Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 30 augustus 2018, nr. IENW/BSK-2018/172378, houdende wijziging van de Regeling opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren (wijziging mandaat bevoegdheden ten aanzien van noordzeeloodsen)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht;

Gezien het gezamenlijke verzoek van de directeur van Koninklijke Dirkzwager en de directeur van Redwise-DCP B.V. van 19 juni 2018, nr 20180619/PWi/02, het mandaat als bedoeld in de Regeling opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren te wijzigen;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De definitie van Koninklijke Dirkzwager vervalt.

2. Na de definitie van NNVO wordt een definitie ingevoegd, luidende:

Redwise-DCP: Redwise-DCP B.V. te Huizen.

B

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. De aanduiding ‘ Artikel 3. Mandaat aan Koninklijke Dirkzwager ‘ wordt vervangen door ‘ Artikel 3. Mandaat aan Redwise-DCP ‘.

2. De zinsnede ‘ de directeur van Koninklijke Dirkzwager ‘ wordt vervangen door ‘ de directeur van Redwise-DCP ‘.

C

In artikel 6, eerste lid, onderdeel b, wordt ‘ de directeur van Koninklijke Dirkzwager ‘ vervangen door ‘ de directeur van Redwise-DCP ‘.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2018.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

Door de onderhavige wijziging van de Regeling opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren (hierna: ROBNB) gaat het mandaat voor de afgifte van certificaten noordzeeloods, dat tot op heden was verleend aan Koninklijke Dirzwager, over op Redwise-DCP B.V.

Een noordzeeloods adviseert kapiteins aan boord van zeeschepen op de Noordzee, het Skagerrak en het Kanaal en wordt ingezet om de risico’s in deze drukke vaarwateren te minimaliseren en de kapitein te ontlasten. Er zijn circa 15 noordzeeloodsen in Nederland. Kapiteins zijn niet verplicht van de diensten van een noordzeeloods gebruik te maken. Een noordzeeloods moet over een beroepskwalificatie beschikken, wat voortvloeit uit een richtlijn van de Europese Unie1. Jaarlijks worden er enkele personen opgeleid voor het beroep van noordzeeloods. Het examen noordzeeloods bestaat uit één examen dat na een opleiding van vier maanden wordt afgelegd. De opleiding tot noordzeeloods is, zoals is vastgelegd in de wetgeving, een zogenaamde gecertificeerde opleiding. De opleiding tot noordzeeloods is bij het Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland (hierna: CPION) geregistreerd als post HBO-opleiding. De opleiding voor noordzeeloods werd tot 1 juli 2018 voor eigen rekening verzorgd door Koninklijke Scheepsagentuur Dirkzwager BV te Maassluis, het enige bedrijf in Nederland dat noordzeeloodsen in dienst had. Sinds 1 januari 2014 is Koninklijke Dirkzwager door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat gemandateerd enkele taken die worden genoemd in het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren (hierna: BOBNB) te verrichten (artikel 3 en 6 van de ROBNB). Het gaat hierbij om de afgifte van certificaten noordzeeloodsen, de controle op het bezit van een geneeskundige verklaring voor de zeevaart en de bevoegdheid het certificaat in te trekken alsmede alle taken en bevoegdheden tot het nemen van besluiten met betrekking tot het afgeven van een erkenning van EG-beroepskwalificaties voor noordzeeloods uit te voeren.

Met ingang van 1 juli 2018 heeft Koninklijke Dirkzwager alle activiteiten met betrekking tot noordzeebeloodsing overgedragen aan Redwise-DCP B.V. Omdat verwacht wordt dat Redwise-DCP vanaf 1 december 2018 nieuwe certificaten noordzeeloods zal moeten afgeven, hebben Koninklijke Dirkzwager en Redwise-DCP gezamenlijk de Minister van Infrastructuur en Waterstaat verzocht het hierboven aangehaalde mandaat van Koninklijke Dirkzwager te laten overgaan op Redwise-DCP. Partijen hebben daarbij aangegeven dat CPION heeft medegedeeld dat de door Koninklijke Dirkzwager verkregen registratie van de post HBO-opleiding Noordzeeloods, door Redwise-DCP kan worden gecontinueerd. Gelet op het belang (aansprakelijkheid, goede naam) dat Redwise DCP heeft bij het feit dat de certificaten noordzeeloods slechts worden verstrekt aan personen die aan de wettelijke eisen voldoen, het jaarlijks slechts een beperkt aantal certificaten betreft en de kosten en tijd die daaraan steeds voor eigen rekening van het betrokken bedrijf zijn verbonden, bestaat het vertrouwen dat Redwise-DCP zonder bewaar met het mandaat van de eerder aangehaalde taken belast kan worden. Hiermee is de continuïteit van deze vorm van loodsdienst bestendigd. Omdat het hier om een niche dienstverlening gaat, is het niet de verwachting dat er een andere organisatie zich op deze dienstverlening gaat richten en ook noordzeeloodsen gaat opleiden. Maar mocht die situatie zich wel voordoen en deze nieuwe partij zou ook over het mandaat willen beschikken om certificaten af te geven, zal bezien worden of ook aan die organisatie het mandaat wordt gegeven óf dat de minister deze taak weer naar zich toe trekt en zelf gaat uitvoeren. Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat het opleiden van noordzeeloodsen door iedere organisatie die voldoet aan de regelgeving kan worden uitgevoerd; het mandaat ziet daar niet op.

De onderhavige wijziging van de artikelen 1, 3 en 6 van de ROBNB voorziet in de mandaatverlening per 1 oktober 2018. Voor de inwerkingtreding van deze regeling wordt aangesloten bij een voor de inwerkingtreding van wetgeving vastgesteld vast verandermoment.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Richtlijn nr 79/115/EEG van de Raad van 21 december 1978 inzake het loodsen van schepen door Noordzee-loodsen op de Noordzee en het Kanaal (Pb EG L33/32)

Naar boven