Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Wal (gedeelte Stadhuisplein - Bilderdijklaan), kenmerk 285335723

Logo Eindhoven

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

  • Wal (gedeelte Stadhuisplein – Bilderdijklaan)

  • Bilderdijklaan

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • Instellen maximumsnelheid 30 km/uur op de Wal tussen het Stadhuisplein en de Bilderdijklaan in beide rijrichtingen;

  • Aanbrengen van STOP-borden en –markering voor de fietsoversteek van de Bilderdijklaan over de Wal.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Aanleiding

De Wal en Bilderdijklaan zijn bij de gemeente Eindhoven in beheer. In 2017 is de kruising Wal – Bilderdijklaan gereconstrueerd. Hierbij zijn de rijrichtingen op de kruising aangepast en hebben fietsers op het vrijliggende tweerichtingsfietspad op de Bilderdijklaan voorrang gekregen op het autoverkeer op de Wal / Pc Hooftlaan. Dit is conform de beleidskaders van Eindhoven op Weg en de Slowlane om meer voorrang te geven aan de fietser. De rijstrook aan de noordzijde van de fietsoversteek is bestemd voor alle gemotoriseerd verkeer. De rijstrook vanuit zuidelijke richting betreft een busbaan, welke gebruikt mag worden door bussen en taxi’s.

Bij de uitwerking van het ontwerp is rekening gehouden met de landelijk geldende richtlijnen. Vanwege het wijzigen van de voorrangssituatie zijn na het gereedkomen van de werkzaamheden tijdelijke waarschuwingsborden geplaatst om het autoverkeer hierop te attenderen. Desondanks bleek na herinrichting dat de kruising als verkeersonveilig werd ervaren door met name fietsers. Uit de meldingen en observaties bleek dat dit vooral wordt veroorzaakt door de aanrijdsnelheid van het autoverkeer vanaf de Wal. Om deze situatie te verbeteren zijn daarom extra verkeersborden, knipperende LED-verlichting in het wegdek, een knipperinstallatie en een ‘busvriendelijke’ 50 km-drempel aangelegd om de snelheid van het autoverkeer te verlagen. Recentelijk heeft er ondanks deze aanvullende maatregelen een dodelijk ongeval plaatsgevonden op de fietsoversteek. Hierom worden extra maatregelen genomen om de snelheid van het naderend autoverkeer te verlagen en de zichtbaarheid en attentiewaarde van de fietsoversteek te vergroten.

Nieuwe inrichting

Op onderstaande afbeelding wordt de nieuwe inrichting van de Wal op het wegvak tussen Stadhuisplein en Bilderdijklaan weergegeven.

Belangena fweging

Op de Wal geldt momenteel een maximum snelheid van 50 km/uur. Bij de toekomstige reconstructie van het westelijk deel van de ‘Binnenring’ (waar de Wal onderdeel van uitmaakt) wordt deze als 30 km/uur-zone ingericht. Vooruitlopend op deze toekomstige inrichting wordt nu, om de snelheid van het naderend verkeer op de Wal te verlagen, de maximum snelheid op het wegvak tussen Stadhuisplein en Bilderdijklaan verlaagd van 50 naar 30 km/uur.

Deze snelheidsverlaging wordt afgedwongen door de rijbaan van de Wal reeds vanaf de aansluiting Groot Paradijs (uitrit parkeergarage Stadskantoor) te versmallen en hier een tweetal 30 km/h drempels aan te leggen.

Ter vergroting van de zichtbaarheid en attentiewaarde van de fietsoversteek wordt een STOP-gebod aangebracht waardoor automobilisten gedwongen worden te stoppen om de tijd te nemen eerst goed te kijken voordat zij de kruising oprijden.

Samenspraak

Over de voorgenomen maatregelen heeft afstemming plaatsgevonden met politie, brandweer (vertegenwoordigt ook de ambulancedienst), busmaatschappij Hermes en de Fietsersbond.

De brandweer staat niet achter de keuze voor 30 km/uur (harde) drempel. De brandweer heeft uitwijkmogelijkheden voor alternatieve aanrijdroutes. De bereikbaarheid van de betreffende plek gaat door de drempels achteruit.

Hermes staat niet achter de keuze voor een 30 km/uur gebied met twee hoge drempels. Dit is niet conform de geldende afspraken. In zeer uitzonderlijke situaties kan worden meegedacht aan oplossingen zoals de 30 km/uur en hoge drempels. De maatregelen kunnen ertoe leiden dat ervoor wordt gekozen om de bus een alternatieve route te laten rijden.

De Fietsersbond staat positief tegenover de voorgenomen maatregelen.

Gezien het algemeen maatschappelijk belang om doeltreffende maatregelen te nemen wordt gekozen om, ondanks de bezwaren van de brandweer en busmaatschappij, toch twee 30 km/uur-drempels aan te brengen. Het gaat hierbij  slechts om één rijrichting, waarvan één buslijn gebruik maakt. De andere rijrichting betreft de busbaan. Hier worden geen snelheidsremmende maatregelen aangebracht.

Advies politie

De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.

Besluit

Het verkeersbesluit nemen voor:

  • 1.

    Instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur op de Wal tussen het Stadhuisplein en de Bilderdijklaan in beide rijrichtingen;

  • 2.

    Aanbrengen van STOP-borden en –markering voor de fietsoversteek van de Bilderdijklaan over de Wal.

De maatregelen worden uitgevoerd door plaatsing van de borden A01-30, A02-30 (maximumsnelheid 30 km/uur en einde maximumsnelheid 30 km/uur), B07 (stopbord) en het aanbrengen van stopstrepen. De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKB-20180001, gedateerd op 18 januari 2018.

Fasering

Aangezien de aanleg van de drempel ter hoogte van de 30 km/uur-aanduiding pas mogelijk is na realisatie van de rijbaanversmalling, worden vooruitlopend hierop in eerste instantie alleen de 30 km/uur bebording en STOP-borden en –markeringen aangebracht, ondersteund door de dichtst bij de fietsoversteek gelegen drempel.

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

  • 1.

    de naam en het adres van de indiener

  • 2.

    de dagtekening

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

 

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

 

Eindhoven, 23 januari 2018

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

   

G.M. Swaans - van der Helm

hoofd afdeling Verkeer en Milieu

 

Naar boven