Kenmerk: UIT - 1882855

Logo Almelo

Burgemeester en Wethouders van Almelo,

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit van 1 juli 2013 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Vereiste van besluit:

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Uit het oogpunt van:

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

Is het gewenst om

De Fietssnelweg F35 op het gedeelte binnen de Gemeente Almelo (Kolthofsingel-Nieuwstraat) is door middel van borden G11 aangewezen als een verplicht fietspad. De fietssnelweg is dus gesloten verklaard voor bromfietsers. Deze situatie is niet wenselijk als gevolg van het gebruik van speed-pedelecs.

Motivering:

Sinds 1 januari 2017 heeft de speed-pedelec (een elektrische tweewieler met trapondersteuning waarbij een snelheid hoger dan 25km kan worden bereikt) in de verkeerswetgeving de status gekregen van bromfiets. Dit houdt in dat gebruikers van speed-pedelecs geen gebruik mogen maken van de Fietssnelweg F35 in Twente (voor Almelo Kolthofsingel - Nieuwstraat). De doelstelling van de Fietssnelweg is onder meer om een aantrekkelijke, vlotte, veilige, comfortabele en directe fietsverbinding aan te bieden als alternatief voor het dagelijkse woon- werkverkeer per auto in de stedenband Twente tussen de stedelijke kernen en de woon-werkgebieden. Daardoor kan congestievorming op het hoofdwegennet nu en in de toekomst worden verminderd of voorkomen en wordt een positieve bijdrage geleverd aan de leefomgeving. De F35 is speciaal ingericht conform een vastgesteld regionaal programma van eisen met vastgestelde minimale breedte van het pad, boogstalen, verlichting, voorrangsregeling en/of ongelijkvloerse kruisingen. De speed-pedelec is bij uitstek een goed en gezond alternatiefvervoermiddel voor de auto in het dagelijkse woon-werkverkeer, met name op afstanden langer dan 7 km, en draagt eveneens bij aan de doelen vermindering verkeerscongestie en verbetering leefomgeving (geen uitstoot en lawaai). Om deze reden wil de gemeente Almelo de speed-pedelec en de gebruiker ervan op de F35 faciliteren.

Door het aanbrengen van onderborden met tekst “speed-pedelec toegestaan” onder de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, de fietssnelweg F35 op het gedeelte Kolthofsingel- Nieuwstraat open te stellen voor speed-pedelecs.

Belangenafweging:

Bij een besluit van algemene strekking, zoals het hier bestreden verkeersbesluit, zullen wij altijd de algemene belangen die daarmee worden gediend zoals hier de verkeersveiligheid, moeten afwegen tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en/of ondernemers eventueel onevenredig nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang dat wij beogen met de invoering van de hierboven genoemde verkeersmaatregelen. Artikel 3:4 lid 2 Awb stelt dat de voor een of meer belanghebbende nadelige gevolgen van een besluit niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met dat besluit te dienen doelen. Volgens vaste rechtspraak is het kader waarbinnen een verkeersbesluit moet worden genomen en beoordeeld, gegeven in artikel 21 van het BABW gelezen in samenhang met artikel 2 van de WVW 1994. De bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen kent ruime beoordelingsmarges en het is aan het daartoe bevoegde orgaan (gemeente) om de belangen die bij het al dan niet nemen van een verkeersbesluit zijn betrokken tegen elkaar af te wegen. Bij dit verkeersbesluit is dit uitvoerig en zorgvuldig gebeurd. Voorts heeft de Afdeling in haar uitspraak van 12 december 2012 in zaak nr. 201110918/1/A3 overwogen dat het college niet de absolute noodzaak van een verkeersbesluit behoeft aan te tonen. Voldoende is dat met het verkeersbesluit de eraan ten grondslag gelegde belangen, bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wvw, worden gediend en dat inzichtelijk is gemaakt op welke wijze deze belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gelet op

De artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), artikel 12 en artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Gehoord

Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van de Politie Oost – Nederland, district Twente, die kan instemmen met de betreffende maatregel. Het betreft een gezamenlijk besluit van de gemeenten waar sprake is van de Fietssnelweg F35.

Besluiten:

Bezwaarprocedure:

Naar boven