Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 6 september 2018, nr. IENW/BSK-2018/178273, tot wijziging van de Tijdelijke subsidieregeling Stichting CROW inzake OV-Klantenbarometer 2018–2022 in verband met verhoging van het subsidieplafond

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 3, eerste lid, aanhef en onderdeel f, en 4, tweede lid, van de Kaderwet subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

In artikel 4, eerste lid, van de Tijdelijke subsidieregeling Stichting CROW inzake OV-klantenbarometer 2018–2022 wordt ‘€ 200.000,–’ vervangen door ‘€ 240.000,–’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2019.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

TOELICHTING

Aanleiding en doel wijziging

De OV-Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek voor het openbaar vervoer. De OV-Klantenbarometer maakt het mogelijk de klantwaardering te vergelijken tussen concessies. Dit zet vervoerders en concessieverlenende overheden aan tot de doorvoering van verbeteringen voor de reizigers. Aan de hand van de resultaten kunnen concessieverlenende overheden hun beleid bijsturen en kunnen de vervoerbedrijven hun prestaties voor de reizigers verbeteren.

Aanvankelijk richtte de OV-Klantenbarometer zich uitsluitend op het stads- en streekvervoer. Vanaf 2018 is het openbaar vervoer op het hoofdrailnet aan de barometer toegevoegd. Op een laat moment is besloten ook het vervoer naar de Friese Waddeneilanden aan de OV-Klantenbarometer toe te voegen. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat (hierna: de Minister) treedt op als concessieverlener voor dit vervoer. In de concessies voor de Friese Waddenveren schrijft de Minister een jaarlijks onderzoek naar de klanttevredenheid op de Friese Waddenveren voor. In de concessies is tariefstijging afhankelijk gesteld van de klanttevredenheid.

Met het toevoegen van het onderzoek naar het klantoordeel van de Friese Waddenveren aan de OV-Klantenbarometer kunnen deze klantoordelen vergeleken worden met de klantoordelen in het openbaar vervoer. Tevens zorgt het toevoegen van de Friese Waddenveren voor een doelmatige besteding van het onderzoeksbudget. De enquêteurs kunnen bijvoorbeeld efficiënter worden ingezet. Enquêteurs die in de bussen op de Waddeneilanden moeten werken, moeten daar met de veerboot naartoe en kunnen dan meteen op de boot enquêteren. Het toevoegen van de Friese Waddenveren aan de OV-Klantenbarometer was ten tijde van het opstellen van de Tijdelijke subsidieregeling Stichting CROW inzake de OV-Klantenbarometer 2018–2022 nog niet voorzien. Voor de uitbreiding in 2018 met de Friese Waddenveren heeft de Minister aanvullend een incidentele subsidie verleend. Die activiteiten passen binnen het reeds bestaande kader in de regeling.

Om bovenstaande structureel mogelijk te maken, wordt het subsidieplafond in de Tijdelijke subsidieregeling Stichting CROW inzake OV-Klantenbarometer 2018–2022 verhoogd. Vanaf 2019 zal de maximale jaarlijkse subsidie op basis van de subsidieregeling worden verhoogd met € 40.000,–. Dit is het bedrag dat voorheen werd besteed aan een separaat onderzoek naar de klanttevredenheid op de Waddenveren.

Juridisch kader

Naast de verhoging van het subsidieplafond zijn er geen aanpassingen en blijft het juridisch kader voor de Tijdelijke subsidieregeling Stichting CROW inzake OV-Klantenbarometer 2018–2022 gelden; zie daarvoor de daarbij behorende toelichting.

Stichting CROW heeft de OV-Klantenbarometer Europees aanbesteed voor een periode van vijf jaar. De Europese aanbesteding brengt mee dat de mededinging op de interne EU-markt niet nadelig wordt beïnvloed.

Administratieve lasten en gevolgen

De onderhavige regeling brengt geen ingrijpende veranderingen teweeg in de rechten en plichten van burgers, bedrijven of instellingen. De Minister is en blijft verantwoordelijke voor het onderzoek naar het klantoordeel van de Friese Waddenveren, maar laat dat onderzoek nu meelopen in een groter onderzoek naar klantoordelen in het openbaar vervoer. Evenmin heeft de regeling ingrijpende gevolgen voor de uitvoeringspraktijk. Daarom heeft er geen internetconsultatie plaatsgevonden.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

Naar boven