Gemeente Uithoorn - Verkeersbesluit verkeersmaatregelen voor het realiseren van de fietsstraat Boterdijk met bijbehorende oversteekmaatregelen kruising Boterdijk – Watsonweg

Logo Uithoorn

Uithoorn, kenmerk 2018-044080

Burgemeester en Wethouders van Uithoorn;

Formeel kader

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op alle gemeentelijke wegen.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Advisering

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de, namens de politiechef politieregio Amsterdam, gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering over dit verkeersbesluit.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Motivering

Uit het oogpunt van het zoveel mogelijk verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (art. 2, lid 1 sub a, sub b en sub c, en art. 2, lid 2 sub a Wegenverkeerswet 1994) is het gewenst om de Boterdijk tussen de kruising met de Watsonweg en de kruising met het Kwakelsepad/Kerklaan in te richten als fietsstraat. Hiertoe wordt de 30km-zone uitgebreid. Tevens wordt de aansluiting van de Boterdijk met de Watsonweg voor fietsers opnieuw ingericht met twee vrijliggende fietspaden, elke in één richting ten einde kruisend verkeer op de Boterdijk te voorkomen.

Deze herinrichting vraagt om verkeersmaatregelen die worden bewerkstelligd door de plaatsing van de volgende borden van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:

Bord A1 (zone) en A2 (einde zone) voor het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur ter hoogte van de aansluiting van de Boterdijk met de Watsonweg;

Bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) ter hoogte van de kruising Boterdijk/Watsonweg;

Bord G11 (verplicht fietspad) met onderbord OB502 (pijlen in beide richtingen) en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek ter hoogte van de kruising Boterdijk/Watsonweg.

 

Tevens worden de volgende borden van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 verwijderd:

Bord B4 (voorrangskruispunt zijweg links), bord B5 (voorrangskruispunt zijweg rechts) en bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en bijbehorende haaientanden op het wegdek van de fietsoversteek ter hoogte van de uitrit/oversteek Boterdijk 34;

Bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en bijbehorende haaientanden voor de fietsoversteek richting de Watsonweg;

Bord G11 (verplicht fietspad) met onderbord OB502 (pijlen in beide richtingen) voor de fietsoversteek op de kruising Watsonweg/Boterdijk.

Bord A1 (zone) en A2 (einde zone) voor het instellen van een maximumsnelheid van 30km/uur ter hoogte van de t-kruising Hooilaan/Boterdijk, de kruising Traverse/Pastoor J. van Dijklaan/Boterdijk en de kruising Pastoor C. Vasselaan/Boterdijk.

Bord B3 (voorrangskruispunt), B4 (voorrangskruispunt zijweg links), bord B5 (voorrangskruispunt zijweg rechts) en B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden op het wegdek ter hoogte van de kruising Traverse/Pastoor J. van Dijklaan/Boterdijk.

Bord E1 (parkeerverbod) ter hoogte van Boterdijk huisnummers 58-76 en ter hoogte van huisnummers 94-116.

Snelheidsremmende maatregelen

Conform tekening nummer 41.730.03 behorende bij dit verkeersbesluit worden een snelheidsremmendeverhogingen en kruisingsplateaus aangebracht, voor zover deze niet al in een eerder stadium zijn gerealiseerd.

Inrichting fietsstraat

Door het uitbreiden van de 30km-zone van het Kwakelsepad tot aan de Watsonweg, valt de volledige fietsstraat op de Boterdijk binnen deze zone. De weg wordt hier conform de richtlijnen van een fietsstraat ingericht met brede rode loper en aan de zijkanten een smalle zwarte strook met reliëf. Op de rijbaan worden markeringen van “fietsstraat, auto te gast” aangegeven evenals informatie borden langs de weg met dezelfde tekst.

Doel

De Boterdijk is een intensief gebruikte fietsroute. Vanuit de wens om meer bescherming te bieden aan fietsers (kwetsbare verkeersdeelnemers) die gebruik maken van deze route is gekozen voor een afwaardering van de Boterdijk als gebiedsontsluitingsweg naar een erftoegangsweg door het instellen van een volledige 30km/uur-zone en de inrichting van de Boterdijk als fietsstraat. Een fietsstraat impliceert dat fietsers de hoofdgebruikers van de route zijn, en gemotoriseerd vervoer is hieraan ondergeschikt. Door te kiezen voor deze inrichting en een verlaging van de maximumsnelheid blijft de weg wel beschikbaar voor alle verkeer. Fysiek wordt de Boterdijk tevens versmald ter hoogte van de huisnummer 38 t/m 100 zodat bestaande parkeerverboden overbodig worden. Het blijft mogelijk voor passerende motorvoertuigen om elkaar te passeren door gebruik te maken van de aan te leggen passeerstroken. Door de gehele Boterdijk binnen een 30km/uur-zone te brengen is het niet langer nodig om ter hoogte van de diverse kruisingen voorrangsregelingen te treffen. Binnen de 30km/uur-zone zijn alle kruisingen gelijkwaardig.

