De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 3, eerste lid, aanhef en onderdeel f, en 4, tweede lid, van
de Kaderwet subsidies I en M;
BESLUIT:
ARTIKEL I
In artikel 4, eerste lid, van de Tijdelijke subsidieregeling Stichting CROW inzake
OV-klantenbarometer 2018–2022 wordt ‘€ 200.000,–’ vervangen door ‘€ 240.000,–’.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2019.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer
TOELICHTING
Aanleiding en doel wijziging
De OV-Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek voor het openbaar vervoer.
De OV-Klantenbarometer maakt het mogelijk de klantwaardering te vergelijken tussen
concessies. Dit zet vervoerders en concessieverlenende overheden aan tot de doorvoering
van verbeteringen voor de reizigers. Aan de hand van de resultaten kunnen concessieverlenende
overheden hun beleid bijsturen en kunnen de vervoerbedrijven hun prestaties voor de
reizigers verbeteren.
Aanvankelijk richtte de OV-Klantenbarometer zich uitsluitend op het stads- en streekvervoer.
Vanaf 2018 is het openbaar vervoer op het hoofdrailnet aan de barometer toegevoegd.
Op een laat moment is besloten ook het vervoer naar de Friese Waddeneilanden aan de
OV-Klantenbarometer toe te voegen. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat (hierna:
de Minister) treedt op als concessieverlener voor dit vervoer. In de concessies voor
de Friese Waddenveren schrijft de Minister een jaarlijks onderzoek naar de klanttevredenheid
op de Friese Waddenveren voor. In de concessies is tariefstijging afhankelijk gesteld
van de klanttevredenheid.
Met het toevoegen van het onderzoek naar het klantoordeel van de Friese Waddenveren
aan de OV-Klantenbarometer kunnen deze klantoordelen vergeleken worden met de klantoordelen
in het openbaar vervoer. Tevens zorgt het toevoegen van de Friese Waddenveren voor
een doelmatige besteding van het onderzoeksbudget. De enquêteurs kunnen bijvoorbeeld
efficiënter worden ingezet. Enquêteurs die in de bussen op de Waddeneilanden moeten
werken, moeten daar met de veerboot naartoe en kunnen dan meteen op de boot enquêteren.
Het toevoegen van de Friese Waddenveren aan de OV-Klantenbarometer was ten tijde van
het opstellen van de Tijdelijke subsidieregeling Stichting CROW inzake de OV-Klantenbarometer
2018–2022 nog niet voorzien. Voor de uitbreiding in 2018 met de Friese Waddenveren
heeft de Minister aanvullend een incidentele subsidie verleend. Die activiteiten passen
binnen het reeds bestaande kader in de regeling.
Om bovenstaande structureel mogelijk te maken, wordt het subsidieplafond in de Tijdelijke
subsidieregeling Stichting CROW inzake OV-Klantenbarometer 2018–2022 verhoogd. Vanaf
2019 zal de maximale jaarlijkse subsidie op basis van de subsidieregeling worden verhoogd
met € 40.000,–. Dit is het bedrag dat voorheen werd besteed aan een separaat onderzoek
naar de klanttevredenheid op de Waddenveren.
Juridisch kader
Naast de verhoging van het subsidieplafond zijn er geen aanpassingen en blijft het
juridisch kader voor de Tijdelijke subsidieregeling Stichting CROW inzake OV-Klantenbarometer
2018–2022 gelden; zie daarvoor de daarbij behorende toelichting.
Stichting CROW heeft de OV-Klantenbarometer Europees aanbesteed voor een periode van
vijf jaar. De Europese aanbesteding brengt mee dat de mededinging op de interne EU-markt
niet nadelig wordt beïnvloed.
Administratieve lasten en gevolgen
De onderhavige regeling brengt geen ingrijpende veranderingen teweeg in de rechten
en plichten van burgers, bedrijven of instellingen. De Minister is en blijft verantwoordelijke
voor het onderzoek naar het klantoordeel van de Friese Waddenveren, maar laat dat
onderzoek nu meelopen in een groter onderzoek naar klantoordelen in het openbaar vervoer.
Evenmin heeft de regeling ingrijpende gevolgen voor de uitvoeringspraktijk. Daarom
heeft er geen internetconsultatie plaatsgevonden.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer