Verkeersbesluit herinrichting Jan Gijzenkade

Logo Haarlem

Nr. 2018/13565

Burgemeester en wethouders van Haarlem;

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Jan Gijzenkade gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Jan Gijzenkade in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de Jan Gijzenkade een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR);

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

dat in de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR) de Jan Gijzenkade onderdeel uitmaakt van het hoofd autonetwerk van Haarlem, dit zijn wegen die zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg (50km/h);

dat de onderhoudstoestand van de Jan Gijzenkade, tussen de Rijksstraatweg en de Vondelweg, in slechte staat is;

dat als gevolg van deze onderhoudsnoodzaak is besloten de Jan Gijzenkade, tussen de Rijksstraatweg en de Vondelweg, her in te richten volgens het Duurzaam Veilig-principe;

dat volgens het Duurzaam Veilig-principe de inrichting en vormgeving van de Jan Gijzenkade na de herinrichting voldoet aan de functie van een gebiedsontsluitingsweg;

dat het herinrichtingstraject is doorlopen aan de hand van een participatietraject met belanghebbenden, dit traject heeft geleid tot een definitief inrichtingsplan;

dat er vanwege de slechte onderhoudsstaat momenteel een adviessnelheid van 30 km/h van kracht is op de Jan Gijzenkade, tussen de Rijksstraatweg en de Vondelweg, hier is het onderbord ‘slecht wegdek’ aan toegevoegd;

dat na de herinrichting van het tracé tot een gebiedsontsluitingsweg de adviessnelheid opgeheven kan worden, het wegdek wordt vernieuwd waardoor het mogelijk wordt een snelheidsregime van 50 km/h in te stellen op het betreffende wegvak van de Jan Gijzenkade;

dat de zijwegen van het betreffende wegvak van de Jan Gijzenkade ingericht worden als uitritconstructie, hierbij gaat het om de Clovisstraat, Germanenstraat, Drususstraat, Romeinenstraat en de Roerdompstraat;

dat met het realiseren van de uitritconstructies op de Clovisstraat, Germanenstraat, Drususstraat, Romeinenstraat en de Roerdompstraat de voorrang geregeld wordt;

dat de bestaande voorrangsregeling welke in de huidige situatie met verkeersborden en haaientanden duidelijk wordt gemaakt, door het realiseren van uitritconstructies, verwijderd kunnen worden;

dat gezien het verschil in massa en snelheid tussen het gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer het wenselijk is dat fietsverkeer een eigen plaats krijgen op de weg;

dat onderdeel van de herinrichting het aanbrengen van fietsstroken is aan beide zijden van de Jan Gijzenkade, tussen de Rijksstraatweg en de Vondelweg;

dat de fietsstroken worden voorzien van onderbroken markering;

dat hierdoor fietsers op het betreffende wegvak een eigen plaats op de weg krijgen, de fietsstroken worden namelijk vormgegeven middels rood asfalt en fietssymbolen;

dat met het realiseren van de fietsstroken op de Jan Gijzenkade het geldende parkeerverbod aan de zuidzijde van de Jan Gijzenkade kan komen te vervallen omdat op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook niet mag worden stilgestaan (verbod stil te staan);

dat in de parkeervraag wordt voorzien door de realisatie van parkeerstroken aan de noordzijde van de Jan Gijzenkade;

dat aan de zuidzijde van de Jan Gijzenkade een voetpad is aangewezen tussen de aansluiting Roerdompstraat en de Clovisstraat;

dat dit voetpad in het verleden is aangewezen om oneigenlijk gebruik van het voetpad, door fietsers, tegen te gaan;

dat met het realiseren van de fietsstroken op de Jan Gijzenkade fietsers een eigen plaats krijgen op de rijbaan, hierdoor is het onwaarschijnlijk dat fietsers het voetpad zullen gaan gebruiken;

dat de verkeersborden welke het voetpad aangeven aan de westzijde van de Jan Gijzenkade, tussen de Roerdompstraat en de Clovisstraat, verwijderd kunnen worden;

dat deze maatregelen gerealiseerd kunnen worden door het verwijderen van de verkeersborden A4-30, B4, B5, B6, E1 en G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief het onderbord met de tekst ‘slecht wegdek’ en het onderbord met hierop het symbool ‘pijl links en rechts’ en het verwijderen van de haaientanden op het wegdek;

dat deze maatregelen gerealiseerd kunnen worden door het aanduiden van fietsstroken langs de rijbaan van de Jan Gijzenkade door middel van het aanbrengen van rood asfalt met hierop het fietssymbool;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen van verkeersborden A4-30, B4, B5, B6, E1 en G7 van bijlage 1 RVV 1990 met de betreffende onderborden en het aanduiden van fietsstroken een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat deze belangen belangrijker wordt geacht dan het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden A4 (30 km/h) van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord met de tekst ‘slecht wegdek’, de adviessnelheid van 30 km/h op te heffen op de Jan Gijzenkade tussen de Rijksstraatweg en de Vondelweg;

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief de haaientanden op het wegdek, de huidige voorrangsregeling op te heffen op de kruispunten Jan Gijzenkade met de Clovisstraat, Germanenstraat, Drususstraat, Romeinenstraat en de Roerdompstraat;

  • -

    door middel van het aanbrengen van fietssymbolen op het wegdek in combinatie met onderbroken markering fietsstroken aan te wijzen aan weerszijden van de Jan Gijzenkade, tussen de aansluiting Rijksstraatweg en de Vondelweg;

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord ‘pijl links – pijl rechts’, het parkeerverbod aan de zuidzijde van de Jan Gijzenkade, tussen de Rijksstraatweg en de Vondelweg op te heffen;

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990, het voetpad op te heffen aan de zuidzijde van de Jan Gijzenkade tussen de aansluiting Roerdomplaan en Clovisstraat;

S ituatieschets:

(1/3)

(2/3)

(3/3)

Aldus vastgesteld op 23 01 2018 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,

R.Koning

Hoofd afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven