De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gezien het gezamenlijke verzoek van de directeur van Koninklijke Dirkzwager en de
directeur van Redwise-DCP B.V. van 19 juni 2018, nr 20180619/PWi/02, het mandaat als
bedoeld in de Regeling opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren te
wijzigen;
BESLUIT:
ARTIKEL I
De Regeling opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren wordt als volgt
gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De definitie van Koninklijke Dirkzwager vervalt.
2. Na de definitie van NNVO wordt een definitie ingevoegd, luidende:
Redwise-DCP: Redwise-DCP B.V. te Huizen.
B
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. De aanduiding ‘ Artikel 3. Mandaat aan Koninklijke Dirkzwager ‘ wordt vervangen door
‘ Artikel 3. Mandaat aan Redwise-DCP ‘.
2. De zinsnede ‘ de directeur van Koninklijke Dirkzwager ‘ wordt vervangen door ‘ de
directeur van Redwise-DCP ‘.
C
In artikel 6, eerste lid, onderdeel b, wordt ‘ de directeur van Koninklijke Dirkzwager
‘ vervangen door ‘ de directeur van Redwise-DCP ‘.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2018.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
TOELICHTING
Door de onderhavige wijziging van de Regeling opleidingen en bevoegdheden nautische
beroepsbeoefenaren (hierna: ROBNB) gaat het mandaat voor de afgifte van certificaten
noordzeeloods, dat tot op heden was verleend aan Koninklijke Dirzwager, over op Redwise-DCP
B.V.
Een noordzeeloods adviseert kapiteins aan boord van zeeschepen op de Noordzee, het
Skagerrak en het Kanaal en wordt ingezet om de risico’s in deze drukke vaarwateren
te minimaliseren en de kapitein te ontlasten. Er zijn circa 15 noordzeeloodsen in
Nederland. Kapiteins zijn niet verplicht van de diensten van een noordzeeloods gebruik
te maken. Een noordzeeloods moet over een beroepskwalificatie beschikken, wat voortvloeit
uit een richtlijn van de Europese Unie1. Jaarlijks worden er enkele personen opgeleid voor het beroep van noordzeeloods.
Het examen noordzeeloods bestaat uit één examen dat na een opleiding van vier maanden
wordt afgelegd. De opleiding tot noordzeeloods is, zoals is vastgelegd in de wetgeving,
een zogenaamde gecertificeerde opleiding. De opleiding tot noordzeeloods is bij het
Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland (hierna: CPION) geregistreerd als post HBO-opleiding.
De opleiding voor noordzeeloods werd tot 1 juli 2018 voor eigen rekening verzorgd
door Koninklijke Scheepsagentuur Dirkzwager BV te Maassluis, het enige bedrijf in
Nederland dat noordzeeloodsen in dienst had. Sinds 1 januari 2014 is Koninklijke Dirkzwager
door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat gemandateerd enkele taken die worden
genoemd in het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren (hierna:
BOBNB) te verrichten (artikel 3 en 6 van de ROBNB). Het gaat hierbij om de afgifte
van certificaten noordzeeloodsen, de controle op het bezit van een geneeskundige verklaring
voor de zeevaart en de bevoegdheid het certificaat in te trekken alsmede alle taken
en bevoegdheden tot het nemen van besluiten met betrekking tot het afgeven van een
erkenning van EG-beroepskwalificaties voor noordzeeloods uit te voeren.
Met ingang van 1 juli 2018 heeft Koninklijke Dirkzwager alle activiteiten met betrekking
tot noordzeebeloodsing overgedragen aan Redwise-DCP B.V. Omdat verwacht wordt dat
Redwise-DCP vanaf 1 december 2018 nieuwe certificaten noordzeeloods zal moeten afgeven,
hebben Koninklijke Dirkzwager en Redwise-DCP gezamenlijk de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat verzocht het hierboven aangehaalde mandaat van Koninklijke Dirkzwager
te laten overgaan op Redwise-DCP. Partijen hebben daarbij aangegeven dat CPION heeft
medegedeeld dat de door Koninklijke Dirkzwager verkregen registratie van de post HBO-opleiding
Noordzeeloods, door Redwise-DCP kan worden gecontinueerd. Gelet op het belang (aansprakelijkheid,
goede naam) dat Redwise DCP heeft bij het feit dat de certificaten noordzeeloods slechts
worden verstrekt aan personen die aan de wettelijke eisen voldoen, het jaarlijks slechts
een beperkt aantal certificaten betreft en de kosten en tijd die daaraan steeds voor
eigen rekening van het betrokken bedrijf zijn verbonden, bestaat het vertrouwen dat
Redwise-DCP zonder bewaar met het mandaat van de eerder aangehaalde taken belast kan
worden. Hiermee is de continuïteit van deze vorm van loodsdienst bestendigd. Omdat
het hier om een niche dienstverlening gaat, is het niet de verwachting dat er een
andere organisatie zich op deze dienstverlening gaat richten en ook noordzeeloodsen
gaat opleiden. Maar mocht die situatie zich wel voordoen en deze nieuwe partij zou
ook over het mandaat willen beschikken om certificaten af te geven, zal bezien worden
of ook aan die organisatie het mandaat wordt gegeven óf dat de minister deze taak
weer naar zich toe trekt en zelf gaat uitvoeren. Voor de volledigheid wordt opgemerkt
dat het opleiden van noordzeeloodsen door iedere organisatie die voldoet aan de regelgeving
kan worden uitgevoerd; het mandaat ziet daar niet op.
De onderhavige wijziging van de artikelen 1, 3 en 6 van de ROBNB voorziet in de mandaatverlening
per 1 oktober 2018. Voor de inwerkingtreding van deze regeling wordt aangesloten bij
een voor de inwerkingtreding van wetgeving vastgesteld vast verandermoment.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga