Verkeersbesluit voor instellen voetgangerszone Gouwebos

Logo Waddinxveen

1. Aanleiding

Het Gouwebos is een prachtig bosrijk gebied in de gemeente Waddinxveen. De paden in dit park worden veel gebruikt door wandelaars, fietsers, snor- en bromfietsers. Dit gaat niet altijd in goede harmonie en ook de regelgeving in het gebied, over waar te fietsen en waar te lopen, is niet altijd duidelijk.

De gemeente wil bevorderen dat de verblijfskwaliteit voor voetgangers in het Gouwebos centraal staat. Deze verblijfskwaliteit kan verbeterd worden door een veiligere omgeving te creëren voor voetgangers door het westelijke deel van het Gouwebos aan te wijzen als een voetgangerszone.

De snelheidsverschillen tussen snor- en bromfietsers en het voetgangersverkeer zijn te groot. Dit vergroot het risico op verkeersonveilige situaties. Dit is ongewenst in het Gouwebos. Daarom worden snor- en bromfietsers niet toegestaan in dit gebied.

Het is gewenst om het westelijke deel van het Gouwebos aan te wijzen als een voetgangersgebied. Fietsers worden wel toegestaan omdat er anders voor fietsverkeer geen directe noord-zuidverbinding beschikbaar is en fietsers dan ver moeten omrijden.

Met dit verkeersbesluit wordt de voetgangerszone ingesteld.

2. Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

3. Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid van de weggebruikers door het vermijden van hoge snelheidsverschillen tussen weggebruikers, namelijk voetgangers en snor- en bromfietsers, is het gewenst om een voetgangerszone in te stellen in het Gouwebos.

Om de voetgangerszone aan te geven is het nodig alle ingangen te voorzien van de borden G07-ZB (“begin voetgangerszone”) met het onderbord “fietsers toegestaan snor- en bromfietsers niet toegestaan” en G07-ZE (“einde voetgangerszone”) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Te plaatsen op de onderstaande locaties. Indien op de locaties conflicterende borden staan worden deze verwijderd.

  • 1)

    Bij het fietspad in het verlengde van de Mendelweg, direct ten zuiden van de brug over het water naar het Gouwebos. Het bord staat gericht in zuidwestelijke richting;

  • 2)

    Aan het einde van de Bosweg, aan de overkant van de brug over het water richting het Gouwebos. Het bord staat gericht in zuidelijke richting;

  • 3)

    Bij het Lindelaantje, ter hoogte van de kruising naar de parkeerplaats. Het bord staat gericht in oostelijke richting;

  • 4)

    Aan het begin van het voetpad gelegen aan de parkeerplaats bij het Lindelaantje. Het bord staat gericht in zuidelijke richting;

  • 5)

    Aan het begin van het voetpad gelegen aan de parkeerplaats bij het Lindelaantje. Het bord staat gericht in zuidelijke richting;

  • 6)

    Aan het begin van het voetpad gelegen aan de parkeerplaats bij het Lindelaantje. Het bord staat gericht in oostelijke richting;

  • 7)

    Aan het einde van het Lindelaantje waar deze aansluit op de het Papaverveld, ten noorden van de brug. Het bord is gericht in noordelijke richting.

De locaties van de borden staan aangegeven in figuur 1 van de bijlagen

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.

5. Belangenafweging

Eventuele zienswijzen die ingediend zouden worden, wegen niet op tegen het belang dat met dit besluit gemoeid is, nl. het waarborgen van de vrijheid van verkeer voor de aanvrager. Bovendien zijn de gevolgen voor omwonenden en overige weggebruikers zeer beperkt, omdat het gaat om een parkeerplaats die nu wordt gereserveerd voor een auto die altijd al in de straat werd geparkeerd.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.

6. Besluit

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • 1.

    Het plaatsen van het G07-ZB (“begin voetgangerszone”) met het onderbord “fietsers toegestaan snor- en bromfietsers niet” van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels aan de rechter zijde van het fietspad dat in het verlengde loopt van de Mendelweg, direct ten zuiden van de brug over het water ten noorden van het Gouwebos.

  • 2.

    Het plaatsen het bord G07-ZE (“einde voetgangerszone”) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels langs het fietspad langs de Mendelweg, ruggelings met het bord G07-ZB (“begin voetgangerszone”) dat onder punt 1 is geplaatst.

  • 3.

    Het plaatsen van het G07-ZB (“begin voetgangerszone”) met het onderbord “fietsers toegestaan snor- en bromfietsers niet” van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels aan de rechter zijde van het fietspad dat in het verlengde ligt van de Bosweg. Op de locatie van het huidige bord G13 (onverplicht fietspad). Hierbij wordt het bord G13 verwijderd. Het bord G07-ZB wordt in zuidelijke richting gericht.

  • 4.

