N822; verkeersbesluitinstellen van een maximumsnelheid van 60 km per uur met bijbehorende maatregelenin de gemeente Berkelland

Logo Gelderland

VERKEERSBESLUIT ZAAK N UMMER 201 7 - 015470 , D. D. 1 2 JULI 201 7

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor het instellen van een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur met bijbehorende maatregelen op de provinciale weg N822 vanaf de bebouwde komgrens Borculo (kilometer 0,00) tot de bebouwde komgrens Eibergen (kilometer 7,55) met uitzondering van de kern Haarlo (kilometer 3,60 – 4,30), in de gemeente Berkelland.

Aanleiding

De provinciale weg N822 verbindt de kernen Borculo, Haarlo en Eibergen en biedt toegang tot aanliggende erven. Op dit moment heeft de N822 voornamelijk de functie van gebiedsontsluitingsweg. De weg kent verschillende snelheidsregimes:

  • -

    Borculo - Haarlo (kilometer 0,00 – 3,60) een maximumsnelheid van 80 km/uur;

  • -

    kern Haarlo (kilometer 3,60 – 4,30) een maximumsnelheid van 30 km/uur;

  • -

    Haarlo - Groeneweg (kilometer 4,30 – km 6,70) een maximumsnelheid van 80 km/uur;

  • -

    Groeneweg - komgrens Eibergen (km 6,70 – 7,55) een maximumsnelheid van 60 km/uur (zone).

De intensiteiten op de N822 zijn relatief laag. Het drukste deel is met circa 4.500 motorvoertuigen per etmaal het meest westelijke deel tussen de N315 Rondweg Borculo en de Batendijk. Het verkeer op dit wegvak is vooral georiënteerd op Borculo. Het overige deel van de N822 heeft een beperkte intensiteit tussen de 1.700 en 2.800 motorvoertuigen per etmaal, waarvan circa 9% vrachtverkeer. De N822 wordt gebruikt door Arriva buurtbus 198. Deze rijdt via Borculo over de N822 naar Haarlo, om vervolgens af te slaan richting Beltrum.

In de provinciale wegennetvisie heeft de N822 geen prominente functie en is daarom opgenomen als erftoegangsweg. De weg is daardoor vooral bedoeld om toegang te bieden tot de genoemde kernen Borculo, Haarlo en Eibergen en het aanliggende gebied. Het huidige gebruik van de N822 past bij de functie van erftoegangsweg. Echter de wegvakken van kilometer 0,00 – 3,60 en van kilometer 4,30 – 6,70 met een maximumsnelheid van 80 km/u sluiten qua vormgeving en snelheidsregime niet aan bij die van een erftoegangsweg.

Daarom neemt de provincie Gelderland maatregelen om de N822 in te richten als erftoegangsweg met een snelheid van 60 kilometer per uur. Naast het afwaarderen van de weg van 80 naar 60 kilometer per uur wordt de huidige status van de N822 van voorrangsweg ingetrokken en er wordt een voorrangsregeling per kruispunt ingesteld waarbij het verkeer op de zijwegen voorrang moet verlenen aan alle bestuurders op de hoofdrijbaan van de provinciale weg N822.

Als wegbeheerder van de N822 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen op deze locaties een verkeersbesluit te nemen.

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

  • artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • het Algemeen reglement mandaat Gelderland 2009.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Berkelland en met de korpschef van de Politie Eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

De N822 heeft de functie van erftoegangsweg. Een erftoegangsweg is gericht op het toegankelijk maken van, door gebiedsontsluitingswegen, omsloten gebieden en de daarbinnen gelegen particuliere en openbare percelen. Hierdoor vindt op de erftoegangsweg veel uitwisseling van verkeer plaats, op zowel wegvakken als op kruispunten. Uitwisseling vindt in principe plaats bij lage snelheden.

Belangenafweging

Een belangrijk doel van het afwaarderen van de N822 tot erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur en het intrekken van de huidige status als voorrangsweg, is het in overeenstemming brengen van het gebruik van de weg met de functie van de weg. Daarmee verbetert de verkeersveiligheid.

Functie, uitstraling en gebruik van de weg als erftoegangsweg passen op dit moment niet bij de huidige snelheid en vormgeving van de weg als voorrangsweg. Door de inrichting als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur voldoet de weg aan zijn functie die het in de wegennetvisie van de provincie Gelderland heeft gekregen. De N822 in de kern Haarlo (kilometer 3,60 – 4,30) behoudt zijn huidige functie, vormgeving en snelheid.

