Gemeente Enschede, verkeersbesluit, het nemen van diverse verkeersmaatregelen aan de Hoge Bothofstraat

Logo Enschede

 

Datum : 25 januari 2018

Ons kenmerk : V-2018-0336 1800007952

 

 

Burgemeester en Wethouders van Enschede

 

Gelet op

Het bepaalde in artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenver¬keerswet 1994 (WVW), waarbij hun college bevoegd is verklaard tot het nemen, wijzigen en intrekken van besluiten en maatregelen als bedoeld in artikel 15 van de WVW;

 

Overwegende:

 

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Belangenafweging en motivering

Uit het oogpunt van:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers

is het gewenst om:

1. door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1-30 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluitingen van het Performance Factory terrein met de Hoge Bothofstraat aan te wijzen als 30 km/h gebied;

2. door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluitingen van het Performance Factory terrein met de Hoge Bothofstraat een parkeerverbodszone in te stellen op het terrein waardoor parkeren enkel is toegestaan in de aangewezen parkeervakken;

3. door middel van het plaatsen van de verkeersborden E6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord OB501L en OB501R met een onderbord met de tekst ‘K+R toegestaan’ een achttal gehandicaptenparkeerplaatsen aan te wijzen in de directe nabijheid van de oostelijke toegang tot het terrein;

4. door middel van het plaatsen van het verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord met de tekst ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee met uitzondering van bestemmingsverkeer op het terrein, direct na de toegang tot het parkeerterrein van de westelijke verbindingsweg;

5. door middel van het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, een eenrichtingsregime aan te wijzen op het Performance Factory terrein aan de Hoge Bothofstraat waarbij de rijrichting van oost naar west is;

6. door middel van het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord OB52 ‘uitgezonderd fiets’ een eenrichtingsregime aan te wijzen op het Performance Factory terrein aan de Hoge Bothofstraat waarbij de rijrichting van west naar oost is, hiervan word het fietsverkeer uitgezonderd.

 

Overwegingen

Tussen de Hoge Bothofstraat en de Oosterstraat, direct ten oosten van de Oldenzaalsestraat te Enschede, staan bedrijfshallen. De huidige bedrijfspanden blijven bestaan maar sommige hiervan krijgen een andere functie en zijn inmiddels van binnen verbouwd. Het terrein met vier bedrijfshallen heet de Performance Factory.

 

Aan de zuidkant van het terrein zijn twee ontsluitingen gerealiseerd welke uitkomen op de Hoge Bothofstraat. Via deze ontsluitingswegen zijn de parkeerterreinen en is het parkeerdek bereikbaar. Op de Hoge Bothofstraat is een snelheidsregime van 50km/h van kracht. Gezien de inrichting van het terrein is het wenselijk deze aan te wijzen als 30km/h zone. Dit kan gerealiseerd worden door het plaatsen van de verkeersborden A1-30 (zonale toepassing).

 

Het parkeren van voertuigen wordt gefaciliteerd op de aanwezige parkeerterreinen. Om parkeerproblemen op het terrein te voorkomen is het wenselijk een parkeerverbod in te stellen op het volledige terrein. Dit kan gerealiseerd worden door het plaatsen van de zonale verkeersborden E1, begin en einde zone, bij de aansluitingen op de Hoge Bothofstraat in de richting van het terrein. Hierdoor is het enkel toegestaan om te parkeren in de daarvoor aangewezen parkeervakken.

 

Het is op het Performance Factory terrein wenselijk om algemene gehandicaptenparkeerplaatsen te realiseren zodat ook mindervaliden in een parkeervak kunnen parkeren direct bij de ingang van de panden. Het is wenselijk deze algemene gehandicaptenparkeerplaatsen te realiseren bij de toegang tot het parkeerdek. Om de parkeervakken optimaal te benutten worden onderborden toegevoegd met de tekst ‘K+R toegestaan’. Het direct in- en uit laten stappen van personen is hierdoor mogelijk binnen de vakken. Daarnaast is bij de toegang tot het parkeerdek een voetgangersoversteek plaats gerealiseerd over de Hoge Bothofstraat welke doorloopt tot de weg naar het parkeerdek. Deze voetgangersoversteekplaats is aangewezen met de verkeersborden L2 aan weerszijden van de oversteek.

Het terrein moet, na het openbare parkeerterrein, ontzien worden van een grote stroom verkeersbewegingen omdat hierop het terrein niet is ingericht. Om dit te bewerkstelligen is het wenselijk een geslotenverklaring in te stellen op het terrein. Direct na de laatste toegang van het parkeerterrein. Omdat het laden- en lossen elders op het terrein plaatsvindt is het wenselijk om onder de gesloten verklaring een onderbord te plaatsen met de tekst ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’. Hierdoor blijft het laden- en lossen van goederen op het terrein mogelijk.

Vanwege de herinrichting van het terrein is het niet mogelijk in twee richtingen te rijden. Hierdoor is gekozen om een eenrichtingsregime in te stellen waarbij de noordelijke weg de rijrichting van oost naar west is en de zuidelijke weg van west naar oost. Op de zuidelijke weg worden fietsers uitgezonderd van de eenrichtingsweg omdat een fietsroute over het terrein loopt, in twee richtingen. Het eenrichtingsregime wordt aangewezen met de borden C2 en C3, bij de zuidelijke weg worden hier de onderborden OB52 aan toegevoegd.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover d.d. 9 januari 2018 een positief advies uit.

 

 

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:

1. door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1-30 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluitingen van het Performance Factory terrein met de Hoge Bothofstraat aan te wijzen als 30 km/h gebied;

2. door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluitingen van het Performance Factory terrein met de Hoge Bothofstraat een parkeerverbodszone in te stellen op het terrein waardoor parkeren enkel is toegestaan in de aangewezen parkeervakken;

3. door middel van het plaatsen van de verkeersborden E6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord OB501L en OB501R met een onderbord met de tekst ‘K+R toegestaan’ een achttal gehandicaptenparkeerplaatsen aan te wijzen in de directe nabijheid van de oostelijke toegang tot het terrein;

4. door middel van het plaatsen van het verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord met de tekst ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee met uitzondering van bestemmingsverkeer op het terrein, direct na de toegang tot het parkeerterrein van de westelijke verbindingsweg;

5. door middel van het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, een eenrichtingsregime aan te wijzen op het Performance Factory terrein aan de Hoge Bothofstraat waarbij de rijrichting van oost naar west is;

6. door middel van het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord OB52 ‘uitgezonderd fiets’ een eenrichtingsregime aan te wijzen op het Performance Factory terrein aan de Hoge Bothofstraat waarbij de rijrichting van west naar oost is, hiervan word het fietsverkeer uitgezonderd.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

 

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede en moet de volgende elementen bevatten:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een omschrijving van het besluit waar het bezwaar tegen is gericht;

- de reden waarom u het er niet mee eens bent;

- uw handtekening;

- kopie van dit besluit

 

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Aldus vastgesteld op 25 januari 2018

 

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

W.B. Vochteloo,

hoofd afdeling Bestemmen & Vergunningen

Bijlage:

- Situatietekening

In afschrift aan

- mayk.thijssen@politie.nl

- m.kamphuis@brandweertwente.nl

- Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling & Beheer, J. Luten

Naar boven