    Het plaatsen het bord G07-ZE (“einde voetgangerszone”) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels langs het fietspad in het verlengde van de Bosweg, ruggelings met het bord G07-ZB (“begin voetgangerszone”) dat onder punt 3 is geplaatst.

  • 5.

    Het plaatsen van het bord G07-ZB (“begin voetgangerszone”) met het onderbord “fietsers toegestaan snor- en bromfietsers niet” van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels aan de rechter zijde van het fietspad dat in het verlengde ligt van het Lindenlaantje. Op de locatie van het huidige bord G11 (verplicht fietspad). Hierbij wordt het bord G11 verwijderd. Het bord wordt in oostelijke richting gericht.

  • 6.

    Het plaatsen het bord G07-ZE (“einde voetgangerszone”) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels langs het fietspad in het verlengde van het Lindenlaantje, ruggelings met het bord G07-ZB (“begin voetgangerszone”) dat onder punt 5 is geplaatst.

  • 7.

    Het plaatsen van het G07-ZB (“begin voetgangerszone”) met het onderbord “fietsers toegestaan snor- en bromfietsers niet” van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels aan de rechter zijde van het voetpad dat aan de oostelijke zijde het parkeerterrein aan het einde van het Lindenlaantje verlaat. Op de locatie van het huidige bord G07 (voetpad). Hierbij wordt het bord G07 verwijderd. Het bord wordt in zuidelijke richting gericht.

  • 8.

    Het plaatsen het bord G07-ZE (“einde voetgangerszone”) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels langs het voetpad ten oosten van de parkeerplaats van het Lindenlaantje, ruggelings met het bord G07-ZB (“begin voetgangerszone”) dat onder punt 7 is geplaatst.

  • 9.

    Het plaatsen van het G07-ZB (“begin voetgangerszone”) met het onderbord “fietsers toegestaan snor- en bromfietsers niet” van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels aan de rechter zijde van het voetpad dat aan de zuidelijke zijde het parkeerterrein aan het einde van het Lindenlaantje verlaat. Het bord staat gericht in zuidelijke richting.

  • 10.

    Het plaatsen het bord G07-ZE (“einde voetgangerszone”) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels langs het voetpad ten zuiden van de parkeerplaats van het Lindenlaantje, ruggelings met het bord G07-ZB (“begin voetgangerszone”) dat onder punt 9 is geplaatst.

  • 11.

    Het plaatsen van het G07-ZB (“begin voetgangerszone”) met het onderbord “fietsers toegestaan snor- en bromfietsers niet” van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels aan de rechter zijde van het voetpad dat aan de oostelijke zijde het parkeerterrein aan het einde van het Lindenlaantje verlaat. Het bord staat gericht in oostelijke richting.

  • 12.

    Het plaatsen het bord G07-ZE (“einde voetgangerszone”) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels langs het voetpad ten zuiden van de parkeerplaats van het Lindenlaantje, ruggelings met het bord dat onder punt 11 is geplaatst.

  • 13.

    Het plaatsen van het G07-ZB (“begin voetgangerszone”) met het onderbord “fietsers toegestaan snor- en bromfietsers niet” van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels aan de rechter zijde van het fietspad van het Lindenlaantje direct ten noorden van de kruising met de Papaverveld. Op de locatie van het huidige bord G13 (onverplicht fietspad). Hierbij wordt het bord G13 verwijderd. Het bord wordt in zuidelijke richting gericht.

  • 14.

    Het plaatsen het bord G07-ZE (“einde voetgangerszone”) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels langs het fietspad in het verlengde van de Bosweg, ruggelings met het bord G07-ZB (“begin voetgangerszone”) dat onder punt 13 is geplaatst.

De locaties van de verschillende borden worden specifiek weergegeven in figuur 2 tot en met 8 van de bijlagen.

Waddinxveen, 19 juli 2018

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte,

M. Kerstens

N.B.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan door iedere belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift, binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit, worden ingediend. Dit bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.

Wanneer een bezwaarschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Prins Clauslaan 60, Postbus 20302, 2500 EH DEN HAAG (telefoonnummer (070) 3813111), op een daartoe strekkend verzoek van de indiener van het bezwaarschrift, een voorlopige voorziening treffen, indien de onmiddellijke uitvoering van het besluit voor betrokkene onevenredig met zich meebrengt.

Aan de indiening van laatstgenoemd verzoek zijn kosten verbonden. Nadere informatie kan worden verkregen bij de afdeling Bedrijfsvoering, Juridisch Advies, van de gemeente Waddinxveen (telefoonnummer 14 0182).

U kunt ook digitaal uw beroep- en verzoekschrift indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan.

Van deze maatregel wordt op de gebruikelijke wijze een afkondiging gedaan.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    afdeling voorlichting ter publicatie;

Figuur 1: Locaties borden voetgangerszone Gouwebos

 

 

Naar boven