte afdoening van het geschil ziet de Afdeling aanleiding om met toepassing van artikel 8:113, tweede lid, van de Awb te bepalen dat tegen het nieuwe besluit slechts bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep kan worden ingesteld.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Motivering/overwegingen

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg is het wenselijk (potentiële) conflicten tussen autoverkeer en (verblijvende) voetgangers en fietsverkeer zoveel als mogelijk te voorkomen. In de oorspronkelijke situatie komt de verkeersveiligheid in het geding doordat bezoekers van de IJssalon (voetgangers en fietsers) veelvuldig op de rijweg van de betreffende aansluiting A gen Bies – Kloosterlaan verblijven. Ook ligt het kruisingsvlak op de route voor de gebruikers van de nabij gelegen bushalte. Hierdoor ontstaan (potentiële) conflicten tussen rijdend autoverkeer (ook tegen de rijrichting in) en bezoekers, hetgeen een verkeersveiligheidsrisico behelst. Door het laten vervallen van deze aansluiting voor rijdend verkeer en daarmee tegelijkertijd het trottoir uit te breiden ontstaat meer (verblijfs)ruimte voor het terras en de genoemde bezoekers van de IJssalon en een betere en veiligere toegang tot de bushalte. Het gemotoriseerd verkeer wordt via de nabij gelegen Putbergstraat geleid. De Putbergstraat ligt op een dusdanige ruime afstand van het terras dat het derhalve verkeersveiliger is.

Subsidiair beoogt dit besluit bovendien de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter c.q. de functie van objecten of gebieden te voorkomen of beperken. In de huidige situatie wordt immers het verblijfsklimaat op/rondom het terras aangetast door het dichtbij langsrijdend autoverkeer, dat op drukke momenten zelfs tussen de voetgangers door moet rijden.

Zoals ook in het op 23 augustus 2016 door de gemeenteraad vastgestelde Verkeerscirculatieplan (VCP) Schinveld wordt aangegeven, is het gemeentelijk beleid gericht op een versterking van het centrum van Schinveld, door middel van vergroting van de toeristische uitstraling en de aantrekkelijkheid van het centrum. Het autoluw maken van het centrum wordt in het VCP genoemd als een van de maatregelen die hieraan bijdragen. Door het laten vervallen van deze aansluiting en daarmee tegelijkertijd het trottoir uit te breiden ontstaat meer (verblijfs)ruimte voor het terras en de genoemde bezoekers van de in het centrum gelegen IJssalon, zonder dat sprake is van doorkruisend autoverkeer. Dit ligt in lijn met het in het VCP opgenomen gemeentelijk beleid.

Het weghalen van de aansluiting A gen Bies – Kloosterlaan zal slechts een zeer beperkt effect hebben voor de afwikkeling van het verkeer op de overige straten in Schinveld. Uit een door de gemeente uitgevoerde verkeerstelling bleek immers dat slechts 78 voertuigen per dag de aansluiting A gen Bies-Kloosterlaan gebruiken. Gelet op dit relatief beperkte aantal blijkt ook het beperkt belang van deze aansluiting voor het autoverkeer in de wegenstructuur van Schinveld.

Wettelijke bepalingen

Met betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing.

De volgende belangen, conform artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, liggen ten grondslag aan dit besluit:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden te voorkomen of beperken.

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Limburg Zuid en is met betrekking tot het onderhavige besluit positief geadviseerd.

Belangenafweging

De uitspraken van de Raad van State zijn meegenomen in de belangenafweging door het college van burgemeester en wethouders. Het standpunt van het college van burgemeester en wethouders ten aanzien van de door de Raad van State specifiek aangehaalde rechtsoverwegingen zijn opgenomen in bijlage 4. Het college van burgemeester en wethouders acht het algemene belang van de verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit in dit deel van het centrum van Schinveld groter dan de individuele belangen van bepaalde weggebruikers om gebruik te kunnen blijven maken van de aansluiting Kloosterlaan – A gen Bies.

Aanvullend zullen wel enkele maatregelen worden genomen zoals onderstaand samengevat vermeld. Deze maatregelen zullen gelijktijdig met het effectueren van dit besluit worden gerealiseerd:

  • Nemen van een aanvullend verkeersbesluit voor A gen Bies voor aanpassing van de verkeerssituatie middels een separaat te nemen verkeersbesluit;

  • Realiseren van extra fietsparkeergelegenheid op één parkeervak;

  • Beschermen van de gevel van aan het terras grenzend pand door plaatsing plaatsen bloembakken in overleg met betrokkene en tegels “verboden fietsen te plaatsen” .

BESLUITEN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Onderbanken tot:

 

  • 1.

    Het laten vervallen van de aansluiting van A gen bies op de Kloosterlaan.

MEDEDELINGEN

Inwerkingtreding besluit

Dit besluit treedt in werking 6 weken na bekendmaking van dit besluit. Dit besluit zal worden bekend gemaakt op 5 september 2018 door publicatie via de website van de Staatscourant (www.officielebekendmakingen.nl), compleet met eventuele bijlagen.

Tevens zal er een vermelding van dit besluit worden geplaatst in het Onderbanken journaal.

Rechtsbescherming

Op grond van de uitspraak van de Raad van State d.d. 26 juli 2017 in de zaken 201608043/1/A2 en 201608082/1/A2, kunnen de appellanten bij voornoemde uitspraken tegen dit besluit beroep instellen bij de Raad van State. Binnen 6 weken na de dag van publicatie van dit besluit dienen appellanten dan schriftelijk een beroepschrift in te dienen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Aan het indienen van een beroepschrift zijn kosten verbonden. Hierover kunt u contact opnemen met de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Uw beroepschrift dient in ieder geval te bevatten:

- uw naam en adres;

- uw handtekening;

- de datum waarop u het beroepschrift heeft geschreven (dagtekening);

- een omschrijving van het besluit waartegen uw beroep is gericht;

- de motivering van uw beroep (de gronden).

Een beroepschrift schorst de werking van dit besluit niet.

Indien u van mening bent dat er onmiddellijk tegen dit besluit actie moet worden ondernomen, kunt u nadat u een beroepschrift heeft ingediend, op grond van artikel 8: 81 van de Algemene wet bestuursrecht, de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg verzoeken een zogenaamde voorlopige voorziening te treffen. Een dergelijke voorziening kan bijvoorbeeld de schorsing van het besluit inhouden. Aan een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. Voor nadere informatie hierover kunt u terecht bij de rechtbank.

Een verzoek om een voorlopige voorziening dient u te richten aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, sector bestuursrecht, Postbus 950, 6040 AZ Roermond.

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij de hierboven genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Schinveld, xx augustus 2018

Burgemeester en Wethouders van Onderbanken

Secretaris, (waarnemend) Burgemeester, 

F.C.W. Geraets O.M.T. Wolfs

Bijlage

 

  • 1.

    Overzichtstekening aanpassingen en foto huidige situatie

  • 2.

    Raadsmotie

  • 3.

    Zienswijzen en standpunten college

  • 4.

    (Hoger)Beroep en standpunten college

 

Afschriften

Een afschrift van dit besluit hebben wij gezonden aan de politie.

Naar boven