Ter hoogte van de aansluiting van de Boterdijk op de Watsonweg is gekozen voor een splitsing van het bestaande tweerichtingen fietspad in twee vrijliggende fietspaden met ieder één richting. Hiermee wordt bewerkstelligd dat kruisend fietsverkeer op de Boterdwijk wordt voorkomen.

De wegversmalling, passeerstroken en de inrichting als fietsstraat maakt de Boterdijk tevens minder aantrekkelijk als mogelijke sluiproute.

 

Belangenafweging

Voor de totstandkoming van de keuze voor de inrichting van de Boterdijk als fietsstraat is overleg gevoerd tussen de gemeente Uithoorn en de werkgroep VSP De Kwakel. Vanuit de wens om meer bescherming te bieden aan fietsers als kwetsbare verkeersdeelnemers is gezocht naar verkeersmaatregelen en wijzigingen van de inrichting van de Boterdijk die dat kunnen bewerkstelligen. Daarbij zijn ook de belangen van de overige gebruikers (gemotoriseerd verkeer) van de Boterdijk meegewogen.

Door de snelheid over de gehele Boterdijk tussen het Kwakelsepad en de Watsonweg te beperken wordt het belang van gemotoriseerd verkeer nauwelijks geraakt terwijl dit een positief effect heeft op de verkeersveiligheid. Het belang van de bescherming van fietsers als kwetsbare verkeersdeelnemers mag in deze prevaleren. Het afwaarderen van de Boterdijk als gebiedsontsluitingsweg naar een erftoegangsweg vormt geen belemmering voor de doorstroming van verkeer.

Besluit

  • 1.

    Bord B4 (voorrangskruispunt zijweg links), bord B5 (voorrangskruispunt zijweg rechts) en bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en bijbehorende haaientanden(wegmarkering) op het wegdek van de fietsoversteek ter hoogte van de uitrit/oversteek Boterdijk 34 te de Kwakel te verwijderen, conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 41.730.02.

  • 2.

    Bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en bijbehorende haaientanden (wegmarkering) voor de fietsoversteek richting de Watsonweg te De Kwakel te verwijderen,conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 41.730.02.

  • 3.

    Bord G11 (verplicht fietspad) met onderbord OB502 (pijlen in beide richtingenvan bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) voor de fietsoversteek op de kruising Watsonweg/Boterdijk te De Kwakel te verwijderen,conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 41.730.02.

  • 4.

    Bord A1 (zone) en A2 (einde zone) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 voor het instellen van een maximumsnelheid van 30km/uur ter hoogte van de t-kruising Hooilaan/Boterdijk, de kruising Traverse/Pastoor J. van Dijklaan/Boterdijk en de kruising Pastoor C. Vasselaan/Boterdijk te De Kwakel te verwijderen, conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 41.730.01.

  • 5.

    Bord B3 (voorrangskruispunt), B4 (voorrangskruispunt zijweg links), bord B5 (voorrangskruispunt zijweg rechts) en B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en haaientanden (wegmarkering) op het wegdek ter hoogte van de kruising Traverse/Pastoor J. van Dijklaan/Boterdijk te De Kwakel te verwijderen, conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 41.730.01.

  • 6.

    Bord E1 (parkeerverbod) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ter hoogte van Boterdijk huisnummers 58-76 en ter hoogte van huisnummers 94-116 te De Kwakel te verwijderen, conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 41.730.01.

  • 7.

    De 30km/uur-zone uit te breiden door het plaatsen van de borden A1 (zone) en A2 (einde zone) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ter hoogte van de aansluiting van de Boterdijk met de Watsonweg te De Kwakel, conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 41.730.04.

  • 8.

    Een voorrangsregeling in te stellen ter hoogte van de kruising Boterdijk/Watsonweg te De Kwakel door het plaatsen van bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden (wegmarkering), conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 41.730.04.

  • 9.

    Het fietspad ter hoogte van de kruising Boterdijk/Watsonweg te De Kwakel aan te wijzen als verplicht fietspad in beide richtingen door het plaatsen van het bord G11 (verplicht fietspad) met onderbord OB502 (pijlen in beide richtingen)van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 41.730.04.

 

Uithoorn, 27 juli 2018

Namens dezen,

 

 

M.R. Kooymans

Afdelingshoofd, afdeling Buurt

Uitvoeringsorganisatie Duo+

 

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Een bezwaarschrift tegen dit besluit kan door belanghebbenden worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders (Postbus 8, 1420 AA Uithoorn) binnen zes weken na bekendmaking van het besluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

1. naam en adres, alinea

2. datum bezwaarschrift, alinea

3. omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, alinea

4. de reden(en) waarom u bezwaar maakt, alinea

5. schrijft u het bezwaarschrift in een vreemde taal, dan zorgt u voor een vertaling, alinea

6. (bij voorkeur) een kopie van het besluit waartegen u bezwaar wilt maken.

 

Naar boven