Besluit van de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media van 11 juli 2018, nr. WJZ/1365094/8910, houdende wijziging van het Instellingsbesluit Adviescommissie fusietoets in het onderwijs in verband met aanpassing van de taken

Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,

Gelet op artikel 64c, derde lid, van de Wet op het primair onderwijs, artikel 66c, derde lid, van de Wet op de expertisecentra, en artikel 53h, vierde lid, van de Wet op het voortgezet onderwijs;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 2 van het Instellingsbesluit Adviescommissie fusietoets in het onderwijs komt als volgt te luiden:

Artikel 2. Instelling en taak

  • 1. Er is een Adviescommissie fusietoets in het onderwijs.

  • 2. Een medezeggenschapsraad die gevraagd is in te stemmen met een voorgenomen fusie in het primair of voortgezet onderwijs, kan de commissie verzoeken hem te adviseren over de fusie-effectrapportage. Het verzoek aan de commissie vindt plaats voorafgaand aan de verlening of de onthouding van de instemming.

ARTIKEL II

Het Instellingsbesluit Adviescommissie fusietoets wordt ingetrokken.

ARTIKEL III

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 augustus 2018, met uitzondering van artikel II, dat in werking treedt met ingang van 1 januari 2019.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob

TOELICHTING

In artikel 2 van het Instellingsbesluit Adviescommissie fusietoets in het onderwijs staan de taken van de CFTO. Met de wijzigingen in de Regeling en de beleidsregels fusietoets in het onderwijs 2017 hoeft de CFTO per 1 augustus 2018 geen advies meer te geven aan de Minister ten aanzien van de goedkeuring van fusieaanvragen. Deze taak vervalt. Met ingang van 1 januari 2019 vervalt daarmee het Instellingsbesluit Adviescommissie fusietoets in het onderwijs. Tot het vervallen van het instellingsbesluit met ingang 1 januari 2019 blijft de taak van de CFTO behouden om medezeggenschapsraden die zijn gevraagd in te stemmen met een voorgenomen fusie in het primair of voortgezet onderwijs te adviseren over de fusie-effectrapportage.

Naar boven