Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Staatscourant 2018, 45892 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Staatscourant 2018, 45892 | Verkeersbesluiten |
Situatietekening: 1587367-01, 1587367-02 en 1587367-03 – VKB Van Ravelingenstraat
Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,
Gelet op de bepalingen van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990), de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit,
de gemeente zich in dat verband vooral richt op het verbeteren van de kwaliteit van (regionale) hoofdfietsroutes met prioriteit op drukke woon-werk trajecten en zich ten aanzien van het binnenstedelijke fietsnetwerk vooral richt op het oplossen van lokale knelpunten op het gebied van fietsveiligheid en doorstroming bij verkeerslichten;
de gemeente het, gelet op het voorgaande, wenselijk acht om uitvoering te geven aan bovengenoemde maatregel uit het uitvoeringsprogramma door de Van Ravelingenstraat, voor zover gelegen tussen Hugo van Woerdenstraat en de bocht in de Van Ravelingenstraat bij het fietspad Lage Morsweg, her in te richten tot fietsstaat;
dit concreet betekent dat dit wegvak wordt voorzien van een rode rijloper met aan weerzijden een rabatstrook in klinkerverharding, welke aan de westzijde aansluit op het bestaande vrijliggende brom-/fietspad richting Haagse Schouwweg en aan de oostzijde op het bestaande vrijliggende fietspad Lage Morsweg;
het ter waarborging van de lokale verkeersveiligheid en bereikbaarheid voorts wenselijk wordt geacht om op de tot fietsstraat heringerichte Van Ravelingenstraat een parkeerverbodszone op de gehele Van Ravelingenstraat, tussen Hugo van Woerdenstraat en de bocht in de Van Ravelingenstraat bij het fietspad Lage Morsweg;
tot slot nog een aantal verkeersmaatregelen worden genomen ten noordoosten van de Van Ravelingenstraat, ter hoogte van het punt waar het vrijliggende brom-/fietspad ten zuidenwesten van de Verbeektunnel op de rijbaan van de Verbeekstraat aansluit, te weten:
opheffen van de voetgangersoversteekplaats die direct ten westen van deze aansluiting ligt. Deze is namelijk gelegen binnen een 30 km/uur zone, waarbinnen doorgaans enkel dergelijke oversteekplaatsen worden aangelegd op locaties waar sprake is van een combinatie van een concentratie aan oversteekbewegingen en een moeizame oversteekbaarheid. Daar is op deze locatie geen sprake van.
op het gedeelte van de Verbeekstraat gelegen tussen de betreffende aansluiting en de Plesmanlaan is in de huidige situatie een stilstaanverbod van kracht op de oostelijke rijbaan. Aangezien dit wegvak van de Verbeekstraat qua inrichting bestaat uit de opstelvakken voor de VRI van het kruispunt met de Plesmanlaan, is het betreffende verbod feitelijk overbodig. Hier stilstaan betekent automatisch dat overig verkeer wordt gehinderd en derhalve handhaving kan plaatsvinden op basis van artikel 5 van de Wvw 1994. Het betreffende stilstaan verbod kan dus worden opgeheven;
om te voorkomen dat (brom)fietsers komende vanaf de Van Ravelingenstraat of de Verbeektunnel via de rijbaan van de Verbeekstraat naar de Plesmanlaan rijden, wordt op de oostelijke rijbaan van de Verbeekstraat, tussen de aansluiting van het brom-/fietspad en de Plesmanlaan, een geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen ingesteld.
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
het huidige stilstaanverbod op de oostelijk gelegen rijbaan van de Verbeekstraat ter hoogte van het pand Verbeekstraat 1, voor zover gelegen tussen de Plesmanlaan en de aansluiting van het naastgelegen brom-/fietspad op de rijbaan, op te heffen door het verwijderen van het bord model E2 van Bijlage 1 van het RVV 1990;
een parkeerverbodszone in de Van Ravelingenstraat in te stellen door het plaatsen van borden model E1 van Bijlage 1 van het RVV 1990, zonaal uitgevoerd als begin en einde parkeerverbodszone, waarbij de borden worden geplaatst op de Van Ravelingenstraat (kruising met de Cruquiuslaan), Luzacstraat (kruising met de Van Ravelingenstraat) en Hugo van Woerdenstraat (kruising met de Van Ravelingenstraat);
burgemeester en wethouders van Leiden,
Teamleider Ontwerp en Mobiliteit
Het verkeersbesluit is vanaf vrijdag 17 augustus 2018 te vinden in de Staatscourant, www.overheid.nl. Een papieren versie van het verkeersbesluit ligt van 17 augustus tot en met 28 september 2018 ter inzage in het stadhuis en het Stadsbouwhuis. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit - Van Ravelingenstraat.’. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-45892.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.