Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, d.d. 20-7-2018, nr. 1008018/1107107, tot het aanbrengen van een doorgetrokken asstreep op de Bosrandweg (N231) tussen de Rietwijkeroordweg en de rotonde met de Nieuwe Meerlaan.

Logo Noord-Holland

Aanleiding

Het weggedeelte van de Bosrandweg (N231) tussen de Rietwijkeroordweg en de Nieuwe Meerlaan is een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Op deze weg geldt een maximaal toegestane snelheid van 80 km/u en is er sprake van tweerichtingsverkeer. Inhalen op een weg waar tegenliggers zijn kan zeer ernstige ongevallen veroorzaken. Als wegbeheerder willen wij deze ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Dat kan bereikt worden door middel van een inhaalverbod. Bij voorkeur wordt een inhaalverbod fysiek afgedwongen, middels een rijstrookscheiding. Hiertoe is in eerste instantie ook besloten voor de Bosrandweg.

 

Om redenen van verkeersveiligheid hebben wij bij besluit van 7 november 2017 besloten om voor dit weggedeelte een inhaalverbod in te stellen door middel van een fysieke rijstrookscheiding. Inmiddels is er nieuwe kennis/informatie naar voren gekomen waaruit kan worden afgeleid dat het aanbrengen van deze fysieke rijrichtingscheiding onevenredig negatieve gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van de langs de weg gelegen maneges en woning. Dit is voor ons aanleiding om (conform, artikel 6:19 lid 1 Algemene wet bestuursrecht), ons besluit van 7 november 2017 in te trekken en een nieuw besluit te nemen in die zin dat in plaats van een fysieke rijrichtingscheiding een doorgetrokken asstreep (zoals bedoeld in artikel 76, lid 1 RVV 1990) wordt aangebracht.

 

De informatie die ten tijde van het besluit van 7 november ons niet bekend was, betreft de geplande bouw van een hotel nabij de Bosrandbrug. De bouw van dit hotel is van invloed op de verkeersstromen op de Bosrandweg. Deze weg is reeds behoorlijk belast. Dit heeft geleid tot het doen van een aanvullend onderzoek naar de verkeersstromen op en rond de Bosrandweg 1 .

 

Verkeersonderzoek

Uit dit verkeersonderzoek is gebleken dat de verkeersdruk op deze weg aanzienlijk is, door de huidige verkeersintensiteiten in combinatie met de regelmatige openingen van de verderop gelegen Bosrandbrug. De kritieke grens is al bijna bereikt: er is nu een (verkeers)verzadigingsgraad van 0,69, terwijl de situatie bij 0,7 kritiek wordt en vanaf 0,8 overbelast. Het is gebleken dat er bij openingen van de Bosrandbrug een file ontstaat waarbij het lang kan duren voordat deze file is opgelost. Al die tijd staan bezoekers en de bewoners van de percelen in de rij. Als zij ter hoogte van hun perceel/de woning niet naar links kunnen afslaan en gedwongen moeten omrijden via de rotonde dan duurt het voor hen nog langer voordat zij het perceel/de woning kunnen bereiken. Zoals eerder aangegeven blijkt de verkeersverzadiging nu al tegen de kritieke grens aan te zitten. Het is een gegeven dat het verkeer jaarlijks toeneemt. De kans is zeer groot dat deze weg binnen een aantal jaar overbelast is voor wat betreft de doorstroming bij brugopeningen. Als er dan een fysieke rijstrookscheiding is, is de wachttijd voor de bezoekers/de bewoner van de percelen onevenredig lang.

 

Motivering maatregel

Wanneer het bestemmingsverkeer voor de woning en maneges door een fysieke rijrichtingscheiding niet linksaf kan slaan naar de percelen, dient dat verkeer om te rijden via de vlak voor de Bosrandbrug gelegen rotonde. Uit het eerder genoemde verkeersonderzoek komt naar voren dat die rotonde en dat deel van de Bosrandweg bij het openen van de brug vol staat met voertuigen.

