Verkeersbesluit instellen parkeerverbodszone ‘s Gravesandeweg

Logo Haarlem

Nr. 2018/334409

Burgemeester en wethouders van Haarlem;

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de ’s Gravesandeweg gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de ‘s Gravesandeweg in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de ‘s Gravesandeweg een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid openbare Ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in de Structuurvisie Openbare Ruimte (hierna: SOR);

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

dat de ’s Gravesandeweg is ingericht als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom (50 km/uur);

dat de verkeersfunctie op de weg daarmee centraal staat;

dat op een gebiedsontsluitingsweg het parkeren bij voorkeur gereguleerd wordt om rijdend en stilstaand verkeer op een veilige wijze van elkaar te scheiden;

dat in de huidige situatie geen parkeerregulering van kracht is op de weg en dat dan ook, buiten de algemene verkeersregels, geen parkeerregels van toepassing zijn op de weg;

dat dan ook in de huidige situatie overal langs de rijbaan geparkeerd kan worden;

dat deze situatie conflicteert met de wens om stilstaand verkeer en rijdend verkeer van elkaar te scheiden en dat dan ook de verkeersveiligheid in het geding komt;

dat het gewenst is om het parkeren zodanig te organiseren dat de verkeersveiligheid wordt gewaarborgd;

dat hiervoor een ontwerp is opgesteld waarbij parkeervakken worden gerealiseerd aan de west- en zuidzijde van de rijbaan;

dat om parkeren buiten deze parkeervakken te voorkomen het gewenst is om een parkeerverbod met zonale toepassing in te stellen op de weg;

dat op de weg daarnaast regelmatig sprake is van een parkeervraag voor autobussen en vrachtauto’s;

dat dan ook een tweetal parkeervakken met aangepaste afmetingen worden gerealiseerd, waardoor voorzien kan worden in de parkeerbehoefte van autobussen en vrachtauto’s;

dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen worden gerealiseerd door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 (zonale toepassing) en E8 (autobus en vrachtauto) van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief het realiseren van parkeervakken;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van de verkeersborden E1 en E8 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit vereist is;

dat gelet op artikel 2 van de WVW de verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

dat de hiervoor benoemde belangen belangrijker worden geacht dan het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verker;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde maatregel.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 (begin en einde, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 een zonaal parkeerverbod in te stellen op de ’s Gravesandeweg, tussen de aansluitingen met de Van Leeuwenhoekstraat Hoog en de Grijpensteinweg;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden E8 (symbool autobus en vrachtauto) van bijlage 1 van het RVV 1990 een tweetal parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend autobussen en vrachtauto’s aan de westzijde van de ’s Gravesandeweg direct ten zuiden van de aansluiting met de Van Leeuwenhoekstraat Hoog.

Situatieschets:

Situatieschets (1/2)

Situatieschets (2/2)

Aldus vastgesteld op 18-07-2018 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,

S.van Egmond

Hoofd afdeling Beleid en Beheer Openbare Ruimte

Gemeente Haarlem

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven