Besluit van de Minister van Justitie en Veiligheid van 21 augustus 2018 (kenmerk 2314586/18/DP&O), houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid in verband met de aanduiding van het hoofd van de Inspectie JenV, overheveling van taken van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid naar het directoraat-generaal Politie, de reorganisaties van het Bureau Secretaris-Generaal en de directie Informatisering en Inkoop, en in verband met enkele actualiseringen en een correctie

De Minister van Justitie en Veiligheid,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie en bedrijfsvoering rijksdienst 2011;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt als volgt gewijzigd:

A

In hoofdstuk 1 wordt ‘het hoofd van de Inspectie Justitie en Veiligheid’ vervangen door ‘de inspecteur-generaal van de Inspectie Justitie en Veiligheid’.

B

Artikel 4, onderdeel e, komt te luiden:

  • e. de directie Bestuursondersteuning (DBO);

C

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In de aanhef wordt ‘Het bureau Secretaris-Generaal (BSG)’ vervangen door ‘De directie Bestuursondersteuning (DBO)’.

b. In onderdeel c vervalt ‘Deze taken worden (...) of vertrouwelijk karakter;’.

2. In het tweede lid wordt ‘Het bureau’ vervangen door ‘De directie’.

3. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In de aanhef wordt ‘Het bureau’ vervangen door ‘De directie’.

b. Onderdeel d vervalt onder verlettering van de onderdelen e en f tot d en e.

4. Het vierde lid vervalt.

D

Artikel 14, lid 3, onderdeel b komt te luiden:

  • b. de directie Informatievoorziening en Inkoop (DI&I);

E

Artikel 16 komt te luiden:

Artikel 16

  • 1. De directie Informatievoorziening en Inkoop (DI&I) is belast met:

    • a. het adviseren van de departementsleiding over strategische vraagstukken op het gebied van informatievoorziening en ICT;

    • b. de control op het gebied van inkoopbeheer, informatievoorziening en ICT;

    • c. het ondersteunen van de dienstonderdelen van het ministerie bij de inrichting van de keteninformatisering en de beheersing van grote ICT-projecten;

    • d. de uitvoering van projecten op het gebied van de JenV-brede ICT-infrastructuur;

    • e. het vaststellen van kaders en centrale voorzieningen ten behoeve van de dienstonderdelen van het ministerie met het oog op rechtmatige, efficiënte en duurzame inkoop;

    • f. het toezicht op de integrale beveiliging waaronder het toezicht op de inrichting en werking van de departementale beveiligingsorganisatie en van de control-processen voor informatiebeveiliging, en de werking van de beveiligingsorganisatie en de informatiebeveiliging ten behoeve van de onder de verantwoordelijkheid van respectievelijk de Minister en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ressorterende diensten en bedrijven.

  • 2. De directie bestaat uit:

    • a. de afdeling Beleid, Kennis en Innovatie;

    • b. de afdeling I-Control en Security;

    • c. de afdeling Regie, Programma’s en Projecten;

    • d. de afdeling Strategische Inkoop;

    • e. de afdeling Beveiligingsautoriteit (BVA);

    • f. de eenheid Bedrijfsjuridische Zaken.

  • 3. De afdeling Beleid, Kennis en Innovatie, en de afdeling I-Control en Security vormen tezamen het Chief Information Officer-Office (CIO-Office).

F

Artikel 28 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel b door een puntkomma een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

  • c. het in samenspraak met de NCTV verhogen van de weerbaarheid op decentraal niveau ter voorkoming van maatschappelijke ontwrichting, door het preventief afwenden van gevaar, het voorkomen en beperken van de gevolgen van een ramp of crisis, en het bijdragen aan het herstellen van de daardoor veroorzaakte schade.

2. In het tweede lid wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d door een puntkomma een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

  • e. het in samenspraak met de NCTV ontwikkelen van beleid gericht op risico- en crisisbeheersing op decentraal niveau, in het bijzonder het onderhouden van het stelsel van decentrale crisisbeheersing, en het zorgdragen voor de aansluiting daarvan op het stelsel van nationale crisisbeheersing en op de afspraken met betrekking tot de internationale samenwerking.

3. In het derde lid worden onder verlettering van de onderdelen d en e tot f en g twee nieuwe onderdelen ingevoegd, luidende:

  • d. de portefeuille Veiligheidsregio’s en Crisisbeheersing;

  • e. het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC);

G

Na artikel 31 worden twee nieuw artikelen ingevoegd, luidende:

Artikel 31a

  • 1. De portefeuille Veiligheidsregio’s en Crisisbeheersing is belast met het in samenspraak met de NCTV:

    • a. onderhouden van het stelsel van decentrale crisisbeheersing (waaronder het stelsel van veiligheidsregio’s) en de aansluiting daarvan op het stelsel van nationale crisisbeheersing en op de afspraken met betrekking tot de internationale samenwerking;

    • b. ontwikkelen van beleid gericht op risico- en crisisbeheersing op decentraal niveau.

