Verkeersbesluit

Logo Ameland

Instellen adviessnelheid 30 kilometer per uur gedeelte Zwarteweg ter hoogte van het Nesserbos op Ameland

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ameland;

Gelet op:

  • -

    Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • -

    Artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 12 van het Besluit Administratie Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing/verwijdering van verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), zoals verwoord in dit verkeersbesluit, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

  • -

    Het delegatiebesluit van de gemeenteraad van Ameland van 25 oktober 2004, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten;

Overwegende dat:

-Krachtens artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.

Uit het oogpunt van:

De in artikel 2, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994, genoemde doelstellingen:

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • -

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade; en

  • -

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

Is het gewenst om:

Om op een gedeelte van de Zwarteweg ter hoogte van het Nesserbos op Ameland een adviessnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen.

Op grond van de volgende motivering:

Met het plaatsen van twee verkeersborden (verkeersbord A4 Adviessnelheid van Bijlage 1 Verkeersborden RVV 1990) met een adviessnelheid van 30 kilometer per uur, wordt de bestuurder er extra op geattendeerd om zijn of haar snelheid aan te passen naar de situatie. De politie geeft aan dat de bestuurder een eigen verantwoordelijk heeft en dient zijn of haar snelheid aan te passen aan de situatie ter plaatse. Als er niets rijdt, kun je op sommige stukken (overzichtelijk) mogelijk 60 kilometer per uur rijden, maar omdat er een aantal onoverzichtelijke bochten zijn en we hier te maken hebben met soms veel fietsverkeer, moet de snelheid (natuurlijk) aangepast worden. Dit gebeurt niet altijd waardoor er gevaarlijke situaties (kunnen) ontstaan. De aangedragen optie van een adviessnelheid is een mogelijkheid om de bestuurder er extra op te attenderen dat zijn of haar snelheid aangepast dient te worden naar de situatie. De politie vindt ook dat we het eerst op deze wijze kunnen proberen en kijken wat voor resultaat het brengt.

De uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, paragraaf 4, onder bord A4 eisen het volgende bij plaatsing van dit verkeersbord:

  • 1.

    Een adviessnelheid wordt slechts plaatselijk toegepast om aan te geven met welke veilige snelheid een gevarenpunt gepasseerd kan worden, waarvan voor de bestuurder niet goed waarneembaar is dat in aanzienlijke mate snelheid moet worden verminderd.

  • 2.

    In recreatiegebieden kan buiten de bebouwde kom een adviessnelheid worden toegepast op verharde wegvakken met gemengd verkeer, mits de wegen waarvan die wegvakken deel uitmaken hun begin- of eindpunt binnen het recreatiegebied hebben en geen lagere snelheid wordt geadviseerd dan 30 kilometer per uur.

  • 3.

    Zo mogelijk wordt de reden van een vastgestelde adviessnelheid zichtbaar gemaakt door bord A4 te combineren met een bord of onderbord dat de aard van het gevaar of de reden van het advies aangeeft.

  • 4.

    Een met bord A4 aan te geven adviessnelheid is tenminste 20 kilometer per uur lager dan de snelheidslimiet op het direct daaraan voorafgaande weggedeelte.

Met bovenstaande maatregelen wordt aan de eisen uit de uitvoeringsvoorschriften voldaan.

De uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, paragraaf 4, onder bord A5 (einde adviessnelheid) eisen het volgende bij plaatsing van bord A5:

  • a.

    indien uit andere verkeerstekens of uit een gedragsregel reeds het einde van de adviessnelheid voortvloeit;

  • b.

    ter beëindiging van een adviessnelheid bij een gevarenpunt.

Aangezien uit de bebording duidelijk zal zijn af te lezen dat het gebied wordt verlaten, wordt bord A5 achterwege gelaten.

Belangenafweging:

Op grond van artikel 3:4 lid 1 Awb, zijn de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen afgewogen en de nadelige gevolgen van het besluit zijn voor één of meer belanghebbenden niet onevenredig, in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Er zijn afgelopen jaar diverse gesprekken gevoerd met verschillende bewoners aan de Zwarteweg over de in hun ogen onwenselijke verkeerssituatie aan de Zwarteweg ter hoogte van het Nesserbos. De heer Oreel (Zwarteweg 13) is hierbij het eerste aanspreekpunt. Aangegeven wordt dat ter plaatse (regelmatig) te hard gereden wordt. De maximale snelheid ter plaatse is 60 kilometer per uur.