Besluit

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N822 tussen kilometer 0,00 en kilometer 7,55, met uitzondering van de kern Haarlo tussen kilometer 3,60 en 4,30, in de gemeente Berkelland het volgende verkeersbesluit:

 

  • I.

    door het verwijderen van de borden met model A1-60 (begin en eind zone) van het RVV 1990 bij kilometer 6,70 en de borden met model A1-60 (begin zone) van het RVV 1990 bij de komgrens met Eibergen (kilometer 7,55), het gebied in te trekken waarbinnen de N822 is vormgegeven als voorrangsweg met een zonale maximumsnelheid van 60 kilometer per uur; 

     

  • II.

    door het verwijderen van de borden met model B1, B2 en B6 van het RVV 1990 op de hoofdrijbaan van de N822, de huidige status van voorrangsweg in te trekken;

  

  • III.

    door het verwijderen van de borden B7 van het RVV 1990 en de bijbehorende stopstrepen zoals bedoeld in artikel 79 van het RVV 1990 de verplichting voor het verkeer op de voormalige Stokkersweg (kilometer 6,80) om te stoppen bij het verlenen van voorrang aan bestuurders op de hoofdrijbaan van de provinciale weg N822 in te trekken; 

     

  • IV.

    door het plaatsen van de borden model B3, B4, B5 en B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de zijwegen vóór de hoofdrijbaan, het verkeer op de zijwegen te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan. Het betreft de kruispunten:

     

  • 1.

    Beltrumseweg (kilometer 0,20);

  • 2.

    Verbindingsweg naar N315 (kilometer 0,32);

  • 3.

    Groenloseweg (kilometer 1,50);

  • 4.

    Hogebrugweg (kilometer 1,70);

  • 5.

    Holtmaatsdijk (kilometer 2,70);

  • 6.

    Waterhoekdijk (kilometer 2,30);

  • 7.

    Kuipersdijk (kilometer 3,60);

  • 8.

    Veldweg (kilometer 4,50);

  • 9.

    Zaterdagweg (kilometer 5,55);

  • 10.

    Olden Eibergsedijk (kilometer 5,75);

  • 11

    Molenweg (kilometer 6,00);

  • 12

    Groeneweg (kilometer 6,40);

  • 13

    Leugenmorsweg/Roelvinkweg (kilometer 6,90);

  • 14

    Vaarwerkweg (kilometer 7,25).

 

  • V.

    door het plaatsen van borden model A1-60 en model A2-60 van het RVV 1990, vanaf de bebouwde komgrens Borculo (kilometer 0,00) en de verbindingsweg vanaf de N315, tot aan de westelijke komgrens Haarlo (kilometer 3,60) en vanaf de oostelijke komgrens Haarlo (kilometer 4,30) tot de komgrens Eibergen (kilometer 7,55) een maximale snelheid instellen van 60 kilometer per uur. Op het traject worden op de aanwezige kruispunten, zowel vanuit oostelijke- als westelijke rijrichting borden model A1-60 van het RVV 1990 geplaatst. Het betreft de kruispunten met:

     

  • 1.

    Beltrumseweg (kilometer 0,20);

  • 2.

    Verbindingsweg naar N315 (kilometer 0,32);

  • 3.

    Groenloseweg (kilometer 1,50);

  • 4.

    Hogebrugweg (kilometer 1,70);

  • 5.

    Holtmaatsdijk (kilometer 2,70);

  • 6.

    Waterhoekdijk (kilometer 2,30);

  • 7.

    Kuipersdijk (kilometer 3,60);

  • 8.

    Veldweg (kilometer 4,50);

  • 9.

    Zaterdagweg (kilometer 5,55);

  • 10.

    Olden Eibergsedijk (kilometer 5,75);

  • 11

    Molenweg (kilometer 6,00);

  • 12

    Groeneweg (kilometer 6,40);

  • 13

    Leugenmorsweg/Roelvinkweg (kilometer 6,90);

  • 14

    Vaarwerkweg (kilometer 7,25).

  

Ter inzage

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland www.gelderland.nl/n822.

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 1 augustus tot en met 12 september 2018 ter inzage bij de informatiebalie in het Huis der Provincie, Markt 11, Arnhem en in het gemeentehuis van de gemeente Berkelland, Marktstraat 1, Borculo.

 

Instellen bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gezonden aan Gedeputeerde Staten, secretariaat Commissie van Advies voor Bezwaarschriften en Klachten, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem. Op de envelop en brief dient duidelijk “bezwaarschrift N822; instellen maximumsnelheid 60 km/h c.a. zaaknummer 2017-015470” te worden vermeld.

 

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste:

- de naam en het adres van de indiener;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een kopie of omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

 

Diegene die een bezwaarschrift heeft ingediend, kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen.Voor individuele burgers (niet voor advocaten en ook niet voor gemachtigden namens een bedrijf of een organisatie) bestaat de mogelijkheid dat verzoek digitaal in te dienen. Meer informatie kunt u vinden op www.rechtspraak.nl. Voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, telefoonnummer (026) 359 20 00 of op www.rechtspraak.nl.

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland.

Naar boven