  • 2. De portefeuille Veiligheidsregio’s en Crisisbeheersing bestaat uit:

    • a. het programma Veiligheidsregio’s;

    • b. het programma Risico- en Crisisbeheersing.

Artikel 31b

  • 1. Het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC) maakt deel uit van de nationale crisisbesluitvormingsstructuur en draagt hierbij zorg voor het aanleveren van het multidisciplinair Landelijk Operationeel Beeld en het operationeel advies bij nationale en internationale incidenten, crises, rampen en grootschalige evenementen.

  • 2. Het LOCC coördineert regionale, nationale en internationale bijstand, met inbegrip van de bijstand, bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s en de Politiewet 2012.

  • 3. Het LOCC draagt tevens, als zijnde de National Training Coördinator, zorg voor de coördinatie, opleiding en inzet van de Nederlandse experts in het kader van EU Civil Protection Mechanism.

  • 4. Het LOCC ondersteunt op verzoek van betrokken crisispartners bij regionale en bovenregionale incidenten, crises, rampen en grootschalige evenementen.

H

In artikel 37, tweede lid, wordt na ‘Hoge Raad’ ingevoegd ‘der Nederlanden’ en wordt ‘het College bescherming persoonsgegevens’ vervangen door ‘de Autoriteit persoonsgegevens’.

I

Artikel 50 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. Onderdeel b, subonderdeel ii, komt te luiden:

  • ii. het zorgdragen voor een samenhangend crisisbeheersingsbeleid op nationaal niveau en voor een adequaat functioneren van het stelsel van nationale crisisbeheersing inclusief de aansluiting daarvan op het beleid en het stelsel van decentrale crisisbeheersing en op de afspraken met betrekking tot de internationale samenwerking;

b. Onder verlettering van de onderdelen c tot en met f tot onderdelen d tot en met g wordt een nieuw onderdeel c toegevoegd, luidende:

  • c. het zorgdragen voor de coördinatie van de bescherming van de vitale infrastructuur en voor een integrale aanpak van dreigingen voor de nationale veiligheid;

c. Onderdeel f (nieuw) komt te luiden:

  • f. het zorgdragen voor de coördinatie van de nationale crisisbesluitvorming;

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. De onderdelen e en h vervallen.

b. De onderdelen f en g worden verletterd tot e en f.

c. Onderdeel e (nieuw) komt te luiden:

  • e. de directie Contraterrorisme (CT);

d. De puntkomma aan het slot van onderdeel f (nieuw) wordt vervangen door een punt.

J

Artikel 52 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. Onderdeel b komt te luiden:

  • b. de strategische advisering over alle aangelegenheden die het werkterrein van de NCTV betreffen, in samenspraak met de betrokken organisatieonderdelen;

b. In onderdeel f vervalt ‘tijdens een crisis’, wordt na ‘ten behoeve van de’ ‘nationale’ ingevoegd, en wordt de punt aan het slot vervangen door een puntkomma.

c. Na onderdeel f worden vier nieuwe onderdelen toegevoegd, luidende:

  • g. het ontwikkelen van crisisbeheersingsbeleid op nationaal niveau, waaronder het onderhouden van het stelsel van nationale crisisbeheersing en het, in samenspraak met het Directoraat Generaal Politie, zorgdragen voor de aansluiting daarvan op het beleid en het stelsel van decentrale crisisbeheersing en op de afspraken met betrekking tot de internationale samenwerking;

  • h. het zorgdragen voor de coördinatie van de bescherming van de vitale infrastructuur;

  • i. het zorgdragen voor een integrale aanpak van dreigingen voor de nationale veiligheid;

  • j. het invulling geven aan de strategie ter borging van de nationale veiligheid.

2. In het tweede lid wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • d. de afdeling Generieke Veiligheid.

K

Artikel 53 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt, onder verlettering van onderdeel d tot e, een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

  • d. het verrichten van activiteiten in het kader van het Nationaal Detectie Netwerk;

2. In het tweede lid wordt, onder vervanging van de punt door een puntkomma aan het slot van onderdeel e, een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

  • f. de afdeling Nationaal Detectie Netwerk.

L

Artikel 56 vervalt.

M

Artikel 57 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. De directie Contraterrorisme heeft tot taak het ontwikkelen, implementeren, uitvoeren, coördineren, evalueren van en communiceren over de contraterrorismemaatregelen en het contraterrorismebeleid.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In de aanhef wordt ‘programmadirectie’ vervangen door ‘directie’.

b. In de onderdelen a, b en c wordt ‘het cluster’ vervangen door ‘de afdeling’.