De wachttijd voor degenen die willen afslaan naar de percelen wordt daardoor onevenredig lang en de percelen zijn daardoor moeilijker te bereiken. Wij concluderen uit het onderzoek dat het aanbrengen van de fysieke rijrichtingscheiding onevenredig negatieve gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van de langs de weg gelegen maneges en woning.

 

Hieraan kan tegemoet worden gekomen door in plaats van een fysieke rijrichtingscheiding een doorgetrokken asstreep aan te brengen, en deze streep ter hoogte van de uitritten kort te onderbreken. Deze maatregel draagt ook bij aan het verkeersveiligheidsbelang om inhaalmanoeuvres tegen te gaan en voorkomt bovendien dat de bereikbaarheid van de woningen en bedrijven onevenredig geschaad wordt.

Tevens biedt deze maatregel de mogelijkheid om met een korte onderbreking in de streep ter hoogte van de uitritten, de bereikbaarheid van de woning en maneges voor alle richtingen te waarborgen.

 

Afweging belangen

De verkeerssituatie op de weg en de reacties van belanghebbenden zijn tegen elkaar afgewogen. Als wegbeheerder zijn wij verantwoordelijk voor de veiligheid van de Bosrandweg. Wij nemen daarbij in ogenschouw dat maatregelen op/aan de weg hinder kunnen opleveren, maar zien erop toe dat deze hinder niet onevenredig is.

Het realiseren van een inhaalverbod door middel van een fysieke rijstrookscheiding is het meest effectief: omdat de scheiding fysiek is, zullen personenauto’s de rijstrookscheiding niet/moeilijk kunnen overrijden. Als er een doorgetrokken asstreep wordt gerealiseerd bestaat de mogelijkheid dat weggebruikers de streep overschrijden.

 

Zoals in de motivering is aangegeven, hebben wij aan de hand van het verkeersonderzoek geconcludeerd dat dat het aanbrengen van de fysieke rijrichtingscheiding onevenredig negatieve gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van de langs de weg gelegen maneges en woning. Het aanbrengen van een doorgetrokken asstreep met een korte onderbreking ter hoogte van de percelen draagt ook bij aan het verkeersveiligheidsbelang om inhaalmanoeuvres tegen te gaan en voorkomt bovendien dat de bereikbaarheid van de woningen en bedrijven onevenredig geschaad wordt.

Bij het maken van deze afweging is meegewogen dat er op deze weg geen ongevallen zijn voorgekomen die zijn gerelateerd aan de (links) afslaande verkeersbewegingen naar en van de percelen.

 

De doorgaande weggebruikers worden door de doorgetrokken asstreep er op geattendeerd dat zij niet mogen inhalen. Voor hen verbetert de verkeersveiligheid wanneer zij geen inhaalmanoeuvres maken.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van een doorgetrokken streep een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Advies politie

Over dit verkeersbesluit is op grond van artikel 24 van het BABW overleg gevoerd met de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie.

 

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij, met in achtneming van artikel 6:19 lid 1 Awb en op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer:

  • 1.

    het besluit van 7 november 2017, nummer 1008018/1008020 in te trekken en het onderhavige besluit daarvoor in de plaats te stellen;

  • 2.

    door het realiseren van een dubbele doorgetrokken asstreep als bedoeld in artikel 76 lid 1 van het RVV 1990, een inhaalverbod in te stellen op de N231 (Bosrandweg) tussen de Rietwijkeroordweg en de rotonde met de Nieuwe Meerlaan, waarbij ter hoogte van de percelen deze asstreep wordt onderbroken. Afslaan naar deze percelen blijft hierdoor mogelijk.

  • 3.

    Van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

Haarlem, 20-7-2018,

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.

Bezwaar

  • 1.

    Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

     

    Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

     

  • 2.

    Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met de provincie Noord-Holland, servicepunt Wegen, telefoon: 0800-0200 600.

Naar boven