Verkeersbesluit t.b.v. oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen – Pastoor Buyslaan

Logo Wassenaar

Z/17/014464

 

Het college van burgemeester en wethouders van Wassenaar:

 

Juridisch kader:

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

  • artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW;

 

Uit het oogpunt van:

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

 

Is het gewenst om:

Twee parkeervakken te reserveren in de Pastoor Buyslaan, ter hoogte van huisnummer 42 ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen.

 

Overwegingen:

Overwegende dat:

  • het stimuleren van elektrische mobiliteit tot een van de actiepunten behoort uit het door het de gemeenteraad vastgestelde ‘verkeersplan 2016;

  • het uitbreiden van het netwerk van elektrische laadinfrastructuur bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen van het door de gemeenteraad vastgestelde ‘klimaatprogramma 2016-2019’ tot een van de actiepunten behoort uit het door het de gemeenteraad vastgestelde ‘verkeersplan 2016;

  • het voor het stimuleren van elektrische mobiliteit van belang is dat er over een netwerk van elektrische oplaadpunten kan worden beschikt;

 

  • er in de nabije omgeving van de Pastoor Buyslaan een aanvraag is ingediend voor een elektrische oplaadpaal.

  • de aanvrager niet de beschikking heeft over eigen terrein om de elektrische auto van de aanvrager op te laden;

  • er binnen 250 meter afstand van de woning/bedrijfsruimte van de aanvrager geen elektrische oplaadpaal aanwezig is waarvan verwacht wordt dat er minder dan 4000 KWh per jaar aan opgeladen wordt;

  • een dergelijk oplaadpunt onder meer gerealiseerd kan worden door de inrichting van parkeerplaatsen aan de Pastoor Buyslaan, ter hoogte van huisnummer 42;

  • er per elektrische oplaadpaal twee elektrisch aangedreven voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen;

  • het nodig is om de betreffende parkeerplaatsen middels een verkeersbesluit aan te wijzen als zijnde parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;

  • alle oplaadpalen die geplaatst worden voorzien zijn van twee aansluitpunten zodat twee elektrische auto’s tegelijkertijd kunnen opladen;

  • het wenselijk is twee parkeerplaatsen bij de oplaadpaal aan de Pastoor Buyslaan, ter hoogte van huisnummer 42, aan te wijzen als parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;

  • er gezien de behoefte voor het opladen van elektrische auto’s ten tijde van het nemen van het besluit er nu één vak wordt ingericht als zijnde een parkeerplaats om een elektrisch voertuig te kunnen opladen;

  • de andere parkeerplaats vooralsnog niet als een oplaadplaats wordt ingericht, maar als blijkt dat er wel behoefte bestaat voor een tweede oplaadplaats deze plaats snel kan worden ingericht;

 

  • om het gebruik van de oplaadpalen zo veel mogelijk te stimuleren, de laadpalen op vanaf de weg zichtbare locaties worden geplaatst;

  • om te voorkomen dat een gereserveerde parkeerplaats als een privé parkeerplaats gezien wordt, wordt een oplaadpaal niet voor de woning van een aanvrager geplaatst;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten binnen de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Wassenaar.

 

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur en heeft de politie laten weten geen bezwaar tegen dit besluit te hebben;

 

Belangenafweging:

Voor dit verkeersbesluit geen openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb is toegepast omdat:

  • Elektrisch vervoer een ontwikkeling is met groot maatschappelijk belang;

  • De gemeente Wassenaar deze ontwikkeling ondersteunt;

  • Met deze ontwikkeling de uitstoot van CO2 en fijnstof in Wassenaar vermindert;

  • De locatiebepaling van de oplaadpunten op basis van de geuite behoefte plaats heeft gevonden.

 

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Wassenaar om:

  • 1.

    door het plaatsen van bord model E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord voorzien van de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ en met het onderbord die met één of meerdere pijlen aangeeft op welke vakken het betrekking heeft, twee parkeervakken aan te wijzen als parkeerplaatsen die het opladen van elektrische voertuigen als specifiek doel hebben, geldend in de Pastoor Buyslaan, ter hoogte van huisnummer 42,

  • 2.

    Eén parkeerplaats daadwerkelijk in te laten richten als oplaadplaats voor elektrische voertuigen, aangezien hier alleen nu concreet behoefte voor bestaat en de tweede parkeerplaats pas dan in te richten als hier de behoefte toe bestaat.

 

 

 

 

Vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders op 26-10-2017,

Suzanne Smeets

Plaatsvervangend hoofd afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

Bezwaarclausule reguliere verkeersbesluiten

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 499, 2240 AL Wassenaar. Het verkeersbesluit blijft gelden totdat op het bezwaarschrift is beslist. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht) een voorlopige voorziening treffen op verzoek van een belanghebbende die op tijd bezwaar heeft gemaakt. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.

Naar boven