Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen afsluiting Leidsebuurt Amsterdam

Logo Amsterdam

Nummer CE18-0 2855 d.d. 23 juli 2018

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op onderdeel l.1uit de Verordening op het lokaal bestuur behorende bevoegdhedenregister van het dagelijks alsmede onderdeel l.1 van het algemeen mandaatbesluit stadsdeel Centrum

gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

Overwegende

  • dat de wegen genoemd in dit besluit gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Amsterdam in beheer zijn bij de gemeente Amsterdam;

  • dat de wegen genoemd in dit besluit wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

  • dat in het kader van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit maatregelen worden getroffen om de druk op de schaarse openbare ruimte in de (binnen-)stad beheersbaar te houden;

  • dat daarom in de Uitvoeringsagenda Mobiliteit projecten zijn geïnitieerd om de stad bereikbaar en veilig te houden en de openbare ruimte toegankelijk en aantrekkelijk te houden voor de bewoners en bezoekers;

  • dat bewoners van de Leidsegracht overlast ervaren van taxi’s die door het uitgaansgebied rijden;

  • dat dit wordt versterkt door maatregelen die zijn genomen rond o.a. het Rembrandtplein waarbij rondrijdende taxi’s worden geweerd;

  • dat hierdoor een waterbed-effect is opgetreden in de uitgaansgebieden van Amsterdam;

  • dat het verkeer gedurende de (weekend)nachten voornamelijk niet-bestemmingsverkeer betreft;

  • dat dit voornamelijk taxi’s en overige personenauto’s zijn die gedurende de (weekend)nachten in het gebied meerdere malen rondrijden om potentiële klanten op te pikken;

  • dat het voornemen bestaat om een integraal plan met taxivoorzieningen voor de binnenstad van Amsterdam op te stellen;

  • dat het integrale plan mogelijk nog even op zich laat wachten maar dat maatregelen op korte termijn wenselijk zijn;

  • dat is overeengekomen om de te nemen maatregelen te focussen op de ervaren verkeersoverlast in de weekend- c.q. uitgaansnachten, namelijk de donderdagnacht, vrijdagnacht en zaterdagnacht tussen 22.00 uur en 6.00 uur;

  • dat deze momenten gekozen zijn zodat deze in overeenstemming zijn met de andere gebieden in het centrum van Amsterdam zoals Nieuwmarkt, Burgwallen oude en nieuwe Zijde;

  • dat bovendien voor deze (beperkte) tijdstippen is gekozen in verband met de bereikbaarheid voor bewoners zoveel als mogelijk te waarborgen;

  • dat primair doel voor de te nemen maatregelen het onmogelijk maken van de geconstateerde rondrijdende bewegingen is;

  • dat de tijdelijke maatregelen worden ingevoerd zodat de problematiek voor omwonenden direct afneemt;

  • dat dit gerealiseerd gaat worden door een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen in te stellen gedurende de donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht van 22.00 uur tot 06.00 uur;

  • dat de verkeersborden worden ondersteund middels hekwerken en de inzet van verkeersregelaars;

  • dat voor deze tijdelijke maatregelen wordt gekozen zodat in tussenliggende periode (circa 3 maanden) de pilot maatregelen ‘Afsluiting Leidsebuurt Amsterdam’ verder uitgevoerd kan worden.

  • dat deze tijdelijke verkeersmaatregel wordt ingesteld voor de duur van circa 3 maanden na inwerking treden van dit verkeersbesluit;

  • dat hiermee de pilot tot het plaatsen van verzinkbare palen aansluitend op dezelfde locaties kan worden uitgevoerd;

  • dat voor de dynamische verzinkbare palen een separaat verkeersbesluit wordt opgesteld;

  • dat belanghebbenden en bestuurders in de directe omgeving tijdig op de hoogte worden gesteld van de betreffende verkeersmaatregelen door middel van onder andere de tijdelijke inzet van een tekstkar;

  • dat onderstaand per locatie wordt opgesomd welke verkeersmaatregelen worden getroffen of worden opgeheven, welke doelen hiermee worden gediend en hoe de belangen hierbij zijn afgewogen;

Instellen selectieve toegang Raamplein (1)

  • dat door de genomen verkeersmaatregelen op het Leidseplein, de Nieuwmarkt en de Burgwallen oude en nieuwe Zijde de problematiek rondom taxi’s deels is verplaatst naar de Leidsebuurt;

  • dat het hierbij gaat om diverse rondrijdende bewegingen die plaatsvinden met als doel zo snel als mogelijk langs de Leidsegracht te rijden;

  • dat het langs de Leidsegracht rijden als doel heeft om zo vaak als mogelijk potentiële klanten op te pikken;

  • dat gezien het beperken van de ervaren overlast het wenselijk is om de hoeveelheid verkeersbewegingen in het gebied te beperken door enkel bestemmingsverkeer toe te laten op deze route gedurende de weekendnachten;

  • dat dit wordt gerealiseerd door een tijdelijke verkeersmaatregel te treffen op het Raamplein zodat aansluitend de definitieve maatregel gerealiseerd kan worden;

  • dat de tijdelijke verkeersmaatregel op het Raamplein het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen op meer dan twee wielen betreft met hierbij het onderbord met de tijdsaanduiding en een onderbord waarop uitzonderingen kenbaar worden gemaakt;

  • dat daarnaast een verkeersregelaar wordt ingezet gedurende de uitgaansnachten ter hoogte van de afsluiting met aanvullend een hekwerk;

  • dat de huidige parkeerplaatsen aan de noordoostzijde van het Raamplein, waaronder een TTO parkeerplaats, gehandhaafd kan blijven;

  • dat gedurende de afsluiting van deze route in de weekendnachten enkel toegang geboden wordt aan ontheffinghouders;

  • dat de volgende groepen als gevolg van een ontheffing toegang krijgen tot de route gedurende de weekendnachten: bewoners, ondernemers en/of vergunning-/ontheffinghouders en hulpdiensten;

  • dat voor geen enkele taxi toegang wordt geboden gedurende de afsluiting;

  • dat de hiervoor genoemde maatregelen conform artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • dat de hiervoor benoemde belangen zwaarder wegen dan het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Instellen selectieve toegang Leidsegracht (2 )

  • dat door de genomen verkeersmaatregelen op het Leidseplein, de Nieuwmarkt en de Burgwallen oude en nieuwe Zijde de problematiek rondom taxi’s is verplaatst naar de Leidsebuurt;

  • dat het hierbij gaat om diverse rondrijdende bewegingen die plaatsvinden met als doel zo snel als mogelijk langs de Leidsegracht te rijden;

  • dat het langs de Leidsegracht rijden als doel heeft om zo vaak als mogelijk potentiële klanten op te pikken;

  • dat gezien het beperken van de ervaren overlast het wenselijk is om de hoeveelheid verkeersbewegingen in het gebied te beperken door enkel bestemmingsverkeer toe te laten op deze route gedurende de weekendnachten;

  • dat dit wordt gerealiseerd door een tijdelijke verkeersmaatregel te treffen op de Leidsegracht zodat aansluitend de definitieve maatregel gerealiseerd kan worden;

  • dat de tijdelijke verkeersmaatregel op de Leidsegracht het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen op meer dan twee wielen betreft met hierbij het onderbord met de tijdsaanduiding en een onderbord waarop uitzonderingen kenbaar worden gemaakt;

  • dat daarnaast een verkeersregelaar wordt ingezet gedurende de uitgaansnachten ter hoogte van de afsluiting met aanvullend een hekwerk;

  • dat hiermee ongewenste verkeersbewegingen op de Leidsegracht worden voorkomen;

  • dat gedurende de afsluiting van deze route in de weekendnachten enkel toegang geboden wordt aan houders van een ontheffing;

  • dat de volgende groepen als gevolg van een ontheffing toegang krijgen tot de route gedurende de weekendnachten: bewoners, ondernemers en/of vergunning-/ontheffinghouders en hulpdiensten;

  • dat voor geen enkele taxi toegang wordt geboden gedurende de afsluiting;

  • dat de hiervoor genoemde maatregelen conform artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • dat de hiervoor benoemde belangen zwaarder wegen dan het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • dat voor de hiervoor beschreven maatregelen op grond van artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit genomen dient te worden;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam wat heeft geleid tot een positief advies.

BESLUIT

Overzichtskaart maatregelen

I nstellen selectieve toegang Raamplein ( 1)

1)Door middel van het plaatsen van het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden een afsluiting voor alle motorvoertuigen te realiseren, wekelijks van donderdag tot en met zondag van 22.00 tot 06.00 uur (uitgezonderd de donderdagochtend en de zondagavond), op het Raamplein direct ten noorden van de aansluiting met de Raamstraat.

Raamplein

Instellen selectieve toe gang Leidsegracht (2)

2)Door middel van het plaatsen van het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden een afsluiting voor alle motorvoertuigen te realiseren, wekelijks van donderdag tot en met zondag van 22.00 tot 06.00 uur (uitgezonderd de donderdagochtend en de zondagavond), op de Leidsegracht direct ten westen van de aansluiting met de Prinsengracht.

Leidsegracht noordzijde

3) De hiervoor omschreven verkeersmaatregelen van kracht te verklaren tot uitvoering van het verkeersbesluit inzake het plaatsen van de dynamische afsluitpalen op dezelfde locaties, gepland in november 2018.

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam

Namens hen het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van Stadsdeel Centrum

namens deze

Iris Reuselaars

Afdelingshoofd Schoon en Heel

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit.

Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en minstens bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de gronden van uw bezwaar en het kenmerk nummer van dit besluit. Wilt u ook uw telefoonnummer vermelden en een copie van dit besluit meezenden? Het wordt op prijs gesteld als u een kopie van uw bezwaarschrift faxt naar nummer 020 2564433

U stuurt uw bezwaarschrift naar:

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum

Juridische Zaken

Postbus 202

1000 AE Amsterdam

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, Bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

 

Naar boven