In het ambtelijke verkeersoverleg is dit punt ook regelmatig besproken en het idee bestond om een paar plateau’s aan te leggen om de snelheid te verlagen. Dit idee is er nog altijd, maar vooruitlopend op (dure) fysieke maatregelen, leek het ons raadzaam om eerst te onderzoeken of het plaatsen van verkeersborden ook uitkomst kan bieden, concreet het plaatsen van twee verkeersborden (verkeersbord A4 Adviessnelheid) met een adviessnelheid van 30 kilometer per uur. In overleg met de verschillende bewoners ter plaatse is dit idee besproken en zij staan hier achter. Met het (zelfs tijdelijk) plaatsen van deze borden is echter wel een verkeersbesluit nodig en dat wordt met dit besluit in gang gezet.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel onduidelijke verkeerssituaties zouden ontstaan.

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het verplicht om overleg te plegen met de politie over de voorgenomen verkeersmaatregel. De politie heeft de gemeente geadviseerd i n de vorm van een rapportage (advies) en een aanvulling hierop via de e-mail.

neemt, gelet op het voorgaande, het volgende

BESLUIT

Een adviessnelheid instellen van 30 kilometer per uur op een gedeelte van de Zwarteweg ter hoogte van het Nesserbos op Ameland door het plaatsen van twee verkeersborden (verkeersbord A4 Adviessnelheid van Bijlage 1 Verkeersborden RVV 1990) met een adviessnelheid van 30 kilometer per uur.

Ballum, 10 juli 2018

het college

Theo Faber

loco-burgemeester

Marloes van Rijswijk

secretaris-directeur

Bezwaar

U bent het er niet mee eens

Het college heeft een besluit genomen. Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u een bezwaarschrift indienen.

U kunt dit richten aan:

Het college

Postbus 22

9160 AA Hollum-Ameland

Inhoud van het bezwaar

U moet het bezwaarschrift binnen zes weken na de bekendmaking van het besluit versturen. Zorgt u ervoor dat uw bezwaarschrift het volgende bevat:

- uw naam en adres;

- datum;

- een omschrijving van het besluit, waartegen het bezwaar is gericht;

- de motivering van uw bezwaar;

- uw handtekening.

Wat gebeurt er met het bezwaar?

Allereerst kijken we of uw bezwaarschrift alle nodige informatie bevat. Als dat niet zo is, krijgt u een brief waarin staat welke informatie ontbreekt. U kunt dan de ontbrekende informatie alsnog aanleveren.

Als uw bezwaarschrift alle nodige informatie bevat, buigt de onafhankelijke Adviescommissie bezwaarschriften zich erover. Deze commissie vormt zich een oordeel en brengt advies uit aan het college. Vervolgens neemt het college met inachtneming van het advies van de commissie een beslissing op het bezwaar. Indien de beslissing afwijkt van het advies van de commissie, wordt de reden voor die afwijking vermeld.

De behandeling van een bezwaarschrift mag volgens de wet maximaal 12 weken in beslag nemen. Deze termijn van 12 weken vangt aan na het einde van de bezwaartermijn en kan met 6 weken worden verdaagd.

Voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt, houdt uw bezwaar de werking van het besluit niet tegen. Het kan zijn dat u daardoor ernstig in uw belangen wordt geschaad. Bijvoorbeeld als u bezwaar maakt tegen een dwangsom, dan moet u deze toch betalen totdat er een uitspraak is op uw bezwaar.

Om een dergelijke situatie te voorkomen, kunt u tegelijk met uw bezwaar een voorlopige voorziening aanvragen.

Richt een verzoek om voorlopige voorziening aan:

Rechtbank Noord-Nederland

Afdeling Bestuursrecht

Postbus 150

9700 AD Groningen

Kosten

Aan een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). Deze bedragen voor:

 

  • 1.

    zaken betreffende een uitkering of huursubsidie: € 46,-

  • 2.

    alle andere zaken voor natuurlijke personen: € 170,-

  • 3.

    anders dan natuurlijke personen: € 338,-  

    U kunt een voorlopige voorziening ook digitaal aanvragen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Bijlage

Locatie te plaatsen twee verkeersborden (verkeersbord A4 Adviessnelheid van Bijlage 1 Verkeersborden RVV 1990) met een adviessnelheid van 30 kilometer per uur.

Naar boven