N

Artikel 59 vervalt.

ARTIKEL II

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

  • 2. Artikel I, onderdelen B, C, D, E, F, G, I, onderdelen 1 en 2, onder a, b en d, J, L en N werken terug tot en met 1 mei 2018.

  • 3. Artikel I, onderdeel K werkt terug tot en met 1 april 2017.

  • 4. Artikel I, onderdelen I, onderdeel 2, onder c, en M werken terug tot en met 1 februari 2017.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

TOELICHTING

Dit besluit tot wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid (hierna: Organisatiebesluit) bevat actualiseringen van de organisatie in verband met de aanduiding van het hoofd van de Inspectie JenV, reorganisatie van de directie Informatisering en Inkoop, en de overheveling van een aantal taken, waarvan de uitvoering bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) was belegd, naar het directoraat-generaal Politie (DGPOL). Daarnaast wordt een aantal redactionele aanpassingen verwerkt.

Artikel I, onderdelen A en H

Deze onderdelen betreffen actualiseringen en een correctie.

De eerste wijzigingen, in onderdeel A, betreffen de aanduiding van het hoofd van de Inspectie Justitie en Veiligheid als inspecteur-generaal.

De eerste wijziging van onderdeel H expliciteert volledigheidshalve de Hoge Raad der Nederlanden. De tweede wijziging van onderdeel H vervangt de benaming van het College bescherming persoonsgegevens door Autoriteit persoonsgegevens.

Artikel, onderdelen B tot en met E

De wijzigingen in de onderdelen B en C zien op de naamswijziging van het bureau Secretaris-Generaal (BSG) in de directie Bestuursondersteuning (DBO). Dat heeft onder meer tot gevolg dat niet meer expliciet benoemd wordt dat de directeur Bestuurondersteuning het hoofd is; dat blijkt al uit de naam van de directie, zoals bij andere directies van het ministerie. Artikel 9, vierde lid, kan dan ook komen te vervallen. Daarnaast is de Beveiligingsautoriteit als onderdeel van de directie Bestuursondersteuning overgeheveld. Deze is in 2017 beheersmatig onder de directie Informatisering en Inkoop van het pSG-cluster komen te vallen.

Deze wijzigingen in de onderdelen D en E houden verband met de reorganisatie van de directie Informatisering en Inkoop. De nieuwe naam van de directie is gewijzigd naar de directie Informatievoorziening en Inkoop, omdat het meer recht doet aan de taakopdracht van de directie. In de taakomschrijving van de directie is een onderdeel toegevoegd, waardoor de taak van de BVA als onderdeel van die directie tot uitdrukking komt. De herpositionering van de BVA doet er niet aan af dat er een rechtstreekse inhoudelijke toezicht- en adviesrelatie is tussen de BVA en de SG.

Artikel I, onderdelen F, G, I (onderdelen 1 en 2, onder a, b en d), J, L en N

Deze wijzigingen houden verband met de overheveling van een aantal taken, waarvan de uitvoering bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) was belegd, naar het directoraat-generaal Politie (DGPOL). Het gaat daarbij om taken betreffende het ontwikkelen van beleid gericht op risico- en crisisbeheersing op decentraal niveau met in het bijzonder het onderhouden van het stelsel van decentrale crisisbeheersing. De bij de NCTV blijvende taken ten aanzien van risico- en crisisbeheersing worden ondergebracht bij de Directie Analyse en Strategie. De taken die naar DGPOL worden overgeheveld worden ondergebracht in de portefeuille Veiligheidsregio’s en Crisisbeheersing. Daarnaast worden ook de taken van het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum overgeheveld naar DGPOL.

Artikel I, onderdeel K

Vanwege de doorontwikkeling van het Nationaal Detectie Netwerk (NDN), met extra financiële middelen, zijn de activiteiten in het kader van de uitvoering van het programma NDN geïntensiveerd. In verband daarmee is besloten tot de vorming van een aparte afdeling waarbinnen de activiteiten in het kader van NDN, die tot dusverre werden verricht binnen de afdeling Monitoring en Respons, plaatsvinden.

Artikel I, onderdelen I (onderdeel 2, onder c) en M

Deze wijzigingen betreffen enkele technische aanpassingen waarbij de omzetting van de programmadirectie Contraterrorisme in een directie wordt bestendigd.

Artikel II

Aan enkele wijzigingen is terugwerkende kracht verleend tot en met de datum waarop deze wijzigingen feitelijk operationeel zijn geworden.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

Naar boven